Gå til innhold

Test: Sony Ericsson W350i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke så sikker på det. Jeg har ihvertfall vært mye mer fornøyd med 3.5 mm. Man må jo dra aktivt for å løsne den, med den SE bruker popper den ut av seg selv.

 

Tja, jeg har hatt flere kontaktfeil i mine jackplugger. De er ikke særlig robust for støt fra siden. Plugger ala' SE sin, har lett for å samle skitt, men enkel rengjøring fjerner dette.

Lenke til kommentar
Jeg syns at en musikktelefon bør ha 3,5 jack utgang. Hjelper lite om det er 2,5 eller en plugg med overgang. Begrunnelsen for det er at så si alle headsett og øreplugger kommer med 3,5 utgang, og alle barbære mp3/digital musikk spiller kommer med den.

 

Flisespikkeri. Spiller ingen rolle hva slags port det er på telefonen, så lenge overgangen følger med.

For noe tull! En overgang kan man miste, en overgang er upraktisk. Jeg har 3,5mm på min telefon og dette er hovedgrunnen til at jeg bruker den til musikk, radio og podcasts - det er lett og hendig, og alle øreplugger/headset fungerer med en gang. Alle unødvendige ledd bør sløyfes, og det er på tide at SE skjønner dette.

 

 

Ja! Ekstra dapter-dill-dall tar ekstra plass, og dessuten gir adapteren (i hvert fall på Nokiatelefoner) ekstra susing. Det kan ikke være så forbanna vanskelig å få 3,5 mm uttak. Spesielt på de telefonene man markedsfører som musikktelefoner. 2,5 mm er i særdeleshet tull når man enkelt og greit kan levere 3,5 mm.

Lenke til kommentar

Telefonen min med 3,5mm er snart et halvt år gammel, og har fått forholdsvis røff behandling som dessverre både har resultert i at den har fått noen slag og lignende. Har merket dette rundt et par taster og litt estetiske skader - men jacken har ikke fått skader i det hele tatt.

 

Nå skal jeg ikke påstå at mine erfaringer med akkurat denne telefonen er fasiten når det kommer til 3,5mm, men jeg har både hatt Nokia- og SE-telefoner med overgang de siste årene, og jeg har samme erfaring som -drugiS- med flere; de blir lett ødelagte, man "mister" lyd, de sitter for løst og detter dermed lett ut. De er generelt en pain in the ass, og bør etter min mening unngås.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
En 3,5mm jack går mye fortere i stykker enn en plugg ala' den SE bruker.

Hvor får du denne påstanden fra?

 

Etter egen erfaring har jeg hatt mange kunder med SE-plugg som har gått i stykker. SE sin fastport er og lett offer for væskeskader og skitt. Så vidt jeg vet selges heller ikke adapteren seperat, og mister man den må man dermed gjerne ut med 2-400 kr for et fullstending walkmanbrandet sett med headsett og adapter.

 

3,5 mm jack er standarden for overføring av lyd på bærbare enheter. Morsomt at det i det hele tatt kan diskuteres om dette er en fordel eller ikke.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Plugg jacken i nokian din og slå den mot bordet, slik at minijacken treffer bordkanten. Så prøver du samme gymnastikk med fastporten til SE.

Prøvde dette nå, pluggen til SE ramla ut med en gang, jeg ga jacken mye røffere behandling, og den lever fortsatt. Dette er fordi SE-pluggen skal vippes ut, da skjønner man jo at den løsner når jeg slår siden mot en bordkant. Minijack skal dras rett ut, derfor tåler den sideveis behandling. Det er akkurat dette som skjer i en bukselomme når man bøyer benet og SE-pluggen detter ut.

 

Så testen din var ypperlig til å understreke poenget mitt.

Lenke til kommentar

Problemet som kan komme ved å plugge jacken rett inn mobilen er vel at kontakten fra ledningen til jack pluggen på selve hodesettet kan bli dårlig. Det er fremdeles å foretrekke fremfor fastporten, herregud så irriterende å feks sykle med mobilen i jakkelomma, en hånd på sykkelstyret, den andre i lomma for å holda fastporten på plass. Eller miste kontakten hver gang du bruker det benet der mobilen er.

Stikk en pinne såvidt ned i jorda, pust på den, og den faller. Stikk en metallstang langt ned i jorda, spenn på den gjentatte ganger, den står (gjelder ikke der jorda består kvikkleire såklart).

Lenke til kommentar
Plugg jacken i nokian din og slå den mot bordet, slik at minijacken treffer bordkanten. Så prøver du samme gymnastikk med fastporten til SE.

Prøvde dette nå, pluggen til SE ramla ut med en gang, jeg ga jacken mye røffere behandling, og den lever fortsatt. Dette er fordi SE-pluggen skal vippes ut, da skjønner man jo at den løsner når jeg slår siden mot en bordkant. Minijack skal dras rett ut, derfor tåler den sideveis behandling. Det er akkurat dette som skjer i en bukselomme når man bøyer benet og SE-pluggen detter ut.

 

Så testen din var ypperlig til å understreke poenget mitt.

 

Poenget er at jacken går i stykker, mens fastporten kun løsner. Har man dog et edruelig forhold til dette, betyr det nada hva som er koblet i telefonen, bare det fungerer, og det gjør stort sett fastporten, og minijacken.

 

Stikk en pinne såvidt ned i jorda, pust på den, og den faller. Stikk en metallstang langt ned i jorda, spenn på den gjentatte ganger, den står (gjelder ikke der jorda består kvikkleire såklart).

 

Du burde heller stikke fingeren i jorden... ;)

Lenke til kommentar
betyr det nada hva som er koblet i telefonen, bare det fungerer, og det gjør stort sett fastporten, og minijacken.

SE fungerer ikke like bra, fordi den ramler mye lettere ut.

 

Beklager, men jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Har et 20 talls plugger og kun en faller lett ut, men da fordi den er ødelagt. Har også en del minijacks, og mange av dem avgir en irriterende skrapelyd når man kommer borti den.

Lenke til kommentar

En fordel med jack er uansett at den ikke okkuperer tilgang til lading eller dataoverføring. På Nokia er det egne kontakter for lyd, data og lading, mens det ene uttaket hos SE skal brukes til alle tre. Man kan da kun bruke en av gangen, dersom man ikke investerer i en lader/billader/bordstativ med ekstra uttak. Da kan man bruke to på an gang.

Lenke til kommentar
Ærlig talt....

 

Den største utfordringen her vil nok være overgangen fra Nokias skrivesystem til det hos Sony Ericsson. Sony Ericsson bruker nemlig forskjellige taster for særtegn, mellomrom og punktum og dersom du skriver meldinger på autopilot vil dette byttet bli smertefullt og full av feilskrivinger. Dette gjelder kun for inngrodde Nokia-brukere, og dersom du er vant til å bytte telefon behøver du slett ikke bekymre deg.

 

Er det sånn å forstå at Nokia er standarden? Er du sikker på at det ikke er Nokia som bruker andre taster? Sony Ericsson har da hatt dette tasteoppsettet i mange år, i likhet med både Samsung, LG, og Windows Mobile telefoner.

 

Skulle tro at SE plutselig hadde endret på tasteoppsettet på denne telefonen. Det er ikke tilfelle. Dersom dette skal nevnes som en ulempe med denne bør det vel nevnes som en ulempe på alle... Også Nokia. Det er da like "ille" å gå andre veien... Eller?

 

;)

Enig i at dette er en totalt unødvendig kommentar. Dette bør enten slettes fra dene testen, eller så må dette tas med på absolutt alle mobiltester (og man må bytte ut "Nokia" med "andre produsenter"; det er faktisk noen av oss som bruker mobiltelefoner som ikke er Nokia eller Sony Ericsson, som vil få samme "problemet").

 

betyr det nada hva som er koblet i telefonen, bare det fungerer, og det gjør stort sett fastporten, og minijacken.

SE fungerer ikke like bra, fordi den ramler mye lettere ut.

 

Beklager, men jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Har et 20 talls plugger og kun en faller lett ut, men da fordi den er ødelagt. Har også en del minijacks, og mange av dem avgir en irriterende skrapelyd når man kommer borti den.

Og løsningen på dette er altså å lage enda et kontaktpunkt som skaper økt motstand og mulighet for dårlig kontakt og skrapelyd? Nei, mangelen på en standard 3,5 nm plugg bør trekkes for dersom mobilen skal kalle seg musikkmobil.

Lenke til kommentar

En annen ting er at de i større og større grad monterer kontakten på siden av telefonen. Jeg skal kvitte meg med min W890i nettopp av denne grunnen. Men SE har få alternativer som ikke har kontakten på siden. Jeg ønsker en skyvemodell med kontakt under. Der er det vel kun W850i, og det er gamletelefonen min. Hadde ikke lyst til å kjøpe den igjen.

 

Forøvrig. Jeg støtter min-usb til data, 3,5 jack til musikk og et enkelt ladeuttak. Alt på bunnen av telefonen. 3,5 jack kan til nød være på toppen.

 

Synes også det virker merkelig å dra Nokia inn i diskusjonen, spesielt siden det virker som om det er Nokia som er spesielle på dette området.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Synes også det virker merkelig å dra Nokia inn i diskusjonen, spesielt siden det virker som om det er Nokia som er spesielle på dette området.

Hæ?

 

Er det feil å dra inn markedsèneren innenfor bruk av standardkontakter inn i en diskusjon om bruk av standardkontakter? :/

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Synes også det virker merkelig å dra Nokia inn i diskusjonen, spesielt siden det virker som om det er Nokia som er spesielle på dette området.

Hæ?

 

Er det feil å dra inn markedsèneren innenfor bruk av standardkontakter inn i en diskusjon om bruk av standardkontakter? :/

Ser at det kunne misforstås. Jeg mente Nokia i forhold til plassering av spesialtegn på tastaturet. Og dermed feil å dra Nokia inn i artikkelen. Hvorvidt det er vanskelig å gå fra Nokia til SE er uinteressant og hører ikke hjemme i artikkelen fordi det er like vanskelig å gå andre veien. Dessuten er det vel Nokia som er sær på dette feltet, ikke SE jf. et tidligere innlegg der det sies at andre mobilmerker bruker samme plassering av spesialtegn som SE.

 

Det hadde altså ikke noe med plassering av kontakter på telefonen å gjøre. Der har sikkert SE noe å lære.

 

Beklager tvetydigheten.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Vel, nå er pluggene diskutert opp og i mente (og jeg har vært med på det :) ). Nå er det nå engang proprietær plugg på SE-telefonene, men Walkman-headsettene har dog adapter for 3,5 mm jack. Noe mer er det ikke vi kan gjøre med det.

 

Kunne godt tenkt meg en W350i sjøl, men siden kameraet på min W580i er ganske godt og lyssterkt, klarer jeg ikke å kvitte meg med den.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...