Gå til innhold

OK kamera til å ta vare på minner 3500-5000kr


Anbefalte innlegg

Prøver å finne ut hvilket videokamera jeg skal kjøpr. Jeg tenker at vi ikke kommer til å bruke veldig mye tid på å redigere opptak, men litt enkel redigering kommer nok til å forekomme. Kamera vil først og fremst bli brukt til å filme baby, ferie og slikt. Har sett litt på Canon HF100, men 7 lakser ser litt mye ut.

 

Trenger jeg HD? Jeg har ikke noe kilder som viser HD i dag - så jeg vet kanskje ikke hva jeg går glipp av...

 

Kunne tenke meg et harddisk eller minnekort basert kamera - det virker enklere i bruk.

 

Tenker å bruke mellom 3500 og 5000 på dette... Kan nok strekke meg til HF100 hvis det er et MYYYYYYE bedre kjøp enn alternativene. Jeg har prøvt å finne noen tester på Canon, Panasonic og Sony kamera, men det er ikke lett å finne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har ikke peiling på video, men det lille jeg har drevet med det så må jeg si at DV er veldig kjipt, sikkert billige kameraer jeg har holdt på med, men er alikevel ikke i tvil om at jeg ville i alle fall gått for HD

Da har du nok holdt på med veldig billige kamera. DV er den beste kvaliteten du kan få for vanlig TV-oppløsning, og Panasonic sine mini-DV kamera med 3CCD er knallgode. 3CCD teknologien gjør faktisk veldig stor forskjell mtp. fargegjengivelse blant annet.

 

HDV (må ikke forveksles med HD som er harddisk, for øvrig er det ikke anbefalt med harddisk) og AVCHD er bortkastet med mindre du ikke har noe å vise HDV på. Og du kan få det inn på PC'n, men du får det ikke ut i HDV oppløsning med mindre du har en Blueray-brenner på PC'n, og en Bluerayavspiller som du kobler til en ny HDTV. Du kan selvsagt lage DVD plater av det nå, og lagre råmaterialet i HDV på datamaskinen for senere lagring til Blueray og avspilling i HDV kvalitet på en HDTV.

 

Så du kan gjerne gå for et Panasonic NV-GS230 nå. Det har 3CCD og gir gode bilder, tar opp på Mini-DV kassetter som fortsatt gir best kvalitet for vanlig TV oppløsning og det er rimelig. Da kan du enten bruke kameraet som avspiller (kassettene er ganske rimelige) eller brenne de på en DVD. Så når du går til innkjøp av HDTV, Blueraybrenner og Bluerayavspiller, så kan det lønne seg å kjøpe et HDV/AVCHD kamera.

 

Les gjerne litt i Videokameraguiden (øverst i denne delen av forumet) om hvorfor spesielt harddisk ikke er så gode alternativer til lagring. SD har noen av de samme ulempene, og er fortsatt veldig dyrt i forhold til mini-DV.

Lenke til kommentar

Jeg lurte også på om jeg ville gå for HD (high definition) eller SD (standard definition). Så kom jeg til å tenke på da jeg studerte i Gjøvik for nesten ti år siden. Da hadde jeg (og har fortsatt) en Sony Mavica kamera som tok bilder i 640x480. Fordelen med dette stillbildekameraet var at den lagret bildene på 3,5" floppydisker. Bildekvaliteten var egentlig ganske dårlig.

 

Når jeg i dag ser på alle bildene angrer jeg på at jeg ikke kjøpte et kamera som tok bedre bilder. Overføring av bilder måtte sannsynligvis gå over USB-kabel i stedet for diskett. Det vil si litt mer bry, men så var det nok verdt det. Bildene på megapixelkameraene da tok dessuten så mye plass i forhold til hvor store harddiskene var.

 

Poenget er at hvis man kjøper noe som tar opp, sånn som et kamera eller en lydopptaker, så vil det lønne seg å satse på bedre kvalitet selv om dagens utstyr ikke klarer å gjengi det ennå. Det er derimot bortkastet penger å satse på noe som viser i en standard som ikke er utbredt. For eksempel ville det vært bortkastet å kjøpe widescreen TV for ti år siden. Eller DAB-radio før norske kanaler begynte å sende.

Lenke til kommentar
HDV (må ikke forveksles med HD som er harddisk, for øvrig er det ikke anbefalt med harddisk) og AVCHD er bortkastet med mindre du ikke har noe å vise HDV på. Og du kan få det inn på PC-en, men du får det ikke ut i HDV oppløsning med mindre du har en Blu-ray-brenner på PC-en, og en Bluerayavspiller som du kobler til en ny HDTV. Du kan selvsagt lage DVD plater av det nå, og lagre råmaterialet i HDV på datamaskinen for senere lagring til Blu-ray og avspilling i HDV kvalitet på en HDTV.

dette er ikke helt riktig, man trenger ikke Blu-ray hvis man feks har dvi utgang på pc eller har playstation3 eller en annen htpc.

hvis hdv'en er på en pc kan disse filene enkelt konverteres til mpeg2 og spilles av via dvi-hdmi i full oppløsning, eventuelt brenne korte snutter til dvd og spille de av via feks ps3 eller en annen htpc med dvi-hdmi.

mpeg2 filene kan også lagres på en ps3, evt streames fra pc til ps3. hdv kan også konverteres til avc og spilles av på samme måte som mpeg2, men tar ca halve plassen.

Lenke til kommentar
OK - så jeg er ikke ute etter nødvendigvis beste kavaliteten, men noe som jeg kommer til å bruke.

 

Så rådet fra super8 må være å gå for sd og ikke hd? Da tenker keg mok at det blir FS10 på meg

høres fornuftig ut å gå for et lite, lett minnekortbasert kamera, da maksimerer du ihvertfall bruksmengden vil jeg tro. det er ingen ting som tilsier at det ikke er mulig å bytte til hd for en liten penge noen år frem i tid...

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt Panasonic HDC-SD9 akkurat til det formålet du beskriver. Med 16 gb minnekort og ett billig stativ til 250,- så kostet det 6500,-

 

Er veldig fornøyd med kameraet. Lett å bruke og en størrelse som gjør at det er enkelt å ta med seg. Det er så lite at du trenger ikke kamerabag, du kan ha det i jakkelomma eller i veska til kona. Tar veldig bra film og helt fine bilder. Supert til å filme ferier og unger.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=96539

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...