Gå til innhold

Alenemoren og de ni ungene


Anbefalte innlegg

Eller kan det kanskje tenkes at man heller kan etablere seg først med utdanning og en fast jobb, god inntekt, for SÅ og få seg unger? Skulle tro at det gjorde samme nytten!? Som du sier Montgomery..

 

Om denne kvinnen hadde vært professor så hadde det ikke endret noe. Hun måtte likevel vært hjemme. Med mindre hun skulle lempet ungene inn i barnehage før de er ferdig med smukken og påført meg og andre skattebetalere økte utgifter....

 

Rett meg hvis jeg har missforstått. Du mener altså at kvinner i Norge i dag ideelt skal droppe karriere til fordel for å passe barna i hjemmet? At barnehager og lignende institusjoner kun er en økonomisk belastning for skattebetalerne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller kan det kanskje tenkes at man heller kan etablere seg først med utdanning og en fast jobb, god inntekt, for SÅ og få seg unger? Skulle tro at det gjorde samme nytten!? Som du sier Montgomery..

 

Om denne kvinnen hadde vært professor så hadde det ikke endret noe. Hun måtte likevel vært hjemme. Med mindre hun skulle lempet ungene inn i barnehage før de er ferdig med smukken og påført meg og andre skattebetalere økte utgifter....

 

Rett meg hvis jeg har missforstått. Du mener altså at kvinner i Norge i dag ideelt skal droppe karriere til fordel for å passe barna i hjemmet? At barnehager og lignende institusjoner kun er en økonomisk belastning for skattebetalerne?

*******

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Virker som en del her kunn ser på sluttsummen pr mnd og tror hun lever fett og får alt fra staten,la meg minne om at barnetrygd får selv de som tjener 1 million pr mnd og at det i beløpet som oppgis er barnebidrag,noe som ikke kommer fra staten men fra far til barnet/barna .

Lenke til kommentar
Eller kan det kanskje tenkes at man heller kan etablere seg først med utdanning og en fast jobb, god inntekt, for SÅ og få seg unger? Skulle tro at det gjorde samme nytten!? Som du sier Montgomery..

 

Om denne kvinnen hadde vært professor så hadde det ikke endret noe. Hun måtte likevel vært hjemme. Med mindre hun skulle lempet ungene inn i barnehage før de er ferdig med smukken og påført meg og andre skattebetalere økte utgifter....

 

Rett meg hvis jeg har missforstått. Du mener altså at kvinner i Norge i dag ideelt skal droppe karriere til fordel for å passe barna i hjemmet? At barnehager og lignende institusjoner kun er en økonomisk belastning for skattebetalerne?

 

Nei det mener jeg ikke. Men at mor eller far bør redusere sin jobbing når ungen er 1-3 år bør de så absolutt. Og når ungen er 3-16 bør foreldrene sørge for å se ungene sine mer enn klokken 1800-2100 på kvelden. Det er lettere for de av oss som er to, for alenemødre så blir det tøffere.

 

Det er i hovedsak snakk om et par år per unge. Jeg har selv redusert arbeidstiden min for betraktelig for å følge opp ungene bedre (jeg forsømmet mine egne unger med alt for mye jobbing). Karrieren blir satt på pause et par år. Det er ikke verre. For denne kvinnen med ni unger blir det snakk om flere år, spesielt siden hun er alene. Men det er et offer hun bør gjøre for sine barn. Med mindre noen av fedrene kan få fingen ut og bidra mer slik at denne kvinnen kan få muligheter til karriere.

 

Strengt talt burde denne tråden være mer kritiske spørsmål rettet mot fedrene til de barna. At kvinnen får gjennomgå er utrolig bakvendt.

 

Det er på det rene at denne kvinnen gjør det billigere for staten. Så den misforståelsen er oppklart. Så begynner man å gripe etter halmstrå og prøve å moralisere over hvordan hun burde ha levd livet sitt, som om det finnes en slags universal fasit for oss maur. Selv når det blir poengtert at dette er Norge og ikke Kina, at vi sliter med for få barn, så prøver man febrilskt å finne noe å kritisere denne kvinnen for. Hun burde takkes, jeg håper folk flest kan innse dette. Hun gjør det billigere for oss, hun ivaretar en enorm investering for oss og hun veier opp for så mye av det som er galt i vårt samfunn at kongen nærmest burde gitt henne en medalje.

 

Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg skal bestille en medalje, eller en pokal, og sende til henne (OT-triks til alle mannfolk der ute, kjøp en pokal med skriften "verdens beste kjæreste" på til madammen og hun vil bli fornøyd.) :)

Lenke til kommentar
Alvorlig talt. Et studie er en innvestering i fremtiden, nettopp for å få seg en jobb. Å hevde at studenter ikke bidrar er tull og tøys.

Studenter bidrar med produktet av sine studier, ikke ved å studere. Akkurat som hjemmeværende foreldre bidrar med produktet av sin innsats. Så sier noen her at det er ikke sikkert at alenemorens produkt, altså barna, blir verd noen ting. Men det vet vi jo ikke om studenten heller, når vi investerer i ham/henne. Kanskje klarer han ikke studiet, kanskje dropper man ut, kanskje fullfører man det men blir en elendig lege.

 

Noen ganger finner man ut at man heller vil noe annet. Vår store revykonge Dag Frøland studerte medisin i 5 år før han fant ut at det var teater han vill drive med og sluttet på dagen. Det var 5 "bortkastede" år for samfunnet, om man vi se så snevert på det. Men samfunnet fikk mye tilbake allikevel.

 

Spørsmålet er ikke hva som lønner seg mest når "skaden" først er skjedd. Spørsmålet er om det hadde vært bedre for felleskapet om denne kvinnen valgte å få 2-3 barn, samt være sysselsatt som alle andre normalt oppegående mennesker.

 

Svarter på det er ja.

Men hvordan kan vi som samfunn styre det da? Skal vi ha en kinesisk politikk der det er lovbestemt hvor mange barn man får? Hva da med de som får flere barn? Med mindre du har et godt forslag til hvordan et demokratisk velferdssamfunn ordner den saken, er vi nødt til å forholde oss til at "skaden" alt er skjedd.

 

At det hadde vært "bedre" for felleskapet om vi alle var flittige arbeidsmaur er jeg ikke sikker på. Da hadde vi ikke hatt Dag Frøland...

 

Geir :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

På dette tidspunktet er det vel liten hensikt i å fortsette diskusjonen. Den har stått fast siden side 1, og jeg har en sterk følelse av dobbel enveiskommunikasjon - Begge parter misforstår hva den andre faktisk prøver å diskutere.

 

For meg handler det ikke om det økonomiske aspektet for denne enkeltsaken, men individer som velger å avstå fra å jobbe og heller leve på staten generelt. Kvinnen var bare et eksempel. Å bruke en masse tid på å regne på om akkurat dette tilfellet vil gå i overskudd eller underskudd er ikke relevant.

 

Jeg kaster inn håndkle. Jeg har en matteeksamen i morgen som krever en siste innspurt. Jeg, i motsetning til visse andre, har ikke tenkt til å bli oppfattet som en som snylter på fellesskapet. Det forbeholder jeg meg retten til å holde meg for god til.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
På dette tidspunktet er det vel liten hensikt i å fortsette diskusjonen. Den har stått fast siden side 1, og jeg har en sterk følelse av dobbel enveiskommunikasjon - Begge parter misforstår hva den andre faktisk prøver å diskutere.

 

For meg handler det ikke om det økonomiske aspektet for denne enkeltsaken, men individer som velger å avstå fra å jobbe og heller leve på staten generelt. Kvinnen var bare et eksempel. Å bruke en masse tid på å regne på om akkurat dette tilfellet vil gå i overskudd eller underskudd er ikke relevant.

 

Jeg kaster inn håndkle. Jeg har en matteeksamen i morgen som krever en siste innspurt. Jeg, i motsetning til visse andre, har ikke tenkt til å bli oppfattet som en som snylter på fellesskapet. Det forbeholder jeg meg retten til å holde meg for god til.

 

Snyltere finnes i alle lag i samfunnet,ja de største finnes vel blandt dem som tjener mest,eller hvordan forklare at noen er nullskatteytere nesten hele livet og har flere millioner i formue .

Jeg kan ikke etter beste evne se at denne kvinnen snylter og jeg blir temmelig fortvilt når det blir brukt generell betegnelse som gir intrykk av at de som har trygd er snyltere,menst de som jobber og snylter er "kjekke gutter" :hmm:

Lenke til kommentar
På dette tidspunktet er det vel liten hensikt i å fortsette diskusjonen. Den har stått fast siden side 1, og jeg har en sterk følelse av dobbel enveiskommunikasjon - Begge parter misforstår hva den andre faktisk prøver å diskutere.

 

For meg handler det ikke om det økonomiske aspektet for denne enkeltsaken, men individer som velger å avstå fra å jobbe og heller leve på staten generelt. Kvinnen var bare et eksempel. Å bruke en masse tid på å regne på om akkurat dette tilfellet vil gå i overskudd eller underskudd er ikke relevant.

 

Jeg kaster inn håndkle. Jeg har en matteeksamen i morgen som krever en siste innspurt. Jeg, i motsetning til visse andre, har ikke tenkt til å bli oppfattet som en som snylter på fellesskapet. Det forbeholder jeg meg retten til å holde meg for god til.

 

Den største misforståelsen i hele denne debatten er jo oppfatningen om at denne kvinnen snylter på fellesskapet. Hun velger en løsning som gjør det billigere for alle som betaler skatter og avgifter. I tillegg til at hun ofrer både karrieremuligheter og utdannelse (i hvert fall for en periode) for å tilføre oss sårt trengt arbeidskraft for fremtiden.

 

De som oppfatter denne kvinnen som en snylter misforstår og jeg har vanskelig for å tro at man har satt seg inn i de samfunnsøkonomiske aspektene. Jeg håper i hvert fall denne tråden har vært til opplysning i så måte for de som har sittet med dette misforståtte inntrykket. Folk får ha sine meninger, men jeg syntes det er et merkelig resonnement å komme frem til at denne kvinnen snylter, om man ser på faktaene som er tilgjengelig. Virkeligheten er kanskje litt annerledes enn hva man fryktet? :)

 

Lykke til med eksamen forresten.

Lenke til kommentar
Er slike tilfeller utnyttelse av velferdsstaten, eller er det helt greit å benytte seg av mulighetene når de først er der?

Hadde dette vært en ikke vestlig innvadrer hadde det blitt rama skrik, men siden hun er Norsk er det vel greit? Eller hva?

Den er eg heilt enig i.

 

Til dere som seier at ho snylter på staten:

Det er eit heller dårleg argument, fordi ho oppdrar ni potensielle skatte- og avgiftsbetalarar. Det er ni gonger så mykje som ho sjøl vil klare å yte. Når dei er store og arbeider dag inn og dag ut, betalar dei for vårt opphald på gamleheim.

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...
AllFather skrev (På 25.5.2008 den 1.27):

 

 

Problemet med det er at det som er i bunnen av tønna stort sett holder seg der.

Ta en tur til områder i andre verdensdeler hvor man har folk som ikke har noe annet å støtte seg til en staten.

 

Jeg personlig er spent på hvordan det vil gå med disse barna, vil de (som moren) bare være en belasting for oss både nå og i fremtiden, eller vil de klatre vekk fra morens plass i bunnen av tønna?

 

Verden er ikke et vakkert sted, og den (og jeg) er kynisk.

Derfor jeg ikke kan se like positivt på det sosioøkonomiske regnestykket slik som deg :)

Hei AllFather. Jeg er den vesle nr 3 i rekka til 9 barns moren dere driver å diskuterer her. Og jeg vil gjerne komme med en oppdatering til dere... Vi er nå ikke lenger 9 barn, men kan kose oss med 2 søsken til. Min mor har også glede av snart 5 herlige barnebarn og koser seg meget med disse. Vi barna er for det meste i utdanning eller i jobb, og trives meget godt. Nå skal jeg også påpeke at de 5 barnebarna ikke er fra en og samme unge men fordelt på meg og min søster som vi begge har stabile partnere :) Min mor er fortsatt husmor men ikke grunnet mangel på innsats, hun tok en utdanning men grunnet min bror som er kronisk syk har hun ikke muligheten til å gå ut i arbeid. Dette var vært et tøft kapittel for familien, men vi fant løsninger på det også slik som alt annet :) I stedet for å tenke på at alle skal få 3 barn, så kan man tenke at min mor retter på statistikken da det er mange som velger å ikke få barn selv. 

Min barndom har kanskje vært litt annerledes enn de andre rundt meg, men vi har hatt det supert. Mamma har alltid hatt tid til oss og sett oss som de individene vi er :) Hu flirer godt når hu tenker på hvor like men forskjellige vi er :) Vi har alle lært å hjelpe andre, vise hensyn og å ikke dømme folk ut ifra en ufullstendig historie :) 

Takk for de "hyggelige" tankene rundt min familie :) Vi koser oss meget og flirer godt av å lese dette xD

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hyggelig lesning😊 Så lenge man har omsorg for alle sine barn, noe din mamma åpenbart har hatt, er det grunnpilaren for en god familie og et fint liv.

Jeg har ikke sett denne tråden før nå, og er overrasket over hvor dømmende folk har vært uten å kjenne familien det er snakk om.

Hva med alle de som kun har ett eller to barn, men som ikke klarer å ta vare på seg selv en gang? Det er ikke antall barn det kommer an på, det er foreldrene. Og denne moren har åpenbart gjort en fantastisk jobb.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Megog10søsken said:

Hei AllFather. Jeg er den vesle nr 3 i rekka til 9 barns moren dere driver å diskuterer her. Og jeg vil gjerne komme med en oppdatering til dere... Vi er nå ikke lenger 9 barn, men kan kose oss med 2 søsken til. Min mor har også glede av snart 5 herlige barnebarn og koser seg meget med disse. Vi barna er for det meste i utdanning eller i jobb, og trives meget godt. Nå skal jeg også påpeke at de 5 barnebarna ikke er fra en og samme unge men fordelt på meg og min søster som vi begge har stabile partnere :) Min mor er fortsatt husmor men ikke grunnet mangel på innsats, hun tok en utdanning men grunnet min bror som er kronisk syk har hun ikke muligheten til å gå ut i arbeid. Dette var vært et tøft kapittel for familien, men vi fant løsninger på det også slik som alt annet :) I stedet for å tenke på at alle skal få 3 barn, så kan man tenke at min mor retter på statistikken da det er mange som velger å ikke få barn selv. 

Min barndom har kanskje vært litt annerledes enn de andre rundt meg, men vi har hatt det supert. Mamma har alltid hatt tid til oss og sett oss som de individene vi er :) Hu flirer godt når hu tenker på hvor like men forskjellige vi er :) Vi har alle lært å hjelpe andre, vise hensyn og å ikke dømme folk ut ifra en ufullstendig historie :)

Takk for de "hyggelige" tankene rundt min familie :) Vi koser oss meget og flirer godt av å lese dette xD

Hei hei. Jeg er nr 4 i køen. Som min søster har skrevet så er vi ikke lenger 9, men 11. Vil bare legge til noen ekstra detaljer. Min mor er nå gift med faren til de to yngste. Jeg kan forsikre at han ikke syns barna hennes er en byrde. Han har selv sagt at det heller er en gave. For dere som kommenterte at min mor ikke er en ressurs i samfunnet så kan jeg ikke si meg enig. Hennes telefon er aldri stille, mange ringer for å få tips til alt mulig mellom himmel og jord. Som økonmi, helse, skole, jobb og annet. Hun er også familiens kloakk fikser, snekker, IT person, helsesøster, heiagjeng og motivator. Barna sine venner får også glede av disse godene. 

Et festlig eksempel er: Hvem ville gått ned i den 3 meter dype kloakk kummen frivillig annet enn ho. Gjett hva som skjedde når kloakk røret som er en meter opp på veggen plutselig ikke var tett lenger. 

Selv vil jeg se på mitt eget liv og si at jeg har det nokså fint. Skal utdanne meg til å bli lærer slik at jeg kan videreføre de gode verdiene min mor har oppdratt oss med. Som nestekjærlighet, vennlighet, rettferdighet og respekt. Vil ikke se på noen av yrkene og studievalgene til mine søsken som bunnen i tønna. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...