Gå til innhold

Colonization blir offisielt gjenskapt på civ4 motoren!


Anbefalte innlegg

Det virker ikke som om VGs anmelder har peiling på at Colonization er et spill som kom ut i 1994, og at dette er en remake / semi-sequel. Jaja.

 

Gleder meg til å lese Joachims anmeldelse :)

 

Fra anmeldelsen i VG:

 

"Retroinspirerte, fordi «Colonization» i bunn og grunn er en oppdatert versjon av det gamle DOS-spillet med samme navn fra 1994. Selve spillmotoren er riktignok nærmest identisk med «Civilization IV», men omtrent alt annet stammer fra det originale «Colonization»."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det virker ikke som om VGs anmelder har peiling på at Colonization er et spill som kom ut i 1994, og at dette er en remake / semi-sequel. Jaja.

 

So what? Om spillet er en remake eller ikke har da lite å si for hvordan nye spillere vil oppleve spillet? Og siden det faktisk har CIV4 i navnet er det ganske logisk at det blir gjort sammenligninger med nettopp CIV4. På denne måten får da de som har spilt civ4, og tror det er "more of the same" vite at det er et helt annet spill man ikke kan spille på samme måte som Civ4.

 

Anmeldelsen hadde jo vært ganske ubrukelig om den bare sammenlignet nye Col med gamle Col annet enn for oss gamle travere, som nok uansett kommer til å irriterte oss over (nesten) alle endringer som er gjort.

 

Gleder meg uansett til dette spillet, og håper både nye og gamle spillere får mye moro ut av det!

Lenke til kommentar

Virket som om VG-anmelderen ble sur og satte "lav" karakter fordi han var for dårlig til å spille. Morsomt. Er i grunn det som går igjen i de fleste av de "dårlige" anmeldelsene. Da mener jeg rundt 80%, som kanskje ikke er dårlig, men langt lavere enn dette fantastiske spillet fortjener. :p

 

Altfor mange som sammenligner spillet med Civilization også, herunder VG-anmeldelsen, og prøver å spille spillet som om det er Civilization. Da har man virkelig ikke skjønt poenget. Synes det er forferdelig dumt at Firaxis satte Civilizationnavnet på spillet bare for å selge flere kopier. Dette lurer mange til å tro at spillet er noe det ikke er.

Lenke til kommentar
Det virker ikke som om VGs anmelder har peiling på at Colonization er et spill som kom ut i 1994, og at dette er en remake / semi-sequel. Jaja.

 

Gleder meg til å lese Joachims anmeldelse :)

 

Fra anmeldelsen i VG:

 

"Retroinspirerte, fordi «Colonization» i bunn og grunn er en oppdatert versjon av det gamle DOS-spillet med samme navn fra 1994. Selve spillmotoren er riktignok nærmest identisk med «Civilization IV», men omtrent alt annet stammer fra det originale «Colonization»."

 

Ja, jeg leste det - men det virker fortsatt ikke som om han peiling på dette når jeg leser anmeldelsen for tredje gang. Spillet er "standalone", og er kun merket "Civilization IV" fordi folk kjenner Civilization-navnet mer (salgsargument), og at det er laget på samme motoren.

 

Det originale Col lånte det meste av originale Civ, mtp menyer og layout. Det var fortsatt et annet spill.

Lenke til kommentar

Vel det var ganske moro, men føler ikke spillet kommer til å ha særlig lang levetid, tror jeg går fort lei, i motsetning til gamle colonization. Selv om jeg spiller på marathon hastighet går spillet altfor fort, og jeg blir stresset med å bli uavhengig, det føles bare helt feil og rart ut. MEN viss det er mulig å lage mods og forskjellig tror jeg dette kan bli meget bra. Interfacen synes jeg faktisk var mye styggere enn i vanlig colonization, og det skal godt gjøres av et spill som kommer ut i 2008. Det blir vel kanskje litt som med europa universalis 3, et bra spill for all del, men met et par mods blir det er kjempe bra spill.

Lenke til kommentar

Helt enig i at GUI var dårlig, og reagerer veldig tregt på tastetrykk/museklikk. Alt for kjapp kopi fra Civ4, noe som dessverre passet dårlig. Og selve den grafiske stilen i byene virket som litt for mye hastverk. Også vanskelig å endre hva folk skulle holde på med i forhold til originalen.

 

Ellers var det noen logiske brister som at Aztecerne plutselig erlærte krig, når vi akkurat hadde snakket sammen og de var "pleased". "Retire" funksjonen gjorde nada, men musikken endret seg som om jeg skulle fått opp en skjerm med hvor langt jeg hadde kommet.

 

Savner veldig valgene man hadde når man skulle sette sammen "Continental congress", da det påvirker strategien en del...

På "Normal" var verden utrolig liten, enten du spilte "New World" eller "Caribbean", og det var ingen mulighet til å spille på de ekte amerikanske kontinentene.

 

Alt i alt ganske skuffet, har nesten lyst på å få igjen pengene da dette ikke er Colonization, men en Civ4-Colonization hybrid som mangler det beste fra begge verdner.

Kommer til å spille en del mer for å se om ting bedrer seg, men hittil er det ganske skuffende.....

Lenke til kommentar

Må si meg enig med de som sier at dette var litt skuffende. Nå har spillet MYE å leve opp til. Men dette ble helt seriøst for mye CIV IV for min del. Sitter med -litt- av gamle col-følelsen, men det er ikke det samme. Og hvordan i huleste har de fått by-bildet og Europa-bildet til å bli styggere enn det var i 94!? Håpløst! Håper det kommer en mer rendyrket COL-mod, for dette ble litt for 90% for min del.

Lenke til kommentar

Eg fekk endeleg spelet på onsdag, og sit med litt blanda kjensler. Totalt sett er eg lykkeleg over å ha fått ein ny versjon av Colonization, og der er definitivt forbetringar. Mangelen på grenser var kanskje det største irritasjonsmomentet i originalen, so det er eit stort pluss her. Ellers har dei forbetra flytting av varer, utdanning, og "Founding Fathers"-konseptet, for å nemne nokre ting.

 

Samstundes er der ting som bekymrar meg:

 

* Eg hadde lest at spelet var utfordrande, so eg starta på nest lågaste vanskegrad for å gi meg sjølv ein enkel start medan eg lærte meg korleis ting fungerte i nyversjonen. På denne vanskegrada er sjølve koloniseringa barnemat. Dei andre kolonistane og dei innfødte gir meg absolutt ingen utfordringar i det heile. Kongen derimot, har byrja å bekymre meg. Etter kvart som eg har fått opp produksjonen av liberty bells, har styrkene hans byrja å vekse dramatisk, sjølv på denne vanskegrada. På ein måte er kanskje dette realistisk, men eg ser to moglege balanseproblem her. For det første, trur eg der er for stor skeivheit i vanskegrada på koloniseringa, og på uavhengigheitskrigen. For det andre, mistenker eg at spelet straffar spelaren for mykje for å produsere liberty bells. Liberty bells var i originalen totalt sett ein fordel, slik bør det vere her òg. Spelaren bør ikkje straffast for å spele spelet på ein "normal" måte.

 

* Alle einingar utanfor byane blir rekna som rojalistar? Dette er både urealistisk og irriterande. Det hadde vore mykje meir naturleg om dei som var utanfor byane hadde samme fordeling mellom opprøyrarar og rojalistar som snittet på byane.

 

Eg skal spele igjennom ein gong først, men eg mistenker at det kan bli modding her, noko som er ganske uvanleg for meg.

 

Kay

Lenke til kommentar

Har spillt igjenom noen ganger nå på "explorer" nivå. Koloniseringa går greit, men når man skal kjempe for uavhenginghet, det blir stygge greier. Kongen har som regel 5-6 ganger så mange enheter som jeg kan klare å stable på beina.

 

I gammle Colonization, hadde man så feks annen europeisk nasjon ville bli med

på sida di og sende forsterkninger, skjer ikke nå. Savner mulighet til å trene veteran enheter også. Liksom koloni milita står liksom ikke så bra i mot 100+ Royal Dragons etc.

Og ingen kontinetal army opgradering som var i orginale Colonization.

 

Siste spillet jeg prøvde nå så hadde kongen 70+ Kanoner alene. Håpløse greier dette :/

Da var det igjen 100 turns på å prøve å få independence. (epic hastighet).

Lenke til kommentar
Det du gjør er at du venter til siste liten, og så plutselig setter elders i rådhuset så du får mulighet til å løsrive deg på ca 10 turns..

Også kan du kjøpe veteran-enheter i europa:)

 

Da er jo hele moroa borte med å bygge kolonien da. Man kan jo ikke få noen særlig størrelse uten å lage liberty bells, heller ikke stor sjangs på å få founding fathers av noe verdi. Spillet trenger sårt en balanse patch.

Lenke til kommentar
Det du gjør er at du venter til siste liten, og så plutselig setter elders i rådhuset så du får mulighet til å løsrive deg på ca 10 turns..

Også kan du kjøpe veteran-enheter i europa:)

Eg er klar over moglegheita, men dette er eigentleg berre eit døme på at ein blir straffa for å spele på ei normal måte. I det originale spelet var produksjon av liberty bells i hovudsak ein positiv ting. I denne nyversjonen er liberty bells endå meir sentralt. Det styrer grenser, gir produksjonsbonusar frå starten av, og er naudsynt for det utvida Founding Fathers-systemet. Eg synest det blir feil å straffe spelaren sopass strengt for å ha ein jamn produksjon av dei.

 

Novel, eg har nettopp spelt igjennom for første gong, og mi meining er at Firaxis har bomma på ein del ting som har med balanse å gjere. Det med storleiken på REF er det mest opplagte. Eg spelte på pioneer, og her var alt fram til uavhengigheitskrigen rein plankekøyring. Naboane mine viste so å seie null strategiske ferdigheiter, i tillegg til at dei var ekstremt pasifistiske. Skilnaden på vanskegrada på kolonisering og på krigen vart altfor stor. Kongen hadde 4-5 gongar so store styrker som meg (noko som rett nok fortsatt resulterte i tap for han sin del).

 

Ein annan ting som viste seg å bli ubalansert, var tida det tok å utdanne folk. I utgangspunktet såg ting bra ut, eg likte den nye mekanisma for å velge kven ein skal utdanne til kva, men det ser ut til at tida det tek å utdanne ein kolonist aukar eksponensielt. Eg spelte på marathon, og endte raskt opp med at det tok fleire hundre turar å utdanne kvar av kolonistane. Dette øydela fullstendig moroa med å drive kolonisering mot slutten.

 

Endå ein ting som verkar snodig, er prisen på å lokke immigrantar til det nye landet. Det går ikkje lang tid før det er mykje billigare å kjøpe spesialistar, noko som ikkje gir meining i det heile.

 

Vel, det var nokre av dei meir graverande problema, der er fleire. Totalt sett er eg litt skuffa, originalen var vesentleg betre. Eg er ein stor fan av Sid Meier og Firaxis, og det overraskar meg at dette slapp igjennom kvalitetskontrollen slik det er no.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...