Gå til innhold

Kommentar: Nå kommer den - endelig


Anbefalte innlegg

ser mer eller mindre alle går etter telefonen. men det artikkelen fokuserte på var mediadekningen av iphone (eller apple produkter i det hele tatt).
Som vanlig er du inne på noe viktig.

 

takker og bukker

 

Om man lar iPhone-slakt ligge er det som du sier usedvanlig mediedekning sammenlignet med ordentlige supertelefoner som feks HTC Touch Diamond. Men så er Apple selve PR-sjefen.

 

også har jo apple maskiner vært media-maskiner i alle år. om du jobber med audio, video eller bilder så "skal" det være apple for å virkelig være proff.

 

fikk med meg ett lite innslag om en youtube video som lager politiske bølger her i landet for tiden. og det var fra en lokal skoles media lab, hvor dem som laget videoen går (om jeg ikke bommer stort). imac var det eneste jeg kunne observere...

 

og etter at osx kom med bsd i bunn så virker det som om flere og flere gråskjegg fra server-rommet velger en mac, siden dem da har en sh terminal og tilbehør på en maskin som er bygget for jobben heller den at må krangle med gud og hvermann om drivere.

 

så at apple produkter som ikke nødvendigvis er datamaskiner får ekstra oppmerksomhet kan være en ringvirkning av at media-folk har ekstra folkus på apple fra før av internt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med mindre du har en hacket iPhone. Da er mulighetene ubegrenslige.
Jeg hører dette ofte. La meg spørre: hvordan kan iPhone og iPod Touch ha et større utvalg programmer / større mulighet for gode ekstraprogrammer enn feks Symbian S60v3 og de sikkert 30+ enhetene som har kommet de siste tre årene? :hmm:

Vet så godt som ingenting om Symbian telefoner, og har heller aldri uttalt meg om dem. Kan du forklare meg hvilke mulighetene man har med S60v3 da? Tviler sterkt på at det overgår iPhones "Installer"...

Lenke til kommentar
Med mindre du har en hacket iPhone. Da er mulighetene ubegrenslige.
Jeg hører dette ofte. La meg spørre: hvordan kan iPhone og iPod Touch ha et større utvalg programmer / større mulighet for gode ekstraprogrammer enn feks Symbian S60v3 og de sikkert 30+ enhetene som har kommet de siste tre årene? :hmm:

Vet så godt som ingenting om Symbian telefoner, og har heller aldri uttalt meg om dem. Kan du forklare meg hvilke mulighetene man har med S60v3 da? Tviler sterkt på at det overgår iPhones "Installer"...

Det overgår iPhone på den måten at utvalget er uendelig mye større. Det kan rett og slett ikke sammenlignes. Ta en titt her så skjønner du hvorfor. Nye spill og programmer blir lagt til daglig. Og dette her er bare en online butikk. Utvalget (spesielt freeware) er mye større enn det som dukker opp der.

 

Hvis du absolutt må laste ned rett på mobilen så finner du det i "Last Ned!" programmet på telefonen, men utvalget her er ikke så stort fordi det styres av Nokia.

Lenke til kommentar
Med mindre du har en hacket iPhone. Da er mulighetene ubegrenslige.
Jeg hører dette ofte. La meg spørre: hvordan kan iPhone og iPod Touch ha et større utvalg programmer / større mulighet for gode ekstraprogrammer enn feks Symbian S60v3 og de sikkert 30+ enhetene som har kommet de siste tre årene? :hmm:

Vet så godt som ingenting om Symbian telefoner, og har heller aldri uttalt meg om dem. Kan du forklare meg hvilke mulighetene man har med S60v3 da? Tviler sterkt på at det overgår iPhones "Installer"...

Mulighetene med tanke på programvarebibliotek og antall utviklere gir nok S60 ganske mange flere muligheter, men hva kan man gjøre med iPhone som ikke kan gjøres med noen S60 (eller annen telefon idet hele tatt, for den saks skyld)?

Jo, det er å finne en enorm brukerbase hvor alle opererer med samme hardware begrensninger (ihvertfall frem til 9. juni), og det ikke er slik at et program går gjørmetregt på en billig S60 telefon, og litt mindre tregt på en dyrere telefon, men nei, her går alt fett som faen.

Touch-skjermen som fungerer bedre enn noen andre konkurrenter på markedet (rett meg her, særlig hvis det er like lett å skaffe en til Norge via eBay elns. :) ) sammen med akselerometeret (eller hvordan det skrives. Dere vet hvor jeg vil :p ) kan lage ubegrenset med programvare som kan brukes på helt nye måter. Ja, skjermen og akseler..tingen er bare alternativer til knapper som inputs, men programvaren gjør alt så himla digg å bruke! Jeg har hatt på S60 og WM6, og bare det å bla i menyene var tregt og kjedelig. Nå er ikke jeg den personen som sitter og blar i menyene dagen lang, men bare det at man bruker fingeren og føler at man faktisk flytter på skjermbildet får meg til å sitte med et lite smil, særlig når det er så responsivt som det er.

Det er ikke alltid GPS, 3G,minnekort, fett kamera eller 5.1 surround lyd er så viktig på en telefon (selv om ingen av tingene foreløpig erstatter en sperat enhet, så er det ikke dumt å ha. det skal sies), og for den brukermassen som velger å prioritere bort dette for å heller få brukervennlighet, et fortsatt stigende programvarebibliotek og noe som foreløpig skiller seg litt ut.. skal man korsfestes for å ha en iPhone? :)

Lenke til kommentar
så at apple produkter som ikke nødvendigvis er datamaskiner får ekstra oppmerksomhet kan være en ringvirkning av at media-folk har ekstra folkus på apple fra før av internt...
Har jeg ikke tenkt på før. :)

 

Vet så godt som ingenting om Symbian telefoner, og har heller aldri uttalt meg om dem. Kan du forklare meg hvilke mulighetene man har med S60v3 da? Tviler sterkt på at det overgår iPhones "Installer"...
Det er ekstremt mange programmer tilgjengelig, men de virkelig avanserte koster som regel penger (fra 20 til 200 kr alt etterom). Den store forskjellen er at programmene kan jobbe i bakgrunnen så de kan endre telefonfunksjoner (på iPhone kan kun programmer tillatt av Apple kjøre i bakgrunnen).

 

Et enkelt program blir feks en automatisk tastelås som kjører i bakgrunnen å låser telefonen selv om den ikke hadde automatisk tastelås når du kjøpte den. Et mer avansert eksempel blir en Call Manager som kan blokkere enkelte nummere, sende meldinger i retur til enkelte (feks "jeg ringer tilbake" til familiemedlemmer) osv.

 

Dette med programutvalg er jeg derimot med usikker på. Noen som har tall på antall S60v3-programmer vs. iPhone/iPod Touch-programmer?

 

Neivel? Sony Ericsson P1i Silver Black koster 3000 uten abonnement, men 2000 med Young Talk.
YoungTalk gir ca 750kr i provisjon, av og til er det ekstraprovisjon (avslag pga operatørlås kommer i tillegg). iPhone kommer ikke til å koste 3000kr uten abonnement (den koster eksempelvis utrolige 8000kr uten abonnement i Tyskland).
Lenke til kommentar
Neivel? Sony Ericsson P1i Silver Black koster 3000 uten abonnement, men 2000 med Young Talk.
YoungTalk gir ca 750kr i provisjon, av og til er det ekstraprovisjon (avslag pga operatørlås kommer i tillegg). iPhone kommer ikke til å koste 3000kr uten abonnement (den koster eksempelvis utrolige 8000kr uten abonnement i Tyskland).

 

Was!? 8k! SHIT! Da kommer det jo ikke til å bli så veldig godt salg da :p Så mye er den f--- ikke verdt!

Lenke til kommentar

Konseptet med iPhone er kult på mange måter. Det store interfacet med trykkfølsom skjerm, designet og bruker- grensesnittet er noe for seg selv. Brukervennlig og intuitivt til fingerspissene. Jeg har prøvd iPhone, men var noe skuffet over en del ting. For det første er den stor. Apple har også lagt opp til at man har færre muligheter til å konfigurere telefonen, i motsetning til andre smart phones. Jeg forsøkte å parre iPhone med ulike telefoner og laptops via bluetooth, men det gikk ikke. Jeg var imponert over kjapp respons tid, men jeg mener Apple fokuserer litt for mye på fancy ikon- animasjoner og GUI (Graphical User Interface). Det var vanskelig å venne seg til et virtuelt tastatur, hvor tastene var i minste laget. Jeg brukte utrolig lang tid på å skrive noen få linjer i en sms. Dårlig batteritid! iPhone bruker mye strøm. Den holder ut en dag, men med mye bruk av Ipod, WI-FI og surfing, så holder den en halv dag uten lading. Det går heller ikke an å skru av batterikrevende edge. Ingen mms dessverre, men det kommer!

 

Wi-Fi fungerer veldig bra, og underholdningsmessig er Iphone mye mer enn en gadget. Jeg vil likevel råde de som skal ha en Iphone til å sitte på gjerdet litt. Apple har brukt vel lang tid på å få den inn på det norske markedet, og i denne tiden har sikkert Apple mange forbedringer på tegnebordet. Ved å være tålmodig, vil man få mer for pengene. Ikke kjøp Iphone med bindingstid. Det blir for dyrt.

 

Nå når det er fritt fram for programmering av 3. parts programvare, via SDK ( Software Development Kit) så kan man vel si at iPhone er en fullverdig datamaskin, og det vil gjøre Iphone til en fullverdig smartphone, etter min mening. Ipod funksjonen er helt enormt bra, med et vesentlig unntak av at man ikke kan overføre musikkfiler fra Iphone til PC, uten 3. parts programvare.

 

Ikke løp og kjøp, men smør dere med litt tålmodighet.

Endret av oberon
Lenke til kommentar
Men vil vi ha den?

Ingen 3g, eit labert kamera, ingen gps? ingen MMS?

bare edge...

 

Noen følger ikke med. Det er ikke 1G-versjonen som er tilgjengelig i dag som kommer, det er den nye versjonen med 3G/HSDPA, GPS og andre til nå ukjente egenskaper.

Men i svarte ... Bruker Iphone 1G? Tror faktisk ikke at Iphone støttet AMPS :hmm:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...