Gå til innhold

Hvorfor krever spill så mye på pc?


Anbefalte innlegg

Denne siden bruker jeg!!

Denne siden kan treffe midt i blinken hva din pc kan takle i spillene

Bruker denne når jeg vil skaffe meg perler av spill som jeg vil ha i samlingen min

Jeg fikk ett sjokk idag, tok testen med Halo 2 og fikk over minimum..

 

Jeg har desse krava:

AMD Atlon 64 3800+ 2.2GHZ

2048 mb ram

Geforce 7650 GS 258mb

Pcen ble kjøpt juni 2007...

 

Da er denne pcen kraftigere en Xbox "1" og den gamle xboxen hadde vel 770mhz, og ett gammel skjermkort som er nok mye eldre enn Geforce 7650GS

Er dette bare en dårlig optimalisering eller krenkelse av pcplattformen?

 

For meg så er dette veldig surt fordi det er ikke alle som har råd til flerfoldige lapper på en pc. Hvorfor kan ikke pcutviklerene optimalisere slikt av jeg kan bruke pcen som spillpc og måtte slippe å oppgradere pcen for nesten hvert spill som kommer...

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I desember 2006 kjøpte jeg Geforce7950GT skjermkort, så hvordan i heiteste du kunne komme på å kjøpe 7650 et halvt år etterpå lurer nå jeg.. 7950 var ikke toppkort når jeg handlet.

 

Til spørsmålet ditt:

Om du kjøper skikkelige skjermkort osv så slipper du jo å oppgradere hele tiden. Pcen din er bare så vidt bedre enn min som ble kjøpt august2006, og det sier jo litt.

 

1. En pc skal ikke bare drive spillet, men operativsystemet og andre prosesser som ligger i bakgrunnen, dette slipper man på feks xbox der operativsystemet er svært "lettdrevet".

 

2. På konsoll kan utviklerne optimalisere for ETT oppsett, dette er umulig på pc, det er tusenvis av forskjellige pc konfigurasjoner i de tusen hjem, og optimalisering blir umulig.

 

3. Har en ikke råd til skikkelig pc så er det jo billig med konsoll vettu, noe jeg endelig har funnet ut :)

Lenke til kommentar

Sånn går det når man handler uten å ha peiling. Når man kjøper pc i midten av 2007, så passer man på å ikke kjøpe ett skjermkort som yter like bra som Geforce 6800 ultra som ble lansert i midten av 2004 :p (6800 ultra fikk ca 5750 3dmark 2005, ditt kort fikk ca 5900).

 

Er jo ikke noe problem å kjøpe pc i dag som ikke klarer å drive noe som helst 3d spill. Så her er igjen rådet, spør etter råd på nettet osv osv. Kjøper du f.eks. ett 8800gts eller gt så får du ett kort som yter 3 ganger mer enn det du har, og det til rundt 1000 lappen.

 

Link til 3dmark poeng table.

Lenke til kommentar

Man skal ikke sammenligne specs melom konsoll og pc, da det er utrolig mye ytelse å hente når man jobber mot en konkret platform som ikke forandrer seg. Det er heft å optimalisere mot forskjellige systemer, og dette vises spesielt fra mellom konsoll og pc da den utgaven som kommer sist er som oftest kastet ut på markedet uten å bruke den tiden man trenger på å optimalisere skikkelig.

Lenke til kommentar

Nå kan man heller ikke kreve at pc spill utviklere skal ta hensyn til idiotene som har kjøpt seg en pc med 2 gb ram, 500 gb hdd, rask dobbeltkjerne cpu og ett Geforce 5200 FX skjermkort.

 

Disse har jo en tilnærmet ytelse som er lik skjermkort som kom for 5-6 år siden. Det hender man får spørsmål om hvorfor ikke spillene kjører bedre på deres nye ferdigbygde hp, ibm, whatever pc, kjøpt på den lokalelektrobutikkene.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Denne siden bruker jeg!!

Denne siden kan treffe midt i blinken hva din pc kan takle i spillene

Bruker denne når jeg vil skaffe meg perler av spill som jeg vil ha i samlingen min

Jeg fikk ett sjokk idag, tok testen med Halo 2 og fikk over minimum..

 

Jeg har desse krava:

AMD Atlon 64 3800+ 2.2GHZ

2048 mb ram

Geforce 7650 GS 258mb

Pcen ble kjøpt juni 2007...

 

Da er denne pcen kraftigere en Xbox "1" og den gamle xboxen hadde vel 770mhz, og ett gammel skjermkort som er nok mye eldre enn Geforce 7650GS

Er dette bare en dårlig optimalisering eller krenkelse av pcplattformen?

 

For meg så er dette veldig surt fordi det er ikke alle som har råd til flerfoldige lapper på en pc. Hvorfor kan ikke pcutviklerene optimalisere slikt av jeg kan bruke pcen som spillpc og måtte slippe å oppgradere pcen for nesten hvert spill som kommer...

 

Det er vel derfor du har muligheten til å skru ned grafikken. På max settings er det beregnet for high end pcer. Skru ned nok så får du bra framerate. Pc spill erv el ment for både highend og vanlig pcer.

Lenke til kommentar
Denne siden bruker jeg!!

Denne siden kan treffe midt i blinken hva din pc kan takle i spillene

Bruker denne når jeg vil skaffe meg perler av spill som jeg vil ha i samlingen min

Jeg fikk ett sjokk idag, tok testen med Halo 2 og fikk over minimum..

 

Jeg har desse krava:

AMD Atlon 64 3800+ 2.2GHZ

2048 mb ram

Geforce 7650 GS 258mb

Pcen ble kjøpt juni 2007...

 

Da er denne pcen kraftigere en Xbox "1" og den gamle xboxen hadde vel 770mhz, og ett gammel skjermkort som er nok mye eldre enn Geforce 7650GS

Er dette bare en dårlig optimalisering eller krenkelse av pcplattformen?

 

For meg så er dette veldig surt fordi det er ikke alle som har råd til flerfoldige lapper på en pc. Hvorfor kan ikke pcutviklerene optimalisere slikt av jeg kan bruke pcen som spillpc og måtte slippe å oppgradere pcen for nesten hvert spill som kommer...

 

Det er vel derfor du har muligheten til å skru ned grafikken. På max settings er det beregnet for high end pcer. Skru ned nok så får du bra framerate. Pc spill erv el ment for både highend og vanlig pcer.

Det var det jeg gjorde, lagga sykt på 800x600 på low, skrudde skygger av osv..'

Jeg har gjort 3 tingen din Fenixen ;)

Synes derme konsoller er veldig billig i bruk, bare min mening!

Heldigvis UrgeLoL var det ikke jeg som kjøpte pcen ;), jeg går bare å håper denne pcen blir ødelagt :p

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Denne siden bruker jeg!!

Denne siden kan treffe midt i blinken hva din pc kan takle i spillene

Bruker denne når jeg vil skaffe meg perler av spill som jeg vil ha i samlingen min

Jeg fikk ett sjokk idag, tok testen med Halo 2 og fikk over minimum..

 

Jeg har desse krava:

AMD Atlon 64 3800+ 2.2GHZ

2048 mb ram

Geforce 7650 GS 258mb

Pcen ble kjøpt juni 2007...

 

Da er denne pcen kraftigere en Xbox "1" og den gamle xboxen hadde vel 770mhz, og ett gammel skjermkort som er nok mye eldre enn Geforce 7650GS

Er dette bare en dårlig optimalisering eller krenkelse av pcplattformen?

 

For meg så er dette veldig surt fordi det er ikke alle som har råd til flerfoldige lapper på en pc. Hvorfor kan ikke pcutviklerene optimalisere slikt av jeg kan bruke pcen som spillpc og måtte slippe å oppgradere pcen for nesten hvert spill som kommer...

 

Det er vel derfor du har muligheten til å skru ned grafikken. På max settings er det beregnet for high end pcer. Skru ned nok så får du bra framerate. Pc spill erv el ment for både highend og vanlig pcer.

Det var det jeg gjorde, lagga sykt på 800x600 på low, skrudde skygger av osv..'

Jeg har gjort 3 tingen din Fenixen ;)

Synes derme konsoller er veldig billig i bruk, bare min mening!

Heldigvis UrgeLoL var det ikke jeg som kjøpte pcen ;), jeg går bare å håper denne pcen blir ødelagt :p

 

Flott for deg :p Poenget var bare det at PC-en din er ikke beregnet for spilling. I værtfall ikke spill laget etter 2004.

Lenke til kommentar
Halo-spillene til PC er kjent for sine dårlige konverteringer fra Xbox. Ikke forvent god ytelse selv med en relativt god PC.

 

Når det er sagt er ikke PC-en til OP særlig imponerende. CPU og GPU holder ikke til dagens standard.

Eneste standaren holder på pcen er vel rammen.

Men hva krav må jeg ha for å ha standard igrunnen? Har ikke peiling på speccs som er standard idag :p

Det forandrer sykt har jeg lagt merke til i disse årene som går.

 

UrgeLoL: Du har rett, det eneste spillet jeg kan spille er Lord Of The Rings Battle For Middle Earth 2 som kom i 2006, og til og med jeg kan ikke kjøre full pupp på for eks FarCry eller HL2 :p

Endret av Toman85
Lenke til kommentar

På samme tid som du kjøpte ny pc, gjorde jeg det også, juni 2007. Jeg hadde et forholdsvis lite budsjett å rutte med(student), så det kunne ikke bli det store greiene. Likevel vil jeg mene at jeg klarte å sette sammen en maskin mye bedre enn din?! Jeg fikk en E6600, ATI 1950 Pro og 2GB ram til under 5K.

Lenke til kommentar
Eneste standaren holder på pcen er vel rammen.

Men hva krav må jeg ha for å ha standard igrunnen? Har ikke peiling på speccs som er standard idag :p

Det forandrer sykt har jeg lagt merke til i disse årene som går.

 

UrgeLoL: Du har rett, det eneste spillet jeg kan spille er Lord Of The Rings Battle For Middle Earth 2 som kom i 2006, og til og med jeg kan ikke kjøre full pupp på for eks FarCry eller HL2 :p

Jeg kan anbefale å skaffe deg et Geforce 8800 GT 512MB. Mer får du ikke for pengene i dag. Koster fra 1200 - 1500 kr. GS, som du har, er et low end kort som passer bare til 2D.

Lenke til kommentar
Ikke vår feil at du har en gammel kontormaskin:)

Da skulle du hørt dem på komplett sa om den pcen, den komplette gamingpcen ;)

Dem sa det var dual core men neida, singlecore ftw :p

 

En standard gaming pc i dag, til god pris vil være noe sånt som dette;

 

Geforce 8800

Intel core duo som kjører på 3.0ghz

2-4gb minne (omtrent ikke prisforskjell)

den dagen du skal ha ny pc får du heller spørre på forumet så er det nok rikelig med folk som er villig til å hjelpe deg :) Den siste som skal spørres er hvertfall selger, uansett om han jobber på komplett eller elkjøp.

 

Som sagt aldri kjøp 7600, 8600 osv.. rææl, hvertfall til det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...