Gå til innhold

Internasjonal garanti på objektiver fra Sigma i USA?


Anbefalte innlegg

Sigma godkjenner verdensgaranti i visse tilfeller: Forutsetninger er at objektivene er kjøpt av privatpersoner, ikke videresolgt, eventuell toll er betalt, norsk mva er betalt uansett pris på objektiv, garantibevis må vedlegges og kjøpskvittering. Du må selv besørge frakten inn til verksted. FotoVideo tar dem i mot, mens kunden blir belastet frakt.

 

Jeg var innom FotoVideo i dag og undersøkte dette på et Sigma 30mm f1.4 jeg har kjøpt på bh og fikk kontant beskjed om at den internasjonale garantien ikke var gyldig i Norge. Dessuten var problemet med objektivet såpass alvorlig at det antakelig måtte byttes ut for min regning.

 

Nå blir jeg litt forvirret. Gjelder den hvis jeg tar kontakt med tollvesenet og ber om å fortolle et objekt som strengt tatt ikke er tollbelagt da jeg selv har frakta det inn i landet og tax er betalt i USA?

 

En ting er iallfall sikkert. Det blir veldig mye støy av disse garantiproblemene og medfølgende dårlig reklame for både importør og produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma godkjenner verdensgaranti i visse tilfeller: Forutsetninger er at objektivene er kjøpt av privatpersoner, ikke videresolgt, eventuell toll er betalt, norsk mva er betalt uansett pris på objektiv, garantibevis må vedlegges og kjøpskvittering. Du må selv besørge frakten inn til verksted. FotoVideo tar dem i mot, mens kunden blir belastet frakt.

 

Jeg var innom FotoVideo i dag og undersøkte dette på et Sigma 30mm f1.4 jeg har kjøpt på bh og fikk kontant beskjed om at den internasjonale garantien ikke var gyldig i Norge.

Ta en utskrift av innlegget til Roar, og gå tilbake med FotoVideo med det...
Lenke til kommentar
Sigma godkjenner verdensgaranti i visse tilfeller: Forutsetninger er at objektivene er kjøpt av privatpersoner, ikke videresolgt, eventuell toll er betalt, norsk mva er betalt uansett pris på objektiv, garantibevis må vedlegges og kjøpskvittering. Du må selv besørge frakten inn til verksted. FotoVideo tar dem i mot, mens kunden blir belastet frakt.

 

Jeg var innom FotoVideo i dag og undersøkte dette på et Sigma 30mm f1.4 jeg har kjøpt på bh og fikk kontant beskjed om at den internasjonale garantien ikke var gyldig i Norge.

Ta en utskrift av innlegget til Roar, og gå tilbake med FotoVideo med det...

 

 

Får gjøre det.

 

Ifølge garantibeviset er det krav om at produktet skal være "duly imported into the respextive country of customers residence".

 

Det betyr jo bare at det ikke skal være smuglet. Duly betyr noe sånt som legitimt eller riktig.

 

Denne har jeg ikke lyst å gi meg på.

Lenke til kommentar
Sigma har 1 års internasjonal garanti, og jeg antar at Camera & Videoteknikk forholder seg til denne.

 

Sigma UK krever for eksemppel at man vedlegger kvittering. Om kvitteringen viser at objektivet er kjøpt utenfor EU, kreves det også at man kan dokumentere at avgifter osv. er betalt. Hvordan C&V vil forholde seg til dette kravet aner jeg ikke - noen som vet?

 

Men man må jo ikke betale avgifter om man har tatt det med selv og har samlet verdier for mindre enn tollgrensen. Og momsen er betalt i butikk i NY:

Skal litt til å få et objektiv under toll grensen på 200 kr.

Lenke til kommentar
Sigma har 1 års internasjonal garanti, og jeg antar at Camera & Videoteknikk forholder seg til denne.

 

Sigma UK krever for eksemppel at man vedlegger kvittering. Om kvitteringen viser at objektivet er kjøpt utenfor EU, kreves det også at man kan dokumentere at avgifter osv. er betalt. Hvordan C&V vil forholde seg til dette kravet aner jeg ikke - noen som vet?

 

Men man må jo ikke betale avgifter om man har tatt det med selv og har samlet verdier for mindre enn tollgrensen. Og momsen er betalt i butikk i NY:

Skal litt til å få et objektiv under toll grensen på 200 kr.

 

 

Grensen er vel 6000 når man tar det med selv.

Lenke til kommentar
iacob har rett her. Om man selv tar med seg varer fra utlandet på innførsel, så kan man ha med seg varer til en total verdi av 6000 uten å måtte betale moms og andre avgifter.

 

Da er det iallfall en besynderlig policy fra Sigma å be meg betale dobbel moms, på noe som ikke er momspliktig. Veldig, veldig rart.

 

Ble tipset i en tråd på Flickr om å ta kontakt med Sigmas hovedkontor i Japan. De har visst et godt rykte for å rydde opp i slike garantisaker.

 

Er jo rart at et selskap som Sigma kan leve med så mye surr knyttet til kvalitet og garanti. Man kan si man vil om gniene kunder og stakkars lokale forretninger som ikke tjener penger på å hjelpe førstnevnte, men særlig god reklame for produktet er det ikke.

 

Det er mange som tråler Internett før de gjør sine fotoinnkjøp, og sånne tråder som dette leses.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...