Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera - tilleggsutstyr


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er en av mange som går rundt med tanker om å kjøpa meg et digitalt speilrefleks. Har selv sett på Canon 400D, men tenkte jeg skulle innom en fotobutikk å prøve det i handa. Jeg ser at det er flere tråder som gjelder 400D her inn, så om dette kameraet er godt eller ikke kan jeg komme tilbake på. Mitt spørsmål er hvilke tilleggsutstyr en må ha. Ofte glemmer en dette å plutselig stiger prisen betraktelig. Som regel er det ulike pakker å få kjøpt, noen bra og noen dårlig.

 

Det jeg kommer på nå som en må ha er:

 

- Linse, 18-55 som ofte følger med sier meg lite.

- Batteri(er)

- Minnekort

- Veske

- Renseutstyr?

 

Hvor mye må en regne med i tillegg til prisen for selve kameraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Linse, 18-55 som ofte følger med sier meg lite.

- Batteri(er)

- Minnekort

- Veske

- Renseutstyr?

Det du _må_ ha, er et objektiv (følger som regel med, og er i de fleste tilfeller en helt OK start) og minnekort. Batteri følger med, så det trenger du ikke kjøpe med det første, selv om det er kjekt å ha flere. Veske er veldig greit å ha, jeg ville ikke vært foruten det. Renseutstyr klarer du deg uten med det første, kjekt å ha, men ikke det første du trenger. Så minnekort og veske, ca 500-1000, avhengig av hva du kjøper.

 

Av annet nyttig utstyr, kommer ekstern blits og stativ inn. Du _må_ ikke ha det, men det åpner for mange nye muligheter. Ellers er mer optikk greit, men det lønner seg å kjøpe kvalitet her. Blits kommer på rundtomkring 1500-2000kr, og et brukbart stativ ligger på 800-1000.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Har du noen erfaring om hvorvidt pakkene som selges er billigere, eller e det stort sett samme prisen som om en skulle kjøpt tingene løst?

 

Kamera 400D uten objektiv kommer på i underkant av 4000.- med cashback

 

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

 

Objektivet som følger med 18-55 ligger på ca 800.- Noen hudrelapper billigere litebrukt eller ubrukt"da det er mange som kvitter seg med det" på bruktmarkedet.

 

Det er heller og anbefale og kjøpe det "samme" objektivet med IS,da det går for og være et mye bedre objektiv og det koster rundt 1500.-

 

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

 

Edit:linken din "kelkoo"virker ikke.

 

Edit II: Kjøp minnekort av God kvalitet,da det er mere stabilt angående og virke.

Scandisk Exstreme III eller IV går for å være gode kort.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Begynne med kamera og kitobjektiv er vel kjekt, og så finne litt ut av behovene sine. Har man bruk for teleobjektiv, vidvinkel, bedre bilder i dårlig lys etc., kan du tilpasse utstyrsvalg etter det senere.

Altså ikke kjøpe ting man ikke har bruk for (med mindre man finner det latterlig billig, fant et passe fungerende stativ på et loppemarked for en femtilapp, vel verdt pengene selv om det er småvaklete).

Lenke til kommentar

Nå finner jeg ikke linken igjen så det kan være det samme. Men har sett på Finn at 400D går igjen. Hadde kanskje vært en ide å kjøpt brukt kamera å ny IS linse då. Det blir mitt første speilrefleks så er ikke nødvendig å hive penger ut av vinduene på funksjoner og ting og tang jeg ikke forstår/kommer til å bruke, samtidig er det kjekt å ha noe å arbeide mot å lære seg nytt.

Lenke til kommentar

Var det jeg trodde, og håpet på. Men er en fersk i gamet så er en fersk :)

 

Har du noen vesker å anbefale? Leste på komplett eller hvor det var at noen klagde på enkelte Canon vesker fordi de var for trange. Uansett greitt å ha plass til et ekstra batteri.

Lenke til kommentar
Angående veske. Bør et kamera fraktes med objektivet av? Snuteveske vs. skulderveske...

 

Nei! det skal ikke være nødvendig. Hvis ikke objektivet er så svært at det ikke går i vesken da. Da må kamraet fraktes med et mindre objektiv, eller et lokk for å unngå støv i kamrahuset.

 

Snuteveske vs. skulderveske, tja... Jeg har brukt begge litt dann og vann. Nå bruker jeg til vanlig en liten skulderveske med plass til kamra med objektiv og ekstern blits eller et ekstra objektiv i tillegg. (crumpler) Skulderbagen blir nå mest til oppbevaring av objektiver, det er ingen ulempe å kunne reise lett også. ;)

Lenke til kommentar
Takk for gode innspill og kommentarer. Skal nerom en butikk i morgen å prøve noen kamera i handen. Rart hva man får for seg når en "leser" til eksamen.

Det blir sikkert morsomt å komme i gang...jeg begynte sist høst med mitt første speil-refleks..og har funnet ut at det er en morsom hobby...(som kan drives både ute og inne :yes: )...etter mange sammenligninger og "undersøkelser" ble det EOS400D på meg, jeg er kjempefornøyd med det...etter hvert har det blitt litt ekstra utstyr også...

RandiA

Lenke til kommentar

Små grep...

 

Da kan du vel titte litt på Olympus.

Evt så har du Nikon D40.

 

Mulig Sony A200/300/350 har små grep, jeg vet rett og slett ikke.

 

Men om du går inn i en stor fotobutikk så har de aller fleste mesteparten av merkene... Jeg anbefaler å stikke innom og prøveholde alt du kommer over innen den prisgruppen du ønsker.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Ariane:

Sitter selv på gjerdet og prøver finne ut hvilken pakke jeg skal gå for i budsjettklassen. Har selv holdt Canon 400D og Nikon D40, for meg var grepet til Nikon suverent og Canon kunne kjennes litt lite og ustabilt ut.

 

Du burde kanskje ta en titt på dette gode tilbudet som MPX er ute med nå:

 

Nikon D40 med AFS 18-55mm og 55-200mm til 3540kr!

Nikon D40 med AFS 18-55mm og 55-200mm

 

Lurer selv på snutevæske/skuldervæske, minnekortet har jeg bestemt meg for det blir SanDisk Extreme 2GB til 349kr.

Lenke til kommentar

Var på japanphoto å prøvde 400d. Da jeg ikke ble helt fornøyd spurte jeg om de hadde noen alternative kameraer. Han kom da med et Nikon kamera, men nå har jeg glemt ut modell. Han nevnte likevel at det nikon kameraet jeg holdt var "dårligere" enn Canon kameraet.

 

Jeg har av en eller annen grunn sett for meg et Canon kamera da jeg har et lite digitalt kamera i samme merke og vil kjenne igjen deler av menyen etc. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Nikon D40 kit for 3000 for noen uker siden, og det har fort blitt litt tilleggsutstyr:

 

Veske (Lowepro): 250

Renseklut: 50

Stativ (Gorillapod): 300

Minnekort (SANDISK Extreme III Secure Digital 4GB): 287

Fjernkontroll (ML-L3): 185

Batteri (uorig.): 200

 

Har vel endt på 1300-1400 i ekstrautstyr allerede. Men føler at endel av disse er temmelig nødvendige, og vil totalt sett gi meg mer enn et ekstra objektiv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...