Gå til innhold

OL-sjef ut mot spill


Anbefalte innlegg

Ligger vel like mye hard arbeid bak verdensmesterene i cs, starcraft, wc3 osv som i idrett, og det de får igjen ved og vinne wcg er ikke ekte??

 

Er selv bror til Creo, så ja det tar tid.

 

Blir så irritert på alle data-hatere. Når skal Norge fatte at dataspill er fremtiden, og at man bare må godta det. Håper AoC kan hjelpe litt med holdningene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ligger vel like mye hard arbeid bak verdensmesterene i cs, starcraft, wc3 osv som i idrett, og det de får igjen ved og vinne wcg er ikke ekte??

 

Er selv bror til Creo, så ja det tar tid.

 

Blir så irritert på alle data-hatere. Når skal Norge fatte at dataspill er fremtiden, og at man bare må godta det. Håper AoC kan hjelpe litt med holdningene.

Gleder meg til den dagen :w00t:

Lenke til kommentar
Ligger vel like mye hard arbeid bak verdensmesterene i cs, starcraft, wc3 osv som i idrett, og det de får igjen ved og vinne wcg er ikke ekte??

 

Er selv bror til Creo, så ja det tar tid.

 

Blir så irritert på alle data-hatere. Når skal Norge fatte at dataspill er fremtiden, og at man bare må godta det. Håper AoC kan hjelpe litt med holdningene.

 

Heh - ironisk at du kaller meg data-hater, noe jeg absolutt ikke er. Jeg sier bare at det ligger på et helt annet plan enn spill.

Lenke til kommentar
Men du mistforstår måten jeg bruker ekte på. Jeg snakker ikke om suksess-ekte, men om ekte som i selvrealisering. Det ligger på et mye dypere plan.

Huh? Mener du nå at du har fasitsvaret på selvrealisering? Hver enkelt må da få lov til å bestemme hva som er selvrealisering for dem. For noen ligger det i konkuransen med seg selv og andre innen idrett, sette seg mål og oppnå dem.

For andre igjen kan selvrealisering være noe helt annet. Og jeg tror ikke Rogge tenker på suksess innen amatøridrettnår han uttaler seg. Drittlei selvhøytidelige uttalelset om spill vs. idrett (både fra spillere og idrettsutøver)

 

[edit]

skrivefeil

Endret av IceDale
Lenke til kommentar
– Sport lar deg lykkes med noe. Du oppnår ikke noe i et TV-spill. Du får ikke ekte suksess.

 

Jeg har ikke noe behov for suksess, ekte eller ikke, verken i sport eller spill. Jeg har behov for en underholdende hobby.

 

Ikke minst er det å se på at andre driver med sin hobby (ie. sport på TV) nesten grensesprengende kjedelig, og bærer preg av at det før i tiden var et heller begrenset utvalg av både kanaler og programmer - noe som igjen førte til at folk så på det som gikk, uansett hva det var. I dag har man heldigvis flere underholdningsmuligheter.

 

fra 14 til 18 kastet jeg slegge, diskos og støtte kule.

jeg fikk medaljer, fremgang i teknikk, styrke, spenst, motorikk, økt selvtilitt, mer energi, bekjentskaper og en ny sosial arena.

 

når jeg flytta for å gå på skole, og samtidig ble introdusert for world of warcraft fikk jeg:

epixx, dålig rygg, overvekt, stygghøyt fravær fra skole, dålige karakterer og mindre venner.

 

Dette er jo utelukkende resultater av din manglende viljestyrke og evne til å fordele tid.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Tja. Det virkes som om Rogge mener kommersiell suksess her. Men er enig at uttalelsen bryter med OL som arena for amatørsport.

 

Jeg er helt enig med Rogge når han sier at man lykkes og oppnår noe man ikke kan i et spill...men det er idrettsglede og selvrealisering jeg snakker om. Ikke suksess.

Men er det ikke selvrealisering Rogge snakker om, da?

You won't hear me saying sport is not fun - it is. But it requires austerity and discipline. The answer is achievement. You will never achieve in a video game. It is not really success.

 

Bakgrunnen for originalartikkelen er at OL-komiteen innser at ungdommen har mange flere fritidstilbud nå enn før, og at de derfor må tenke nytt for å lokke dem til idretten. Et av tiltakene er å oppfordre deltagerne i Youth Olympic Games om å gjøre seg synlige på nettverk som Facebook.

 

Men hvorfor skal OL-komiteen lokke ungdommen til sport? Jo, fordi de mener de har noe å tilby, og det er nettopp idrettsglede og selvrealisering gjennom disiplin og hardt arbeid.

 

Originaltittelen på denne saken var "OL-sjef oppfordrer til sport". Det hadde vært interessant å få høre redaksjonens begrunnelse for å endre den til "OL-sjef ut mot spill".

Lenke til kommentar
Men du mistforstår måten jeg bruker ekte på. Jeg snakker ikke om suksess-ekte, men om ekte som i selvrealisering. Det ligger på et mye dypere plan.

Huh? Mener du nå at du har fasitsvaret på selvrealisering? Hver enkelt må da få lov til å bestemme hva som er selvrealisering for dem. For noen ligger det i konkuransen med seg selv og andre innen idrett, sette seg mål og oppnå dem.

For andre igjen kan selvrealisering være noe helt annet. Og jeg tror ikke Rogge tenker på suksess innen amatøridrettnår han uttaler seg. Drittlei selvhøytidelige uttalelset om spill vs. idrett (både fra spillere og idrettsutøver)

 

 

Det sier jeg så absolutt ikke. Det finnes ikke noe fasitsvar. Noen liker faktisk å gå tur for å oppnå selvrealisering. For noen er det å vinne jr.nm. Jeg sier heller ikke noe om at spill er et fantastisk underholdningsmedium. Det jeg sier er at spill aldri kan erstatte fysisk aktivitet på akkurat dette planet. WoW kan aldri bli "real life".

 

Ja, noen driver med e-sport som gjør dette til real life. Men de fleste av oss gjør ikke det. Sånn sett kan man heller ikke sammenligne "amatøridrett" og gaming siden "real life" har mye mer ved seg enn gaming.

 

Jada, kall meg gjerne selvhøytidelig, men dette er min mening. Jeg har opplevd begge verdener: Fra å stå på toppen på seierspallen i jr.nm til å få ned Illidian. Min mening er basert på erfaringer og jeg mener selvfølgelig at jeg vet best. Det gjør jo tydeligvis du også siden du blir provosert av de som mener noe i den ene retningen eller den andre.

 

Samtidlig bør du være klar over at jeg setter ting litt på spissen for å få frem meningene mine. Dog står jeg for alt jeg skriver og jeg farer heller ikke med løgn

Lenke til kommentar
Tja. Det virkes som om Rogge mener kommersiell suksess her. Men er enig at uttalelsen bryter med OL som arena for amatørsport.

 

Jeg er helt enig med Rogge når han sier at man lykkes og oppnår noe man ikke kan i et spill...men det er idrettsglede og selvrealisering jeg snakker om. Ikke suksess.

Men er det ikke selvrealisering Rogge snakker om, da?

You won't hear me saying sport is not fun - it is. But it requires austerity and discipline. The answer is achievement. You will never achieve in a video game. It is not really success.

 

 

Gikk litt fort ser jeg når jeg leste artikkelen på lesesalen i dag. My bad, klute =)

Lenke til kommentar
Det hadde vært interessant å få høre redaksjonens begrunnelse for å endre den til "OL-sjef ut mot spill".

Det er en spillside...

Joda, men når Gamer.no skriver "OL-sjef ut mot spill", vet de utmerket godt at leserne kommer til å tolke dette som at Rogge er en "data-hater" (som noen allerede har skrevet i tråden) og at dette er et nytt angrep på hobbyen deres. Det burde være ikke være kontroversielt for en lege å si at folk ikke har godt av å sitte for mye inne foran TVen og PCen, men jaggu har ikke gamer.no klart å få det til å høres ut som et angrep på dataspill generelt.

Lenke til kommentar
Joda, men når Gamer.no skriver "OL-sjef ut mot spill", vet de utmerket godt at leserne kommer til å tolke dette som at Rogge er en "data-hater" (som noen allerede har skrevet i tråden) og at dette er et nytt angrep på hobbyen deres. Det burde være ikke være kontroversielt for en lege å si at folk ikke har godt av å sitte for mye inne foran TVen og PCen, men jaggu har ikke gamer.no klart å få det til å høres ut som et angrep på dataspill generelt.

Han sier at man ikke oppnår noe i TV-spill. Jeg blir sur og Gamer.no blir sur. La oss

Endret av -drugiS-
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva poenget til Rogge er med den uttalelse. Hvis det er en oppfordring til å se på at andre personer bedriver idrett så vil jeg påstå at Rogge begynner å merke alderen litt for mye. Jeg ser heller at noen er 'aktiv' forran en skjer enn passiv.

 

OL er heller ikke for alle, kun de beste av de beste. Eller de som selger integriteten sin ved å dope seg opp på alskens piss. Jeg sier ikke alle, men jeg har lite til overs for topp idrettsutøvere. Bare fordi de ikke har blitt tatt betyr ikke at de ikke popper i seg alskens møkk. Selv har jeg fått nok "selv realisering", som det snakkes så varmt om her, til å hoppe av det kappløpet. For om jeg hadde prøvd meg i OL ville jeg endt opp med å velge, tape eller dope meg. Og da tror jeg heller jeg er en fiasko, og tar sukseen i å holde på min integritet, enn å selge meg til dop.

 

Selv realisering, skyt meg nå. Det er fordeler med både idrett og data-spill. Jeg har enda ikke møtt en idrett som gir meg moralske og etiske kvaler ved valg jeg må ta og sådann se inn i meg selv og oppdage hvor verdiene mine ligger, men jeg har spilt ett spill eller to som har.

 

Idrett og sport gir jo også fordeler, fysisk aktivitet, ute i frisk luft. Og ha det artig, på samme måte som ved spill. Ser ikke hvorfor man ikke kan trykke litt på tastaturet når det er møkk vær, så stikke ut å sparke litt fotball med kamerater når sommer sola skinner :>

Lenke til kommentar
Han sier at man ikke oppnår noe i TV-spill. Jeg blir sur og Gamer.no blir sur. La oss

Gamer.no blir sur fordi en lege ikke synes du oppnår noe i et TV-spill? Jeg trodde ærlig talt ikke journalistene her var så hårsåre, men da tok jeg vel feil.

Lenke til kommentar

Jeg spilte fotball veldig mye før når jeg var yngre men ga opp pga. det store presset om å være best og om å vinne, jeg spilte bare for å ha det gøy, men det virket som om jeg var den eneste.

 

Så dermed har jeg funnet min rette stol med dataspilling ettersom en god del spiller for gøy, og man trenger ikke å trene hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Ikke bland leger opp i dette, og jeg uttaler meg ikke på vegne av Gamer.no. Det har jeg ingen myndighet til.

Les originalartikkelen. Rogge er lege. Han snakker om de helsemessige virkningene av et stillesittende liv.

 

Forøvrig:

Jeg blir sur og Gamer.no blir sur

(og nei, jeg tar ikke denne så alvorlig, men jeg er kanskje mest interessert i å høre redaksjonens begrunnelse for vinklingen)

Lenke til kommentar
OL er heller ikke for alle, kun de beste av de beste. Eller de som selger integriteten sin ved å dope seg opp på alskens piss. Jeg sier ikke alle, men jeg har lite til overs for topp idrettsutøvere. Bare fordi de ikke har blitt tatt betyr ikke at de ikke popper i seg alskens møkk. Selv har jeg fått nok "selv realisering", som det snakkes så varmt om her, til å hoppe av det kappløpet. For om jeg hadde prøvd meg i OL ville jeg endt opp med å velge, tape eller dope meg. Og da tror jeg heller jeg er en fiasko, og tar sukseen i å holde på min integritet, enn å selge meg til dop.

 

Hvis du hadde lest hva jeg har skrevet ang. selvrealisering så sier jeg at dette ligger på en selv hvilket nivå man legger lista. Jeg er enig med deg at OL ikke er for alle, selv om det skal være amatørenes turnering.

 

Så jeg snakker varmt om selvrealisering på en helt annen måte enn Rogge. Iallefall mener jeg det slik. Helt enig med deg at jeg ville heller blitt slått ut i kvartfinalene udopet enn kommet til finalen dopet. Liker den holdningen :)

 

Idrett og sport gir jo også fordeler, fysisk aktivitet, ute i frisk luft. Og ha det artig, på samme måte som ved spill. Ser ikke hvorfor man ikke kan trykke litt på tastaturet når det er møkk vær, så stikke ut å sparke litt fotball med kamerater når sommer sola skinner :>

 

Amen to that. Satser man jo hardt på idrett så må man jo ut i møkkavær også, men der hvor jeg er nå så kan jeg velge å ikke gjøre dette og fyre opp en session med aoc :)

Lenke til kommentar
Jeg spilte fotball veldig mye før når jeg var yngre men ga opp pga. det store presset om å være best og om å vinne, jeg spilte bare for å ha det gøy, men det virket som om jeg var den eneste.

 

Så dermed har jeg funnet min rette stol med dataspilling ettersom en god del spiller for gøy, og man trenger ikke å trene hver eneste dag.

Word! Sånn er det med meg også.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...