Gå til innhold

Boote fra Cd problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først, om denne er feilpostet så, vel kan vel ikke flytte den, men skal beklage.

Har problemer med å boote fra cd-rom. Har lastet ned Knoppix ISO og Boot.iso(for suse innstalasjon). Cd-rom står selfølgelig som first boot i bios. Er vel slik at man ikke skal trenge å gjøre noe spesielt i brenneprogrammet når det er iso, er vel bare å brenne ut? Er det noen forskjell om filene er cue/bin?

Om det har noen rellevanse så står HD alene som master på første IDE kanal, mens dvd spilleren står som secondare(må ha koblet feil, skulle selvfølgelig være primary) på andre IDE kanal. Før stod begge på første IDE kanal, da med DVD som secondary. Funket heller ikke da med Knoppix(har ikke prøvd boot.iso). Det interesange er at mandrake 9.0 funket å boote med(dette er relativt lenge siden jeg gjorde, men tror ikke jeg gjorde noe spesielt annet en å brenne ut ISO bildet)

Søkte forumet, men fant ingen andre med dette problemet. Fant heller ikke brukbar info på google.

Får ingen feilmeldinger eller noe, den bare booter fra windows.

Takker på forhånd for alle tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nokk brenne ut iso/bin/cue filene for at du skal klare å boote med de. Noe som du kan gjøre med nero(file->burn image->finn iso/cue/bin fila de og brenn).

Når de gjelder boot-rekkefølge skal det bare være å sette CD-rom enheten din der du har den bootable cd-rom plata i.

Hvis ikke det hjelper så fjerner du HDD fra boot-alternativene.

Skrevet

Ordla meg kasnje klumsette, men har selvfølgelig brent ut filene. Prøvd både med nero og med fireburner. Poenget er at det ikke fungerer annyway, så jeg lurte på om det var noen innstillinger man da måtte fikse på, trodde det var slik at image filene inneholdt all den infoen som trengtes, og at jeg bare måtte brenne den ut.

Det med å fjerne hardisken fra bootrekkefølgegn har jeg ikke prøvd. skal prøve det, takk for tipset.

Skrevet

Dersom du har instillt i bios at den ska boota fra cd rom så er det mest sannsynlige at den isofilen som du har brent ikke går at boota!

Kolla opp dette der du lastet ned den.

Skrevet
fikk ikke dette inn med skje, hadde du valgt burn as image i nero og lukket cdn etter deg?

Jada. Testet for sikkerhets skyld på nytt med nero, det var da på boot.iso(den til suse). Får prøve knoppix også. Prøvde alle cd ene jeg har nå(er blitt noen, har forsøkt en stund), og det merkelige er at mandrake 9.0 er det eneste som funker.

Skrevet

det kan være et cdrom problem, har akkurat det samme (med de samme cdene!) problemet på pc nr.2

der har jeg samme hk og config som på pc nr.1, men på den andre pcen har jeg en gammel sony cdrom 10x8x32.

må legge til at noen cder booter på den mens andre ikke gjør det. (winME boot-cd booter f.eks.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...