Gå til innhold

Et par nybegynner spørsmål ang effektforsterker ol.


Anbefalte innlegg

har en onkyo tx-sv545 (skal liksom yte 2x100W i stereo eller

3x95+2x35 i surround mode) surround forsterker som har en utgang som heter "multi purpose pre out" er det denne jeg skal bruke når jeg skal koble til en effektforsterker?

 

Har anskaffet meg en nad 218 thx (2x200w), bruker bare to vanlige signalkabler mellom de to? + til + og - til -?

 

Er det en fordel å koble fra laskene bak på høyttalerne og la surround reciveren drive tweeteren og mellomtonen mens nad-en tar seg av de 2x12" på hver høyttaler? Eller blir dette tull? kansje jeg til og med har misforstått at de laskene bak på høyttalerne mellom de 4 inngangene ikke engang har denne funksjonen? leste noe om at forsterkerene måtte være mest mulig like for å kunne pre-ampe?

 

Fant også nettop ut at det har noe å si at ledningene går fra forsterker rød til høyttaler rød.. har spilt den ene høyttaleren min ganske lenge med rød til svart. Merket at den spillte dårligere enn den som tydeligvis var koblet rett.

Blir/er høyttaleren ødelagt? har byttet om nå og føler fremdeles at den ene spiller bedre enn den andre.

 

kanskje jeg skal hive opp et par bilder slik at jeg ikke kobler opp noe feil når jeg skal bridge/bruke effektforsterker?

Endret av Kjetil_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville latt Naden gjøre jobben alene.

 

Ved å bytte om rød og svart på en høyttaler, kobler du de i motfase. Det vil si at når elementene på den ene beveger seg utover, går de innover på den andre høyttaleren. Dette vil føre til utfasing, dvs at en del frekvenser forsvinner. Lyden blir dårligere, men det har ingen varig effekt. Med en gang du kobler rett, er problemet borte. At den ene fortsatt spiller bedre kan skyldes en feil i den andre høyttaleren, men mest sannsynlig er det plassering og rommet som påvirker lyden. Hvis en høyttaler står i et hjørne og den andre midt på gulvet, vil det være stor forskjell på lyden fra disse.

 

Frode

Lenke til kommentar
den ene står faktisk i et hjørne ja... flaks =) da har den andre ikke tatt skade!

multi purpose pre-out = den jeg skal koble effektforsterkene + til + og - til - med? samme som pre out?

 

Ja, jeg vil tro at dette er en vanlig preout. Det står sikkert L og R på den, ikke + og -.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...