Gå til innhold

Den store horror-tråden


Xanman

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste blitt skikkelig hekta på Slasher-filmer. Her er min Topp 10:

 

1. Sleepaway Camp

Elendig skuespill, men flotte effekter og den beste slutten i skrekkfilmenes historie.

 

2. Friday The 13th

Filmen som startet den store Slasher-bølgen på 80-tallet. Veldig bra film, med en ganske overraskende slutt.

 

3. Texas Chainsaw Massacre

En veldig sær film som er basert på den gale morderen Ed Gein. Gunnar Hansen er perfekt i rollen som Leatherface. Jeg har enda ikke fått sett remaken, men jeg tviler på at den er like bra.

 

4. Hatchet

En slags hyllest til Slasher-filmene som dukket opp på 80-tallet, da spesielt Friday The 13th-serien. Morderen, Victor Crowley, er som en slags blanding av Jason Voorhees og The Toxic Avenger. Kan det bli bedre? :D

 

5. A Nightmare On Elm Street

Det mest 80-talls jeg noen gang har sett. Dette er og faktisk den første filmen som Johnny Depp spilte i.

 

6. Psycho

Dette er filmen som startet det hele. Også basert på psykopaten Ed Gein, men uansett helt annerledes enn TCM.

 

7. Halloween

Også en av de første Slasher-filmene. Det få vet er at dette faktisk skulle være en oppfølger til Black Christmas, men for en eller annen grunn ble den selvstendig.

 

8. Villmark

Beste norske film ever. Ganske skremmende på slutten og.

 

9. Wishmaster

Kanskje ikke så bra, men sinnsykt underholdende. Den første skrekkfilmen jeg så, fakisk.

 

10. My Bloody Valentine

Minner meg litt om Halloween, for en eller annen grunn... Quentin Tarantino har faktisk uttalt at dette er favoritt-Slasheren hans.

 

Det er også mange filmer som jeg ikke er helt sikker på om jeg kan kalle Slasher-filmer, så jeg tok de ikke med på listen, for eksempel The Bird With The Crystal Plumage, Tenebrae, Carrie, Alien, Saw, Jaws, Child's Play og The Hills Have Eyes.

Eyes.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med en del av listen, men hvorfor unngår du konsekvent oppfølgere? Skal jeg lage en liste blir det noe slikt:

 

1. Sleepaway Camp II (langt bedre enn den første, men nesten en komedie)

 

2. Fredag 13de 3 (første filmen hvor Jason får masken)

 

3. Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon (kort sagt får en dame følge en seriemorder på "jobb" og lærer hvor mye arbeid som ligger bak det folk som Freddy og Jason gjør. Det er så teit som det høres ut, men på en bra måte.)

 

4. Halloween 4 (Jamie er mye kulere enn Laurie)

 

5. Wes Craven's New Nightmare (Elm Street + mer original historie + bra effekter)

 

6. Fredag 13de (genial film)

 

7. Scream (ble overrasket over denne og så den fire ganger på kino. De andre derimot...) :p

 

8. House of 1000 Corpses (syk, syk film på en bra måte)

 

9. Texas Chainsaw Massacre (en av de aller første og fortsatt blandt de beste)

 

10. Prom Night (teit begynnelse og slutt, men resten er konge. Men styr unna oppfølgerne og remaken!)

Lenke til kommentar

Jeg liker egentlig best Body Count-filmer som inkluderer dumme tenåringer og en ustoppelig seriemorder - Jason Voorhees har alltid vært min favoritt. Sleepaway Camp hadde forbløffende dårlig skuespill, men det er likevel en film jeg kommer til å huske lenge. De som har sett den skjønner hvorfor.

The Texas Chainsaw Massacre topper min slasherliste på grunn av dens orginalitet og fantastiske stemning.

Jeg vil også nevne House of 1000 Corpses som var en positiv overraskelse.

Lenke til kommentar

Halloween er ganske bra, men jeg foretrekker Fredag 13de siden handlingen i Halloween ikke gir mening.

 

For å ta Halloween film for film:

 

 

Halloween - Michael Meyers dreper søsteren, blir sendt på sinnsykehus, stikker av femten år senere og prøver å drepe den eneste gjenlevende slektningen han har.

 

Halloween 2 - Starter rett før den første slutter. På slutten blir både Michael Meyers og Dr Loomis drept så til de grader.

 

Halloween 3 - Michael Meyers er død, så hva nå? Tja, hva med en Halloween-film uten ham? Eller Haddonfield? Eller Laurie?

 

Halloween 4 - Michael Meyers er tilbake, men jakter på på en liten jente i stedet? (hun spilles for øvrig av Danielle Harris, som spiller Annie i remaken) ;) Både Michael Meyers og Dr Loomis er med, uten å gjøre noe antydning til å forklare hvordan de kan ha overlevd den andre filmen. Når Laure ikke engang nevnes begynner man jo å lure på om de har "glemt" de to første filmene eller bare later som om de ikke skjedde.

 

Halloween 5 - Fortsetter en liten stund etter den fjerde og har enda en gang Jamie i hovedrollen. Mener denne sluttet med at Jamie står øverst i trappen i klovnedrakt og holder en kniv - mistenkelig likt Michael Meyers i den første.

 

Halloween 6 - Jamie er tilbake, skjønt en god del eldre. Poenget denne gangen er at hun er kidnappet av en kult som tilber Michael Meyers og får ham til å volda Jamie (?). Dette fører selvsagt til at hun blir gravid og føder en unge, men klarer å stikke av. Smart som hun er drar hun selvsagt til det eneste stedet Michael Meyers aldri vil finne henne. Hjem. :p

 

Halloween 7 - Tyve år er gått siden sist? Laurie er tilbake? Jamie er ikke engang nevnt? Med andre ord har film tre til seks ikke skjedd? :dontgetit: Heldigvis er det en kamp til det aller siste, så Michael blir endelig drept for godt. Selv han kan ikke overleve når hodet kappes av.

 

Halloween 8 - Eller kan han? Egentlig ikke, men det var visst ikke Michael Meyers likevel i den forrige. (det er den offisielle versjonen, selv om det ikke engang nevnes i de to filmene).

 

Halloween 9 (remaken) - Bruker lang tid på barndommen til Michael, så vi får et godt innblikk i hvorfor han ble som han ble. At dette går mot alt vi har lært om ham og ignorerer samtlige av de andre filmene er visst ikke nøye.

 

Fredag 13de derimot er mer sammenhengende:

 

Fredag 13de - Moren til Jason går amok og dreper for fote. Offisielt. Uoffisielt er det en del ting hun ikke kunne ha gjort, som å kaste et lik gjennom et vindu. Hun er rett og slett for fysisk svak til å kunne gjøre det, så er Jason med allerede her?

 

Fredag 13de 2 - Jason druknet ikke, men har levd som en enstøing i skogen. Da han så moren bli drept (hinter til at han kanskje var med i den første) klikket han og begytne å drepe for fote. Legg merke til at han fortsatt er en vanlig mann her, om enn litt stygg...

 

Fredag 13de 3 - Jason overlevde og fortsetter karrieren sin. Tar en stund før han dukker opp, men når han gjør det har han endelig masken på plass for første gang. Forsatt menneske, skjønt tåler nok mer enn de fleste.

 

Fredag 13de 4 - Det aller siste vi ser til Jason. Forsatt i live (vel...), men selv han kan ikke ha overlevd behandlingen han får her.

 

Fredag 13de 5 - Fansen ville ha mer, så de fikk mer. Men hvordan kan Jason ha overlevd den fjerde filmen? Hint: han gjorde det ikke...

 

Fredag 13de 6 - Etter skuffelsen i den femte dukker ungen fra film fire opp igjen for å forsikre seg om at Jason er død. Det var nok en tabbe for ham, men den ekte Jason er tilbake fra graven. Bokstavelig talt.

 

Fredag 13de 7 - Nye folk dukker opp, så da er det på tide at Jason dukker opp også. Vi blir ikke skuffet.

 

Fredag 13de 8 - Begynner å holde nå, så dette er det aller siste vi får se til Jason offisielt. (før remaken senere i år). Jason blir drept en gang for alle.

 

Fredag 13de 9 - Denne rette tittelen er "Jason goes to Hell: The final Friday" og er laget av fans. Noen regner den som del 9, andre som en slags spin-off. Historien er en del forskjellig fra de andre da Jason blir sprengt i begynnelsen og en fyr spiser hjertet hans. Dette overfører sjelen til Jason inn i ham, så det meste av filmen handler om å finne ut hvem Jason er og hvordan han kan stoppes. For øvrig dukker søsteren hans opp denne gangen, for første og eneste gang. Slutter med masken til Jason liggende i sanden og en viss hanske strekker seg opp fra bakken og drar den med seg. Gjett hvem hansken tilhører? ;)

 

Jason X - Enda en spin-off. Jason er tilbake, men folk har endelig lært at han ikke kan dø. Løsningen blir å fryse ham ned kryogenisk for godt, men han våkner opp igjen flere hundre år inn i fremtiden og havner på en romskip. Det høres teit ut, og det er enda verre. Kunne fint ha ødelagt hele serien, men det greide den forrige fint på egenhånd. :p

 

Freddy vs Jason - Jada, enda en spin-off. En demon som dreper folk i drømmene mot en zombie som ikke sover? :dontgetit:

 

Freddy vs Jason vs Ash - Etter mye frem og tilbake ble det klart at Freddy vs Jason skulle få en oppfølger, og denne gangen møter de Ash fra Evil Dead-serien. Dessverre ble den aldri laget som film, men den har blitt gitt ut som tegneserie.

 

Bortsett fra del 9 og oppover holder historien seg sammenhengende, og de siste er bare spin-off filmer uansett.

 

Lenke til kommentar
Den vanlige oppfatningen er at Jason druknet, men det er nok ikke helt rett. :)

 

Nevnes Michael i Halloween 8? Beklager, må ha oversett det i farten. Begynner heldigvis å bli en stund siden jeg slet meg gjennom den og har ikke tenkt å se den igjen med det første. :p

Ja, huff.. Ressurection er elendig... Serien kunne egentlig bare vært slik:

Halloween - Halloween 2 - Halloween - 20 År Senere

 

 

Pluss at Micheal og Loomis ikke hadde dødd i 2'eren da, selvfølgelig :p

 

Lenke til kommentar
Fullstendig enig med trådstarter, Sleepaway Camp er tidenes slasher.

Ingen tvil. Slutten gjør den også til den skumleste filmen jeg har sett, faktisk. Jeg lå en del timer den natten før jeg fikk sove, for å si det sånn... Oppfølgerene er bra underholdning, men blir aldri noe annet en komedier i mine øyne...

Lenke til kommentar

The Burning (PS Jason Alexander, George fra Seinfeld, første film!) Et svært undervurdert slasher film! Banlyst i flere land, inkludert Norge, og kraftig sensurert! Var kanon vanskelig å få tak i den uncut versionen husker jeg.

 

Ellers er Friday the 13th favorit slasher, rett og slett fordi Jason er så kul i den masken! Og musikken får jeg gåshud av!

 

A Nightmare On Elm Street filmene ville jeg ikke si er slasher filmer. Jeg ser på slasher filmer der det er mer "realsitisk" type drap, som i Jason osv. Ikke noe "monster" og annet fantasi dras inn i bilde.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
The Burning (PS Jason Alexander, George fra Seinfeld, første film!) Et svært undervurdert slasher film! Banlyst i flere land, inkludert Norge.

 

Ellers er Friday the 13th favorit slasher, rett og slett fordi Jason er så kul i den masken! Og musikken får jeg gåshud av!

 

A Nightmare On Elm Street filmene ville jeg ikke si er slasher filmer. Jeg ser på slasher filmer der det er mer "realsitisk" type drap, som i Jason osv. Ikke noe "monster" og annet fantasi dras inn i bilde.

The Burning har jeg så sinnsykt lyst til å se. Virker akkurat som min type film, men jeg har dessverre aldri sett den i noen butikker, verken i Norge eller i utlandet.. :( Finnes den i det hele tatt på Sone 2?

Lenke til kommentar
Vet ikke. En kamerat av meg fra barndommen sitt bror hadde den på LaserDisc importert da jeg så den....sliter selv å finne den, har svært gjerne lyst på den i sammlingen. :cry:

De har den verken på dvdstrax eller cdon, og på Amazon har de den bare i Region 2-versjon...

Lenke til kommentar
WILL ONLY BE RELEASED IN THE UK - NOT AVAILABLE ELSEWHERE

 

Og Vipco-versionen finnes it to utgaver, hvor den ene er kuttet med 19 sekunder. Det står ingenting på siden om hvilken av de to versionene det er.

Selv om den bare blir gitt ut i UK, betyr vel ikke at det ikke går an å bestille den til et annen land?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...