Gå til innhold

Konkurranse: Overklokk deg til Nederland


Anbefalte innlegg

Liten rettelse: De aller fleste "profesjonelle" klokkere tjener til livets opphold med andre jobber, men det finnes unntak.

 

Ett av dem er Shamino (kallenavn), en legende innen overklokking, som har blitt ansatt av Foxconn for å lede utviklingen av hovedkortserien "Quantum Force", som er foxconns serie for overklokkere og entusiaster.

 

Men jeg synes det er positivt at det score blir vurdert etter utstyr, slik at flere faktisk kan prøve seg. Synes det er greit at man ikke trenger en håndplukket QX for å ha noen sjanse.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
He-he...

 

"Profesjonelle".. skrive heller gærninger som har en morsom og engasjerende "hobby".

 

Tror alle "profesjonelle" klokkere verden over tjener til livets opphold med andre "jobber".

(Klokking er ikke en "jobb"). :)

 

Dersom de "profesjonelle" her på forumet/i miljøet gadd å stille opp ville de glatt vunnet/bli tatt ut.

 

Husk en viktig ting her:

 

Du *må* ha tid/penger/kontakter for å få tak i den rette hardware for å få ett godt resultat.

Ikke bare flaks/dyktighet.

 

Jeg vil si at penger løser det meste her. Jeg tenker ikke bare på DDR3-2000 her. Men la seg en tank med flytende nitrogen på stand-by... tror det kan koste rundt 25000$. Verdensrekorder settes med hardwar "de fleste" har rå til. X48 kort, et par 3870X2, CPU og RAM. Det som koster er kjøling. Og det å ha penger å kjøpe inn 10 hovedkort med 790i for å se sende 9 i retur. Er ikke for en hver man i gata. FOr å være "pro" trenger du minst 100k på konto.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@GCardinal:

Jeg sporer en smule ironi/sarkasme. :)

 

Penger er nok ikke det viktigste nei.

"Skillz"/engasjement er det som teller.

 

Mulig at "K|ngp|n / Vince" kan nærme seg noe av din beskrivelse, men også her er det kunnskap både om hardware, modding og "tweak" som gir resultatene.

Klart:

Han behøver ikke å bekymre seg over smør på brødet gitt at han har ett firma som går godt (svjv).

 

"Shamino/LardArse" er heller ikke "profesjonell overklokker".

Han er en svært dyktig (selvlært?) kar (elektronikk) som har blitt kjent i miljøet og "headhuntet" til (nå) Foxconn.

 

Omtrent på samme måte som (finnen) Macci ble "headhuntet" til ATI(AMD).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
He-he...

 

"Profesjonelle".. skrive heller gærninger som har en morsom og engasjerende "hobby".

 

Tror alle "profesjonelle" klokkere verden over tjener til livets opphold med andre "jobber".

(Klokking er ikke en "jobb"). :)

 

Dersom de "profesjonelle" her på forumet/i miljøet gadd å stille opp ville de glatt vunnet/bli tatt ut.

 

Husk en viktig ting her:

 

Du *må* ha tid/penger/kontakter for å få tak i den rette hardware for å få ett godt resultat.

Ikke bare flaks/dyktighet.

 

Jeg vil si at penger løser det meste her. Jeg tenker ikke bare på DDR3-2000 her. Men la seg en tank med flytende nitrogen på stand-by... tror det kan koste rundt 25000$. Verdensrekorder settes med hardwar "de fleste" har rå til. X48 kort, et par 3870X2, CPU og RAM. Det som koster er kjøling. Og det å ha penger å kjøpe inn 10 hovedkort med 790i for å se sende 9 i retur. Er ikke for en hver man i gata. FOr å være "pro" trenger du minst 100k på konto.

 

For å ta WR på Intel trengs det nok endel cash pga kjøling, ja. Men i disse dager får man da nok av gode resultater på dice også. Og 100k trengs da absolutt ikke. Skjønt, skal du ha 3-veis sli og qx9650/9770 blir det nok kanskje ikke så kjempelangt unna, når alle utgifter skal tas med. Uansett kan du jo vrake de dyre HK'ene og skjermkortene og prøve å ta superpi-wr istedet, evt. andre 2D-benchmarks. Å hoste opp et 965-hk og et bra sett DDR2-minne, og en god wolfdale, bør være noe alle som liker denne hobbyen har råd til (muligens unntatt de yngste av oss). Jeg bruker minst 2000-2500 i måneden på HW, til tross for at jeg ikke har mer enn studielån å leve på. Dvs 6000 spenn, hvor 2500 går rett til husleie og tbanebillett. Greit, jeg eier knapt hele klær og ordentlig middag er noe jeg sjelden unner meg, men om du ikke orker å blø litt for hobbyen har du ikke vinnerinstinktet som skal til for å lykkes, heller. Forøvrig kommer du langt ved å kjøpe lurt. Mange ganger jeg har fått relativt ukjente steppinger billig, som jeg (og ingen/få andre) har gjettet meg til skal være bra, basert på alt det jeg har sett og lest tidligere.

 

Kontakter får du ved å være lenge nok i miljøet. Er du dedikert nok skaffer du deg noen venner her og der etter hvert. Og greier du ikke sette av tid til benching, er det opplagt mange andre ting du setter foran denne hobbyen. Da når du ikke opp uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Herlig innlegg Knopflerbruce! :thumbup:

 

Joda.

Selv for en som har brukbar inntekt tar hobby'n overhånd til tider (som nå). :blush:

Det går "en del" kroner i måneden av og til.

(Jeg pleier å "trøste" meg med at det koster en brøkdel av å trimme/mekke på biler/MC, som jeg gjorde tidligere).

 

Og ja.

Litt sosiale evner/antenner hjelper *mye* for å få de kontaktene som må til for å få tak i bra hw.

(Men hva veit jeg om det). :D

Lenke til kommentar

Kjipt me den aldersgrensa altså... Skulle gjerne deltatt, men 15 år... Eg veit no ikkje eg... :tease:

 

Trur neppe dei lar så "små" (likar ikkje å kalle meg sjøl liten, men...) være med i denne konkurransen sjøl om dei får tillatelse frå foreldre. Men det hadde jo vore litt arti å få testa ut korleis eg klarar meg i forhold til andre... ;)

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Det angående aldersgrensen:

 

jeg vil tro de lar hvem som helst egentlig være med, så lenge de har tillatelse fra foreldrene _OG_ vist seg verdig til en plass. Har man mye erfaring og kunnskap innenfor overklokking når man er 15-16, og kan kjempe i toppen med de aller beste overklokkerne, så hvorfor skulle man ikke få delta?

Lenke til kommentar
Det angående aldersgrensen:

 

jeg vil tro de lar hvem som helst egentlig være med, så lenge de har tillatelse fra foreldrene _OG_ vist seg verdig til en plass. Har man mye erfaring og kunnskap innenfor overklokking når man er 15-16, og kan kjempe i toppen med de aller beste overklokkerne, så hvorfor skulle man ikke få delta?

 

Hehe, eg er berre nettopp fylt 15, og har lest om overklokking i omtrent 3-4 måna og klokka litt sjøl i omternt ein måne. Så eg veit ikkje egentlig om det er noke poeng i å delta. Har uansett ikkje hardware eg kan ofre til ein sånn konkurranse no for tida... ;)

Lenke til kommentar
For å ta WR på Intel trengs det nok endel cash pga kjøling, ja. Men i disse dager får man da nok av gode resultater på dice også. Og 100k trengs da absolutt ikke. Skjønt, skal du ha 3-veis sli og qx9650/9770 blir det nok kanskje ikke så kjempelangt unna, når alle utgifter skal tas med. Uansett kan du jo vrake de dyre HK'ene og skjermkortene og prøve å ta superpi-wr istedet, evt. andre 2D-benchmarks. Å hoste opp et 965-hk og et bra sett DDR2-minne, og en god wolfdale, bør være noe alle som liker denne hobbyen har råd til (muligens unntatt de yngste av oss). Jeg bruker minst 2000-2500 i måneden på HW, til tross for at jeg ikke har mer enn studielån å leve på. Dvs 6000 spenn, hvor 2500 går rett til husleie og tbanebillett. Greit, jeg eier knapt hele klær og ordentlig middag er noe jeg sjelden unner meg, men om du ikke orker å blø litt for hobbyen har du ikke vinnerinstinktet som skal til for å lykkes, heller. Forøvrig kommer du langt ved å kjøpe lurt. Mange ganger jeg har fått relativt ukjente steppinger billig, som jeg (og ingen/få andre) har gjettet meg til skal være bra, basert på alt det jeg har sett og lest tidligere.

 

Kontakter får du ved å være lenge nok i miljøet. Er du dedikert nok skaffer du deg noen venner her og der etter hvert. Og greier du ikke sette av tid til benching, er det opplagt mange andre ting du setter foran denne hobbyen. Da når du ikke opp uansett.

 

Joda men ta f.eks. titt på xtremesystems.org der folk kjøper eller går gjennom opp til 20 kort for å finne den som dugger. Her har vi minst 10k bare for å finne HK.

Flyttende nitrogen koster sykt mye. Og neppe man kan få det "gratis" gjennom en "kompis" oss AGA eller.no.

 

Og klart E8500 til 2k kan klokke sykt men vil aldri slå QX9770 til 10k.

Regninga er:

10k for CPU

10k for Quad-SLI

10k for komplett vannkjøling

10k for DDR3-2000

3k for 790i ultra HK.

minst 43k.

 

Og det kun med vannkjøling. Og det er halve studielånet.

Klart man kan leke med Celeron 347 og asus commando - men noe 3D og 3dmark koster penger.

Lenke til kommentar
For å ta WR på Intel trengs det nok endel cash pga kjøling, ja. Men i disse dager får man da nok av gode resultater på dice også. Og 100k trengs da absolutt ikke. Skjønt, skal du ha 3-veis sli og qx9650/9770 blir det nok kanskje ikke så kjempelangt unna, når alle utgifter skal tas med. Uansett kan du jo vrake de dyre HK'ene og skjermkortene og prøve å ta superpi-wr istedet, evt. andre 2D-benchmarks. Å hoste opp et 965-hk og et bra sett DDR2-minne, og en god wolfdale, bør være noe alle som liker denne hobbyen har råd til (muligens unntatt de yngste av oss). Jeg bruker minst 2000-2500 i måneden på HW, til tross for at jeg ikke har mer enn studielån å leve på. Dvs 6000 spenn, hvor 2500 går rett til husleie og tbanebillett. Greit, jeg eier knapt hele klær og ordentlig middag er noe jeg sjelden unner meg, men om du ikke orker å blø litt for hobbyen har du ikke vinnerinstinktet som skal til for å lykkes, heller. Forøvrig kommer du langt ved å kjøpe lurt. Mange ganger jeg har fått relativt ukjente steppinger billig, som jeg (og ingen/få andre) har gjettet meg til skal være bra, basert på alt det jeg har sett og lest tidligere.

 

Kontakter får du ved å være lenge nok i miljøet. Er du dedikert nok skaffer du deg noen venner her og der etter hvert. Og greier du ikke sette av tid til benching, er det opplagt mange andre ting du setter foran denne hobbyen. Da når du ikke opp uansett.

 

Joda men ta f.eks. titt på xtremesystems.org der folk kjøper eller går gjennom opp til 20 kort for å finne den som dugger. Her har vi minst 10k bare for å finne HK.

Flyttende nitrogen koster sykt mye. Og neppe man kan få det "gratis" gjennom en "kompis" oss AGA eller.no.

 

Og klart E8500 til 2k kan klokke sykt men vil aldri slå QX9770 til 10k.

Regninga er:

10k for CPU

10k for Quad-SLI

10k for komplett vannkjøling

10k for DDR3-2000

3k for 790i ultra HK.

minst 43k.

 

Og det kun med vannkjøling. Og det er halve studielånet.

Klart man kan leke med Celeron 347 og asus commando - men noe 3D og 3dmark koster penger.

 

Å ta 3dmark06-sli-WR ER dyrt, men så er det ikke SÅ mange som gjør det heller - er vel nesten bare de "store" som tar seg råd til å herse med såpass dyre ting. Forøvrig KAN det være endel å spare for å handle fra utlandet, på såpass dyre ting. Er du god til å kommunisere, og har litt flaks, KAN du få folk til å sende så du slipper toll. På ebay kan du kjøpe alt det der (bortsett fra kjølinga, siden jeg ikke helt vet hva du vil ha) til 2400 dollar + frakt. (700 for CPU, 1000 for 2 skjermkort, 330 for HK, 370 for ram). Greit, du må ha en god PSu i tillegg, men du får nok en bra PC Power & Cooling til ca 100 bucks, mao 2500 totalt.

 

Billigste ekstremkjølingen jeg kan komme på må vel være en chiller. Aner ikke hvor mye det koster å lage en slik.

 

Edit: single-card WR i f.eks. 3dmark05/03/01 koster mye mindre å rigge opp. Fjern 1 skjermkort, og bytt quaden ut med en god e8500 - bytt også til et billigere hk. Så har du sjansen til å få en bra score. D aburde vel totalpakka ligge på ca 1500 dollar.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Det angående aldersgrensen:

 

jeg vil tro de lar hvem som helst egentlig være med, så lenge de har tillatelse fra foreldrene _OG_ vist seg verdig til en plass. Har man mye erfaring og kunnskap innenfor overklokking når man er 15-16, og kan kjempe i toppen med de aller beste overklokkerne, så hvorfor skulle man ikke få delta?

 

Hehe, eg er berre nettopp fylt 15, og har lest om overklokking i omtrent 3-4 måna og klokka litt sjøl i omternt ein måne. Så eg veit ikkje egentlig om det er noke poeng i å delta. Har uansett ikkje hardware eg kan ofre til ein sånn konkurranse no for tida... ;)

 

Husk at det muligens ikke bare er vinneren som får premie ;)

Lenke til kommentar

 

Det angående aldersgrensen:

 

jeg vil tro de lar hvem som helst egentlig være med, så lenge de har tillatelse fra foreldrene _OG_ vist seg verdig til en plass. Har man mye erfaring og kunnskap innenfor overklokking når man er 15-16, og kan kjempe i toppen med de aller beste overklokkerne, så hvorfor skulle man ikke få delta?

 

Hehe, eg er berre nettopp fylt 15, og har lest om overklokking i omtrent 3-4 måna og klokka litt sjøl i omternt ein måne. Så eg veit ikkje egentlig om det er noke poeng i å delta. Har uansett ikkje hardware eg kan ofre til ein sånn konkurranse no for tida... ;)

 

 

 

Husk at det muligens ikke bare er vinneren som får premie ;)

 

Hehe, joda, men eg har berre èin fungerande CPU no, så eg trur ikkje eg tør å bruke den i en slik konkurranse... Eg treng selvfølgelig ikkje ødelegge den sjølv om eg brukar den, men dersom eg hadde vore med i ein slik konkurranse ville eg nok berre gått på til CPUen va HEEEILT i max... Og det tør eg ikkje begynne med no... ;)

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...