Gå til innhold

MSI Wind Notebook tråden


Kommer du til å kjøpe MSI Wind/Medion Akoya Mini?  

306 stemmer

  1. 1. Kommer du til å kjøpe MSI Wind/Medion Akoya Mini?

    • Ja, skal kjøpe Medion Akoya Mini/MSI Wind uansett batteri.
      105
    • Ja, men skal vente til at 6-cell batteri er standardutstyr.
      130
    • nei
      71


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MSI Wind testet hos PC World.no -interessant å lese noe på norsk omsider.

Det som er litt misvisende for mange er at nesten alle tester jeg har sett av Wind har vært med 6-cellers batteri, mens de som selges i Norge bare er 3-cell! Det vil si at for 3500,- for du like dårlig batteritid som Acer aspire one(2500,-) og mye dårligere enn Asus 901.

Lenke til kommentar
MSI Wind testet hos PC World.no -interessant å lese noe på norsk omsider.

Det som er litt misvisende for mange er at nesten alle tester jeg har sett av Wind har vært med 6-cellers batteri, mens de som selges i Norge bare er 3-cell! Det vil si at for 3500,- for du like dårlig batteritid som Acer aspire one(2500,-) og mye dårligere enn Asus 901.

Nå er jo Wind overlegen begge disse maskinene når det kommer til spesifikasjoner, og det er derfor den koster mer. Er pris og batteritid det aller viktigste for deg så får du heller gå for EEE901.

Lenke til kommentar
MSI Wind testet hos PC World.no -interessant å lese noe på norsk omsider.

Det som er litt misvisende for mange er at nesten alle tester jeg har sett av Wind har vært med 6-cellers batteri, mens de som selges i Norge bare er 3-cell! Det vil si at for 3500,- for du like dårlig batteritid som Acer aspire one(2500,-) og mye dårligere enn Asus 901.

Nå er jo Wind overlegen begge disse maskinene når det kommer til spesifikasjoner, og det er derfor den koster mer. Er pris og batteritid det aller viktigste for deg så får du heller gå for EEE901.

 

Overlegen på hvilken måte? Fordelene til Wind er skjermen og for noen at den har vanlig hdd(støybombe). Jeg tror mange foretrekker heller en rask SSD nå som minnekort er så billig. At noen er villig til å betale 1000,- mer enn feks Acer One har jeg vanskeligheter med å forstå.

Lenke til kommentar

"rask SSD", en sannhet med visse modifikasjoner. Aspire one har ikke en rask SSD og på 901 er kun SSD'n på 4GB rask (begge sett i forhold til hva man forventer av skrive/lesehastiget på SSD).

 

"hdd(støybombe)", nå er det ikke akkurat så utrolig mye mer støy ut av den enn det støyen viften i både Aspire one og 901 ikke allerede overdøver.

Endret av djchange
Lenke til kommentar
MSI Wind testet hos PC World.no -interessant å lese noe på norsk omsider.

Det som er litt misvisende for mange er at nesten alle tester jeg har sett av Wind har vært med 6-cellers batteri, mens de som selges i Norge bare er 3-cell! Det vil si at for 3500,- for du like dårlig batteritid som Acer aspire one(2500,-) og mye dårligere enn Asus 901.

Nå er jo Wind overlegen begge disse maskinene når det kommer til spesifikasjoner, og det er derfor den koster mer. Er pris og batteritid det aller viktigste for deg så får du heller gå for EEE901.

 

Overlegen på hvilken måte? Fordelene til Wind er skjermen og for noen at den har vanlig hdd(støybombe). Jeg tror mange foretrekker heller en rask SSD nå som minnekort er så billig. At noen er villig til å betale 1000,- mer enn feks Acer One har jeg vanskeligheter med å forstå.

 

Regner med at du har testet maskinen, når du sier støybombe. For min del bråker det mer når naboen fiser....

 

Wind har også muligheten til oppgraderinger i bytte av HD og ekstra minne. Vil vel si at det ern en overlegen fordel.

Endret av janjor
Lenke til kommentar

Er det noen her som har installert Mac OS X (Leopard) på MSI Winden sin?

Hvordan fungerer dette? Hva slags hastigheter får dere?

 

Er veldig interessert i akkurat dette, for Winden ser ut som en genial "mini-Mac" som kan være med på biltur, brukes til enkel surfing i sofaen eller i stua.

Når jeg da har en far som reiser mye til USA er det jo bare greit, for når den ikke koster mer $399 + sales tax er det jo kjempebillig!

Lenke til kommentar
Overlegen på hvilken måte? Fordelene til Wind er skjermen og for noen at den har vanlig hdd(støybombe). Jeg tror mange foretrekker heller en rask SSD nå som minnekort er så billig. At noen er villig til å betale 1000,- mer enn feks Acer One har jeg vanskeligheter med å forstå.

Støybombe er vel et par smuler overdrevet. Dessuten koster ikke Wind 1000 kroner mer enn One. 800 kroner er vel mer riktig. Og for den prisen får man rikelig med diskplass og mulighet for en god erstatnig for hjemmemaskinen når man er på reise.

 

Det hele kommer an på hva man ønsker og trenger etter mine begreper. Om man kun trenger en maskin til litt surfing, email og office på tur er sikker Acer One midt i blinken. Med Wind har man mulighet til en maskin som kan gjøre det meste av det man kan gjøre med en vanlig laptop uten å måtte drasse rundt på en tung maskin.

 

Valget for hva den enkelte trenger bør avgjøres av behovet.

Lenke til kommentar
Er det noen her som har installert Mac OS X (Leopard) på MSI Winden sin?

Hvordan fungerer dette? Hva slags hastigheter får dere?

 

Er veldig interessert i akkurat dette, for Winden ser ut som en genial "mini-Mac" som kan være med på biltur, brukes til enkel surfing i sofaen eller i stua.

Når jeg da har en far som reiser mye til USA er det jo bare greit, for når den ikke koster mer $399 + sales tax er det jo kjempebillig!

 

Sitter på en wind med osx på nå. Maskinen oppleves rask og fin. Ikke noe problem å spille divx i vlc eller youtube i fullscreen. Alle fancy mac-effecter fungerer også bra. Desverre fungerer ikke hodetelefonpluggen (kun lyd gjennom høyttalere), scrolling med mousepad kan kanskje fikses med ffscroll, men hos meg suger dette ennå litt. Ei heller fungerer det trådløse nettverkskortet. For å bytte kort til et som fungerer må man pille av et garantiklistremerke :/ I tillegg hender det at batteriet ikke blit gjenkjent, en reboot pleier å fikse dette. Ettersom søvn fungerer (trakk under test strøm som tilsvarer 20 minutter bruk på 10 timer i S3) og våkner igjen på et sekund er det ikke nødvendig å boote så veldig ofte etter at batteriet er blitt gjenkjent.

 

Det kan i noen tllfeller være problematisk med kun 600 pixler i høyden da enkelte dialogbokser er lagd for minimum 768. iTunes spretter og utenfor vinduet om man aktiverer mini-store.

 

Har akkurat bootet en gammel vmware virtuel maskin i paralells og dette og fungerte tilfredstillende. Videoen jeg så i osx hakket et par ganger under første boot, uten at jeg er sikker på hvorfor. Kjøring av internet explorer i coherence mode etterpå fungerte veldig bra den korte tiden jeg prøvde det.

 

Jeg har foreløpig kun lagt osx på datapartissjonen (disken er delt i tre, recovery, os, data), men etter installasjon får jeg blåskjerm under boot av (ekte, ikke virtualisert) xp. Selv etter jeg har gjort en restore. Dette forstår jeg lite eller ingenting av.

 

Støymessig kan man høre både harddisk og vifte, men det er på ingen måte plagsomt. Min hp/compaq 8510w bråker MYE mer. De fleste jeg har snakket med har ikke merket noe til lyd fra winden før jeg har påpekt det.

 

Webcam har jeg kun testet i OSX og det fungerer ok. Photo booth henger kanskje 50% av tiden, men kamera fungerer alltid i ichat og skype. Kamera gir litt kornete bilde i mørkt lys og har noen ganger problemer med hvitbalansen som resulterer i at ting kan få litt rare fager. Har ennå ikke funnet noen måte å stille dette manuelt.

 

Tastaturet har god respons i knappene, men er litt lite. Spesielt merkes dette på punktum og kommaknappene som ligger litt forskjøvet mot venstre i forhold til L om man sammenlikner med et vanlig tastatur.

 

Skjermen er svært lyssterk (oppleves nesten dobbelt så lyssterk som 8510w) og veldig behagelig å lese fra. Leste et kapittel i en bok på skjerm (pcn på høykant som en bok) uten å bli sliten i øynene.

 

Ellers vil jeg benytte anledningen til å advare alle mot å kjøpe denne maskinen i rosa. Pcn er så rosa at til og med dama skjemmes av å bli sett med den. Jeg vurderer sterkt å handle et "skin" fra skinit.com Ser ut til å komme på ca 35-40 dollar inkludert frakt.

 

 

Simen

Lenke til kommentar
MSI Wind testet hos PC World.no -interessant å lese noe på norsk omsider.

Det som er litt misvisende for mange er at nesten alle tester jeg har sett av Wind har vært med 6-cellers batteri, mens de som selges i Norge bare er 3-cell! Det vil si at for 3500,- for du like dårlig batteritid som Acer aspire one(2500,-) og mye dårligere enn Asus 901.

Nå er jo Wind overlegen begge disse maskinene når det kommer til spesifikasjoner, og det er derfor den koster mer. Er pris og batteritid det aller viktigste for deg så får du heller gå for EEE901.

 

Overlegen på hvilken måte? Fordelene til Wind er skjermen og for noen at den har vanlig hdd(støybombe). Jeg tror mange foretrekker heller en rask SSD nå som minnekort er så billig. At noen er villig til å betale 1000,- mer enn feks Acer One har jeg vanskeligheter med å forstå.

Det jeg har vanskeligheter med å forstå er ditt innlegg. Tror du at SSD-disken i Acer maskinen er så mye raskere enn en vanlig laptopdisk? Tester av SSD-disker viser at de kun er bedre på søketid og har høyere gjennomsnittshastighet ved lese/skrive store filer. Ved vanlig applikasjonsbruk vil de færreste merke en forskjell, og de største forskjellene vil være syntetiske tester - ikke i praksis. Videre tror jeg at et lite sekund her og der teller for de aller fleste langt mindre enn 8 GB vs 80 GB. SSD har ikke i nevnverdig grad vist til bedre batteritid enn vanlige laptopdisker, og i noen tilfeller faktisk dårligere batteritid. Når det kommer til støy er svært mange av de moderne mekaniske diskene knapt hørbare. Samtidig tror jeg SSD-enhetene som blir brukt i slike billigmaskiner ikke er av samme kvalitet som brukes på langt dyrere maskiner.

 

Ja, jeg tror at flere vil være interessert i et skikkelig tastatur å skrive på, 10 % større skjermflate, 1 GB minne i stedenfor usselige 512 MB og ikke minst bluetooth. Når den i tillegg leveres med Windows XP i motsetning til Acer One, så tror jeg det er veldig fristendes for den store massen (les Ola Nordmann).

 

Wind er f.eks. PSdatas mest populære produkt. Det er ikke EEE eller One. Det sier litt. Det samme sier verdens mest anerkjente PC-magasin, PCWorld. Eneste grunnen til at One kommer til å selge bedre i Norge enn Wind, er at Acer har et utolig godt forhandlernett noe som MSI på nærmest ingen måte har.

 

Personlig faller One mellom to stoler for meg - mellom EEE 900/901 og Wind. Et unødvendig produkt med tanke på alternativene.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
MSI Wind testet hos PC World.no -interessant å lese noe på norsk omsider.

Det som er litt misvisende for mange er at nesten alle tester jeg har sett av Wind har vært med 6-cellers batteri, mens de som selges i Norge bare er 3-cell! Det vil si at for 3500,- for du like dårlig batteritid som Acer aspire one(2500,-) og mye dårligere enn Asus 901.

Nå er jo Wind overlegen begge disse maskinene når det kommer til spesifikasjoner, og det er derfor den koster mer. Er pris og batteritid det aller viktigste for deg så får du heller gå for EEE901.

 

Overlegen på hvilken måte? Fordelene til Wind er skjermen og for noen at den har vanlig hdd(støybombe). Jeg tror mange foretrekker heller en rask SSD nå som minnekort er så billig. At noen er villig til å betale 1000,- mer enn feks Acer One har jeg vanskeligheter med å forstå.

Det jeg har vanskeligheter med å forstå er ditt innlegg. Tror du at SSD-disken i Acer maskinen er så mye raskere enn en vanlig laptopdisk? Tester av SSD-disker viser at de kun er bedre på søketid og har høyere gjennomsnittshastighet ved lese/skrive store filer. Ved vanlig applikasjonsbruk vil de færreste merke en forskjell, og de største forskjellene vil være syntetiske tester - ikke i praksis. Videre tror jeg at et lite sekund her og der teller for de aller fleste langt mindre enn 8 GB vs 80 GB. SSD har ikke i nevnverdig grad vist til bedre batteritid enn vanlige laptopdisker, og i noen tilfeller faktisk dårligere batteritid. Når det kommer til støy er svært mange av de moderne mekaniske diskene knapt hørbare. Samtidig tror jeg SSD-enhetene som blir brukt i slike billigmaskiner ikke er av samme kvalitet som brukes på langt dyrere maskiner.

 

Ja, jeg tror at flere vil være interessert i et skikkelig tastatur å skrive på, 10 % større skjermflate, 1 GB minne i stedenfor usselige 512 MB og ikke minst bluetooth. Når den i tillegg leveres med Windows XP i motsetning til Acer One, så tror jeg det er veldig fristendes for den store massen (les Ola Nordmann).

 

Wind er f.eks. PSdatas mest populære produkt. Det er ikke EEE eller One. Det sier litt. Det samme sier verdens mest anerkjente PC-magasin, PCWorld. Eneste grunnen til at One kommer til å selge bedre i Norge enn Wind, er at Acer har et utolig godt forhandlernett noe som MSI på nærmest ingen måte har.

 

Personlig faller One mellom to stoler for meg - mellom EEE 900/901 og Wind. Et unødvendig produkt med tanke på alternativene.

 

 

Vær forsiktig med å putte ord i min mund. Jeg har aldri påstått at SSD er raskere enn vanlig HDD. SDD har bedre aksesstid noe som vil være merkbart, men jeg ser ingen grunn i å ta denne diskusjonen. Dessuten er SSD HELT stille.

 

Når det gjelder tastatur så har Acer one like store taster som MSI Wind... Iogmed at Wind bruker samme oppløsning ser jeg egentlig ikke vitsen med større skjerm(dette er en smakssak), 1gb minne koster vel noe sånt som 150,- og da har du pluteslig 1,5gb i acern(når Wind koster 1000,- blir dette argumentet latterlig). At Acer ikke kommer med XP ser jeg på som et pluss, den kommer også med Xp etterhvert(Wind har jo ikke gang kommet til Norge).

 

At Wind er den mest populære maskinen på PS.no bryr meg langt opp i r***. Jeg lar meg ikke styre av hva andre.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for et langt, godt og utfyllende svar.

Akkurat noe slikt jeg lette etter!

 

Virker som maskinen kjører OS X godt etter dine beskrivelser, og at det ikke er lyd ut av hodetelefonutgang er nok ikke all verdens problem. Sannsynligvis kommer det en patch/fix som kan fikse dette.

Litt kjedelig at man må ta av et garantiklistremerke for å sette i nytt WLAN-kort, men siden et eventuelt kjøp blir gjort i USA, er det ikke så stort tap.

 

Tusen takk for hjelpen, nå gjenstår det bare å overbevise min mor om at vi trenger en!

Lenke til kommentar

Asus bruker de dårligste og billigste SSD diskene. De er langt i fra raske til vanlig bruk, og dessuten er de delt opp i mindre enheter: 12GB utgaven har to disker på henholdsvis 4GB og 8GB. De går ikke ann å bytte ut disse diskene fordi de er loddet fast til hovedkortet, mens MSI Wind har vanlig 2,5 disk.

Lenke til kommentar

payneee: For å oppdatere RAMen på Aspire one så må du demontere hele maskinen, noe som krever kyndighet og som bryter all garanti om man ikke leverer den inn til ett godkjent serviceverksted for å gjøre det (noe som da koster penger).

 

Wind har da kommet til Norge. De som fikk den inn ble jo utsolgt med en gang. Kun noen få rosa lå på lager over en dag.

 

Aspire one har ett tastatur i 80% størrelse ift full-size, mens Wind har rundt 85%.

Lenke til kommentar
Wow, Paynee kommer som vanlig med SSD argumentene sine. At vanlige HD er støybomber. Har du i det hele tatt prøvd en pc med SSD, hvis ikke så lar du deg faktisk styre av hva du leser, selvom du sier det motsatte.

Ja, jeg har prøvd pc med SSD og det fungerte meget bra. Somsagt så gidder jeg ikke å ta hdd vs ssd diskusjenen, men her omgitt av Wind-fans blir jo det litt vanskelig ser jeg...Jeg kommer i all fall ikke til å kjøpe en mini-pc med hdd.

Endret av payneee
Lenke til kommentar

Er ikke poeng å krangle om SSD vs HDD... Den som brukes i MSI wind er nok så stillegående og overdøves antakeligvis av viften i selve pcen. Så med mindre du skal drive med ekstremsport når du bruker den vil det ikke vær noen særlig forskjell. Det er bare når diskene spinner at du kan få støtskader såvidt jeg har forstått.

 

SSD har en mye mer begrenset levetid og pris per GB er høy kontra en ordinær HDD. Det vil kanskje vær aktuelt med SSD om 1-2 år i bærbare. Da vil selvsagt neste generasjon med ultraportable også være ute med dobbelkjerne intel atom, amd sitt svar på atom osv. :) (tipper jeg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...