Gå til innhold

inspiron 1720 høyfrekvent pipelyd ved lite belastning


Anbefalte innlegg

FIkk min Inspiron 1720 i dag. flott maskin forøvrig men har et problem. Når pcen idler, eller jeg for eksempel leser på en nettside kommer det en lav, men høyfrekvent og irriterende pipelyd. høres ut som det kommer fra venstre siden enten fra trådløs kortet eller hardisken.

 

Det rare er at hvis jeg for eksempel scroller på en nettside, vil pipelyden forsvinne akkurat når jeg scroller, og hvis jeg åpner et program, eller gamer for den saks skyld er det ikke noe pipelyd, men så snart jeg for eksempel slutter og scrolle hvis jeg surfer så kommer den tilbake igjen med en gang. Scroller jeg trinnvis vil det også pipe trinnvis i

takt med da jeg ikke scroller. Virker rett og slett som idling lager pipelyden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyfrekvent lyd ved idle er et relativt velkjent problem med mange Intel-CPU'er, og skyldes strømstyringen som øker hastigheten på CPU'en under belastning, og senker den ved lav belastning. Det er ikke bare Dell PC-er som har problemet, og det er ikke noe "feil" som sådan, mer en kjent irritasjon. Varierer selvsagt hvor alvorlig det er dog. Et program som heter SpeedswitchXP - http://www.diefer.de/speedswitchxp/ kan la deg deaktivere denne funksjonaliteten så CPU'en alltid kjører på "normal" hastighet, da skal du ikke ha pipelyd lenger. Programmet funker under Vista også.

 

Litt avhengig av hvor erfaren supporten er så kan det være verdt å forsøke den ruten også (67 11 68 82), det er egentlig et "Working As Designed" problem, men er de ikke klar over det kan du forsøke å få byttet cpu og/eller hovedkort for problemet. Vær klar over at går du ruten via service så har du ikke lenger den normale 14 dagers angrefristen på kjøpet og kan således ikke uten videre bytte eller levere tilbake maskinen uten spørsmål, noe du ellers kan fram til 14 dager etter leveranse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...