Gå til innhold

[Løst]Miami / cruise (caribbean) hva må jeg se? hva må jeg vite?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 17år og har bestilt cruise for første gang for mine egen spare penger,

som en gave til min mor etter hun har hat kreft.

 

vi har aldri hat noen større ferie enn en tur til Danmark så jeg er veldig ny, så tips om forsjellige ting er veldig ønsket og jeg vil ha noe bedre,varmere og mere luksus enn danmark.

 

så det jeg trenger og vite er hva kan jeg og min mor finne på i miami, vi har et hotel på miami beach (2 netter). og vil helst ha noe i nærheten så det ikke koster så mye og ta taxi, men er det noe som er veldig fasinerende så er penger ikke noe problem (eneste er at det svier hull i sparekontoen min xD).

 

nå til cruiset vi skal være på Liberty of the seas (7netter),

og vi skal være innom Labadee(Haiti), Montego Bay(Jamaica), Geroge Town(Grand Cayman),

Cozumel(Mexico).

 

om noen har vært innom noen av de øyene og miami så si deres menig og deres opplevelse av turen.

 

så er det noe jeg trenger og vite om forsjelige ting, som f.eks hvor mye tips skal jeg gi, åsen adapter må jeg ha for og kunne bruke elektriske ting, ting som dere syns jeg bare må prøve, ting som jeg må være ops på.

 

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Miami bør du passe på tingene dine. Det er mye kriminalitet. Når du er 17 år er det dessverre ikke så mye å gjøre i Miami. Det er en av de største partybyene i hele USA, men som kjent så må man være 21 for å komme inn på utesteder. De er veeeldig strenge på sjekk av I.D. Det eneste alternativet ditt ville vel vært å dra til ghettoen, noe som ikke er å anbefale som turist (egentlig ikke generelt sett heller, haha). Det som vil være mest interessant er nok Miami Beach, og kanskje noen butikker i områet, enkelt og greit.

Ville vel kanskje ha kjøpt meg et "USA-adapter" før jeg dro hvis jeg var deg, for sikkerhetsskyld. Et av de som gjør om 220 til 110 eller hva det nå er.

 

Ellers så er det normalt å tipse 18% i USA hvertfall, ALDRI under 10%. Jeg varierer mellom 10% og 20%, alt ettersom hvor fornøyd jeg er.

 

På øyene så må du bare ha det så gøy som mulig. Har ikke vært der selv, men vurderte å ta et cruise med venninnen min i sommer faktisk. Jeg bor i Florida selv, så det er liksom "rett borti gata", hehe.

Hvertfall så tror jeg ikke noen av øyene bryr seg særlig om aldersgrenser på alkohol, så der har du jo en god sjanse til å ha det riktig så gøyalt! Men likevel; vær forsiktig :)

 

Kos deg!

Lenke til kommentar

hehe, jeg er 18 når vi dra, det er under en mnd til jeg er 18... xD

 

vet noen av dere om det er noe bra steder i miami som må ses.

f.eks akvarium, og steder man kan dykke og sann, hvor der er best og shop'e osv. om dere finner en link vil jeg gjerne se den

Endret av thekiwi
Lenke til kommentar
Har ikke vært der, men jeg bare må si at det er utrolig snillt at du tar med deg moren din på en slik tur etter hun har vært i gjennom kreft.. Det står det respekt av ^^,

 

takk. en liten pris og betalte for og kunne gi noe tilbake, hun har dreve litt fram og tilbake med helt siden jeg var 9-10år og hun ble kvitt kreften men første opperasjon, men det var ikke slutten på allt, det var en del operasjoner til etter det. og mens hun har hatt dette her så har hun aldri brutt sammen foran meg og min søster. og det skal man ha respekt av ! i etter tid har jeg fått vite hvor nærme hun har vært og dø og hvor deprimert hun har vært til tider. det var bare snakke at en høyerer makt har vært der og hjelpt til.

Lenke til kommentar
Du er et særdeles godt menneske. Du har det helt sikkert etter din mor. Håper dere får en fantastisk tur.

 

tusen takk :) , det har jeg nok fått av begge foreldra mine.

 

noe om miami ? caribbean ? eller en av båtene som er lik den jeg skal på (freedom of the seas, liberty of the seas, independens of the seas ) ?

 

det er vanskelig og finne noe helt spesifikt om miami.. :(

Endret av thekiwi
Lenke til kommentar

Heisan

Vi var i Florida og på cruise i Karibien i fjor sommer og kan bare si at det var helt fantastisk og at dere har noe å glede dere til. I Miami finnes det noe for en hver smak, men vi holdt oss mest til South beach der vi bodde. Vi ble frarådet og dra andre steder i Miami (downtown) da det er mye kriminalitet der. Men vi dro til Dolphin Mall som er et kjempestort kjøpesenter som er verdt et besøk, særlig Group USA (www.groupusa.com) var populært hos min kone.

 

Vi tok den samme cruise-ruta som dere unntatt Montego Bay (vi var på Ocho Rios, Jamaica) og vi var veldig fornøyd med alle stedene. Det blir for mye å gjengi her men du kan lese vår reiseblogg på www.andres1.net. (Trykk på Reisedagbok Florida 2007) Der har vi skrevet for hver dag og lagt ut bilder.

 

Når det gjelder adapter bør du sjekke apparatene du trenger strøm til. Det står på laderen hva den skal ha av volt (V), og på de fleste står det 100-240v og da trenger du bare en adapter slik at laderen passer inn i stikkontakten i USA, og ikke en omformer som gjør om fra 220 volt til 110 volt. Dette får du kjøpt på flyplassene.

 

Vi ønsker deg og din mor lykke til på reisen.

Lenke til kommentar
Heisan

Vi var i Florida og på cruise i Karibien i fjor sommer og kan bare si at det var helt fantastisk og at dere har noe å glede dere til. I Miami finnes det noe for en hver smak, men vi holdt oss mest til South beach der vi bodde. Vi ble frarådet og dra andre steder i Miami (downtown) da det er mye kriminalitet der. Men vi dro til Dolphin Mall som er et kjempestort kjøpesenter som er verdt et besøk, særlig Group USA (www.groupusa.com) var populært hos min kone.

 

Vi tok den samme cruise-ruta som dere unntatt Montego Bay (vi var på Ocho Rios, Jamaica) og vi var veldig fornøyd med alle stedene. Det blir for mye å gjengi her men du kan lese vår reiseblogg på www.andres1.net. (Trykk på Reisedagbok Florida 2007) Der har vi skrevet for hver dag og lagt ut bilder.

 

Når det gjelder adapter bør du sjekke apparatene du trenger strøm til. Det står på laderen hva den skal ha av volt (V), og på de fleste står det 100-240v og da trenger du bare en adapter slik at laderen passer inn i stikkontakten i USA, og ikke en omformer som gjør om fra 220 volt til 110 volt. Dette får du kjøpt på flyplassene.

 

Vi ønsker deg og din mor lykke til på reisen.

 

takk for svar, den turen deres høres veldig morsom ut!!! kunne ønske jeg hadde vært med xD...

Lenke til kommentar
hehe, jeg er 18 når vi dra, det er under en mnd til jeg er 18... xD

 

vet noen av dere om det er noe bra steder i miami som må ses.

f.eks akvarium, og steder man kan dykke og sann, hvor der er best og shop'e osv. om dere finner en link vil jeg gjerne se den

Tja, Dolphin Mall eller hva det heter var ihvertfall STORT.

 

Ellers var det gøy å se på alligatorwrestling :)

 

PS: Downtown Miami er noe DRITT, hvertfall en del av den som er en stor slum..

 

fullt av søppel i veien og lukter dritt.

 

Men Miami beach derimot.. :cool:

 

Og ja; Royal Caribbean sine skip har MEGET gode lugarer etter det jeg har erfart :)

 

Forresten, de har en "fasit" på hvor mye det er vanlig å tipse i en av de informasjonskanalene som er på TV'en i lugaren.

 

Tror det var kanal 40 eller 41.. men det finner du ut ;)

Endret av Mad_man
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hehe, jeg er 18 når vi dra, det er under en mnd til jeg er 18... xD

 

vet noen av dere om det er noe bra steder i miami som må ses.

f.eks akvarium, og steder man kan dykke og sann, hvor der er best og shop'e osv. om dere finner en link vil jeg gjerne se den

Tja, Dolphin Mall eller hva det heter var ihvertfall STORT.

 

Ellers var det gøy å se på alligatorwrestling :)

 

PS: Downtown Miami er noe DRITT, hvertfall en del av den som er en stor slum..

 

fullt av søppel i veien og lukter dritt.

 

Men Miami beach derimot.. :cool:

 

Og ja; Royal Caribbean sine skip har MEGET gode lugarer etter det jeg har erfart :)

 

Forresten, de har en "fasit" på hvor mye det er vanlig å tipse i en av de informasjonskanalene som er på TV'en i lugaren.

 

Tror det var kanal 40 eller 41.. men det finner du ut ;)

 

vi for nok dra innom det senteret :) takk for svar, håper det kommmer flere...

Endret av thekiwi
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå er det ikke mange mnd igjen, drar Mars 19

men trenger litt info om miami finner ikke noe spess, syns det hele er vanskelig og finne fram til noe.

 

og hva er taxi prisen der nede ?

 

pris på mat og klær og andre ting som er relevante?

 

vet noen hvorfor jeg ikke for ombestilt flybiletten vår, så jeg kan drar tidligere? jeg hadde lyst til og være i miami lengere enn først bestemt, jeg fikk litt mere penger i mellom fingra enn først planlagt.

 

Takk for alle svara jeg har fått hitil, meste parten trur vel jeg har vært på denne ferien allerede men sann er det ikke og allt er ikke plan lagt helt ennå. (men allt bestilt og betalt) ;)

 

 

The Kiwi

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Prisen på drosjen der BORTE er ca. halvparten av den i Norge og så vel så det. Prisen på klær spørs. Et godt tips hvis du vil ha tak i billige og gode merkeklær er å besøke Ross (som har slagordet dress for less:P) Der finner du mye bra, men er varer med småfeil på, selv om du ikke alltid kan se feilen en gang. Kan være kun en litt løs tråd et sted som feiler klærne.

 

Kjøpt noen bukser der, eneste jeg har merket meg var at på den ene buksa var lommen sydd feil, slik at du ikke får hånden nedi den. Men det var bare et lite tips av mange dersom du kjøper klær :)

 

Selv kjøpte jeg ikke med så voldsomt mange klær, men heller litt gadgets og sånt.

 

 

Pris på mat trenger jeg ikke nevne en gang, kan trygt si det meste er LANGT billigere enn her til lands hvertfall, men det blir bare en liten utgift fra hele ferien.

Lenke til kommentar

Tror ikke karen har tenkt å dra ut på "byen" og "party all night long" når han arrangerer turen for moren sin del, ikke sin egen del.

 

Drosjer kan for øvrig rundlure deg og ta deg med på alt for lange omveier for å se alt mulig rart du ikke vil se, bare for å få mere penger ut av turen. Så du bør kikke på et kart før du tar drosje så du har litt anelse om hvor dere skal. Jeg kjørte taxi i New York og han plapra konstant om ting jeg måtte få med meg, om han ikke skulle kjøre en tur hit og dit, og snegla seg omtrent til hotellet jeg skulle til via en million omveier. Må være bastant og si "Nei, jeg skal bare DIT, ikke alle andre steder".

 

Sjåføren prøver bare å tjene mest mulig penger, tross alt, og å kjøre korteste vei tjener han mindre på. Ble advart mot drosjene i resepsjonen på hotellet når jeg fortalte hvor lang tid vi hadde brukt.

 

For all del, ta drosje, men ha litt peiling på hvor du skal, og si fra hvis du ser han kjører bort fra dit du skal. Han sier

"I know some shortcuts" som egentlig ikke er snarveier i det hele tatt.

 

Taxi i New York var for øvrig en opplevelse i seg selv, ene sjåføren var en eldre svart kar som prata konstant om hvor lenge han hadde kjørt i byen, og hvor godt kjent han var, men han så ikke på veien halvparten av tiden så man satt med hjertet i halsen hele tida.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...