Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fribbern - Peugeot 205 cti - Sommerbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Glemt helt dette her. Har jo skjedd masse med bilen, jeg klipper og limer fra en annen tråd, så det er kanskje veldig rotete, men bare skrik om det var noe som ikke er i sammenheng så skal jeg forklare :)

 

Slenger opp noen bilder av div:

 

Her fikk jeg på den nye reg.reima. hørte at man skal strame slik at man kan vri "lansiden" med ca 90 grader. Så sat jeg på veiv hulet, og så at borret mitt passet i hullet enda, så var det og vri en 4-5 ganger rundt for og se at det ikke blir ventisalsa.

P7170925.jpg

 

Holder på og dra av drivaksler. noe jeg sleit lenge med. Var nesten så jeg ringte asbjørn og maste på han etter at jeg allerede hadde ringt kleng!! Men helt ut av det blå så løsnet det..

P7180934.jpg

 

Så var den gamle motoren ute:

P7211320.jpg

 

Rimelig tomt her nå ja.

P7211319.jpg

 

Så kan dere se hvor ryddig jeg har det mens jeg jobber.

P7261377.jpg

 

Jeg fikk i den "nye motoren som dere kanskje har lest i poster over, man da var toppen gåen, så må gjøre nesten samme jobben omigjenn. begynte litt i dag. fikk av det meste, bare reima igjenn:

P7261378.jpg

 

Så måtte jeg ta litt pauser:

P7261370.jpg

Endret av Fribbern
Lenke til kommentar

FAEN I helvete jævla pikk suger, hore faen, jeg hater den jævla fitte motoren.

 

Ser ut som toppen er gåen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Da har jeg fått av toppen, da er det "bare" og sende den bort til plansliping og sette det hele sammen igjenn. hehehe...

 

Håper det hele går rimelig raskt, men vi får se. har lyst til og ha bilen på veien.

 

P7271436.jpg

 

P7271438.jpg

 

Jepp.. Det var det. blokka er sprekt, derfor det lekker Trist

 

Noen som har en 1.9 gti motor?

 

Er standardfeil når svimekopper skrur XU alublokk motor, at man glemmer avstandshylsa på topplokksbolten over vannpumpa, så går bolten rett gjennom blokka og inn i vannpumpehuset.

 

Mycket smart. Er det det som har skjedd her å eller?

 

Nei. sprekken er rett ved der hvor motorkoden er:

P7281440.jpg

 

 

Har du andre tips til meg når jeg begir meg utpå dette jeg ikke har peiling på?

 

Etter at blokken var sprukket var jeg langt nede :p

Fikk vite at blokka på min gamle 1,6 og min mye 1,9 er like, så da ble det til at jeg skulle bytte blokk.

 

Jeg lagde meg et langbord, hvor jeg kunne legge alle delene, Her er alt jeg hadde tatt i fra før jeg beynnte med blokka:

P7301441.jpg

 

Fikk motoren opp på stativet og begynnte demontere, jeg passet nøye på og merke alt, og la boltene i små poser som jeg merket med hvor dem skulle.

P7301442.jpg

 

Fribbern i arbeid: :p

P7301444.jpg

 

Fikk dratt av bunnpanna og oljepumpa, dette var egentlig veldig rett fram, bare og løsne bolter:

P7301445.jpg

P7301446.jpg

 

Fikk plukket av råder og spempler, Jeg gjorde det slik at jeg tok litt flekklakk, og lagde en prikk på sylynder en, to prikker på sylynder to osv, så tok jeg samme på deb brua som man låser rådene fast til veiva med, og satt prikkene på den siden som var mot eksosmanifoilen, slik at jeg skal så alt på plass rikig vei igjenn:

P7301447.jpg

 

Prøver og ha det satt pent på rekke så det er litt orden i sakene:

P7301450.jpg

P7301449.jpg

 

Og her har vi en helt tom blokk, dette er den med sprekk i, så det er bare og kaste:

P7301448.jpg

 

Fikk gjort noen ting i dag også.

 

Fikk strippet den gamle motoren, den jeg skal bruke blokka fra. Og det gikk vesentlig raskere denne gangen en sist. Så nå har jeg to blokker som er tomme, en ødelagt og en i orden. Skal dra den med på jobben i morgen og vaske den litt..

P8041454.jpg

 

P8041456.jpg

 

Og til min store overaskelse så ser det ut som den har blitt overhalt en gang tidligere, råde og veivlagerene var strøkne, minimalt med slitasje på dem. Veivlagerene ligger oppå her:

P8041453.jpg

 

Ellers så har jeg fått veldig mange 1.6l gti motordeler, så vis noen trenger så skrik ut, jeg har ikke brukt for dem:

P8041452.jpg

 

På fredag skal veiva til kontroll og polering, Så da finner jeg ut hvilke lagere jeg skal ha, så det blir da bestilt på fredag. Da bestiller jeg også alle pankinger og strekkbolter. Så er det bare den "letteste" delen av jobben igjenn. sette alt sammen :)

 

Da rinte fyren meg med viva i dag, og sa at den var innen for målene, og at jeg fint kunne bruke standar lagere :) Han var hyggelig i pris også, betalte mindre en en pakke med fine sokker koster :p

 

Raste bort på Reko, hvor jeg fikk noen hyggelige rabater gjennom jobben, og kjøpte:

- Slipesett til toppen

- Kpmplett pakningsett sett til blokka

- Rådelagere

- Veivalgere

- Stempelringer

- Strekkbolter

 

dette kom på 3501,- Mindre enn hva jeg hadde forventet.

 

Så i helgen skal jeg skru tror jeg :p he he..

 

P8081458.jpg

 

Har jaggu klart og gjøre noe i dag også :p

 

Fikk jo viva på fredag, og har alle lagere og pakninger.

 

Så la i veivlagere i blokka, og slapp veiva nedi:

P8091459.jpg

 

Så brukte jeg slik "plastelina" tråd til og måle klaring mellom lager og veiva, Kuttet den i passende bildet og la dem oppå viva, så skrudde jeg lagerbukkene på viva med riktig moment, for så og skru dem av igjenn. Da hadde denne tråden blitt skvist utover og da kan man se hvor mye klaring det er:

 

P8091460.jpg

 

P8091461.jpg

 

Fikk honet sylynderforingene:

P8091463.jpg

 

Så byttet jeg stemperinger, og o-ringer på sylynderforingene og begynnte og tre dem nedi:

P8091466.jpg

 

Det er veldig trilfredstillende og se at delene kommer sammen igjenn :)

Hadde håpet og så ferdig blokka nå i helgen, men får se hvor langt jeg kommer, og om det blir noe porting av toppen :)

 

Fribbz slår til igjenn :p

 

Har stått noen timer i loven i dag. Og blokka er ferdig :)

Leverte toppen til porting i dag, og får den tilbake på onsdag håper jeg.

 

Bilder fra dagen:

 

Fikk dyttet nedi resten av stemplene, lånte litt verktøy fra jobben til den oppgaven, Slå dem ned litt lett med hamer og en plankebil imellom, for man skal ikke ha metall mot matall har jeg hørt.

P8101467.jpg

 

Her døtter jeg nedi et rådelager, målte klaringen på den på samme måte som jeg gjorde på veiva i noen poster tidligere:

P8101468.jpg

 

Rådene skulle trekkes til med grader, så det lånte jeg også verktøy til fra jobben:

P8111469.jpg

 

Så fikk jeg på oljepumpa og deksjelet foran den, byttet også tetning til viva, klunderet mye med oljapumpa, men den passet til slutt :p

P8111470.jpg

 

Så var det på med bunnpanna, og da var blokka klar :)

P8111471.jpg

 

Lagde meg noen "braketter" på jobben i dag til og holde fast sylynderforingene:

P8111473.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...