Gå til innhold

antall eksponeringer i DSLR kameraer?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvordan kan jeg finne ut antall eksponeringer på et DSLR?

Litt greit å vite dersom jeg ender opp med å gå til innkjøp av et brukt DSLR.

Er det noen måte å finne det ut som det ikke går ann å "sno seg unna" eller at det er fare for å ha blitt tukla med antall eksponeringer?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært borti tukling med slikt.

 

Jeg kan ikke kommentere for andre merker enn Olympus:

 

1. Slå på kameraet.

2. Åpne minnekortluken.

3. Trykk enten "play + ok" eller "meny + ok" samtidig.

4. På fireveiskontrolleren, trykk opp, ned, venstre, høyre i den rekkefølgen.

5. Trykk utløserknappen helt ned.

6. Trykk opp og venstre på fireveiskontrolleren.

7. "R" er antall eksponeringer.

 

(Nei, du behøver ikke å hoppe opp og ned på en fot mens du gjør dette.)

Lenke til kommentar
Vet kun at nikon sine kamera kan du enkelt ta et bilde med minnekortet i og trykke på play knappen så bildet kommer frem og det vil da stå for eks 1353 eller noe.. :)

Denne metoden funker heller dårlig, siden telleren begynner på 0001 igjen ved passering av 10000 eksponeringer. Ragamuffin og Kaffilars beskriver rett metode - det leses fra exif på Nikon.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at det irriterer meg at det ikke er åpenbare måter å undersøke dette. At det er mulig sier seg selv, det er bare å se på bakveien som fins for enkelte (alle?) Olympushus. Servicefolk og garantiansvarlige sjekker nok dette, om ikke annet som for å sende informasjon om holdbarheten på modellene i faktisk bruk tilbake til kameraprodusenten..

Lenke til kommentar
Med Canon kan du ikke finne ut av antall eksponeringer med mindre det er snakk om en 1D.

For Nikon sin del skal det så mer eller mindre i klartekst i Exif. Mener du må ha en liten sotfware snutt som leser og oversetter taggen.

 

jeg mener jeg fikk opp antall eksponeringer på en 30D, men man kan resette antallet!!!!!!

Lenke til kommentar
Med Canon kan du ikke finne ut av antall eksponeringer med mindre det er snakk om en 1D.

For Nikon sin del skal det så mer eller mindre i klartekst i Exif. Mener du må ha en liten sotfware snutt som leser og oversetter taggen.

 

jeg mener jeg fikk opp antall eksponeringer på en 30D, men man kan resette antallet!!!!!!

Hvordan da ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Med Canon kan du ikke finne ut av antall eksponeringer med mindre det er snakk om en 1D.

For Nikon sin del skal det så mer eller mindre i klartekst i Exif. Mener du må ha en liten sotfware snutt som leser og oversetter taggen.

 

jeg mener jeg fikk opp antall eksponeringer på en 30D, men man kan resette antallet!!!!!!

Hvordan da ...

 

Tom

 

Det kan man ikke.

 

Riktignok er det teller for filnummereringen (innlysende), men det er ikke det samme som med sikkerhet totalt antall eksponeringer.

Lenke til kommentar

1400 på to dager er ikke mye om du ikke tar noe resten av året...;)

 

1400 landskapsbilder på to dager er mye. 1400 (forsøk på) fugle-/sportsbilder på to dager er ikke spesiellt mye..

 

D40 varer er nok rated for 50 ganger så mye (uten at jeg har tall foran meg, om de finnes...)

 

Knips i vei og vær glad!

Lenke til kommentar
Med Canon kan du ikke finne ut av antall eksponeringer med mindre det er snakk om en 1D.

For Nikon sin del skal det så mer eller mindre i klartekst i Exif. Mener du må ha en liten sotfware snutt som leser og oversetter taggen.

 

jeg mener jeg fikk opp antall eksponeringer på en 30D, men man kan resette antallet!!!!!!

Hvordan da ...

 

Tom

 

Det kan man ikke.

 

Riktignok er det teller for filnummereringen (innlysende), men det er ikke det samme som med sikkerhet totalt antall eksponeringer.

Det var det jeg mente ... trodde kanskje det var noen som hadde funnet ut noe lurt.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Skjekket akkurat mitt D40, den har gått ca 1400, på ca 2 dager... Hvor mange eksponeringer kan man ta med en D40 før den må byttes/er utslitt?

 

men syntes 1400 på 2 dager var veldig mye!

 

Det tas noen eksponeringer som et ledd i slutt-test av ethvert nytt kamera, men det er nok neppe så mange. Kan det ha vært demobrukt, eller har du knipset veldig siste 2 dagene?

 

En lukker i den klassen er vel estimert til å vare ca 50 000 eksponeringer. (Det er iallefall et tall som går igjen når man leser om slikt) Om det tallet er "mean time before failure" eller en annen slags forventet levealder vet jeg dessverre ikke.

 

EDIT: Tviler på at det lønner seg å bytte lukker på et rimelig kamera som d40, når den går er det bare å kjøpe nytt.

Endret av da Gauss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...