Gå til innhold

Internasjonal garanti på objektiver fra Sigma i USA?


Anbefalte innlegg

Her var det bare snakk om Canon og Pentax - jeg lurer på hvordan det er med Sigma. Noen som vet?

 

Altså, det jeg lurer på er om jeg får internasjonal garantiobjektiver fra Sigma kjøpt i USA. Slik at de kan reperares i Norge mot kjøpskvittering og denne garantien...

 

Lissom.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her var det bare snakk om Canon og Pentax - jeg lurer på hvordan det er med Sigma. Noen som vet?

 

Altså, det jeg lurer på er om jeg får internasjonal garantiobjektiver fra Sigma kjøpt i USA. Slik at de kan reperares i Norge mot kjøpskvittering og denne garantien...

 

Lissom.. :)

 

 

Det lurer jeg også på. Sendte spørsmål til Foto&Video som står oppført som importør i bruksanvisningen, men ikke fått noe svar, foreløpig. Skal gjøre en fokustest i ettermiddag, så får vi se hva den sier.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=953551&hl=

Endret av iacob
Lenke til kommentar

Sigma har 1 års internasjonal garanti, og jeg antar at Camera & Videoteknikk forholder seg til denne.

 

Sigma UK krever for eksemppel at man vedlegger kvittering. Om kvitteringen viser at objektivet er kjøpt utenfor EU, kreves det også at man kan dokumentere at avgifter osv. er betalt. Hvordan C&V vil forholde seg til dette kravet aner jeg ikke - noen som vet?

Lenke til kommentar
Sigma har 1 års internasjonal garanti, og jeg antar at Camera & Videoteknikk forholder seg til denne.

 

Sigma UK krever for eksemppel at man vedlegger kvittering. Om kvitteringen viser at objektivet er kjøpt utenfor EU, kreves det også at man kan dokumentere at avgifter osv. er betalt. Hvordan C&V vil forholde seg til dette kravet aner jeg ikke - noen som vet?

 

Men man må jo ikke betale avgifter om man har tatt det med selv og har samlet verdier for mindre enn tollgrensen. Og momsen er betalt i butikk i NY:

Lenke til kommentar
Men man må jo ikke betale avgifter om man har tatt det med selv og har samlet verdier for mindre enn tollgrensen. Og momsen er betalt i butikk i NY:
Har du kvittering fra butikk i USA, vil det sannsynliggjøre at det er tatt inn i Norge på lovlig vis - med andre ord null problem. Det er når kvitteringen din er en kontoutskrift og kjøpsbekreftelse fra eBay, og du ikke kan dokumentere at du har betalt mva at du risikerer problemer.
Lenke til kommentar

sitert fra fv hjemmeside!

 

FotoVideo er blandt de få som selger Sigma med servicesmulighet i Norge. Andre seriøse aktører er medlemmer av Kamera Ringen , Fotomagasinet og Elite Foto. Sjekk alle andre aktører om de har tilfredstillende services/garanti/reklamsjon. De fleste andre aktører utlater å merke sine Sigma produkter med Eu eller USA- modeller.

 

usa modeller repareres ikke i norge

 

tipper du må sende de dit du har kjøpt det, men det er jeg ikke 100% sikker på!

 

 

kjøper du på nettsider som ikke er registrert registrert som forhandler i norge

sendes de vel til utlandet for reprasjon, c&v tar kun det i overnevnte selger

med norskt serie nr.

Endret av rieg
Lenke til kommentar
Enig. Det blir to forskjellige sider av saken.
Men man bør uansett ta kontakt med butikken/Sigma USA, og få (skriftlig) bekreftelse fra dem om at de vil dekke reparasjonen (og evt. hvilket verksted de vil bruke). Selv om norsk importør bruker C&V, betyr ikke det at Sigma har avtale med dem, og de har rett til å selv velge verksted, og kan nekte å betale dersom du har brukt et annet verksted til reparasjonen.
Lenke til kommentar
Hmm, stress.. Hvor stor tror dere "mandagsobjektivprosenten" er for Sigma 105? Mulig jeg bestiller en slik i løpet av uka, hvis jeg gidder. :)
Den er nok betydelig mindre enn for andre objektiver, men skal du bestille fra USA tror jeg at jeg ville valgt Canon 100mm f/2.8 Macro i stedet - ikke fordi risikoen er så mye mindre, men fordi den har USM, det står Canon på den og den har internfokusering. Prisforskjellen er dessuten forholdsvis liten (~$55+mva eller ca 350 kr). Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hei

Svar fra FotoVideo.

 

Det finnes ingen Verdensgaranti uten forbehold. Canon har ikke garanti på annet enn L-objektiver i 12 mnd på produkter kjøpt utenfor Europa. Kamerahus og normalobjektiver har ingen garanti i Europa. Objektivet må enten betales services for eller sendes tilbake til USA. 100mm Macro har derav ingen Verdensgaranti.

Når det gjelder Sigma må hver enkelt importør i hvert enkelt land investere i kostbart utstyr for å kunne utføre service. Hver enkelt importør skal bekoste marketing for det de selv selger og ikke for at noen henter utstyr fra markeder som får handle i annen valuta. Europa må handle i Euro og derfor er våre priser høyere enn i andre verdensdeler.

 

Prisbildet i Europa skal være omtrent likt. Sigma har imidlertid den senere tid informert om at de ønsker at vi skal utføre Verdensgaranti på Sigma kjøpt i andre markeder via Camera & Videoteknikk i 12 mnd. : Forutsetninger er at objektivene er kjøpt av privatpersoner, ikke videresolgt, eventuell toll er betalt, norsk mva er betalt uansett pris på objektiv, garantibevis må vedlegges og kjøpskvittering. Du må selv besørge frakten inn til verksted. FotoVideo tar dem i mot, men du blir belastet frakt. Kjøper noen Sigma av noen som har importert dette selv må man hevde garantien sin hos dem man har kjøpt den fra. I Norge er det kun FotoVideo, Fotomagasinet, Kameraring-butikker og alle Elite Foto butikker som er godjente. Det er endel gråimport, garanti må de gi kundene, men service må gå via salgsledd og blir normalt sendt videre til utlandet. Går selger konkurs har man få rettigheter når man kjøper fra de som gråimporterer.

Som dere sikkert forstår er det en god del webbutikker som er i gråmarkedet og en god del større butikk-kjeder. Disse aktørene skal egentlig merke at produktet er hentet fra EU/USA.

 

Hvis du hadde kjøpt din Sigma i Norge, hos forhandler som har hentet varer via FotoVideo, og den hadde feil ville vi innen 14 dager byttet den i ny. I tillegg har du 24 mnd reklamasjonsrett. Det er ikke mange feil på Sigma, men dere skal også være klar over at tidvis er det større utfordringer for objektiver kjøpt i andre verdensdeler. Dette fordi USA er det egentlig ikke EOS som selges, men Rebell og i Østen heter EOS Kiss. Ulike produksjonssekvenser og fabrikker kan gi ulike feilvarianter. Når man derav blander kameraer og objektiver ment for forskjellige markeder vil det kunne oppstå større utfordringer.

Konklusjon:

Sigma godkjenner verdensgaranti i visse tilfeller: Forutsetninger er at objektivene er kjøpt av privatpersoner, ikke videresolgt, eventuell toll er betalt, norsk mva er betalt uansett pris på objektiv, garantibevis må vedlegges og kjøpskvittering. Du må selv besørge frakten inn til verksted. FotoVideo tar dem i mot, mens kunden blir belastet frakt.

 

Canon har kun Verdensgaranti på L-objektiver. Canon 100mm Macro har ingen Verdensgaranti.

 

Ja, som forbruker kan du spare litt på å handle i USA og andre markeder utenfor Europa, men har noen tenkt på at de som hjelper dere i Norge også må tjene noen penger. Det er enkelt å selge utstyr på eksport fordi man ikke trenger å kalkulere at noen produkter må til service.

 

Roar

 

Roar Sandvik

FotoVideo Norway AS

 

Internett: www.fotovideo.no

E-post: [email protected]

Tel: +47 21 65 98 40

-------------------------------------------------------

FotoVideo i Oslo, Møllergata 10, 0179 Oslo

Endret av Roar Sandvik
Lenke til kommentar

Roar Sandvik:

 

Hvordan forklarer du da dette:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=935116&st=0

 

Sitater:

 

Unlike many camera bodies, it is common for many of our lenses to come

with an international warranty. However, we are unable to determine

which lenses will or will not have an international warranty. This is

determined by what is indicated on the warranty card that comes with the

lens. If you are looking for a lens with an international warranty, we

recommend that you contact the dealer directly, prior to purchasing the

lens, to ensure that the warranty card indicates that the lens does come

with an international warranty.

 

Dermed... oppgir butikken at det er international/worldwide warranty, så er det det.

 

Om man kjøper objektiv som er merket USA hos BH PhotoVideo så vil Serviceproffen reparere disse free of cost innenfor det første året om det har en produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

Hei

 

Dette er ikke opp til oss å svare på, Canon får svare for seg selv. Men de har svart mange ganger på dette tidligere og Serviceproffen sier det som Canon tidligere har sagt. Kun L- objektiver har garanti i Europa når det er kjøpt i andre verdensdeler. Egentlig svært beklagelig at de i det hele tatt har dette når de har forskjellig prising i de forskjellige verdensdelene. Stiller heller spørsmålet om det er naturlig at man skal tro på en webinformasjon i et annet land som er myntet på eksport. Hvis du sjekker prisguidene så innehar de aktører som ikke oppgir at de ikke følger norsk kjøpslov, men i og med at prisguidene tjener penger på disse aktørene går man stille i dørene. Det er en av hovedgrunnene til at fler og fler aktører vegrer seg mot å være representert i prisguidene. Flere priser er under innkjøpspris = import fra andre markeder eller for å komme inn på markedet. Tjener slikt markedet, tja, men det er markedskreftene som råder og da blir det slik. Vi må bare forholde oss til dette.

Selvfølgelig hender det at jeg kjøper ting når jeg er på reise, men å hevde garanti når jeg kommer tilbake til Norge..........., dit er det langt. Mange steder har de lagt inn i et garantbevis på hvem som utfører Verdensgarantien i de forskjellige land, men denne informasjonen er ikke gitt fra merkevareleverandøren, men fra butikken selv. Er det troverdig?

 

Håper dette gir svar på dine spørsmål.

 

Ha en riktig god aften.

 

Roar

[email protected]

Lenke til kommentar

Det er alltid bra når forhandlere og importører kommer på banen med avklaringer, så slipper vi å surre rundt med spekulasjoner. Takk for det.

 

Imidlertid har jeg litt vanskelig for å forstå en ting i det du skriver:

Sigma godkjenner verdensgaranti i visse tilfeller: Forutsetninger er at objektivene er kjøpt av privatpersoner, ikke videresolgt, eventuell toll er betalt, norsk mva er betalt uansett pris på objektiv, garantibevis må vedlegges og kjøpskvittering.

Hvordan skal dette forstås? Dersom jeg kjøper et objektiv i en butikk i USA til eksempelvis NOK 3000, og betaler eventuell "sales tax" (det er ike alle stater som har dette), skal jeg så også kreve å få betale merverdiavgift ved hjemkomst, selv om kjøpet ikke er avgiftspliktig i Norge?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Godt og få ryddet opp endel i dette

 

Norsk kjøpslov er verdt ganske mye penger mener jeg!

 

Det må være kjedelig for dere som har hatt masse garanti problemer og klaging

og kjefting på forskjellige butikkmedarbeidere, pga kjøp i utlandet, og ingen klarer og løse det.

 

Kjøp i norge sleng det i butikken når noe er galt, få et låneprodukt i mellomtiden

og gå hjem og ta en pils å kos deg med reker!(slipper masse porto og mail og kløing i hode om hvem du skal kontakte hvor du skal sende det.

 

Greit nok at man tjener litt på og kjøpe det i usa(når de lett kan fraskrive seg alt av kostnader ved garanti.

 

 

trodde alt over 200kr man tok med seg fra utlandet måtte fortolles?(momses inn til norge 25%)

 

man kan jo prutte litt i norge også:) for de som tør det,

jeg syntes det er latterlig flaut.

 

Ha en fin kveld alle sammen:)

Lenke til kommentar
trodde alt over 200kr man tok med seg fra utlandet måtte fortolles?(momses inn til norge 25%)

Nei. Om du har vært ute i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6000 kroner avgiftsfritt. Man kan få mye snasent Sigmautstyr i USA for 6000 kroner.

 

I og med at en slik "egenimport" ikke er avgiftspliktig, så blir kravet om at mva skal være betalt uansett pris noe merkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...