Gå til innhold

Hvem trente Obi-Wan?


Anbefalte innlegg

I de tre nyeste filmene av Star Wars (Episode 1, 2 og 3) ser vi at Obi-Wan blir trent av Qui-Gon, mens i de gamle filmene (troe det er "A new hope") er det Yoda Obi-Wan kaller sin gamle mester. Er det et av de to svarene som er det riktige, er det en glipp, eller har alt sammen rett og slett en logisk forklaring? :p

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett episode 4-6 en del ganger, og kan ikke huske at Qui-Gon ble nevnt en eneste gang. Jeg ville trodd Obi-Wan synes han var minst ilke viktig som Yoda om Qui-Gon trente ham.

 

For øvrig mener jeg å huske en scene i Episode 4 der Obi-Wan nevner treneren sin, men tror han nevnte en annen enn Yoda og Qui-Gon. Dessverre husker jeg ikke navnet, så kan noen hjelpe litt der? Det var på de gamle filmene før de la til spesialeffekter og slikt i nylanseringen. Jeg prøver bare å skjønne hvordan Qui-Gon passer inn i den store sammenhengen. :)

Lenke til kommentar
Har sett episode 4-6 en del ganger, og kan ikke huske at Qui-Gon ble nevnt en eneste gang. Jeg ville trodd Obi-Wan synes han var minst ilke viktig som Yoda om Qui-Gon trente ham.

Det er ingen grunn til at Obi-Wan skal nevne Qui-Gon til Luke, ettersom Luke verken møter ham i live eller som åndeskikkelse. Luke møter derimot Yoda, som fremdeles er i live, og det er derfor logisk at fokuset blir rettet mot ham av Obi-Wan. Det å komme med namedropping av "unseen characters" i en film er ikke et smart trekk, men i lys av den nye trilogien, kunne det kanskje være på sin plass.

 

Jeg prøver bare å skjønne hvordan Qui-Gon passer inn i den store sammenhengen.

Han fant ut hvordan de kunne kommunisere med den levende verdenen ved å manifistere seg som åndeskikkelser.

Lenke til kommentar

De spirituelle greiene der er veldig uklart. Qui-Gon fant ut teknikken etter sin død, kontaktet Yoda og lærte ham partytrikset. Yoda fortalte dermed Obi-Wan om dette, noe som resulterte i at begge hadde skillz nok til å effektivt forvandle både ånd og skall (tydeligvis) umiddelbart etter døden. Darth Vader ble aldri fortalt om fenomenet, men allikevel dukker ånden av en ung Anakin opp sammen med Yoda og Obi-Wan når Luke ser dem på Endors måne. Hvordan dette kunne skje er vanskelig å si, men siden Anakin var "Den utvalgte" og teknikkene til de avdøde jedimesterne muligens hadde blitt bedre til å mikse og trikse med fenomenet, er det ikke utenkelig at de fikk den gode versjonen av ånden til Anakin til å dukke opp ved sin side. Hvorfor Qui-Gon, selve Oppdageren av kunsten å gjenoppstå som en ånd, ikke dukker opp her, kan vel forklares med at Luke aldri møtte ham personlig eller ville helt skjønt hvem i helvete det var.

Lenke til kommentar

Det er godt gjort å oppdage hvordan man oppretter en kobling mellom de levende og døde etter at man selv er død. ;)

 

Men hvorfor var Anakin "Den utvalgte" egentlig? Det har vært mange jedier opp gjennom årene, spesielt om vi tar med Knights of the Old Republic og den tiden da det var tusenvis av dem. Noen er snille, andre er slemme. Problemet med Anakin var at han var svært mottakelig for Kraften, men dessverre var han for svak psykisk til å skille mellom den lyse og mørke siden. Han ble besatt av hevn og forført av den mørke siden, men har var vel ikke den eneste? Hva med Palpatine? Han var enda sterkere enn Anakin, men det er vel ingen som regner ham som en "Utvalgt" av den grunn? Alt han gjorde var jo bare å ta kontroll over hele universet og styre den med en jernhånd. :p

 

I tillegg har vi jo problemet med Leia, av alle ting. Yoda og Obi-Wan var sterke i Kraften og klarte å holde seg skjult (noe som gjør det interessant å tenke på om andre også kan ha overlevd og holdt seg skjult?), men hva med Leia? Darth Vader oppdaget Luke relativt tidlig via Kraften, men så vidt jeg vet lærte han aldri noe som helst om Leia?

 

Det igjen har gitt meg et annet spørsmål jeg aldri helt har fått svar på. I episode 6 blir de angrepet på Endor, og Leia snur seg raskt, trekker pistolen og skyter en fyr oppe på den AT-ST'en. Var det kun ren flaks at hun traff, eller var det noe mer bak det? Som for eksempel Kraften? ;)

Lenke til kommentar
Men hvorfor var Anakin "Den utvalgte" egentlig? Det har vært mange jedier opp gjennom årene, spesielt om vi tar med Knights of the Old Republic og den tiden da det var tusenvis av dem. Noen er snille, andre er slemme.

Etter det jeg har sett i filmene er "den utvalgte" den som skal bringe balanse i kraften (Ødelegge den mørke siden ? Obi-wan sier jo i 3eren "You were supposed to destroy the sith, not join them) Dette ER det jo faktisk Anakin som gjør, ettersom at det er han som kaster Keiseren ned i det store røret eller hva det no er og dermed dreper ham.

Lenke til kommentar
Takk. Men ble ikke Qui-Gon liggende igjen når han døde, ulikt Obi-Wan og Yoda? (og hva med Darth Vader?)

 

Qui-Gon ble brent på et bål, men han oppdaget hvordan han kunne komunisere med den levende verdenen etter at han var død. Mens yoda og obi-wan lærte dette før det døde og er derfor naturlig å tro at man må kunne denne skillen før man dør for at liket skal forsvinne. Noe som også støttes av anakin sin død, siden han også blir liggende igjen og ikke dukker opp før en stund etter sin død. Kanskje de lærte han dette i "dødsriket".

 

 

I tillegg har vi jo problemet med Leia, av alle ting. Yoda og Obi-Wan var sterke i Kraften og klarte å holde seg skjult (noe som gjør det interessant å tenke på om andre også kan ha overlevd og holdt seg skjult?), men hva med Leia? Darth Vader oppdaget Luke relativt tidlig via Kraften, men så vidt jeg vet lærte han aldri noe som helst om Leia?

 

Vader sanset vel ikke Luke før etter han hadde begynt å bruke kraften. Så det kan være grunnen til at man aldri sanset Leia

Lenke til kommentar

Så alt av starwars for et par uker siden, og husker tydelig at Yoda sa mot slutten av episode 3 at Obi-Wan skulle kontakte Yoda når han hadde levert Luke til fosterforeldrene. For da skulle Yoda lære Obi-Wan å kontakte de døde eller noe sånt.

 

Det er godt gjort å oppdage hvordan man oppretter en kobling mellom de levende og døde etter at man selv er død. wink.gif

 

Men hvorfor var Anakin "Den utvalgte" egentlig? Det har vært mange jedier opp gjennom årene, spesielt om vi tar med Knights of the Old Republic og den tiden da det var tusenvis av dem. Noen er snille, andre er slemme. Problemet med Anakin var at han var svært mottakelig for Kraften, men dessverre var han for svak psykisk til å skille mellom den lyse og mørke siden. Han ble besatt av hevn og forført av den mørke siden, men har var vel ikke den eneste? Hva med Palpatine? Han var enda sterkere enn Anakin, men det er vel ingen som regner ham som en "Utvalgt" av den grunn? Alt han gjorde var jo bare å ta kontroll over hele universet og styre den med en jernhånd. tongue.gif

 

I tillegg har vi jo problemet med Leia, av alle ting. Yoda og Obi-Wan var sterke i Kraften og klarte å holde seg skjult (noe som gjør det interessant å tenke på om andre også kan ha overlevd og holdt seg skjult?), men hva med Leia? Darth Vader oppdaget Luke relativt tidlig via Kraften, men så vidt jeg vet lærte han aldri noe som helst om Leia?

 

Det igjen har gitt meg et annet spørsmål jeg aldri helt har fått svar på. I episode 6 blir de angrepet på Endor, og Leia snur seg raskt, trekker pistolen og skyter en fyr oppe på den AT-ST'en. Var det kun ren flaks at hun traff, eller var det noe mer bak det? Som for eksempel Kraften? wink.gif

 

Anakin var utvalgt fordi han var uvanelig sterk, han sith'n sa i episode 3 at Anakin var mye sterkere enn han selv. Anakin var mottakelig for den mørke kraften, men det var fordi tragediene i livet hans. Drapet på moren, som han kunne gjort noe med. Jedi rådet som ikke stolte på han " er overbevist om at hvis jedi rådet hadde faktisk stolt på Anakin ville han ikke vært så mottakelig for propogandan til sith'n. Han var livredd for og miste Padme, som var dødsdømt etter drømmene.

 

Vi ser jo også mot slutten av hele film konseptet at Anakin som Vader faktisk gjør det riktige for og redde familien. Så er tydelig at Vader ikke var helt ond. Selv om han gjorde en del ondt ;P Vet ikke om comic'n av starwars har noe og si, men der lærer man mye om Vader. Han blir sett på som den sterkste jedi/Dark Jedi'n i hele historien, uttalige folk som prøver og leve opp til navnet men ikke greier det.

 

Hvis dere husker clone wars på caarton network, så handlet den om Anakin sin soulsearching osv. Vi får en nyere animert verson av den veldig snart som fokuserer mest på Anakin ;) Tar for seg tiden mellom episode II og III. Egentlig jævla spennende tid. Anakin er forøvrig den mest spennende personen i star wars universet spør du meg. Så kommer Cade Skywalker veldig tett etter ;P Siste personen som lever i skywalker familien. Folk som er star wars fans bør sjekke ut Star Wars Legacy En ufattelig bra star wars tegneserie på papir som bygger opp mange gode fortellinger som jeg personlig håper og trur blir film en eller annen gang ;)

 

nå sporet jeg veldig av, er dessverre vannsklig og ikke gjøre det når det er snakk om star wars.

Endret av GullApE
Lenke til kommentar

Stemmer det, GullApe. :)

 

Yoda: Master Kenobi, wait a momemt. In your solitude on Tatooine, training I have for you.

Obi-Wan: Training?

Yoda: An old friend has learned the path to immortality. One who has returned from another world of The Force; your old master.

Obi-Wan: Qui-Gon!

Yoda: How to commune with him, I will teach you.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Men hvorfor var Anakin "Den utvalgte" egentlig? Det har vært mange jedier opp gjennom årene, spesielt om vi tar med Knights of the Old Republic og den tiden da det var tusenvis av dem. Noen er snille, andre er slemme. Problemet med Anakin var at han var svært mottakelig for Kraften, men dessverre var han for svak psykisk til å skille mellom den lyse og mørke siden. Han ble besatt av hevn og forført av den mørke siden, men har var vel ikke den eneste? Hva med Palpatine? Han var enda sterkere enn Anakin, men det er vel ingen som regner ham som en "Utvalgt" av den grunn? Alt han gjorde var jo bare å ta kontroll over hele universet og styre den med en jernhånd. :p

Anakin utviklet seg fremdeles når Palpatine tok han som lærling. Hadde ikke Anakin blitt såpass skadet i kampen mot Obi-Wan hadde han antakeligvis blitt enda kraftigere enn Palpatine.

 

Det er også nevnt i tråden at det var Anakin som skulle bringe balanse i kraften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...