Gå til innhold

Konkurranse: Akams sommerkonkurranse


Anbefalte innlegg

Det var da som pokker. Jeg tok et flott bilde av damen til Totto med Nikkor 105mm f/2,5 lørdag kveld, 31. mai. En dag for tidlig.

Skryt, skryt, skryt... Hva med å la oss få se dette fantastiske bildet?

 

Da må jeg nesten få tillatelse fra henne, og det ville jeg kun bedt om hvis det var til noe viktig som en konkurranse.

 

Dessuten vet jo alle at jeg bare tar fantastiske bilder, så det trenger jeg neppe bevise :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakset fra wikipedia:

"Portrett er et bilde eller en skildring av et bestemt menneskes individuelle særtrekk, i bildekunsten oftest ansiktet [...]"

 

Så enkelt kan det defineres. Måter å løse den problemstillingen på vil jeg ikke gå inn på, det er alt for mange måter. :)

 

Generelt kan man likevel si dette:

 

- Fokus bør sitte på øynene, ikke på nesen, slipset eller bokhyllen bak.

- Nøytral bakgrunn for normale portretter, bakgrunnen bør viskes vekk så mye som mulig ved bruk av lengst mulig brennvidde og stor blender.

- Unntak for miljøportrett der en gjerne kan få med mye rart i omgivelsene som er med å beskrive den portretterte, gjerne med masse dybdeskarphet.

- Husk at perspektivet ikke er satt. Lek med forskjellige bildevinkler og utsnitt.

- Naturlig lys er fint, men helst ikke direkte.

- Et portrett tenger ikke være tatt i portrettformat (stående format), landskapsformat (liggende, altså) kan være like fint.

 

Tenk kreativt, det er ingen begrensninger!

Lenke til kommentar

Neida. Mener bildet som ble kåret som årets portrett i år var et veldig undereksponert bilde av en gitar med litt hode.

 

Dersom du føler det passer seg kan et portrett være tatt bakfra. Det kan være det du vil. Men ukonvensjonelle bilder er alltid litt vanskelige å få gode.

 

Men det er ditt valg. :)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg visste med meg selv at enkelte ville reagere på den benken, og det var derfor jeg brukte akkurat det bildet som eksempel også. Poenget mitt var å vise folk at portrett trenger ikke, om man benytter en definisjon som er vid nok, nødvendigvis å være et bilde med et menneske i, bare det mennesket som er portrettert har lagt igjen nok av seg selv (sin sjel, i mangel av et bedre ord) i det som er avbildet. For eksempel så jeg for noen år siden en interessant artikkel i et fotoblad, om en fotograf som brukte ventetiden på oppdrag til å utforcdre seg selv og trene fotoøyet og fotohodet. Mens han alikevel gjorde ingenting forsøkte han å fotografere folk rundt ham, på en slik måte at han gjenga minst mulig av dem, men likevel oppsummerte hans inntrykk av deres personlighet. Eksempelbildet han viste av av en fot med en rulleskøyte på. Foten var tatovert med en sol på knoken, og rulleskøyteskoen var fullstendig overmalt i mønstre i alle regnbuens farger. portrett? Ja, så absolutt mener jeg, da det såvisst ga betrakteren et inntrykk eller en forbindelse til den som var avbildet, selv om ansiktet langt fra var med i bildet. Går vi tilbake til benkebildet så er det min mening at den som skar inn "I still love you" i benken, har lagt igjen mye av sin personlighet og sinnstemning i den, og at bildet dermed er et portrett. Om man ønsker å ha en vid nok definisjon av portrett da, selvsagt. Jeg har full forståelse for dem som er uenige i det, dvs som har en trangere og mer restriktiv definisjon av portrett - pokker heller, halvparten av tiden har jeg en slik definisjon selv.

 

Uansett, poenget mitt var at man ikke trenger å tenke tradisjonelt når man skal ta et portrett. Think out of the box!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...