Gå til innhold

Gratis kontorpakke fra IBM


Anbefalte innlegg

Stoler ikke helt på kompatibiliteten..

 

Har et dokument lagret i odp som opprinnelig ble laget i OpenOffice 2.3. Har redigert endel på det i Lotus Symphony og får en feilmelding som vist under når jeg vil åpne det i OpenOffice igjen..

 

Prøver jeg å lagre som ppt får jeg den andre meldingen.

 

Alt ser ut til å fungere fint i lotus da :p Jeg fikk lagret i OpenOffice 1.x format, da fungerte det å åpne feilfritt i OpenOffice 2.3.

post-3846-1212513472_thumb.jpg

post-3846-1212513481_thumb.jpg

Endret av alaruz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen har også klaget over kompleksitet og andre problemer i tidligere versjoner av Notes/Domino.

 

Jepp, og en klassiker jeg har vært borti en del hos flere større firmaer er jo at man sitter og klager over grensesnittet eller manglende funksjonalitet i sin 8-9 år gamle Notes/Domino-versjon og sammenligner denne med reklamebrosjyrene for den nyeste versjonen av Exchange. Blir vel omtrent som å sammenligne Mercedes E-klasse for to generasjoner siden med siste modellen av Audi A6. Men anyway, dette er jo helt på siden av Lotus Symphony :D Var bare litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Noen har også klaget over kompleksitet og andre problemer i tidligere versjoner av Notes/Domino.

 

Jepp, og en klassiker jeg har vært borti en del hos flere større firmaer er jo at man sitter og klager over grensesnittet eller manglende funksjonalitet i sin 8-9 år gamle Notes/Domino-versjon og sammenligner denne med reklamebrosjyrene for den nyeste versjonen av Exchange. Blir vel omtrent som å sammenligne Mercedes E-klasse for to generasjoner siden med siste modellen av Audi A6. Men anyway, dette er jo helt på siden av Lotus Symphony :D Var bare litt nysgjerrig.

 

Brukes Notes på jobb jeg, stort sett til alt. Det er et bra program men fy pokker så treigt det er, skjønner rett og slett ikke hvordan det er mulig. På min arbeidsplass har vi sakte men sikkert startet å migrere over til andre applikasjoner, og det gjør de rett i. Om det finnes gode nok alternativer er en ting, for at Notes gjør mye bra er sikkert. Men vi har tapt mye verdifull arbeidstid på unødvendig Notes problematikk..

Endret av alaruz
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt noen problemer med Notes. Vet ikke helt hvem dere har snakket med men jeg har ikke opplevd noen klage på Notes, og jeg kjenner mange brukere fra tre betydelige bedrifter. Hvis du opplever at den er treig så skyldes dette andre faktorer (kanskje serveren er kjører på en gammel underdimensjonert sak). Derimot har jeg hatt en ikke ubetydelig mengde tid hvor jeg har ventet på Sharepoint/Exchange. Jeg foretrekker et greit oppsatt Notes fremfor Sharepoint/Exchange når som helst.

 

Må nesten føye til at jeg her snakker om e-post/kalender, mulig dere snakker om kontorpakken?

Lenke til kommentar
Bruker også Notes på jobb, til e-post og kalender. Er gammeldags, tregt og tungvindt. Må ærlig innrømme at jeg ikke ahr så veldig sans for det. Styr og stress med ID-filer og tøys.

 

Og da gjetter jeg at du, som i flere av de tilfeller jeg har vært borti, sitter på en gammel versjon, gjerne fordi it-avdelingen synes at det fungerer så bra at de ikke orker å oppgradere ("if it ain't broke, don't fix it"). Dessuten utnytter man ikke akkurat potensialet, mildt sagt, om man bruker det som en ren mailklient, men det er jo ikke noe den enkelte bruker kan gjøre så mye med.

 

Men nok om det, sorry at jeg avsporet debatten her...

 

EDIT: Må forresten få med ironien i at så mange firmaer vegrer seg for å oppgradere Notes og Domino, med tanke på hvor enkelt og smertefritt dette er (kjør setup.exe fra CD-en og trykk "Next" et par ganger, mer eller mindre) i forhold til en Exchange-oppgradering. Likevel sørger de fleste bedrifter for å holde sin Exchange-installasjon up to date. Er det kanskje fordi man må oppgradere denne dersom man vil kjøre nyeste Office-pakken også? :!:

Endret av Swe
Lenke til kommentar

Vi bruker også notes, og jeg er nok en av dem som i alle fall grøsser litt når man snakker om notes... Nå skal de sies at jeg aldri har vært i exchange-leiren, så jeg vet ikke om den er noe bedre. Tviler egentlig litt på det...

 

Årsaken til dette er selvfølgelig kompleks, men det er noen ting som er enkle å trekke frem:

 

1. Mail etc

Jeg liker rett og slett ikke mail klienten. Måten den formaterer mailen på når man svarer og videresender etc. Videre har jeg irritert meg over hvor lite fri man er til å velge. Den gangen vi brukte en helt vanlig epost-server kunne alle velge den klienten de ville og også installere f.eks. spamfilter på klienten etc.

 

2. Andre applikasjoner

Har man først bestemt seg for å bruke Notes, så har man enkelt og greit sagt fra seg muligheten til å velge. Hvor mange planleggingsverktøy for utviklere finnes det for notes? Hvor mange issue-trackere finnes det? Det ender som regel med at man betaler mye for en propritær løsning eller lager noe selv. For en utvikler er det fullt mulig å lage greie løsninger selv i Notes, hvis man har tid og lyst, men det blir jo aldri like bra som et 'ordentlig' verktøy. Videre er det ganske frustrerende for en forholdsvis god og erfaren utvikler på sitt område å forsøke å få til ting som erfaringsmessig er ganske enkelt med andre utviklingsverktøy. Integrasjon med andre systemer virker også noe problematisk.

 

3. Søk/Gjennfinnbarhet

Har du opprettet et dokument i en notes-database, så er min erfaring at du skal ha litt flaks om du klarer å finne det igjen... Dette har selvfølgelig sammenheng med hvordan databasen er laget og indeksert, men som nevnt over så er nok dette ofte så som så...

 

 

Men én ting skal Notes ha klapp for, og det er replikeringssystemet sitt. Vi har spredd ansatte over hele norges land, og for en del av dem er det mye reising. Da er replikering gull verd siden man ikke trenger netttilgang. Alt fungerer som normalt uavhengig av om man er tilkoblet serveren eller ei. Det er nok dette punktet som gjør det vanskligst for oss å velge andre løsninger enn notes. Det og beslutningstakere/driftere som ikke føler behov for å lære seg noe nytt ;-)

 

-Vegar

 

Edit: Sitter med oppgradert notes på oppgradert server, men med forholdsvis gamle notes-applikasjoner...

Endret av Format71
Lenke til kommentar

Swe: Ja, vi benytter oss av en forholdsvis gammel versjon, takket være konsernledelsen ... Men vi hadde mange artige databaser (inkl. intranettsiden) i Notes før. Dette er faset ut, mye til fordel for Sharepoint og andre web-baserte løsninger. Nå er det stort sett bare e-post/kalender igjen, og noen få applikasjoner som også er på vei ut.

 

Replikeringsfunksjonen i Notes funker bra, ja. Det skal jeg være enig i.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Men back to topic. :) Er det noen som har noen forslag over hvorfor jeg opplevde mine problemer i Symphony? Det er jo et veldig lovende program jeg gjerne skulle sett mer av, men jeg har litt trøbbel med å stole på den om den korrupterer dokumentene mine.

 

Refererer til min første post øverst i side 2 av tråden.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere: interoperabiliteten mellom de ulike programmene som bruker ODF er langt fra tilfredsstillende. Slike (og andre) problemer er helt vanlige. Jeg har gjort en lang rekke tester mellom de ulike applikasjonene og interoperabilitet fungerer kun med helt enkle dokumenter.

Lenke til kommentar
Vi bruker også notes, og jeg er nok en av dem som i alle fall grøsser litt når man snakker om notes... Nå skal de sies at jeg aldri har vært i exchange-leiren, så jeg vet ikke om den er noe bedre. Tviler egentlig litt på det...
Ut fra det du sier vil jeg ikke tro det nei.
1. Mail etc

Jeg liker rett og slett ikke mail klienten.

Smaken er som baken. Klienten er helt grei sett fra et objektivt synspunkt, men jeg er vel som deg litt bortskjemt med å kunne bruke den klienten jeg måtte ønske hjemme, og irriterer meg over at ikke alle bare bruker IMAP. Dette går også inn i ditt neste punkt. Med standardiserte åpne protokoller kan flere verktøy jobbe sømløst sammen, uten lock-in. Jeg vil vel hevde at Sharepoint/Exchange er himmel og hav verre på dette punktet.
3. Søk/Gjennfinnbarhet

Har du opprettet et dokument i en notes-database, så er min erfaring at du skal ha litt flaks om du klarer å finne det igjen... Dette har selvfølgelig sammenheng med hvordan databasen er laget og indeksert, men som nevnt over så er nok dette ofte så som så...

Dette er et generelt problem, og Notes er etter min erfaring bedre enn det meste her. Sharepoint er et strukturløst lock-in beheftet mareritt, som etter min erfaring bør unngås hvis man ønsker noen grad av kontroll med dokumenter. Lagring av store mengder dokumenter er rett og slett en krevende øvelse.
Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere: interoperabiliteten mellom de ulike programmene som bruker ODF er langt fra tilfredsstillende. Slike (og andre) problemer er helt vanlige. Jeg har gjort en lang rekke tester mellom de ulike applikasjonene og interoperabilitet fungerer kun med helt enkle dokumenter.

 

Hmm...det betyr jo at de bryter standarden. odf-dokumenter skal kunne åpnes og redigeres uavhengig av kontorpakke så lenge støtten er der.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Det å lage applikasjoner som følger en standard er utrolig komplekst og det vil alltid være ulike tolkninger av hvordan elementer i en standard skal oppfattes. Dette er generelt for alle standarder, ikke bare ODF. Det viser også at det er umulig å basere seg på at "hvis bare alle følger standarden er alle problemer løst".

 

Det kan selvsagt være at OpenOffice.org, Lotus Symphony og de andre programmene ikke følger alle elementer i standarden fullt ut.

 

Edit:

 

En nyttig link for en enkel innføring i kompleksiteten når det gjelder standardiseringsarbeide:

 

http://www.joelonsoftware.com/items/2008/03/17.html

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...