Gå til innhold

Hva er linux sin uTorrent?


Anbefalte innlegg

Jeg synes Transmission er litt vel primitiv og er på jakt etter noe ala uTorrent - dvs. lite, kjapt, responsivt, oversiktlig og...vel...rett og slett *best* :p

 

Finnes det noe tilsvarende i linux? Jeg vil ikke ha noe fæle greier med integrert browser og musikkspiller og annet bloatware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal være nevnt at uTorrent er en av få windows-programmer som er offisielt støttet i WINE så du kan forsatt bruke uTorrent hvis du vil. :)

 

Download µTorrent now - It's Free.

For Wine, Windows 95 (Winsock2), 98/ME, NT/2000, XP, 2003, and Vista.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

WINE: Wine is not an emulator.

 

WINE er først og fremst ett sett med biblioteker som er (veldig like og prøver å være veldig like) de på Windows.

At folk er skeptiske til fks. Photoshop i Wine forstår jeg, dette er jo ike offisielt støttet.

Men uTorrent(og bla. programmer som Google Picasa hvis jeg husker rett) har offisiel støtte for å kunne kjøres på Wine.

 

Forøvrig så skjønner jeg ikke hvorfor uTorrent-folka lager en variant med WINE innebygd for Linux, er jo det Google gjorde med Picasa.

 

EDIT: Ser haalo slo meg.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Er det flere enn meg som har problemer med at Deluge gjør at Ubuntu går helt i vinkel når den skal ta en recheck av filene jeg deler? Det virker også som den tar en recheck, selv om jeg lukker Deluge på vanlig måte.

 

Jeg bruker Transmission på grunn av dette. Jeg snes også den er litt vel enkel, selv om de siste verjsonene av Transmission begynner å hjelpe. Det mest irriterende med Transmission er at hvis jeg sletter filer fra Nautilus som jeg deler, begynner den å laste den ned på nytt. Jeg må alltid huske å slette dem via Transmission, men jeg husker ikke alltid hvilke filer jeg deler.

 

EDIT: Testet siste versjon nå. Virket faktisk som de problemene ikke eksisterte lenger.

 

EDIT2: Og der husker jeg hvorfor jeg ikke brukte Deluge, igjen. Det er ikke første gangen noe lignende har skjedd med Deluge:

 

no existing Deluge session

Starting new Deluge session...

deluge_core; using libtorrent 0.13.0.0. Compiled with NDEBUG.

Applying preferences

save uploaded memory

Pickling state...

Scanning plugin dir /usr/share/deluge/plugins

Initialising plugin WebUi

Initialising plugin WebSeed

Initialising plugin Search

Initialising plugin BlocklistImport

Initialising plugin DesiredRatio

Initialising plugin TorrentCreator

Initialising plugin TorrentFiles

Initialising plugin TorrentNotification

Initialising plugin TorrentPeers

Initialising plugin SpeedLimiter

Initialising plugin FlexRSS

Initialising plugin MoveTorrent

Initialising plugin NetworkHealth

Initialising plugin Scheduler

Initialising plugin EventLogging

Initialising plugin NetworkGraph

Applying preferences

Starting DHT...

No DHT file to resume

terminate called after throwing an instance of 'asio::system_error'

what(): Address already in use

Aborted

 

 

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

KTorrent er min favoritt.

 

Forøvrig så skjønner jeg ikke hvorfor uTorrent-folka lager en variant med WINE innebygd for Linux, er jo det Google gjorde med Picasa.
Winelibs er LGPL lisensiert. µTorrent er proprietært.

 

Men µTorrent søtter jo Wine offisielt. Sitert fra nedlastingssiden til µTorrent:

«For Wine, Windows 95 (Winsock2), 98/ME, NT/2000, XP, 2003, and Vista.»

 

Da burde alle funksjonene i µTorrent fungere med Wine.

Lenke til kommentar
Winelibs er LGPL lisensiert. µTorrent er proprietært.
Ja, og så? Hele greia med LGPL er nå at den skal kunne benyttes i proprietær kode.

 

Det er bare GPL som forbyr dette.

Det blir vel ikke helt riktig å si det sånn. Forskjellen fra GPL er at LGPL åpner for å dynamisk lenke proprietær kode til den LGPL-lisensierte koden. Ellers er LGPL lik GPL.

 

Du kan altså ikke statisk lenke LGPL-kode med ikke LGPL/GPL-kode. Dermed kan man ikke kompilere de sammen, slik at µTorrent blir et "native" linux-program.

 

Jeg ser heller ikke poenget, da det funker utmerket med Wine.

Lenke til kommentar
Du kan altså ikke statisk lenke LGPL-kode med ikke LGPL/GPL-kode. Dermed kan man ikke kompilere de sammen, slik at µTorrent blir et "native" linux-program.
Jaha? Så nå et kjent videoredigeringsprogram som gjorde det for en stund siden (i Linux Format eller no sånn), og det var propiotært.

 

Så om det var umulig burde jo noen ha reagert for lengst.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Du kan altså ikke statisk lenke LGPL-kode med ikke LGPL/GPL-kode. Dermed kan man ikke kompilere de sammen, slik at µTorrent blir et "native" linux-program.
Jaha? Så nå et kjent videoredigeringsprogram som gjorde det for en stund siden (i Linux Format eller no sånn), og det var propiotært.

 

Så om det var umulig burde jo noen ha reagert for lengst.

Som sagt kan man lenke til det dynamisk, som er noe helt annet enn. Men det også betyr komplikasjoner for utvikleren av µTorrent, som bl.a. må gi ut to versjoner av µTorrent og tilby kildekoden til eventuelle endringer som skulle vært gjort i winelibs siden siste stabile utgivelse.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Azureus er som nevnt i et tidligere innlegg basert på JAVA og kjører på det meste av OS. Jeg har en svak maskinvare og Azureus virker litt tung (men bra).

 

Selv har jeg testet en god del, både i Windows og Linux-miljøet. Ktorrent tror jeg må være helt i topp-sjiktet når det gjelder lite ressursbruk. Og den har akkurat «passe» med funksjoner for min del. Ktorrent merkes så og si ikke på min gamle laptop når det gjelder ressursbruk. Anbefales fra meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...