Gå til innhold

MSI Wind Notebook tråden


Kommer du til å kjøpe MSI Wind/Medion Akoya Mini?  

306 stemmer

  1. 1. Kommer du til å kjøpe MSI Wind/Medion Akoya Mini?

    • Ja, skal kjøpe Medion Akoya Mini/MSI Wind uansett batteri.
      105
    • Ja, men skal vente til at 6-cell batteri er standardutstyr.
      130
    • nei
      71


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ahhh... sitter på Wind'n nå også [*], og må si at den er en fryd å bruke. Både tastatur og musflate er nydelige (ja det gjør meg ingen ting at flaen på musa er liten, da den er veldig responsiv).

 

[*] Det lønner seg ikke å sitte på Wind'en. Du kan risikere en ødelagt skjerm, kink i nakken når du skal se på skjermen, krampe i begge hender og håndleddene ut av ledd mens du forsøker å skrive på tastaturet, samt en relativt stiv og ødelagt pekefinger som forsøker å åle seg inn mellom rumpeballene for å finne museflaten. Er du riktig uheldig kan du risikere at testiklene varmes opp til over 36 grader, noe som dreper spermiene og gjør deg barnløs. Ikke et vakkert syn, og slett ikke godt for helsa.

 

Ellers må du ha lykke til med din Wind!

 

Haha Word!

Lenke til kommentar

Hei

 

Har fått min Wind. Er en 16gb usb minnepinne på tur sammen med en ekstern dvd/cdbrenner da min 2gb usb minnepinne ble for liten for å boote og installere Win XP Pro fra.

 

Uansett har en litt sliten Lifebook S7010 der dvd/cdrom drev er kaputt. Kan selvfølgelig vente til jeg får ekstern dvd/cd saken. Men det har vært greit å hatt følgende:

 

Scenario er som følger:

 

Itunes kan brenne backup av biblioteket til dvd/cd. Det fortutsetter selvfølgelig at cd/dvd brenner fungerer.

 

Skal ha Itunes biblioteket over til Wind'en. Men jeg kunne tenkt meg følgende:

 

En programvare som simulerer en cdrom/dvdbrenner slik at jeg kan be Itunes på Lifebook om å "brenne" backup av bibilioteket til hardisken som iso eller noe sånt.

 

Har vært greit å hatt denne programvaren på Wind'en også for backup av bibiliotek når jeg ikke har ekstern cdrom/dvdbrenner tilkoblet.

 

Deamon skal selvfølgelig installerers på Wind'en. Men er altså en virtuell cd/dvd brenner som fungerer som en dvd/cd brenner som "brenner" til hardisk jeg er ute etter.

 

Er det noen som har forslag? Har letet internettet på tvers, men finner ikke noe.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Marber: Er altså hovedpoenget ditt at du vil ha iTunes-biblioteket ditt over på Wind-en? I så fall er det bare å gå til Start-> Min Musikk. Der ser du "iTunes"-mappen, og du kan da bare kopiere denne over til en minnepenn/ekstern harddisk og legge den på samme plass på Wind-en (PS: Installer iTunes på Wind-en før du overfører iTunes-mappen).

 

MEN, nå skal det nevnes at for å bruke denne metoden, må du ha valgt at iTunes skal kopiere hver eneste sang du tilføyer biblioteket.

 

Dette kan gjøres ved å gjøre følgende:

Rediger-> Innstillinger-> Avansert-> Huk av for "Kopier filer til iTunes Music-mappen når du legger til musikk i biblioteket".

 

Hva er egentlig greia her? Finner ikke denne maskinen på lager noen plasser, og har sett en god stund. Sliter MSI veldig eller? Jeg kunne tenkt meg denne til rundt 4k med 6-cellers batteri og 120/160 gb harddisk men det virker som at det er vanskelig å få tak i? Er ikke dette en rimelig ny maskin (type 1-2 mnd.)?

Jo, det er en rimelig ny maskin. Grunnen til at den ikke er på lager, er at den er så populær at alt som kommer på lager allerede er forhåndsbestilt.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig greia her? Finner ikke denne maskinen på lager noen plasser, og har sett en god stund. Sliter MSI veldig eller? Jeg kunne tenkt meg denne til rundt 4k med 6-cellers batteri og 120/160 gb harddisk men det virker som at det er vanskelig å få tak i? Er ikke dette en rimelig ny maskin (type 1-2 mnd.)?

 

Det som er greia er at, det er så mange som har forhåndsbestillt. Så når en butikk får den på lager, så er dem allerede solgt. Så derfor er det "ubekreftet dato".

 

Du får bare sette deg på listen, så får du en maskin innen men måned vil jeg tro.

 

Jeg ventet vel.. hmm 16 dager på min.

 

doh, jeg var for seint ute :p

Endret av RetroDude
Lenke til kommentar

Hei.

 

Noen som har funnet varekoden til msi batteri hos PS.no?

 

Jeg har ikke funnet noe info hos dem. Enda jeg hører at andre her siterer til ps.no.

 

Hmm ser at EEE pc, kan få 12 cellers :) wow, hva er det største til MSI?

 

Jeg må ha større batteri, synes det 3 cells er for dårlig.

 

Et spørsmål til.

 

Noen her henger sikkert på msiwind.net (forøvring virker som hostes fra norge?)

Uansett, tenkte litt bios upgrade på min msi wind.

 

Jeg har funnet en 1.8 bios hos "the tech guy" men det er til en medion wind.

Er det bare å bruke denne på msi wind også?

 

Jeg er litt sånn usikker enda. når det gjelder bios upgrade, siden så mange har hatt problemer etter en upgrade, eks. usb port disable osv. så en ikke får flashet tilbake :(

 

Noen her som har oppgradert biosen?

 

Grunnen til upgrade for min del, er å kunne overklokke atom cpu med 25%.

 

Takker for alle tips :)

Lenke til kommentar
Marber: Er altså hovedpoenget ditt at du vil ha iTunes-biblioteket ditt over på Wind-en? I så fall er det bare å gå til Start-> Min Musikk. Der ser du "iTunes"-mappen, og du kan da bare kopiere denne over til en minnepenn/ekstern harddisk og legge den på samme plass på Wind-en (PS: Installer iTunes på Wind-en før du overfører iTunes-mappen).

 

MEN, nå skal det nevnes at for å bruke denne metoden, må du ha valgt at iTunes skal kopiere hver eneste sang du tilføyer biblioteket.

 

Dette kan gjøres ved å gjøre følgende:

Rediger-> Innstillinger-> Avansert-> Huk av for "Kopier filer til iTunes Music-mappen når du legger til musikk i biblioteket".

 

Hei

 

Takk. Men jeg mener jeg testet dette for lenge siden og fikk det ikke til. Eller fikk inn musikken og det hele. Men det som er viktig er også alle spilllistene jeg har laget.

 

Alt av musikk jeg har har jeg huket av jeg ville ha kopiert inn i Itunesmappen som Itunes også skulle organisere. (Så at oppgradering til Itunes 8.0 hadde slått av denne)

 

Du kan også gå inn å huke av i ettertid der du sier og så velg konsolider i menyen under Fil->Biblioek->Konsolider. Da får du alt i mappen hvis du ikke hadde det før.

 

Nå har jeg fått sett litt mer nøye på dette med spilllister. Velger du Fil->Bibliotek->Eksporter bibliotek så får du en xml fil som du så kan importere i Itunes på ny maskin. Du må selvfølgelig legge inn all musikken på samme plass først på ny maskin så skal du få alt du hadde på gammel maskin på ny maskin når du importerer den xml'en.

 

Måtte ta en sjekk at musikken i menyen pekte på rett mappe nå før jeg kopierte hele mappen over på eksterndisken. Det gjor det selvfølgelig ikke. Har endret seg når jeg oppgraderte til Itunes 8.0. Så nå har jeg endret. Lagt til at den skal kopiere musikk inn der den skal. For så å kjøre en konsolider etterpå. Maskinen jobber på her. Og Itunes mappen ble på 26.8gb.

 

Ligger nok ann til at jeg bytter 120gb disk på MSI Wind'en til en ihvertfall 320gb disk ganske så snart.

 

Takk for tips som fikk meg på rett vei her.

 

Edit: Kunne fortsatt tenkt meg program som simulerer at jeg har en dvd rom brenner på Wind'en. Det jeg mener jeg har merket er at selv om jeg fjerner ting fra Itunes biblioteket så blir de ikke fysisk fjernet fra disken. Tar du en skikkelig opprydding ved å brenne eller "brenne" ut på disk og fjerner alt fra Itunes samt i mappene på disken for så å importere alt igjen fra dvd eller "dvd" så får du mindre Itunesmappe med kun det du hadde i Itunes.

 

Mvh

Endret av Marber
Lenke til kommentar
Evt. bruke noe annet en itunes så slipper du alt styret.

 

Hei

 

Joda du har rett i det.

 

Itunes har sine feil og begrensninger. Det er det langt ifra noen tvil om.

 

Oppsummering her er:

 

(I Itunes, på disk)

 

Podcast: 3.68gb, 9.19gb

Film: 6.1gb, 14.2gb

Musikk: 3.34gb, 3.35

 

Så det jeg er nødt til å gjøre er å ta alt inn på en maskin som har en dvd som funker. For så å få alt inn i Itunes der. Så brenne en kopi til dvd som da er oppdatert per dags dato med det jeg virkelig har.

 

Moralen er har du ett Itunes bibliotek som det skjer en del i. Altså mye filmer ut og inn. En del podcaster ut og inn. Så må du rydde innimellom ellers så bruker du massevis av plass på ting som du har slettet for lenge siden.

 

Har ikke sett på alternativer til Itunes i det hele tatt. Og jeg har vel ikke kjempestor tro på at jeg blir å gå over til noe annet.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt min Wind i litt over en uke! :ph34r:

 

Etter å ha ventet nærmere èn måned og lest utallige positive omtaler har jeg rukket å bygge opp skyhøye forventninger til maskinen, og sitter nå igjen med en del egne inntryk.

 

 

Førsteinntrykket mitt da jeg for første gang holdt maskinen i hendene var at maskien er utrolig liten, mye mindre enn jeg hadde regnet med egentlig. Maskinen er også ganske lett, men litt tyngre jeg hadde forventet meg. Det skal dog sies at mine forventninger var ganske høye, og maskinen er absolutt ikke tung, den har derimot en ganske ideel vekt som bidrar til en god kvalitetsfølelse.

 

Utseendet på maskinen er stilrent og pent, og byggkvaliteten virker ganske bra selvom tastaturet kan gi litt etter på visse steder. Bortsett fra dette virker tastaturet veldig bra. Man blir fort vant til det og tastene virker ikke så sammenpresset som kan kanskje kunne forventet seg. Jeg har også tilgode å oppleve plagsom høy "trykkelyd" ved bruk av tastaturet.

 

Det er derimot noen ting jeg synes MSI kunne gjort annerledes i forhold til designet:

 

- Rammen rundt skjermen er ganske tykk/bred. MSI kunne fint gjort selve skjermen litt større ved å gjøre rammen rundt mindre og fortsatt fått plass til et webcam.

 

- VGA-porten, samt. Headphone- og line-in portene er fargekodet. Det ville sett mye mer stilrent ut om disse var sorte, slik som HP har gjort på sin Mininote.

 

- Kortleseren er laget slik at kortene stikker litt ut av porten når denne er i bruk.

 

- På tastaturet ligger FN-tasten ytterst, mens CTRL ligger innenfor. Dette er dog noe man blir fort vant til.

 

Dette er selvfølgelig bagateller i forhold til helhetsinntrykket, og ikke noe man nødvendigvis tenker så mye over ved hverdagslig bruk. Men siden dette er ting jeg har lagt merke til, så synes jeg det er verdt å nevne.

 

 

I bruk er denne maskinen ideel til det den er ment for, nemlig generell nettbruk. Dette er en perfekt maskin å ha i soffakroken/drasse rundt på for å bruke til nettsurfing, chat og litt film og musikk. Om man skal se en hel spillefilm eller høre på favorittlåta er de innebygde høytalerne derimot elendige, for å si det rett ut. De fungerer til nød for å se på et og annet Youtube klipp, men utover det er man ganske avhengig av headphones.

 

Maskinen fungerer også fint for bruk opp mot eksterne skjermer, slik at man kan ta med en film eller to til kompisen og koble den opp mot tv'en eller en monitor. Jeg har prøvd litt høyoppløselig film (720p/1080i), og dette går som smurt med Media Player Classic som jeg har testet med. Det er litt skuffende at maskinen ikke har noen DVI/HDMI ut port, men man får kort og godt det man betaler for.

 

Oppløsningen på 1024x600 fungerer helt fint og bidrar til et skarpt og klart bilde, men kan for noen virke lav om man liker å ha flere ting på skjermen samtidig (IE/Firefox, Chat, Terminal osv). Kvaliteten på skjermbildet er nærmest upåklagelig, bra lysstyrke, skarphet og minimalt med lekasje på baklyset i skjermens ytterkanter.

 

Så langt virker det ikke som multitasking er noe problem for Intel sin Atom prosessor. Jeg liker å ha mange faner oppe samtidig mens jeg surfer, samt at jeg gjerne har chat og andre småting i bakgrunnen samtidig. Det skal dog sies at jeg har installert 1 GB ekstra minne i maskinen for å totalt ha 2GB minne, men jeg tror ikke dette er avgjørende for å kunne gjøre litt forskjellige ting samtidig.

 

 

Når det kommer til touchpaden er det mange som har vært skeptiske til at det er byttet fra Synaptics til Sentelic, noe som gjorde at jeg selv var meget skeptisk til Sentelic da jeg er fortrolig med Synaptics fra en tidligere laptop. Personlig synes jeg Sentelic sin touchpad fungerer ganske bra, bortsett fra Tap-To-Scroll funksjonen som er Sentelic sitt svar på Synpatics Slide-to-Scroll. Mulig dette er en vanesak, men jeg har fortsatt tilgode å bli helt fortrolig med å tappe for å scrolle, da det hender at jeg isteden for å scrolle faktisk klikker, samt at muspilen har lett for å flytte på seg under tappingen.

 

Forhåpentligvis er dette noe Sentelic har mulighet til å fikse på i fremtidige drivere ved å implementere tap-zones eller lignende, men utover dette fungerer som sagt Sentelic touchpaden helt fint.

 

 

Til slutt skal det sies at jeg utrolig fornøyd med maskinen.

Om det er noen som lurer på noe er det bare å spørre så svarer jeg etter beste evne :)

Lenke til kommentar
Hvordan er det med støy på denne maskinen da, synes jeg hat vært borti at den støyer endel..

 

Når det gjelder støy har jeg ikke vært borti at maskinen er så ille, og jeg opplever vifta som veldig stillegående. Det eneste jeg kunne utsatt på i forhold til støy er harddisken. Den vil man høre fra tid til annen ettersom den leser og skriver data. Om man bytter ut standarddisken med en SSD disk så er man vel så godt som kvitt støy fra maskinen, bortsett fra om man anstrenger seg for å legge merke til vifta... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...