Gå til innhold

Haster: Bat-fil klarer ikke filnavn med æøå


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøre en robocopy-jobb der jseg skal kopiere endel mapper, men den klarer ikke mapper med æ,ø,å, dette gjelder KUN når jeg gjør det via en batfil, om jeg skriver det rett i kommand går det fint:

 

ROBOCOPY "G:\temp\sjøen" "W:\enterprise2 OPPDRAG\sjøen\testmappe" /E /R:0 /MOVE /LOG:"C:\logger\test.txt"

 

Altså, denne kommandoen funker som gull i cmd, men kjører jeg en bat-fil med akkurat samme linje blir følgende output i commando-linja.

 

ROBOCOPY "G:\temp\sj°en" "W:\enterprise2 OPPDRAG\sj°en\testmappe" /E /R:0 /MOVE /LOG:"C:\logger\test.txt"

 

Dette haster litt, så all hjelp motteas med takk. OSet er XP kilde og mål er mappede nettverksdrev

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mode con codepage select=850

 

Jeg fikk ikke dette til å fungere, den mappen som opprettes får fortsatt ikke riktig navn. Dvs akkurat som før gjøres æ,ø og å om til tegneen jeg nevnte. I tilegg så har jeg et par store Ø'er og her har jeg ikke engang funnet noe erstatningstegn, så nå sitter jeg helt fast...

 

AtW

Lenke til kommentar

Virker som det er noe annerledes i dos-formatering enn windows-formatering når det gjelder språk i XP, gudene vet hvorfor. Nå hadde jeg ikke tilgang til en saklig editor, så jeg bare skrev det i edit fra command, så funka det greit nok. En adekvat editor som textpad kan vel lagre i dosformat.

 

AtW

Lenke til kommentar

Codepage 1252 ser ut til å fungere bra. Samt sette font i cmd.exe til "Lucia Console" dersom en vil ha skikkelig visning av æ, ø og y.

 

Altså:

mode con codepage select=1252

 

 

For å gjøre denne settingen permanent må man sette verdi "1252" til registry key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Nls\Codepage\OEMCP

 

(og restarte, logon/logoff er ikke nok..)

Evnt kjøre .reg fil nedenfor for å gjøre jobben (krever admin rettigheter).

 

1252_codepage_in_cmd.zip

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...