Gå til innhold

Hva er poengkrav for å bli lege?


Anbefalte innlegg

Jeg er dritlei av å se forskjellige poengkrav for å bli lege. Jeg bor i bergen. Hva er snittskarakteren. Den ekte snittskarakteren. Det er så masse ulike svar på nettet. Blir hjerneskadet av sånt ;D ;S

 

Spm: Hva er poengkrav for å bli lege, i 2008? Det er bergen det er snakk om ;)

 

Mvh: Simon :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poengkravene for å komme inn i 2008 er ikke klare enda. Her kan du se kravene for 2007:

 

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist...vara_hoved.html

 

For Bergen var disse: 62,3 på primærvitnemål og 72,6 for resten.

 

Hva mener du med ekte snittkarakteren? Snittkarakteren er bare en del av de poengene du har for å søke deg videre. Det er altså konkurransepoeng som gjelder, ikke snitt.

 

Hvis du lurer på hvordan du skal regne ut poengene dine kan du se her:

http://info.samordnaopptak.no/studiekompet.../poengberegning

 

 

edit: alt for sen :-)

Endret av stadskle
Lenke til kommentar
Når er det det for 2008 blir klart egentlig?

 

Hovedopptaket er 20. juli. Suppleringsopptaket er 29. juli. De endelige poengkravene kommer altså etter det. Jeg vet ikke den nøyaktige datoen.

 

Edit: Ser ut til at poengkravene for 2007 kom 30. juli, så da er det sikkert det samme i år.

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Kjenner en som studerer medisin i krakow, der var poengkravene en del lavere. Alle får oppfylt sin drøm, bare at ting tar tid :) Det har jeg lært meg til..

Som lege må man ha ALT av realfag på videregående, altså alt av mattematikk, fysikk, kjemi osv. så er det minimumskrav innenfor disse fagene for å bli tatt opp.

Lenke til kommentar

Det er lurt med biologi fra videregående. Jeg hadde selv ikke det, men har lagt merke til at jeg hadde fått litt bruk for det nå i 1. og 2. semester. En annen ting du egentlig vil få bruk for i medisin i Oslo er 3MX. Dette hadde jeg heller ikke hatt, og måtte lære meg en god del sannsynlighetsregning jeg aldri hadde sett før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...