Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips mot Dårlig selvtillit/selv bilde/usikkerhet?


Batnobbit

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt som er sterkt plaget av disse problemene. Jeg har mange venner men jeg tør aldri og spør om jeg skal vær med dem eller gå hit og snakke med dem nesten.

Jeg finner aldri noe som er posetivt med meg selv og det plager meg.

Hvis noen kan hjelpe så blir jeg utrolig takknemmelig, tror ikke det er bare meg for og si det sånn.

Takker iallfall en gang på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter med det samme selv.. Men kommer veldig an på hvilke personer jeg er sammen med. Er det noen du føler deg litt mer vel sammen med enn andre? Prøv i så fall og kaste deg ut i å spørre om dere skal finne på noe. Bowling eller et eller annet gjør det kanskje lettere å snakke, f.eks. om det dere holder på med.

Lenke til kommentar

Uff da, var ikke helt enkelt da.. Men angående snakkingen, kan du prøve å slenge inn f.eks. bare et spørsmål når det passer seg, så får du sagt noe/vært litt med, men samtidig får du ikke rettet oppmerksomheten til deg, men til den som skal svare (hvis det er det som er vanskelig?).

 

Må bare gjenta at jeg kjenner meg så altfor godt igjen, og jeg veit hvor vanskelig det er..

Lenke til kommentar

Jeg blir så falu når jeg skal bryte inn i en samtale feks hvis jeg er med fra begynnelsen er det ikke noe problem men med en gang jeg detter litt ut eller noe sånt så er blir jeg redd.

 

Men skal prøve dette tipset så skriver jeg hvordan det går imorgen eller i overmorgen, alt etter om jeg for brukt det.

Må få si at jeg ubeskrivelig taknemmelig for den hjelpen jeg får av deg :)

Lenke til kommentar

Jeg leste noe i en blogg en gang.

Fant det!

 

Her er et litt forkortet utdrag fra bloggteksten:

 

"Å ha bra selvtillitt er noe mentalt og har ingen verdens ting med hva du har gjort i livet ditt, hvordan du ser ut, hvor mye penger du har, hvilken dame du dater osv. Derfor er det noe du kan få orden på helt uten hjelp og godkjenning fra andre, og relativt raskt. En grunnleggende god selvtillitt er det mest tiltrekkende som fins for jenter, og er en gave du virkelig burde gi deg selv.

 

Hvordan?

 

Det som fungerte superbra for meg var rett og slett å snakke til meg selv høyt femten minutter hver dag. Ikke bare snakke tull, men si positive ting til om deg selv og hvem du er. Det er sikkert mange av dere som tenker at det blir litt for barneslig og alternativt, men jeg garanterer av hele mitt hjerte at det kommer til å gi resultater.

 

Dette er noen av tingene jeg sa til meg selv, som du også burde si til deg selv

 

* Jeg er meg selv, og verden former seg rundt meg

* Jeg respekterer og behandler kroppen min med respekt

* Jeg lever med mot og omtenksomhet

* Jeg er nok

* Jeg legger fra meg det jeg ikke trenger og er åpen til forandring

* Jeg setter pris på mine unike kvaliteter

* Jeg er virkelig elsket

* Jeg er spesiell

* Jeg aksepterer meg selv akkurat slik jeg er

 

Du trenger ikke si alle hver dag, velg noen du har lyst til å fokusere på som er viktige og passende for deg. Det er viktig å si dem høyt og som om at du mener det. Når du for eksempel sier at du er nok, vil jeg at du skal tenke og føle (veldig viktig å føle med kroppen) hvordan det er å være nok, hvordan hadde kroppen din følt seg hvis du var en superstjerne og alle elsket deg, du viste at du kunne få hvem som helst? Klarer du å føle disse følelsene litt hver dag blir de til slutt en del av hverdagen din og du føler deg nok:)"

 

 

 

Lykke til,.

Endret av Mary Philbin
Lenke til kommentar

Uff, det er skikkeli fælt å være flau, usikker og ha dårlig selvtillit osv. Det å prate og bryte inn i samtaler er en ting, men det å bare være taus kan fort bare gjøre vondt verre.

 

Det du sier med at du er redd får å bli med i samtaler skjønner jeg. Det er liksom så rart å bare "buse" inn i en samtale uten videre, på samme måte som det ikke egentlig er noen big deal i det hele tatt. Jeg vet ikke helt hva annet du kan gjøre enn det marlboro! allerede har foreslått. Men du kan jo prøve å overbevise deg selv om at det ikke er så fælt å bare hoppe inn i en samtale. Og hvis du først starter å ta i bruk snakketøyet vil du kanskje annse det som en naturlig ting etter hvert, bare bli vanndt med det liksom.

 

Jeg ønsker deg lykketil vertfall :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg er alltid litt redd for at jeg skal drite meg så ut os.v

Mange folk bryr seg ikke akkurat om de ler av feilene mine, men jeg ler jo av deres også men nå i 2008 har jeg blitt en vandrene foss, det minste ting gang få meg til og gråte :confused:

Kan det ha noe med saken og gjøre?

Lenke til kommentar

Hadde det litt sånn da jeg var yngre. Ble mobba litt og sånt.

En ting som hjalp meg var å tenke på ting jeg er bedre enn andre i.

Tenk på deg selv som en vinner. Tenk at det er andre som vil være deg tro meg det er det sikkert også.

 

Jeg skulle gjærne vært usikker på jenter, rett før slå opptiden, men jeg er 18 år og har ikke vært i nærheten av et forhold, seriøst eller useriøst. Fikk senest i går et nei til en date :(

(Ja jeg dårlig med jenter, både til å velge de og flørte)

 

Poenget er at man må innse hva man er dårlig til og hva man er flink til. Så må man leve med det. Er som han i klassen min sier, han som har ni fingre; er ingen ting jeg kan gjøre med det, må bare leve med det.

 

Det med å drite seg ut må bare øves på, her snakker jeg av erfaring. Begynt på internett, det er jo ganske anonymt.

Lenke til kommentar

Det var trist og høre :(

Problemet mitt er at jeg har prøvd det og jeg fant seriøst ingenting, bare feks at jeg vet om forskjellige albumer, cd, dvder er gode. Det er det jeg kan men det hjelper aldri når det kommer til jenter.

Men skal prøve og tenke mer på dette også, tusen takk for at dere bryr dere :)

Men må gå nå, i tilfelle dere lurer på hvorfor jeg ikke svarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...