Gå til innhold

Test: Zalman Reserator XT


Anbefalte innlegg

Under hele testperioden ble romtemperaturen holdt til 27° +/- 0,5°.

 

Hvem i allverden er det som har en romtemperatur på 27 grader?

 

Vanlig behagelig romtemperatur er jo 20-22 grader, er det 27 så renner svetten av å sitte stille.....

Måleren min viser 24,6 atm, og jeg sitter i genser. Merk at PCen min ikke står på :p

 

Gitt at man ikke har en elektrolytt i vannet sitt (les: kalkvann fra springen) går det fint å blande alu, messing, kobber, sølv, gull.. :)

Jeg kjører rent springvann når jeg bencher.. :p

btw, når jeg renset blokka datt temps med 12-15 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fra artikkelen

Disse store kjølearealene blir derimot ikke utnyttet i det hele tatt. Dette tror vi er hovedgrunnen til at kjøleren ikke kjøler unikt godt.

Jeg bare lurer, er dette noe dere konkluderer med på grunnlag av resultatet, eller har dere sett noe vi ikke har sett når det gjelder konstuksjonen rundt radiatorene?

Vanntemperatur hadde vært interessant å se, og forutsatt at den er riktig kan den gi en god indikasjon på hva i systemet som svikter.

 

En faktor når det gjelder en ekstern boks som denne er at den i praksis ofte vil virke bedre enn konkurrerende interne radiatorer når man ikke lenger er på en testbenk. Altså fordi den da typisk blir tilført luft på 22 grader, mens en intern gjerne får luft på 30 grader. Hvis den da ikke sitter i eget kammer, eller blåser varmen inn i kabinett. Nå var jo resultatene her såpass dårlige at det uansett ikke er et godt nok forsvar, men kan være noe å ta med i betraktningen av forskjellige løsninger generelt.

 

Vedrørende dette med blanding av kobber og aluminium vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Men jeg har selv problemer med kraftig opphopning av "snørr" på ene maskinen her, likner litt på det Wheelman viser bare at det hos meg ikke er noe missfargning av kobberet, men mye mer "guffe". Den er påfylt destilert vann, og silikatfri frostvæske. Har en liten mistanke om at tanken som har bunn og en stang av aluminium kan være årsaken, for det vokser store dotter rundt bunnen av denne stangen. Men de lærde strides såvidt jeg kan se litt om årsaker og sammenhenger her.

Lenke til kommentar

Rett og slett drit skuffa av disse resultatene. Vurderte å få en løsning som dette på htpcen, men noe slik som dette blir ikke aktuelt ihvertfall. Detta må da muligens være enda dårligere en zalman reserator plus? Nei vannkjøling er for lite prioritert i norske nettbutikker... utvalget er jo helt forferdelig dårlig, selv på microplex som har spesialisert seg en del på kjøling. Skal du ha god vannkjøling må du bestille fra utlandet, så enkelt er det dessverre.

 

Vinci

Lenke til kommentar

Litt skuffende resultater, ja. Vet ikke helt, men denne oppfører seg ganske annerledes enn hva jeg tidligere har prøvd av vannkjøling.

 

Bruker den med CPU-blokken som fulgte med og chipset-blokken på en Asus Maximus Extreme.

Chipsetet er kjølt fra stekevarmt til hudtemp. Det finner jeg ganske så bra, særlig når den kommer etter CPU'en.

Men temperaturen på CPU er ikke så hyggelig. Bedre enn Intel-kjøleren, men ikke så veldig mye.

Har hatt Q6600 oppe i 3,6 med denne kjøleren, men tror jeg rotet det til med pastaen (IC Diamond 7) - 75'C under full belastning - stabilt over 24 timer, men ikke over 72.

I påvente av kjølere til to 3870 kort (bestilt fra Petras Tech Shop - siden ingen har fine, flate kjølere til sånt noe her til lands), kjører vi nå på 3,2 og lar være å teste grensene.

 

Det som vil passe godt (i mitt kabinett) er en liten radiator mellom CPU/X35 og skjermkortene.

Mistenker i grunnen at CPU-blokken ikke er helt god - synd, for den ser flott ut :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som kan sjekke hva som er Ground/- på Reserator XT strømpluggen?

 

Kjøpte en brukt sak sjø... og den var ikke med... tenkte å mekke en selv :p

 

Jeg ser jo at Svart er Ground på molexpluggen på bilder, men det kommer ikke frem hvilken i pluggen til XT'n som er det :S

 

legger ved et bilde av en overkjørt PacMan... :p nei, det skal forestille DC-pluggen i Chassiet på XT'n...

 

kanskje noen kan markere den som er Ground etc... Kan jo lett måles med Ohm-meter for den som har kabelen

post-25318-1215113254_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...