Gå til innhold

Får akkreditering til konsert, bør jeg gi dem retten til mine bilder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er bare hobby fotograf, og irriterer meg grenseløst at jeg som regel ikke får tatt med kamerautstyret mitt på konsert.

Denne gangen har jeg skrevet en e-post til arrangørene av en konsert jeg skal på hvor jeg spurte om jeg kunne få akkreditering.

Vedkommende mente at dette ikke burde være noe problem, men lurte på om hvis de ordnet meg mulighet for dette, om de da kunne få tilgang til disse bildene i etterkant?

Hva skal jeg svare til slikt? Skal jeg gi dem fulle rettigheter til bildene jeg eventuelt måtte sende dem, eller skal jeg bare kreve å få med navnet mitt ved eventuelt bruk av bildene, eller kan jeg kreve betaling ved eventuell bruk?

Hva tenker dere, jeg er jo tross alt ikke presse, eller en som vanligvis driver med fotografering som arbeid, og jeg har ikke lyst å sjanse mine muligheter til å få lov å ta bilder?

Råd trengs!

Jørgen

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kommer jo an på hva de mener med "tilgang" til bildene.

Hvis du i utgangspunktet ikke har interesse av å tjene penger på bildene dine så er jo dette en mulighet for at bildene dine blir sett av mange andre.

Du kan jo ha en blanding av de 2 tingene du skriver: Hvis bildet brukes og ikke navnet er med så koster det. Hvis navnet er med er det gratis.

Endret av Ekko
Skrevet

Når dette skjer sier jeg som oftest at det er greit, men at i en hver kommersiell bruk av bildene må jeg kontaktes for å avtale deres bruk. At de får bildene dine er ikke det samme som at de får bruke det til å selge sitt produkt (utestedet eller hva det måtte være).

Skrevet

Tja. Om de bare vil ha noen stilige konsertbilder å henge opp hjemme eller på kontoret, så kan du jo være grei og la dem få det til kostpris (altså, det samme som det koster å få dem forstørret opp i en fotobutikk). De er greie mot deg, du er grei mot dem. Om de vil bruke bildene i PR-øymed, så synes jeg du skal ta betalt. Ikke så mye, nødvendigvis, de svømmer sikkert ikke i penger i den bransjen. Gi dem bildene i 800x600 på en CD så de kan se hva du fikk til.

Skrevet

Takk for fornuftige svar!

Har nå fått svar fra arrangør om at jeg kan få ta bilder på konserten, og vil få utstedt presskort.

Men det de ønsker i retur mer eller mindre ordrett "er å få bruke bildene i dere egen regi i etterkant av arragementet og å kunne bruke dette i egen markedsføring i etterkant"

Er dette godt nok, skal jeg drite i det å la dem styre på med bildene mine som de selv vil?

Jeg har jo veldig lyst å ta bilder på konserten, fin måte å få testet ut hvor flink jeg er og hvor kjekt det er å ta bilder på konsert.

Men ut i fra deres "krav" så virker det jo ikke som om de har tenkt å gi meg noe som helst kreditering med navn eller betaling for eventuell bruk kommersielt.

Føler meg litt usikker, hmmm. Noen flere tips?

Skrevet

En gang må jo være den første og siden du i utgangspunktet ikke er ute etter å tjene penger på bildene kan du vel være grei å si ja til det? Så lenge du blir spurt på forhånd og du blir kreditert bør det jo være greit. Det er en fin måte å få navnet ditt ut på. Dessuten kan det jo være de spør deg neste gang om du er flink?

Send bildene i lavoppløselig format, så får de heller spør om de trenger større versjoner.

Skrevet (endret)

Det er jeg helt enig i, men på måten de skriver så virker det jo ikke som de har tenkt å kreditere meg med navn heller.

Jeg er ikke på jakt etter penger, men det er jo stas å ha navnet sitt med hvis de har lyst å bruke et av bildene, så kanskje jeg bør kreve det. Men hvis de velger å bruke et bilde i en raklame plakat så er det vel ikke vanlig å ha med fotografens navn?

Endret av JoergenJonassen
Skrevet
Jeg er ikke på jakt etter penger, men det er jo stas å ha navnet sitt med hvis de har lyst å bruke et av bildene, så kanskje jeg bør kreve det. Men hvis de velger å bruke et bilde i en raklame plakat så er det vel ikke vanlig å ha med fotografens navn?
Du bør kreve å bli kreditert med navn ja. Send dem lavoppløselige bilder, og dersom de ber om høy-oppløselige bilder putt på en signatur nederst på bildet, slik at de slipper å stresse noe med det. Kanskje klipper de den bort, men da har de brutt avtalen også, og du kan fakturere dem med god samvittighet. Dersom de ikke aksepterer kreditering av bilder (som tross alt ikke koster dem en krone), er jeg ikke sikker på om det er verdt å levere bilder til dem, for da virker det som de har til hensikt å være vanskelige eller at de vil komme til å bryte avtalen. Da synes jeg heller at du bør betale for en billett...
Skrevet

Det burde jeg kanskje nevnt, jeg har kjøpt billett. Det var først lenge etter jeg kjøpte billetten og oppgraderte til et 40D kamera at jeg kom på tanken om å ta bilder på konserten. Så det eneste de liksom gir meg er muligheten til å ta med kamera inn.

Føler at jeg nok pent bør kreve at dem krediterer meg med navn hvis de tenker å bruke noen av bildene.

Skrevet (endret)
Det er jeg helt enig i, men på måten de skriver så virker det jo ikke som de har tenkt å kreditere meg med navn heller.

Går utifra at det er en seriøs arrangør, så det bør normalt ikke by på problemer, men bare presiser at du ønsker kreditering hvis det blir brukt. Uatorisert bruk vil bli fakturert etter norsk journalistlags frilanssatser: http://www.nj.no/no/Lag_og_klubber/Frilans....b7C_wZHY0R.ips

Eller noe sånnt... Du velger selv hvor detaljert du vil formulere "avtalen" og hvilke krav du vil stille. Men jeg ville vært litt forsiktig med hvor krapp du er. Du vil vel gjerne at de bruker deg igjen, eller anbefaler deg videre.

Endret av Pallesen
Skrevet

Jeg er enig med flere av de andre her: gi dem bildene gratis, helt fri bruk, men da SKAL de kreditere deg. Grei måte å litt oppmerksomhet om navnet på.

T

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...