Gå til innhold

Den store horror-tråden


Xanman

Anbefalte innlegg

Professor'n: Tenebre er vel bedre enn Profondo Rosso? (…og ingen av dem når opp til Suspiria.)

 

:D

1. Profondo Rosso

2. Suspiria

3. Tenebre

(Gidder ikke rangere resten)

 

Syntes jeg ;)

 

 

Frank: Se The Beyond på nytt! Another World er helt genialt. Alt de gir ut er uncut og remastered. Når vi er inne på italiensk horror, har du sett Cannibal Holocaust? Hvis ikke, se den! Det samme til Cyph ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ordens skyld;

 

Dario Argento:


  1.  
  2. Profondo Rosso (1975)
  3. Suspiria (1977)
  4. Tenebre (1982)
  5. The Bird with the Crystal Plumage (1970)
  6. Phenomena (1985)
  7. Pelts (2006)
  8. Jenifer (2005)
  9. Opera (1987)
  10. The Cat o' Nine Tails (1971)
  11. Inferno (1980)
  12. The Stendhal Syndrome (1996)
  13. Two Evil Eyes (1990)
  14. Trauma (1993)
  15. Phantom of the Opera (1998)

 

 

Lucio Fulci:


  1.  
  2. The Beyond (1981)
  3. The New York Ripper (1982)
  4. City of the Living Dead (1980)
  5. Zombi 2 (1979)
  6. Zombi 3 (1988)
  7. House By the Cemetery (1981)

 

 

Mario Bava må også nevnes:


  1.  
  2. A Bay of Blood (1971)
  3. Black Sabbath (1963)
  4. Black Sunday (1960)
  5. Oeprazione Paura(1966)
  6. Baron Blood (1972)
  7. The Girl Who Knew Too Much (1963)

Lenke til kommentar

1. The House of the Laughing Windows

2. Blood and Black Lace

3. Alice Sweet Alice

4. The Strange Vice of Mrs. Wardh

5. Bay of Blood

6. Psycho

7. Black Belly of the Tarantula

8. Black Christmas

9. Tenebre

10. Don't Look Now

 

Noen andre som burde nevnes:

 

Deep Red

Don't Torture a Duckling

The Texas Chain Saw Massacre

Five Dolls for an August Moon

The New York Ripper

Lenke til kommentar

Var da jeg kjøpte Cannibal Holocaust, Cannibal Ferox, og Moutain of the Cannibal God, at jeg oppdaget Another World Entertainment.

Husker jeg var sint, da de slapp disse filmene ukuttet, mens favorittfilmen min, Commando (1985), fortsatt var kuttet i stykker.

Men det er vel 5-6 år siden, og heldigivis kom jo den geniale The Directors Cut aka "Let off some steam edition" ut i 2007.

 

Er ikke noen stor tilhenger av Cannibal filmene, men skjønner godt hvorfor folk liker/misliker dem. Musikken var nok det som fanget mest av interessen, når det kom til Holocaust.

Den var utrolig flott, til å være med i en så "stygg" film.

 

Kjøper nesten kun film som er utgitt av Anchor Bay, Blue Underground, Media Blasters/Shriek Show, Another World Entertainment og Troma productions.

Lionsgate har også en del gode utgivelser, med tanke på slasher og 80 tallet. Fant Night of the Creeps, Slaughter High og My best friend is a Vampire forrige sommer/høst. Ukuttet, og med bonusmateriale etc.

 

Oj, her var det litt av noen listomaniacs :!:

Får passe på å sjekke ut og skrive ned, for snart blir det ny handletur.

Må hamstre film til i sommer, for tv-kanalene har sluttet å levere slasher filmer til langt på natt.

 

Var gøy å se Friday the 13th filmene på TvNorge, sammen med Nightmare on Elm Street serien, ofte etter midnatt.

Men det er nok minst 10 år siden.

Nå er det oppgulp av serier og kvinnelige kokker som rører i ei gryte hele natten i stedet.

Endret av FrankZito
Lenke til kommentar

Bare for ordens skyld. Slashere kan ikke ha noe med det overnaturlige å gjøre, ikke sant? Det er slik det oftest blir definert, men det er jo f.eks. jævlig mye med magi og sånt i Friday 13th serien.

 

6. Psycho

Dette er filmen som startet det hele.

 

Egentlig ikke. Linjen mellom hva som er slasher og hva som ikke er det er ganske tynn, i mange definisjoner teller ikke Psycho. Bay of Blood og Black Christmas bytter på å bli kalt den første, men den eldste filmen som visstnok skal passe slasher betegnelsen er Thirteen Women fra 1932 (ifølge Wikipedia)

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Psycho var den første "morderfilmen" som ble virkelig populær, og dermed satte den standarden for kommende skrekkfilmer. Men husk at det innlegget ble skrevet for to år siden. Jeg regner ikke Psycho som en slasher nå lenger, men det sier seg selv at den var utrolig viktig for hvordan sjangeren utviklet seg.

Lenke til kommentar

Ikke ment som noen kritikk av tråden din, Le Professeur.

 

Om det ikke eksister en "Splatter" tråd, hadde det vært mulig om man kunne få diskutert lignende filmer, her inne?

Virker på meg som at de som liker "Slasher" filmer, også har en kjærlighet til "Splatter" filmer.

Lenke til kommentar

Trådtittel endret!

 

Nice! :)

 

Min store beundring for horrorfilm, begynte smått etter å ha blitt "skremt" av de kule storebrødrene til en klassekamerat.

De hadde alle mulige titler, og jeg elsket å kikke på vhs coverene.

Særlig Night of the Living Dead, The Shining, The Thing og Nosferatu (1979), falt godt i smak. Tørte aldri å spørre om å få låne dem, da jeg var 8-9 år, og de var i tenårene. Trodde alltid de ville blitt sinte, osv.

 

De var nokså kreative, og eldstemann av brødrene, lagde horrormasker/ting fra forskjellige horrorfilmer. Pluss han var utrolig dyktig til å tegne karakterer/ofrene, like før de ble drept.

 

Synd ingen av dem begynte å jobben innenfor film/musikk, for de hadde stort talent.

 

Det gikk et par år med pause, før det ble mer horror på meg.

 

Rundt 12-14 års alderen, var det slutt på å dra på den lokale videosjappa, sammen med mor og far.

Når det skulle leies film, ble det alltid en familiefilm, alle kunne se, og 2 stykk horrror/action/sci-fi, med masse nakenhet, gørr og blod, til meg.

 

Høydepunktet var å se hva eierne hadde av nye og gamle titler i videohyllene. Desverre ble butikken lagt ned, men fikk rasket med meg nesten 50 filmer, for under 100 lappen, siste uken, da de skulle "fjerne" alt, og dro tilbake til hjemlandet.

 

Men de få årene, med ukentlig leie av horrorfilm, ble til en slags avhengighet. Måtte ha det!

Lenke til kommentar

Kult! Har du lyst til å nevne noen favoritter innen genren?

 

Gjerne det.

 

Vel, det blir ikke noen spesiell ranking osv, bare de som dukker først opp i minne:

 

Ganske åpenbart valg, med tanke på nicket og avataren min.

Joe Spinell er også en av mine favorittskuespillere. Trist han og William Lustig aldri fikk gjort ferdig oppfølgeren, selv om det ble laget en 9 min promo. Inkluderer fantastisk musikk av Jay Chattaway, og noe av det beste Tom Savini gjorde med tanke på spesial effekter på film. Se også opp for Savini i rollen som Disco boy.

Howling 2: Your sister is a Werewolf aka Stirba Werewolf Bitch (1985)

På ingen måte i nærheten av kvaliteten fra forgjengeren, men for en fantastisk underholdende film. Flyvende dverger, varulv orgier, Christopher Lee, med cheesy new wave solbriller, kanskje tidenes beste/værste filmmusikk, varulver med apekostymer osv.

Denne oppfølgeren feilet stort, der Terminator 2, og Gudfaren 2 lyktes, men den står som en av de morsomste horrorfilmene jeg har sett. Regissøren, Phillipe Mora, klinket til og greide nesten å overgå seg selv, med Howling 3: The Marsupials fra (1987).

Ble forelsket i Troma, og deres ville verden, da en nederlandsk/belgisk tv-kanal pleide å sende filmene deres, etter midnatt. Ukuttet, og stappfull av gørr og nakenhet.

Hadde ikke sett noe lignende før, og har siden kjøpt flere hundre forskjellige titler. Men ingen av dem når Toxie og co, til storetåa.

Toxic Avenger blander humor, horror og romantikk på en måte som aldri før. Oppfølgerne er heller ikke så gærne.

Vet at folk flest ser på den som en action/sci-fi film, men for min del er den mer tilnærmet horror/sci-fi.

Arnold kunne like gjerne vært spilt av Jason/Freddy eller Michael Myers, på jakt etter Linda Hamilton, som ustoppelig drapsmaskin.

Scenen med Arnold i det han går inn på politistasjonen og slakter alle, er en scene som var "uvirkelig" da jeg så filmen for første gang. Kan ikke huske å ha sett en badguy i horror verdenen gjøre noe slikt før. Drepe masse mennesker på et offentlig sted, for så å dra derfra som om ingenting hadde skjedd.

Samme med nattklubb scenen. Det topper seg helt på slutten, da man endelig får se skapningen i sitt sanne jeg, ikke ulikt Dracula.

 

Et par til:

 

, From Beyond (1986), Phenomena (1985), Videodrome (1983) og
.

 

Er mange fler, men det står litt stille der oppe, akkurat nå.

Kommer nok på flere senere.

Endret av FrankZito
Lenke til kommentar

Mye bra der. Hodeeksplosjonen i Maniac er tidenes.

 

Toxie er min Troma-favoritt også, sammen med Poultrygeist: Night of The Chicken Dead og Class of Nuke 'Em High 2.

 

Andre favoritter, bortsett fra de jeg har nevnt tidligere i tråden: Freaks, Tetsuo, A Tale of Two Sisters, Kaidan, Killer Klowns From Outer Space og The Shining.

Lenke til kommentar

Haha!

Jeg er ikke den eneste i verden, som liker Class of Nuke'Em High Part 2: Subhumanoid Meltdown. :!:

Elsker den scenen med monster ekornet, og den gærne grønne guffa som ligner på guacomale, pluss dama med Marge Simpson frisyren.

Mange gode minner der ja.

Må heller ikke glemme tema låten, som sikkert brukes nærmere 50 ganger i løpet av 90 minutter.

 

Tror ikke jeg har sett 3ern, men tviler på at den kan overgå forgjengerne.

Har alikevel prøvd å finne den på dvd, men ser ut til at Another Worlds stoppet på film nr 2, med tanke på nyere utgivelser, fra deres hold.

Samme med Toxic Avenger. Film nr 1 og 2 er utgitt, men ikke 3ern.

Er ikke verdens undergang, de finnes på region 1, men litt i tvil om de er i noenlunde lik kvalitet som Another Worlds utgivelser.

 

Har vel 4-5 forskjellige versjoner av Toxic Avenger på dvd, og det er kun The Directors Cut av Another Worlds Entertainment som leverer, med tanke på bilde og lyd.

De andre er veldig variert. Dårlig lyd/bilde, null tekst, lite bonus, mens noen har nesten alt, men så viser det seg at versjonen er kuttet i stykker, veldig sloppy arbeid.

 

Poultrygeist kjøpte jeg for ikke mange årene siden. Føltes som et skikkelig comeback fra Tromaville. Håper de kommer ut med en ny "storfilm" snart. Vet at de er i gang med The Toxic Avenger 5: The Toxic Twins, så det er bare å smøre seg med tålmodighet, og vente å se hva våre venner fra Troma, kan komme opp med denne gang.

 

Troma har også begynt å gjenutgi sine "klassikere", i en egen serie kalt The Tromasterpiece Collection.

Fikk tak i Combat Shock, og The Last Horror Film i fjor. Og ble imponert over kvaliteten på film og bonus.

 

Var bombesikker på at ingen ville toppe hodeeksplosjonen fra David Cronenbergs Scanners, men der tok jeg feil. Helt utrolig at Tom Savini og flere av Fredag den 13 filmene, fortsatt ikke er utgitt fullstendig ukuttet.

Om jeg ikke tar feil, så er vel Savini også innvolvert i The Prowler?

Endret av FrankZito
Lenke til kommentar

Elsker Class of Nuke'em High 2 :love: Mye bedre enn eneren. Har du sett Toxie 3 og 4? Treeren er genial, og fireren er ikke langt bak. "There's no place like Tromaville", haha :!: Savini står bak effektene i The Prowler, ja. Utrolig gode effekter der også. Mannen er et geni.

Lenke til kommentar

Har sett alle Toxie filmene, og må si jeg liker firern bedre, enn film nr 2 og 3. Leste noe om at 2ern og 3ern var ment å være en, og samme film. Men at Lloyd Kaufman måtte kutte den i to, på grunn av lengden ville blitt over 3 timer.

 

Aldri likt utseendet på Toxie i oppfølgerne. Masken ser billigere ut, og de byttet ut den morsomme, gamle mann stemmen fra film nr 1, med en søt og tåpelig stemme i 2ern og 3ern.

Den blinde kjæresten hans, ble byttet ut også.

Tror faktisk hun gikk fra å hete Sarah, til Claire.

Alltid syntes at Sarah, fra originalen ligner litt på en ung Sarah Michelle Gellar, i tv-serien Buffy, da hun var en Buffybot.

Skurkene i oppfølgerne var no match, for The Fat and Corrupt Mayor of Tromaville, mr Pat Ryan, som spilte flere lignende roller, i andre splatter klassikere fra 80 tallet.

Oppfølgerne klarte heller aldri å toppe one-liners som, "And you can tell all your scumbag friends, that things are gonna change in this town. I'm not just another pretty face!", eller "I always wanted to cornhole a blind bitch!".

 

 

Den billige og sleske musikken, ble byttet ut med rock og metal, ikke at det var total nedtur, men de er sjangseløse mot disse klassikerne:

 

Body Talk

It's this love they say

Endret av FrankZito
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jobber meg gjennom Romeros zombie-filmer for tiden, har så langt sett følgende:

 

- Night of the Living Dead (1968)

- Dawn of the Dead (1978)

- Day of the Dead (1985)

- Night of the Living Dead (1990)

- Dawn of the Dead (2004) *

- Land of the Dead (2005)

- Night of the Living Dead 3D (2006) *

 

Og såvidt jeg har fått med meg har jeg disse å se frem til:

 

- Diary of the Dead (2007)

- Day of the Dead (2008)*

- Survival of the Dead (2009)

 

(* filmer som ikke direkte er Romero-filmer, men som likevel går inn i serien)

 

Er det noen filmer jeg har oversett?

Lenke til kommentar

Hva med de uoffisielle italienske oppfølgerne til Dawn of The Dead? Zombi 2, Zombi 3, Zombi 4 etc.

 

Tror jeg har sett disse filmene, men da har de hatt forskjellige titler.

 

Zombi 2 (1979) (Lucio Fulci) aka, Zombie, Island of the Living Dead, Zombie Island, Woodoo, og den som står på min Another World Entertainments 2006-07 utgivelse, Zombie Flesh Eaters.

Husker ikke så mye av storyen, men den var ganske heftig, med tanke på hvordan Zombiene så ut, sminke, og en del tøffe scener, med mye gørr og guffe.

 

Fikk også tak i oppfølgeren Zombi 3 (1988) aka Flesh Eaters 2, en film som Lucio Fulci visstnok jobbet med, men trakk seg ut av etter en stund.

Denne var mer som en action film, men veldig underholdende.

Kanskje ikke akkurat på samme nivå som med Romeros filmer, men om en likte Zombi 2, er denne verdt å sjekke ut. Også utgitt av Another World Entertainment.

 

Zombi 4: After Death (1988), kan se ut som noe Troma har laget, men den hadde sin porsjon med underholdning. Minuset er det ble kjedelig etterhvert, og selv om den siste filmen i serien, Zombi 5: Killing Birds (1988), har blitt kalt søppel, tidenes værste film osv, synes jeg faktisk den er mye bedre, enn Zombi 3, og Zombi 4.

 

Shriek Show/Media Blasters, og Another World Entertainment, har utgitt alle filmene, ukuttet, og med bonus materiale.

 

Sporer over til vampyrer/Grev Dracula. Noen som har tips om gode vampyr/Dracula aktige filmer, helst fra 60-70 og 80 tallet?

 

Liker veldig godt filmer som,

, Fright Night (1985), The Lost Boys (1987), My best friend is a Vampire (1987),
, og
. Endret av FrankZito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...