Gå til innhold

Intels Nehalem-serie. Informasjonstråd (OC/Benchmarks kan også postes når den tid kommer)


Anbefalte innlegg

Merkelig at de bruker 4 minneporter når det er 3 minnekanaler. Det må jo bety at en av kanalene kan ha to moduler. Det vil igjen bety lavere minnehastigheter. Jeg tror det med 4 minneporter er en særegenhet som vil forsvinne etter hvert og erstattes av 3 minneporter på vanlige hovedkort og 6 på DP serverhovedkort.

Det er vel bare bloomfield som får triple channel sammen med server variantene DP/MP:

post-110767-1212565359_thumb.png

Maks DDR3 1333 med alle minneslottene i bruk for triple channel variantene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge Wikipedia er det flere desktop-modeller som skal få LGA1366 og dermed 3 minnekanaler:

 

Bloomfield - Extreme desktop

Bloomfield - Performance desktop

Bloomfield - High-end mainstream desktop

 

Alle med 130W TDP. For meg høres disse ganske like ut. Jeg blir ikke overrasket om det blir to-tre modeller. Omtrent som det QX9650, QX9770 og QX9775 er i dag.

 

Jeg er spent på virkningen av at L2 cachen reduseres kraftig og gjøres separat per kjerne mens det legges til en stor delt L3 cache.

 

Også er jeg mer spent på de lavere modellene Lynnfield og Havendale. Det er tross alt de folk flest kommer til å kjøpe.

Lenke til kommentar
Jeg er spent på virkningen av at L2 cachen reduseres kraftig og gjøres separat per kjerne mens det legges til en stor delt L3 cache.

Det blir vel som med K10 at de skalerer bedre med flere tråder/kjerner. Spennende å se hvordan L3 cachen yter i forhold til K10's L3 cache også.

Lenke til kommentar

Tick-tock-strategien til intel går i trinn på ca 1 år. Med andre ord:

 

65nm Yonah: 2. halvdel av 2005

65nm Core: 2. halvdel av 2006

45nm Core: 2. halvdel av 2007

45nm Nehalem: 2. halvdel av 2008

32nm Nehalem: 2. halvdel av 2009

32nm Sandy Bridge: 2. halvdel av 2010

22nm Sandy Bridge: 2. halvdel av 2011

Lenke til kommentar
The delay of the mobile Intel Centrino 2 platform introduction may not be the only one for Intel Corp. this year, says an analyst. Apparently, the world’s largest chipmaker may also postpone mass release of its next-generation Nehalem microprocessor for unknown reasons.

Strategisk sett, hvorfor skynde seg når man slett ikke har hastverk med å hevde seg konkurransemessig?

Lenke til kommentar
The delay of the mobile Intel Centrino 2 platform introduction may not be the only one for Intel Corp. this year, says an analyst. Apparently, the world’s largest chipmaker may also postpone mass release of its next-generation Nehalem microprocessor for unknown reasons.

Strategisk sett, hvorfor skynde seg når man slett ikke har hastverk med å hevde seg konkurransemessig?

 

Enig, og det gjør at jeg ikke er helt sikker på om Intel kommer til å følge den planen du refererte til. Det kan jo hende at det fører til at de utsetter Westmere med et år.

Lenke til kommentar
lest en plass at Nehalem på 2.6ghz er god del rasker enn Yorkfield på 3.2ghz elns

 

Den er i alle fall omtrent 45 % raskere enn Yorkfield på samme frekvens, så det skal ikke fortuste meg om en 2.6 ghz Nehalem er raskere enn 3.2 ghz Yorkfield iom. at økningen i 600 mhz ikke betyr så mye for ytelsen. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Er mer eller mindre usikkert det nå ja... :(

 

Intel leder og vil utnytte markedet for det det er verdt. :)

 

De som bytter maskinvare ofte, har allerede hatt denne generasjonen lenge. Det er de mer normale forbrukerne Intel prøver å nå ut til nå ved å holde 45nm Yorkfield på markedet så lenge. Med andre ord. Melke kua helt tørr. :)

Lenke til kommentar
Den er i alle fall omtrent 45 % raskere enn Yorkfield på samme frekvens

 

håper virkelig at AMD tryller i året som kommer. ytelse er en ting, men ytelse/WATT er intel så allt for bra. og skal vi nå se 45% økning igjenn uansett watt så bør AMD "have the ace of spades up their sleeves"

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Vil tro Intel prøver å få dette ut til entusiastene før julehandelen. Det handler jo også om å holde AMD på hælene. En utsettelse kan jo være med på å redde AMD og dermed sikre oss konkurranse fremover.

 

Om Intel slipper Nehalem før jul tror jeg AMD må ha en prosessor med tilsvarende ytelse klar om det ikke skal gå riktig galt i 2009. De må jo bruke pris som virkemiddel i grafikkmarkedet også. Det kan nok gå lenge før vi ser tilsvarende ytelseskappløp som vi har sett i prosessormarkedet etter at AMD utfordret Intel og det vi så i kampen mellom ATI/Nvidia. Ytelsen i begge segmenter er jo mangedoblet og prisene redusert noe sinnsykt. Bygger jo entusiast-PC til halve prisen av hva man gjorde for 7-8 år siden. Nå er begge kampene så godt som avgjort og vi ser det i økte priser på entusiasthardwaren. Mellomskiktet holdes fortsatt nede av at den ene aktøren bruker pris som virkemiddel i konkurransen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...