Gå til innhold

Potetmel etter treningsøkta?


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har noen lure tips om hvordan enkelt få i seg raske karbs etter trening? Har hittil spist 2 og en halv boks med rosiner etter økta, men det er litt for mye "mat" i det. Vil helst unngå karb tilskudd, da jeg strever mer en nok med og få ned proteinshaken allerede. Har hørt om melis og potetmel, er dette gode kilder til raske karbs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan anbefale maizena, maisstivelse, koster 20 kroner eller noe for 400gram på matbutikken. Veldig bra karbs til etter trening, smaker ingenting. Vil ikke anbefale melis, potetmel vet jeg ikke for å være ærlig.

 

Tusen takk, det skal prøves ut :D

 

Det høres ut som kjempefælt på smak. Jeg bruker å blande melk, havregryn, banan, epler og syltetøy før og etter trening.

 

Kan umulig smake værre en tilskuddene fra pf :p Tar litt for lang tid og blande alt det der etter min smak, men høres utrolig godt ut da :D

Lenke til kommentar
Lurer på om noen har noen lure tips om hvordan enkelt få i seg raske karbs etter trening? Har hittil spist 2 og en halv boks med rosiner etter økta, men det er litt for mye "mat" i det. Vil helst unngå karb tilskudd, da jeg strever mer en nok med og få ned proteinshaken allerede. Har hørt om melis og potetmel, er dette gode kilder til raske karbs?

Du trenger ikke raske karbs etter trening. Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor et karb tilskudd skulle være vanskelig å få ned. Mange av de er jo uten smak.

Lenke til kommentar
Alt fra proteinfabrikken smaker død og fordervelse, ett eller annet med søtningsmiddelet de bruker :p

 

Bra jeg ikke er den eneste som reagerer på dette. :)

 

 

Ellers, når det gjelder carbs etter trening, hvis du sliter sånn med å få i deg alt mulig, hvorfor ikke bare drikke en halvliter cola eller noe slikt? 10g carbs per dl..

Lenke til kommentar
Lurer på om noen har noen lure tips om hvordan enkelt få i seg raske karbs etter trening? Har hittil spist 2 og en halv boks med rosiner etter økta, men det er litt for mye "mat" i det. Vil helst unngå karb tilskudd, da jeg strever mer en nok med og få ned proteinshaken allerede. Har hørt om melis og potetmel, er dette gode kilder til raske karbs?

Du trenger ikke raske karbs etter trening. Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor et karb tilskudd skulle være vanskelig å få ned. Mange av de er jo uten smak.

 

Selvfølgelig trenger man raske karbs etter treninga for og fylle opp glykogen lagrene? :o Eller er det noe jeg har misforstått heelt?

 

Alt fra proteinfabrikken smaker død og fordervelse, ett eller annet med søtningsmiddelet de bruker :p

 

Bra jeg ikke er den eneste som reagerer på dette. :)

 

 

Ellers, når det gjelder carbs etter trening, hvis du sliter sånn med å få i deg alt mulig, hvorfor ikke bare drikke en halvliter cola eller noe slikt? 10g carbs per dl..

 

Cola hørtes jo godt ut :D Men det virker bare litt feil og drikke cola, som jeg ser på som usunt, etter en treningsøkt. Er det ikke sånn at karbs i brus er verdiløse karbs som ikke kroppen får utnyttet til noe fornuftig?

Endret av -Eriksen
Lenke til kommentar
Å spise en banan eller to er helt uaktuelt? Og om kroppen ikke kunne utnytte karbohydratene i cola, hvorfor blir man feit av å drikke for mye av det?

 

Blir for mye med banaer, for og få meg i riktig mengde karbs da, må jeg spise 4 passe store banaer :)

 

Sant det du sier, bare det at cola virker helt feil :)

Lenke til kommentar

Raske karbs etter trening er alfa omega fordi du skal fylle opp igjen glykogenlagrene i muskler og lever, samt at det øker insulinproduksjonen. Insulin er veldig anabolt og et innlagringshormon som også sørger for at proteiner, fett og selvfølgelig karbohydrater blir tatt opp raskere og bedre når du blander raske proteiner og raske karbs i en shake etter trening. Om man kjøper maizenamel eller et dyrere karbohydrattilskudd er et fett.

 

Ble litt dumt skrevet, men jeg tror jeg fikk frem poenget mitt :)

Endret av Amitraxx
Lenke til kommentar
Raske karbs etter trening er alfa omega fordi du skal fylle opp igjen glykogenlagrene i muskler og lever, samt at det øker insulinproduksjonen. Insulin er veldig anabolt og et innlagringshormon som også sørger for at proteiner, fett og selvfølgelig karbohydrater blir tatt opp raskere og bedre når du blander raske proteiner og raske karbs i en shake etter trening. Om man kjøper maizenamel eller et dyrere karbohydrattilskudd er et fett.

 

Ble litt dumt skrevet, men jeg tror jeg fikk frem poenget mitt :)

 

Opplysende :) Du som har peiling, er det greit og bruke melis?

Lenke til kommentar

Ville unngått colan' selv om det nok er godt etter en økt. Ikke bra for tennene (pga surheten), vanndrivende (grunnet koffeinen) og så er det jo litt dyrt da. Ville satset på bananer, eller melk/vann med noe karbs oppi. Her er det stort sett bare å være kreativ (er en del gode tips her) og finne noe du liker. Maisena + litt melis for smaken sin del kanskje?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg så nøye på akkuratt hvor mange gram det blir jeg får i meg etter trening, men en proteinshake, 1 skål havregryn med melk og rosiner samt et glass eplejus eller 2 er det jeg tar etter trening. Synes alt smaker godt. Blander da shaken med melk.

Lenke til kommentar
Raske karbs etter trening er alfa omega fordi du skal fylle opp igjen glykogenlagrene i muskler og lever, samt at det øker insulinproduksjonen. Insulin er veldig anabolt og et innlagringshormon som også sørger for at proteiner, fett og selvfølgelig karbohydrater blir tatt opp raskere og bedre når du blander raske proteiner og raske karbs i en shake etter trening. Om man kjøper maizenamel eller et dyrere karbohydrattilskudd er et fett.

 

Ble litt dumt skrevet, men jeg tror jeg fikk frem poenget mitt :)

Man trenger IKKE raske karbs etter trening. Isolert sett trenger man ikke karbo i det hele tatt, men en kombinasjon av protein/karbo er trolig best. Treningen stimulerer til nedbrytning av muskelprotein, og til proteinsyntese (nydannelse av protein). Nedbrytningen av protein kan motvirkes med karbo, kanskje først og fremst pga insulinutsondringen det stimulerer til. Det som det er verdt å merke seg er at whey(protein) stimulerer til større insulinutsondring enn druesukker (karbo). Karbo stimulerer ikke til proteinsyntese, for da trengs det protein.

 

Du fyller ikke opp glykogenlagrene noe spesielt raskere selvom du får i deg raske karbs etter trening. Det eneste som har betydning er at du får i deg nok. Ca 1 g karbo per kg kroppsvekt, avhengig av hvor hardt du har trent. Kroppen klarer å metabolisere ca 1 g karb per kg kroppsvekt i timen under/etter aktivitet, noe mer hvis man kombinerer ulike typer karbo. Styrketrening er heller ikke den idretten som tømmer glykogenlagerene i noen stor grad.

 

Cola er ikke bra å drikke etter trening. Sukkeret og syren er ikke bra. Ca halvparten av sukkeret stopper opp i leveren. Når det blir fullt der, lagres det som fett.

Lenke til kommentar
Raske karbs etter trening er alfa omega fordi du skal fylle opp igjen glykogenlagrene i muskler og lever, samt at det øker insulinproduksjonen. Insulin er veldig anabolt og et innlagringshormon som også sørger for at proteiner, fett og selvfølgelig karbohydrater blir tatt opp raskere og bedre når du blander raske proteiner og raske karbs i en shake etter trening. Om man kjøper maizenamel eller et dyrere karbohydrattilskudd er et fett.

 

Ble litt dumt skrevet, men jeg tror jeg fikk frem poenget mitt :)

Man trenger IKKE raske karbs etter trening. Isolert sett trenger man ikke karbo i det hele tatt, men en kombinasjon av protein/karbo er trolig best. Treningen stimulerer til nedbrytning av muskelprotein, og til proteinsyntese (nydannelse av protein). Nedbrytningen av protein kan motvirkes med karbo, kanskje først og fremst pga insulinutsondringen det stimulerer til. Det som det er verdt å merke seg er at whey(protein) stimulerer til større insulinutsondring enn druesukker (karbo). Karbo stimulerer ikke til proteinsyntese, for da trengs det protein.

 

Du fyller ikke opp glykogenlagrene noe spesielt raskere selvom du får i deg raske karbs etter trening. Det eneste som har betydning er at du får i deg nok. Ca 1 g karbo per kg kroppsvekt, avhengig av hvor hardt du har trent. Kroppen klarer å metabolisere ca 1 g karb per kg kroppsvekt i timen under/etter aktivitet, noe mer hvis man kombinerer ulike typer karbo. Styrketrening er heller ikke den idretten som tømmer glykogenlagerene i noen stor grad.

 

Cola er ikke bra å drikke etter trening. Sukkeret og syren er ikke bra. Ca halvparten av sukkeret stopper opp i leveren. Når det blir fullt der, lagres det som fett.

Tro hva du vil ;) Dette er basic nutrition lissom. Case'n er at du skal ikke spise mer enn hva du trenger av noe uansett når, for da blir det lagret som fett. Det er også mange myter ute og går..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...