Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Blir eksamen avblåst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...icle1924229.ece

 

Hva tror dere? Hva håper dere?

 

Jeg håper seriøst på sommerferie nå! For meg gjør det ingen verdens ting om eksamen blir avlyst. Jeg hadde blitt hoppende glad!

 

Det hadde vært spennende å høre deres synspunkter på saken! ;)

 

Håper på avblåst :D Har nettopp hatt skriftlig eksamen, å skal ut i muntlig i juni :thumbdown:

Lenke til kommentar

Okey, men hvor lenge tror dere at denne lærerstreiken varer? Selv er jeg elev ved en av de videregående skolene på den lange listen, så jeg er jo ganske spent i og med at jeg (kanskje) har nynorskeksamen på mandag. Lærerne virker veldig streikeklare, fikk jeg inntrykk av da jeg leste artikkelen fra linken over.

Lenke til kommentar

For å si det sånn: Jeg håper virkelig vi får sommerferie fra og med neste uke. Da får jeg bare 4 i snitt som jeg hadde på julekortet, men samtidig; 3 måneder med sommerferie :D Hvor sinnsykt deilig hadde ikke det vært? Selvfølgelig har jeg stor respekt for de som har jobbet virkelig hardt med å justere opp karakterene sine, men kan ikke dy meg med ekstra ferie.

Lenke til kommentar
Ta det med ro folkens. Streiken rammer ikke eksamen. Det er lærerne som skal ut i streik. Kontormedarbeidere og personalet skal ikke ta seg fri. Dermed går eksamen sin vante gang. God nyhet ikke sant? :p

 

Dette varierer fra skole til skole. Jeg er på en av de videregående skolene hvor lærere har blitt tatt ut, og på skolen min rammer streiken så hardt at det ikke blir holdt eksamener så lenge streiken pågår. Dette har rektor og studieinspektører informert oss om skriftlig:

 

"Usikkerheten omkring streik og konsekvenser for eksamen deler både elever og lærere. Her er et forsøk på noen presiseringer.

 

Eksamensdag. Dersom det er streik på *** VGS på en eksamensdag, faller eksamen bort for de som var trukket til den aktuelle eksamen. Det kommer ingen "erstatningseksamen" og på vitnemålet vil det komme en fagmerknad som viser til at eksamen mangler på grunn av arbeidskonflikt

 

Forberedelsesdag. I noen fag skal det 24 timer før selve eksamen deles ut et spesielt ark/hefte som inneholder fagstoff som de som er trukket til offentlig eksamen skal arbeide med før eksamen og som oppgavene til eksamen vil være knyttet til. Denne forberedelsen er dermed en del av selve eksamen. Dersom det er streik på en dag som elever skulle fått utlevert slik forberedelsesinformasjon, faller eksamen bort. Dette gjelder ikke informasjon i form av gode råd og tips som faglærer eventuelt deler ut.

 

Lesedag. I årsplanen er det satt opp noen dager som lesedag. En eventuell streik på en lesedag har ingen betydning for eksamen. Dersom det er streik på en lesedag og streiken avsluttes slik at neste dag er en normal arbeidsdag på skolen, skal eksamen gjennomføres.

 

Elever som ikke møter til en eksamen som gjennomføres og som ikke har legeattest for dette, har mistet eksamen i faget og selve faget. Misforståelse knyttet til reglene omkring streik/avslutning av streik er ingen grunn for å utebli til en eksamen."

 

 

da det har blitt offentliggjort at det blir lærerstreik på skolen min fra og med mandag, blir det ikke avholdt eksamen på mandag på skolen min. Dette betyr at jeg slipper sidemålseksamen (les nynorsk), om jeg er heldig slipper jeg også 3FY-eksamen på onsdag. Jeg tviler sterkt på at streiken går over innen tirsdag kveld.

Lenke til kommentar

Lærerne sitter jo ikke vakt på eksamen (har eksamensvakter etc), de retter jo bare besvarelsene etterpå. Hvorfor kan ikke alle da bare ha eksamen? Dersom streiken skulle vare så lenge at en ikke får rettet oppgavene (tror uansett den ikke varer mer enn toppen 5-7 dager, og da får en jo tid til å rette) så kan en vel bare kaste dem?

Lenke til kommentar
Jamen hva med muntlig eksamen?

 

Blir det ikke kjempevanskelig å skaffe nok sensorer?

 

Og er det ikke urettferdig at noen skal ha eksamen og andre ikke?

 

Jo, men tror du virkelig streiken varer til 10.juni?

 

Om det er urettferdig eller ikke spiller vel liten rolle. De der oppe i systemet tenker mer omvendt; "Stakkars de som ikke får tatt eksamen, som ikke får muligheten til å forbedre karakterene sine." Derfor prøver de å gjøre slik at flest mulig får tatt eksamen. De vil jo ikke at streiken skal ut over flere enn nødvendig, selv om vi elever kanskje skulle ønske det.

Endret av conolo
Lenke til kommentar

jeg har eksamen i engelsk (vg1) på torsdag. og går på en av skolene som har blitt trukket ut til streik. slipper vi eksamen hvis det er streik på forberedelsesdagen (onsdag)? slipper vi eksamen hvis det er streik på selve eksamensdagen (torsdag)?

 

-Joseph

Lenke til kommentar

Hvis det blir streik på min skole vil jeg synes det er greit fordi jeg kan jobbe lett individuelt og vil sikkert jobbe mer effektivt enn det jeg ville ha gjort om det ikke ble streik. Det er nok verre for mange andre, men de kan glede seg over at de ikke har tatt ut min skole i første omgang. De kommer bare til å ta igjen alt neste høst.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
jeg har eksamen i engelsk (vg1) på torsdag. og går på en av skolene som har blitt trukket ut til streik. slipper vi eksamen hvis det er streik på forberedelsesdagen (onsdag)? slipper vi eksamen hvis det er streik på selve eksamensdagen (torsdag)?

 

-Joseph

 

Ja, du slipper eksamen dersom det er streik på den dagen du får utdelt ressursheftet(én dag før eksamen). Dette har iallfall jeg fått vite, men sjekk for sikkerhets skyld informasjon gitt av din egen skole! Nevnte tilfelle over gjelder iallfall den skolen jeg er elev ved.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...