Gå til innhold

Mass Effect krever nettilgang (PC)


Anbefalte innlegg

Og industrien finner det rart at folk jumper over til konsoll i stede? De er med på å dra PCen som spillplatform ned i søpla med slikt tull. Det ender med at folk ikke gidder kjøpe Mass Effect til PC ettersom det krever nettilgang hele tiden og de som vil ha Mass Effect til PC laster det heller ned og cracker det.

 

Envær anti-pirat skit som har kommet til nå har mislyktes miserabelt og vært cracket og rundtlurt etter bare noen dager, når skal de lære folkene i spillindustrien? Det trenges noe litt mer enn en slik "restriksjon" for å hindre piratkopiering. Det neste blir vel at du må sende faks av førerkortet eller annen indentifikasjons sammens med serialkoden til spillet for deretter å få sendt en nøkkel i posten som låser opp spillet for 10 dagers spilling. Etter 10 dager avinnstallerer spillet seg selv automatisk og du må gjennomgå prosedyren på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker aldri originalplatene. Her går det alltid i "mini-CD/DVD-avbildinger" eller til nød, "cracks". Å ha i en CD/DVD bare for å passére en CD-check er noe forbannet piss. Ikke gidder jeg å drasse med meg alle spillcoverene heller.

 

Noen ganger så er kopibeskyttelsen verre enn andre. Når jeg skulle installere Gothic 3 på en maskin med Vista 64, fikk jeg feilmelding om at programmet prøvde å installere inkompatibel driver (også kjent som rootkitet TAGES). Heldigvis er det blitt laget en community-patch som fjerner TAGES-"kopi"beskyttelsen.

Lenke til kommentar

Til dere som rakker ned på EA og Bioware;

 

Hvilke GENIALE forslag har dere for å redusere piratkopieringen da ? En ting er nå hvertfall brennsikkert, om spillet har ingen form for beskyttelse så blir det piratkopiert mye mer enn om det har det!

 

 

Det tok vel 6-7dager før bioshock var cracket, noe som gjorde mange pirater utålmodige og gikk til innkjøp av spillet.. om det tar en uke her også så hjelper nok det på salget.

 

Og hvem bryr seg om du må ha nettilgang? 95% av norges befolkning er jo online og resten har da ingen interesse av Mass effect.. Kan ikke huske sist gang nettet gikk ned heller, og om det skulle gjøre det så klarer jeg meg sikkert uten mass effect et par timer..

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Gjør meg ingen ting at de kommer med dette systemet. De må da prøve ut noe for å få slutt på piratkopiering. Hvis det fungerer, så er jo det helt fantastisk! Håper virkelig de klarer å komme opp med et system som ikke kan crackes.

Lenke til kommentar
Gjør meg ingen ting at de kommer med dette systemet. De må da prøve ut noe for å få slutt på piratkopiering. Hvis det fungerer, så er jo det helt fantastisk! Håper virkelig de klarer å komme opp med et system som ikke kan crackes.

Problemet er at omtrent den samme "beskyttelsen" ble brukt i Bioshock, og det feilet.

Lenke til kommentar
Problemet er at omtrent den samme "beskyttelsen" ble brukt i Bioshock, og det feilet.

 

ja det feilet, men det tok en uke! og jeg er overbevist om at mange pirater kjøpte spillet i denne perioden, det var et skritt i riktig retning i det minste! Jeg ventet selv på piratkopien og holdt på å gå på veggene i frustrasjon :ph34r:

Lenke til kommentar
Hvilke GENIALE forslag har dere for å redusere piratkopieringen da ? En ting er nå hvertfall brennsikkert, om spillet har ingen form for beskyttelse så blir det piratkopiert mye mer enn om det har det!

Dette er uansett ikke riktig løsning. Hvorfor skal lovlydige forbrukere plages over ting som skal stoppe pirater? Dette bare rekrutterer nye pirater. Spillindustrien bruker milliarder på å sikre spillene sine med sikkerhetssperrrer. Hvorfor bruke penger på noe som ikke fungerer? Og i tillegg bare plager de som har kjøpt spillet?

 

En gangs aktivering er nok, ikke la brukere plages mer enn de trenger. Jeg har allerede lest at flere ikke kommer til å skaffe seg dette til PC nå grunnet dette.

Lenke til kommentar
Dette er uansett ikke riktig løsning. Hvorfor skal lovlydige forbrukere plages over ting som skal stoppe pirater? Dette bare rekrutterer nye pirater. Spillindustrien bruker milliarder på å sikre spillene sine med sikkerhetssperrrer. Hvorfor bruke penger på noe som ikke fungerer? Og i tillegg bare plager de som har kjøpt spillet?

 

En gangs aktivering er nok, ikke la brukere plages mer enn de trenger. Jeg har allerede lest at flere ikke kommer til å skaffe seg dette til PC nå grunnet dette.

 

Hadde de hatt en enkel og billig måte å gjøre det du beskriver på så hadde det vært gjort allerede, selskapene begynner å bli desperate og bruker de få midler de har igjenn.

 

1. Det fungerte jo som jeg sa i en uke, noe som må være i nærheten av en rekord..

2. Selskapene hadde ikke gjort dette om dem mente at det var økonomisk uforsvarlig, det er sannsynligvis veldig liten merkostnad for EA å implementere dette på Mass effect, beskyttelsen er jo utviklet og betalt for tidligere. Og dersom den holder stand i en uke eller mer som sist så selger dem jo selvfølgelig flere spill. Ja dem taper noen sta prinsippryttere fra ett og annet forum som nekter å finne seg i denne beskyttelsen men who cares..

 

PS: Prøver forøvrig å kverulere litt for å skape diskusjon rundt dette. Enig i at det er hårreisende å kneble lovlig betalende på denne måten, men har de noe annet valg enn å prøve? skal dem bare gi opp?

Lenke til kommentar
1. Det fungerte jo som jeg sa i en uke, noe som må være i nærheten av en rekord..

2. Selskapene hadde ikke gjort dette om dem mente at det var økonomisk uforsvarlig, det er sannsynligvis veldig liten merkostnad for EA å implementere dette på Mass effect, beskyttelsen er jo utviklet og betalt for tidligere. Og dersom den holder stand i en uke eller mer som sist så selger dem jo selvfølgelig flere spill. Ja dem taper noen sta prinsippryttere fra ett og annet forum som nekter å finne seg i denne beskyttelsen men who cares..

 

PS: Prøver forøvrig å kverulere litt for å skape diskusjon rundt dette. Enig i at det er hårreisende å kneble lovlig betalende på denne måten, men har de noe annet valg enn å prøve? skal dem bare gi opp?

 

Det er slett ikke slik at det er de "sta prinsipprytterne" som protesterer høyest mot dette, men tvert imot de mest trofaste og lojale kundene (bare les litt på forumet til Bioware). Hvis de mister de trofaste kundene, hvem skal da erstatte de? En og annen fortapt pirat som ikke klarer å laste ned spillet den første uka etter lansering? Er disse piratene viktigere kjøpere enn de trofaste kundene som har fulgt Bioware i årevis?

 

Når det er sagt, så er det helt klart at piratkopiering er et problem for spillutviklerne, og vi trenger virkelig et bra system som forhindrer denne kopieringen, og som i sin tur kan føre til at vi får flere og bedre spill til PC.

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Har lest at verifiseringskoden bare kan brukes tre ganger. Noen som vet om dette er riktig?

I følge Wired, ja. http://blog.wired.com/games/2008/05/mass-effect-pc.html

 

 

Vel, dermed ble det i alle fall avgjort at jeg ikke kommer til å kjøpe Mass Effect.

Det er jo bare idiotisk. Bruker selv å re-innstalere Windows på PC-en 4-6 ganger i året og i tillegg bruker jeg å spille på min far sin PC når jeg er hos han. Hvis dette virkelig stemmer kommer i hvert fall ikke jeg til å kjøpe spillet. Idiotisk å betaler 400 kroner for noe man ikke har i et år en gang. Bruker også flere ganger i året å være uten nett (opptil 4 uker) pga at jeg er i en av "hyttene" våre (hus vi har bodd i før, men ikke har solgt og som vi bruker å besøke i ferier og noen helger).

 

 

Å sette CD/DVD i PC-en ser jeg ikke på som et så veldig stort problem, men synes selfølgelig det er litt greit å ikke trenge å gjøre. Synes Relic/THQ har løst dette på en bra måte med Company of Heroes hvor man kun trenger å sette i DVD-en om man ikke er tilkoblet nett. I tillegg var spillet grisebillig ved realese, jeg fikk det til 229 kroner inkludert Dawn of War (som er et veldig bra spill) i en fysisk butikk.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Morsomt å se hvordan endel folk her fremstiller stjeling som en slags ideologisk kamp mot "makta". Et selskap bruker millioner på å utvikle et produkt, og det er greit å la være å betale for det fordi det er lett å slippe unna med det...? Til alle dere som tuter over at spillindustrien prøver å beskytte sine interesser: cry me a river...skaff deg en jobb og betal for varene, eller la være og spill yatzy istedet ;)

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at man ikke vil betale for varene, men at varene etterpå billedlig sett er lenket fast til utgiveren som stadig drar i kjedet for å sjekke at det bare er du som bruker det...

 

Enn om du vil spille det om f.eks. 10-20 års tid, også virker det ikke fordi verifiseringsserverne er lagt ned for lengst? Eller fordi du har reinstallert maskinen mer enn 3 ganger på de 20 årene?

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Gode poenger tommyms, og jeg er helt enig i at bruken av produktet ikke skal innskrenkes på denne måten. Det jeg sikter til er folks harme over at de nå kanskje må vente 5-6 dager på piratkopien sin...man må være være rimelig sløv for å ikke skjønne at sånne tiltak er selvforskyldt. Hadde ikke piratkopiering vært så utbredt, ville dette ikke vært nødvendig.

Lenke til kommentar
Morsomt å se hvordan endel folk her fremstiller stjeling som en slags ideologisk kamp mot "makta". Et selskap bruker millioner på å utvikle et produkt, og det er greit å la være å betale for det fordi det er lett å slippe unna med det...? Til alle dere som tuter over at spillindustrien prøver å beskytte sine interesser: cry me a river...skaff deg en jobb og betal for varene, eller la være og spill yatzy istedet ;)

Kanskje du burde lese litt nøyere på postene. Det er ikke det at folk klager over at de ønsker å beskytte produktet sitt. Problemet er at dette bare går ut over de lovlydige kundene, ikke piratene. Alt av sperrer blir knekt i løpet av kort tid.

Elendig! Var samme greia på et annet storspill for ikke sålenge sia, var Halo 2 kanskje?

Bioshock

Lenke til kommentar
Hadde ikke piratkopiering vært så utbredt, ville dette ikke vært nødvendig.

 

Men nå er jo realiteten at det er veldig mange der ute som knekker kodene på diverse spill slik at folk kan laste de ned ulovlig slik at de slipper å betale for produktet. Hvis folk i utgangspunktet ikke hadde drevet slik virksomhet så hadde ikke EA og andre spillselskaper trengt å sette igang slike tiltak som de nå gjør med Mass Effect til PC.

 

Folk kommer ikke til å stoppe med piratkopiering hvis spillindustrien sier: "Vi slutter å lage kopisperrer hvis dere slutter å piratkopiere." Det vil alltid finnes folk der ute som vil ha tak i spill uten å betale en krone for produktet - akkurat som med nedlasting av musikk og filmer.

 

EA og mange andre prøver så godt de kan å forhindre at såkalte "crackere" skal knekke koden. De prøver bare å beskytte sine spill. Som sagt før i denne tråden så har de oppnådd noe hvis det skulle ta en uke for piratene å legge ut en kopi på nettet. Da vil en del utålmodige spillere der ute gå til butikken og kjøpe spillet, og da tjener utviklere og utgivere penger - som er grunnen til at de lager spill.

 

Men jeg er enig med tommyms som sier at det blir for dumt hvis man bare kan installere spillet tre, fire ganger. Det kan godt hende at en del fans av Bioware/Mass Effect vil spille spillet om igjen om 10 år, og da må EA komme opp med en bedre løsning enn det ser ut til at de kommer med nå.

 

Jeg har ingen gode forslag på hva slags sperrer/tiltak utviklere/utgivere skal komme med. Kan ikke så altfor mye om akkurat det, men det skal helst ikke gå ut over de som kjøper spillet på lovlig vis.

Endret av Lygre
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...