Gå til innhold

lyden knitrer -lydkort problem


Anbefalte innlegg

En kamerat av meg sliter med at all musikk og lyder knitrer. Det virker som at høye lyder knitrer mer. Vi har prøvd andre høyttalere og byttet pci slot.

Er det ødelagt ? noe som jeg synes er veldig sannsynlig. Men jeg vil bare høre her først før jeg anbefaler at han kjøper nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at det ikke står noe utstyr i nærheten som genererer støy. Det kan f.eks. være stålampe med integrert høyfrekvent dimmeutstyr. Det kan også være 50Hz felter som forstyrrer, sjekk at det ikke er umiddelbar nærhet til kabler o.l.

Det kan også være utstyr inne i maskinen som er årsak til problemet.

Prøv med annet lydkort hvis du har mulighet for det. Prøv også å flytte ledningene til høyttaleren. (Dersom det spraker ekstra når du flytter disse kan du være rimelig sikker på at det er et støyproblem)

Lenke til kommentar

Dumt forslag (men det er ofte de dumme løsningene som funker)...

Om du har en gammel forsterker, sjekk at det ikke er støv på regulatorer som er grunnen. (f eks prøve å koble noe annet til forsterkeren om du er i tvil).

 

Om det er noe på masinen så prøv å mute audio-in på kortet. I rom med mye elektromagnetisk støy kan dette lage problemer. Ellers, så prøv "gode gamle" greier som nye drivere.

 

Håper du får fikset det, men ja, knitring kan godt bety et fuxxet kort =/

Lenke til kommentar

Dumt forslag (men det er ofte de dumme løsningene som funker)...

Om du har en gammel forsterker, sjekk at det ikke er støv på regulatorer som er grunnen. (f eks prøve å koble noe annet til forsterkeren om du er i tvil).

 

Om det er noe på masinen så prøv å mute audio-in på kortet. I rom med mye elektromagnetisk støy kan dette lage problemer. Ellers, så prøv "gode gamle" greier som nye drivere.

 

Håper du får fikset det, men ja, knitring kan godt bety et fuxxet kort =/

Har du mulighet til å sette kortet i en annen PC for å teste om problemet henger direkte sammen med kortet?

Lenke til kommentar
En kamerat av meg sliter med at all musikk og lyder knitrer. Det virker som at høye lyder knitrer mer. Vi har prøvd andre høyttalere og byttet pci slot.  

Er det ødelagt ? noe som jeg synes er veldig sannsynlig. Men jeg vil bare høre her først før jeg anbefaler at han kjøper nytt.

 

Klipping? Står alle volumkontrollene til maks på kontrollpanelet?

Noen forskjell på mp3 og cda?

Lenke til kommentar

prøv å skru ALLE volum enhetene på maskinen din til "mute".

 

Forsviner signalene da, så kan du begynne å skru på hovedvolumet igjen. så tar du å skrur på en etter en til knittringen din kommer,da vet du hvor feilen ligger...

 

Hadde et problem med en ødelagt inngang på lydkortet mitt, fannt jeg ut for et halvt år siden, da spraka og knittra det no helt grenseløst i høytalerene.

Bytta bare fra cd1-inngangen til cd2-inngangen, så var alt fixa... :woot:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har selv slitt med samme problem, og jeg vil dele min erfaring med deg.

 

Det kan være flere problemer, men dette er hva du bør sjekke ut;

Til meg kunne jeg løse det med en bios instilling, tror det var noe PCI latency eller fastwrites, jeg kan ikke huske det for øyeblikket.

 

Problemet kom ikke opp alltid, avhengig av hvilke drivere/windowsversjon jeg brukte, men bios instillingen løste problemet. Problemet er mest trolig en kombinasjon mellom hovedkort, lydkort og veldig mulig skjermkort.

 

Prøv først å oppdatere drivere, til hovedkort, skjermkort og lydkort, kanskje til og med oppdatere windows. Tror ikke andre faktorer spiller inn, men det er mulig.

 

Hvis det ikke løser problemet, anbefaler jeg deg å prøve å finne en FAQ (frequently asked questions), til hovedkortet ditt, og hvis mulig prøv å sjekk under lydkort problemer. Det var slik jeg fant svar på problemet mitt.

Hvis ikke det løser problemet, prøv å finne en lydkort FAQ og se om det er noe relevant informasjon der.

 

Hvis du ikke allerede gjør det, bruk www.google.com som søkemotor. Lurer du på hva bios er osv kan du sikkert finne informasjon der, eller hardware.no's guider kan hjelpe.

 

Håper dette løste problemet ditt!

 

mvh

Morten Reitbakken

Lenke til kommentar

Hvis han har ett Creative lydkort og en VIA 686B southbridge (Er på KT133 og KT266 hovedkort) så er nok det problemet. Hvis det ikke fungerer med å stille PCI latency'en så får han enten bytte hovedkort eller lydkort. Prøvde mye rart før jeg bare byttet hovedkort, det hadde også 686B, men det funka godt på det. Kan ha noe med at jeg kjøpte en kjappere prosessor i samme slengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...