Gå til innhold

Amazonas-stammer. Kontakte dem eller ikke?


Anbefalte innlegg

Har de siste to dagene lest om amazonas-stammen som aldri har hatt kontakt med det moderne mennesket og blir utrolig fasinert av dette.

 

*Bør en kontakte dem?

*Hva bør en kommunisere til dem?

*Hvordan lever de?

*Vet de virkelig ingenting om verden utenfor landsbyen sin?

*Hvordan vil det være for dem å tre inn i den moderne verden?

 

Jeg kan se for meg scenarioet : "Hei, Jeg er MM (moderne menneske), kom inn i min verden!" Og så blir fortalt/forklart om hjulet, elektrisitet, biler, fly, radio, TV, PC, internett, USA, Bush, Osama bin Laden, Barack Obama (uten sammenlikning), EU, Nordpolen, Burma, Afrika, VERDEN, osv, osv!

 

Ta ipod for eksempel; de må jo tro det er trolldom!

 

Lenke til sak

Endret av godonnet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

...ikke!

Disse menneskene vet nok om en slags sivilisasjon utenfor deres egen, grunnen til at de ikke har oppsøkt den vet vi ingenting om. Området deres er praktisk talt for lite og oppstykket til at de "naturlig" har levd i dette området uten å vite om oss. Derfor blir jeg litt forferdet over forskere som til og med har avslørt lokasjonen deres, slik at det bare er et spørsmål om tid før en gjeng rosa tullinger med forskningsstipend mener at de har RETT til å besøke dem fordi de er sosialantropologer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det er vanskelig å svare på om det vil være bra å kontakte slike stammer eller ikke, hvis vi ikke kjenner til hvordan de lever. Noe som er vanskelig å finne ut uten å kontakte dem. Men i enkelte tilfeller bør det gjøres inngrep. Som for eksempel en stamme jeg leste om for noen dager siden, hvor man vet det er tradisjon at de graver ned barn som blir født med funksjonshemning levende, fordi de frykter at det er demoner. Da bør det ringe en bjelle hos det moderne menneske, som sier oss at jøss de folka der har jommen en ting eller to å lære av oss. Det er idioti å ha noe som kalles menneskerettigheter i verden, hvis vi skal la folk drive med sånt bare fordi vi skal bevare en kultur eller noe.

Lenke til kommentar

Var vel en eller annen forsker som hadde dagens sitat i Dagbladet på lørdag, og sa at vi bare burde la dem holde på, da vår kultur er milevis fra deres. Noe i den duren.

Jeg syntes han hadde et godt poeng, men vi har menneskerettigheter her i verden, og de bør gjelde for alle mennesker i verden uansett, ellers mister de sin verdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...