brut Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 hei Jeg er ute etter en Speilrefleks som passer til mitt bruk , Skogs truer og fiske turer , mye fokus på natur bilder. Jeg har ingen erfaring med Speilrefleks kamera. Pris klassen jeg sikter på er max 7000kr Har sett meg ut 3 men tar gjerne mot tips fra dere med mere erfaring =) Canon EOS 400D Kit Canon EOS 450D Kit Nikon D80 kit
Boralis Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 (endret) Personelig hadde jeg da valgt 450D, fordi det er bra (har prøvd det litt) har med et bra objektiv og har de siste nyhetene som er å få på et kamera, de to andre er ikke dårlige kamera,tvert om men hovedargumentet mot dem er at det er "gamle" modeller som er på tur ut og sannsyneligvis vil rase i pris om et års tid, se hva som skjedde med 30D Her finner du noen bilder tatt med 450D http://www.dpreview.com/gallery/canoneos450d_preview/ Endret 10. mai 2008 av Snekker`n
brut Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Skrevet 10. mai 2008 takk for raskt svar =) ja den ligger høyest på liste mi har også prøvd å holde den i btutikken men det var bare noen korte secunder , den satt godt for å si det sånn =) skal prøve holde de andre også neste gang jeg skal jobbe i en elektro butikk. Det jeg er litt skeptisk på er om de tåler å vere "ute" og ikke går i stykker etter 3 turer
Boralis Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 takk for raskt svar =) ja den ligger høyest på liste mi har også prøvd å holde den i btutikken men det var bare noen korte secunder , den satt godt for å si det sånn =) skal prøve holde de andre også neste gang jeg skal jobbe i en elektro butikk. Det jeg er litt skeptisk på er om de tåler å vere "ute" og ikke går i stykker etter 3 turer Den tåler akkurat like mye/lite som de andre du har listet opp, jeg har en sønn på svalbard som kjøpte 350D da den kom ut og den brukes året rundt der oppe uten problem, en må bare huske at disse kameraene ikke er værtette og dermed beskytte dem mot feks vann så går alt greit. Personelig har jeg brukt speilrefleks siden 70 tallet ingen har vært værtette og har enda ikke fått ødlagt noen av dem .
tomsi42 Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Nå er kameraer som Canon EOS 40D og Nikon D300 mer robuste og avanserte - det er ikke å komme bort ifra. Om du trenger det - det er en annen sak. Fordelen med kameraer som EOS 450D og Nikon D60 er at de er mer kompakte og lettere - noe som kan være viktig når man skal på tur. Det mest optimale ut ifra vekt, er nok Olympus E-420 i dobbelt-kit form. Da får du også god optikk til en mye hyggeligere pris enn vi som har vlagt andre merker. Er du bekymret for om kameraet er tåler regn, så anefaler jeg deg å se på Pentax K200D eller K20D; alternativt Olympus E3 hvis du har god råd. Men skal du ha værtette objektiver også - så må du ut med masse monetas. Tom
Boralis Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Nå er kameraer som Canon EOS 40D og Nikon D300 mer robuste og avanserte - det er ikke å komme bort ifra. Om du trenger det - det er en annen sak. Fordelen med kameraer som EOS 450D og Nikon D60 er at de er mer kompakte og lettere - noe som kan være viktig når man skal på tur. Det mest optimale ut ifra vekt, er nok Olympus E-420 i dobbelt-kit form. Da får du også god optikk til en mye hyggeligere pris enn vi som har vlagt andre merker. Er du bekymret for om kameraet er tåler regn, så anefaler jeg deg å se på Pentax K200D eller K20D; alternativt Olympus E3 hvis du har god råd. Men skal du ha værtette objektiver også - så må du ut med masse monetas. Tom Mye riktig i det du sier her,men jeg ga mine råd utifra det trådstarter nente. Pris klassen jeg sikter på er max 7000kr
brut Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Skrevet 10. mai 2008 Nå er kameraer som Canon EOS 40D og Nikon D300 mer robuste og avanserte - det er ikke å komme bort ifra. Om du trenger det - det er en annen sak. Fordelen med kameraer som EOS 450D og Nikon D60 er at de er mer kompakte og lettere - noe som kan være viktig når man skal på tur. Det mest optimale ut ifra vekt, er nok Olympus E-420 i dobbelt-kit form. Da får du også god optikk til en mye hyggeligere pris enn vi som har vlagt andre merker. Er du bekymret for om kameraet er tåler regn, så anefaler jeg deg å se på Pentax K200D eller K20D; alternativt Olympus E3 hvis du har god råd. Men skal du ha værtette objektiver også - så må du ut med masse monetas. Tom Nei er ikke ute etter 100% vanntatt , da får jeg bare putte det i en av vanntete posene men det virker som uansett hva jeg går for så vil det funke bra ? trur det blir 450 D kit eller 400D kit liker canon vis det ikker er andre merker der ute som det er vert å titte på ?
tomsi42 Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Canon er trygt, og har du erfaring med de fra før av så kan det være en fordel. Men det er gørre kjedelig da Litt som Toyota egentlig* Synes du bør se på Olympus og Pentax - de har mange spennende løsninger og du kan fort få mer for pengene. Olympus E-510 og Pentax modellene har bildestabilisering i huset - noe som gjør at du får bildestabilisering på alle objektivene. Sony a300 og a350 er interessante modeller hvis du er opptatt av live-view. Det er vel ingen andre speilreflekser som har løst oppgaven med live-view like godt enda. Sony har også bildestabilisering i huset. Når det gjelder støv-fjerning, så er det vel kun Olympus som har en metode som faktisk virker. Tom *) Sier en som har Canon og Toyota ...
Boralis Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Om du velger 400D så kjøp det uten objektiv,da det kitobjektivet som følger med ikke er så bra,så kjøper du heller det som er med 450D og heter EFs 18-55 IS Det koster ca 1600 kr.
tomsi42 Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Om du velger 400D så kjøp det uten objektiv,da det kitobjektivet som følger med ikke er så bra,så kjøper du heller det som er med 450D og heter EFs 18-55 IS Det koster ca 1600 kr. Det er forøvrig et poeng. Om du ikke er optatt av bildestabilsering, så skal du fortsatt ikke kjøpe med EF-S 18-55 (standard kit uten bildestabilisering) da det objektivet er optisk sett middelmådig. IS utgaven er også forbedret optisk. Alternativer å titte på er Tamron 17-50mm f/2.8, Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 og Sigma 18-50mm f/2.8. Tom
Boralis Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Om du velger 400D så kjøp det uten objektiv,da det kitobjektivet som følger med ikke er så bra,så kjøper du heller det som er med 450D og heter EFs 18-55 IS Det koster ca 1600 kr. Det er forøvrig et poeng. Om du ikke er optatt av bildestabilsering, så skal du fortsatt ikke kjøpe med EF-S 18-55 (standard kit uten bildestabilisering) da det objektivet er optisk sett middelmådig. IS utgaven er også forbedret optisk. Alternativer å titte på er Tamron 17-50mm f/2.8, Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 og Sigma 18-50mm f/2.8. Tom Riktig,jeg uthevet bare IS fordi det finnes bare to utgaver av det objektivet et uten IS (som er dårlig) Og det med IS som er bra . Det uten IS koster vel ca 850 kr og det med IS koster ca 1600 kr.
RandiA Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Canon er trygt, og har du erfaring med de fra før av så kan det være en fordel. Men det er gørre kjedelig da Litt som Toyota egentlig**) Sier en som har Canon og Toyota ... :!: :!: Jeg har Canon EOS 400D og Toyota Yaris....men føler meg langt fra kjedelig eller kjeder meg. (Vel, bruker Canon mer enn Toyota da, den får stå i garasjen, morsommere å gå eller sykle... ) RandiA
tomsi42 Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Canon er trygt, og har du erfaring med de fra før av så kan det være en fordel. Men det er gørre kjedelig da Litt som Toyota egentlig**) Sier en som har Canon og Toyota ... :!: :!: Jeg har Canon EOS 400D og Toyota Yaris....men føler meg langt fra kjedelig eller kjeder meg. (Vel, bruker Canon mer enn Toyota da, den får stå i garasjen, morsommere å gå eller sykle... ) RandiA Det er Yaris det går i her også (T-Sport) og Canon EOS 350D + EOS 30D (og EOS 3 analogt). Du går uansett ikke feil hvis du kjøper speilrefleks idag. De er så bra at det er fotografen som vil være den største begrensingen - det er bare å ta en titt på bildekritikken Det du skal se på er hvor godt kameraet er å holde, hvor lett det er å stille inn ISO og +/- EV og om kameraet har de funksjonene du trenger. Tom
jpsalvesen Skrevet 11. mai 2008 Skrevet 11. mai 2008 Hei! Du får et Pentax K10D med objektiv til 7500 kroner. Og et minnekort til 200 kroner. Er det helt uaktuelt å bryte budsjettet med 10%? I forhold til de andre kameraene i samme prisklasse, så får du større søker, bildestabilisering, et hus som tåler mer juling og vær. Altså et kamera du slipper å være så j*vla bekymret for når du er ute i naturen.
JPTvete Skrevet 11. mai 2008 Skrevet 11. mai 2008 Hei! Du får et Pentax K10D med objektiv til 7500 kroner. Og et minnekort til 200 kroner. Er det helt uaktuelt å bryte budsjettet med 10%? I forhold til de andre kameraene i samme prisklasse, så får du større søker, bildestabilisering, et hus som tåler mer juling og vær. Altså et kamera du slipper å være så j*vla bekymret for når du er ute i naturen. Pentax tror også jeg hadde vært en flott løsning i denne prisklassen. Om du vil ha Canon så gå for 450D, Nikon D60.. "Dette er hva jeg tror etter min lille kjenskap til disse kameraene"
erlingba Skrevet 11. mai 2008 Skrevet 11. mai 2008 Jeg ville absolutt tatt en ekstra titt på Pentax K10D eller K200D. Disse kamerahusene er langt bedre bygget enn Canon og Nikon's biligmodeller, og har en haug med forseglininger (over 60 tror jeg) for å forhindre at det kommer inn fukt og skitt. Skal man ha et helt værsikkert system må du jo ha et objektiv som er forseglet også, men det er jo en begynnelse. I tillegg får du bildestabilisering på alle objektiver siden det er innebygget i huset, noe som du må betale i dyre dommer for hos Canikon. Så hvis Pentax passer dine klyper ville jeg absolutt gått for det!
dags Skrevet 11. mai 2008 Skrevet 11. mai 2008 Hei. Dersom du ikke har bestemt deg helt enda vil jeg anbefaler deg at du tar en titt på en gammel traver først som du kan få kjøpt brukt med prima optikk til en flott pris. Nemlig Olympus E-1 med normal zoomen 14-54 f: 2,8-3,5. Sprutsikkert, støvtett og robust. Sammen med en god vidvinkel Olympus ZD 11-22 og evt. en første klasses tele zoom som ZD 50-200mm f: 2,8-3,5 samt en god blits som FL-36 eller FL-50 og et stativ får du komplett utrustning for røffe turer inn i naturen til grei pris rundt +/- 10.000,- Ta f.eks. en titt på denne linken til www.foto.no: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/search.cgi
brut Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Skrevet 11. mai 2008 (endret) Hei! Du får et Pentax K10D med objektiv til 7500 kroner. Og et minnekort til 200 kroner. Er det helt uaktuelt å bryte budsjettet med 10%? I forhold til de andre kameraene i samme prisklasse, så får du større søker, bildestabilisering, et hus som tåler mer juling og vær. Altså et kamera du slipper å være så j*vla bekymret for når du er ute i naturen. hvor får man det til 7500 ? titta litt på Pentax K200D m/ 18-55mm Pentax K200D Nikon D60 m/ AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6G VR til ca 5500 og Nikon D60 m/ AF-S DX ED 18-55mm f/3,5-5,6GII til ca 5000 noen som kan fortelle hva som er å satse på der? Endret 11. mai 2008 av brut
Boralis Skrevet 11. mai 2008 Skrevet 11. mai 2008 Jeg ville absolutt tatt en ekstra titt på Pentax K10D eller K200D.Disse kamerahusene er langt bedre bygget enn Canon og Nikon's biligmodeller, og har en haug med forseglininger (over 60 tror jeg) for å forhindre at det kommer inn fukt og skitt. Skal man ha et helt værsikkert system må du jo ha et objektiv som er forseglet også, men det er jo en begynnelse. I tillegg får du bildestabilisering på alle objektiver siden det er innebygget i huset, noe som du må betale i dyre dommer for hos Canikon. Så hvis Pentax passer dine klyper ville jeg absolutt gått for det! Tja er objektivene egentlig billigere,ser feks en 100mm macro f/2,8 koster 5200, samme fra Canon koster 4700.
fototim Skrevet 11. mai 2008 Skrevet 11. mai 2008 (endret) Ut fra ditt budsjett og de behovene du har beskrevet ville jeg klart tatt Pentax K200D med på lista. Billedstabilisering i huset er en ting. Da vil du ofte kunne legge stativet igjen hjemme. Greit nok, du får samme fordel med objektiver med IS/VR, men med K200D får du det på all optikk. Men værtettinga er nok en viktigere faktor. Tanken din om plastpose er forsåvidt grei, men sjansene er store for at det blir i posen når det dukker opp spennende motiver. Hva skal du med et kamera i sekken? Kamera er til for å brukes. Noen ganger er i ruskevær de virkelig spennende motivene dukker opp. Tåkedotter, regndråper¨på trær sov. K200D er riktignok ikke det raskeste kameraet i markedet. Men det har liten betydning ved naturfoto. Så hvis du er opptatt av natur er nok K200D for øyeblikket det beste valget innenfor budsjettet. EDIT: Til dette med billedstabilisering. Du vil etterhvert trolig oppdage at det er optikken som er den varige investeringa. Kamerahus vil du oppgradere, og da får du tilgang på den nyeste billedstabiliseringsteknikken når du oppgraderer huset. Endret 11. mai 2008 av fototim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå