Gå til innhold

Lek: Min kamerabag er lastet med...........


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og når du først har postet så mye i tråden, BjerkneZ, så kunne du kanskje også poste et eksempel på hva tråden handler om - et konkret eksempel på innholdet av en pakket fotobag du har med deg, for eksempel forrige bag med innhold du hadde med deg på tur?

 

Tråden er ikke om hvilke bagger og hvilket utstyr man eier, men hva du har med deg akkurat .

Endret av Trondster
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og når du først har postet så mye i tråden, BjerkneZ, så kunne du kanskje også poste et eksempel på hva tråden handler om - et konkret eksempel på innholdet av en pakket fotobag du har med deg, for eksempel forrige bag med innhold du hadde med deg på tur?

 

Tråden er ikke om hvilke bagger og hvilket utstyr man eier, men hva du har med deg akkurat .

Ingenting av mitt fotoutstyr ligger i noen av bag'ene mine ogdet gjør dem sjelden når jeg ikke bruker dem. Har noen hyller på kontoret som alt dette står pent og pyntelig i.

 

Men når jeg er på gåturer etc. så har jeg ofte med meg de objektivene som gir meg de motivene jeg ser for meg før turen. Da bruker jeg en gammel Lowepro bag (husker ikke modelltype, men den er helt sikkert ikke i produksjon lenger)

 

Jeg bruker alle objektivene mine omtrent like mye (faktisk) og har jo skjønt at man kan få utrolig flotte motiver uansett hva man har med seg av utstyr, men på forskjellige måter.

 

Så jeg fyller opp bag'en for hver tur, men akkurat nå ligger alle bag'ene i skapet helt tomme. Må jo pynte opp litt til jul, og da passer de røde ringene utmerket :thumbup:

Lenke til kommentar

I Crumplern bor for øyeblikket:

- Nikon D7000

- Voigtländer 20mm f/3,5 SL-II

- Sigma 30mm f/1,4

- Nikkor 105mm f/2,5

- Nikon SB-800

- Zoom H4n

- Notatblokk (Whitelines) og penn (Pilot G2-07)

- Permacell P665-gaffateip

- Leatherman Wave

- Et par-tre ekstra SD-kort

- Noen, men ikke nok, ekstra batterier

- Fargefiltre til SB-800; CTO, CTB, +Green

- Diffuser-duppeditt til SB-800

- Vindhette til H4n

- Blitskabel

- USB-kabler

- Pussefille

- Sprittusj

- Av uvisse årsaker, en liten blokk med prøver på masse forskjellige Rosco-filtre

 

Den eneste zoomen jeg har pleid å ha med meg i det siste er Zoom H4n, som ikke engang er kamerautstyr. Merker at jeg finner det mye morsommere og mer inspirerende å jobbe med fastoptikk. Det er egentlig ganske ofte jeg bare slenger kameraet med 20mm-en over skulderen og plopper 105mm-en i en jakkelomme. Objektiver som på praktisk vis passer i jakkelommer er flotte saker :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Crumplern bor for øyeblikket:

- Nikon D7000

- Voigtländer 20mm f/3,5 SL-II

...

 

Hvordan er det å fokusere med nevnte kombo? Har du byttet mattskive i kameraet?

Har ikke bytta skive nei -- vurderte å gjøre det, men etter å ha brukt glugga en stund merker jeg at det kanskje ikke er nødvendig allikevel. Fokusbekreftelsen i søkeren har en tendens til å insistere på at jeg må fokusere helt til uendelig med mindre motivet er klint oppi frontelementet, så den stoler jeg ikke på, men jeg har erfart at dybdeskarpheten egentlig er stor nok til at det går greit i praksis. Med fokus satt på uendelig er jo alt fram til rundt 5-6 meter skarpt allerede på f/3,5, så det skal mye til å bomme på lange avstander, og når ting er nærmere enn rundt 5 meter går det fint å fokusere med den vanlige mattskiva. Imidlertid hadde mikroprismer i mattskiva sikkert fått det til å gå mye fortere å treffe presist, og siden jeg også bruker 105mm-en og dessuten har planer om å ekspandere samlingen med manuelle gamle ting, er det noe jeg akter å skaffe. :)

 

Ellers så er det en nydelig kombinasjon; lite, lett og fleksibelt. Det ser ganske diskret ut også, så det er veldig bra for gatefotografering og candidportretter.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Min Lowepro Flipside 300 er som regel pakket med det jeg har av utstyr så langt:

 

Nikon D90

Nikon 18-105mm

Nikon 50mm F/1.8

Nikon SB-700

Panasonic GF-3 med 14mm F/2.5

Rocketblower

Stativ

 

Dersom jeg ikke trenger mye utstyr så tar jeg min lille National Geographic rip-off bag med enten Nikon D90 med begge objektivene eller Panasonic GF-3 med 14mm F/2.5.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Sekk:

Lowepro Mini Trekker AW

 

Kamerahus:

Nikon D2X

Nikon D50

 

Objektiver:

Nikon 50mm/1.4

Sigma 70mm/2.8

Sigma 55-200mm

Nikon 18-55mm

Nikon 28-100mm

 

Stativ:

Manfrotto 804RC2 Hode

Manfrotto 293 Stativ

 

Blitz:

Nikon SB-28DX

Nissin Di622

 

Trådløs styring til blitz/kamera:

Calumet Pro Series 1 Sender, 2 mottakere

 

Diverse:

Div filter

Mini Softbox

++

Asus Minipc

 

 

Må nok skaffe meg ny sekk nå, er egentlig ikke så mye plass igjen hehe.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sekk:

Dakine Sequence

 

Kamerahus:

Nikon D5000 (oppgraderes til D7000 så fort økonomien tillater det.. skjermen på d5000 er tragisk)

 

 

Objektiver:

Nikon 35mm AFS 1.8G

Sigma 17-70mm f/2.8-4.0 DC Mac OS HSM

Nikon 70-300mm f/4.5-5.6 VR

Lensbaby original

Billig fisheye forsatsobjektiv(sjeldent brukt)

TEWE-Berlin 500mm f/5

 

Stativ:

Velbon Sherpa 600R

Velbon monopod

 

Blitz:

Nikon SB-700

 

 

Diverse:

Samsung Galaxy Tab 10.1 med fjernstyringsapp for DSLR

Wacom Bamboo Fun tegnebrett

Foldbar 5i1 blitsreflektor

Div filter

Diffusor for pop-up flash

Endret av victorystone
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Pene blitser da.

 

Min kamerasekk er blitt litt for liten. Om jeg skal ha med teleobjektivet må jeg ha en veske i tillegg, eller rive opp borrelåsen til plata som skiller kamerarommet fra det andre rommet for å få plass til det.

 

 

Har forresten brukt fotosekken som jaktsekk i år. Reiv ut all innmaten og fylte opp med nødvendig utstyr til slike aktiviteter. Genialt med glidelåsen som ga tilgang til den nederste delen lettvindt. Kommentarene fra jaktkameratene var "det er merkelig hvor mye du får plass til i den lille sekken". Men kamera hadde jeg ikke plass til..

 

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bag:

Billingham Hadley Pro

 

Innholdet varierer, men disse to er "gjeldende":

 

1:

Ricoh Gr1s

Filmboks fra JapanCameraHunter (med plass til 10 ruller 135-film)

Neopan 400/1600

Tri-X

Ilford delta 3200

Reservebatteri

 

2:

Olympus OMD-EM5

12mm f/2

25mm f/1.4

45mm f/1.8

Youngnuo 560 III blitz

Youngnuo RF602 radiotrigger

Sammenleggbar mini-softbox

Reservebatterier og minnekort

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo en stund siden jeg skrev her sist, så kamerabagen ser mulignes litt annerledes ut nå. Har faktisk ikke mindre enn tre fotosekker.

 

Den minste er typisk lastet med

 

- Mamiya 7 II med 80 mm f4 (Normal) påmontert.

- 43 mm f4,5 (veldig vid vidvinkel)

- 150 mm f4,5 (Lett tele)

- Litt film, gjerne Kodak Tmax 400, Neopan 100 eller Delta 3200.

- Et par fargefilter.

- Søker til 150mm og 43mm.

 

Sekk nummer to er gjerne lastet med

- Pentax 67 II med 90mm f2,8 påmontert

- 55 mm f4

- 165 mm f2,8

- Litt film, samme som over.

- En meter (?) snorutløser.

 

Sekk nummer tre er ofte lastet med

- Toyo monorail system med enten 4x5" eller 8x10" bakstykke.

- CM Fujinon W 300mm f5,6

- CM Fujinon W 125mm f5,6

- Klede for å dekke skygge for lys på mattskiva.

- Notatblokk og blyant.

- "Blåsebelg"

- Filmkassetter (8x10 eller 4x5) med Efke 100 eller Fomapan 100 (8x10) eller Ilford Delta 100 eller Ilford FP4+ (4x5).

- Fokuseringslupe (til å se på mattskiven med).

- Seikonic lysmåler.

- Et par fargefilter.

- Vidvinkelbelg (De gangene jeg bruker 4x5").

- Har selvfølgelig alltid stativ med når jeg fotograferer storformat, men det er det ikke plass til i sekken, så den må jeg bære. :p Til storformat bruker jeg en stor og tung Berlebach UNI av ett eller annet slag.

 

Har en del mer utstyr liggende, men det er stort sett dette som blir med på tur. :)

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...