Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som er billig i drift?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En Golf trenger ikke å bruke lite bensin. Min bruker rundt 1 liter på mila, 2 hvis jeg gir på.

 

Damn 1 liter per mil skal sei det var mye. Tror min 1,6FSI VW Golf bruker 0.65l per mil.

 

Trådstarter. Nå vet jeg ikke hva slags bil du er ute etter nøyaktig men ikke la deg lure å kjøpe en gjennomsnittlig stor bil med liten motor. Husk veier en bil over en tonn og har en 1,4l motor så vil den bruke like mye bensin om ikke mer enn en tilsvarende modell med en 1,6 eller 1,8l motor rett og slett foirdi en 1,4l motor vil anstrenge seg mer med å komme i gang med å dra tilsvarende menge med vekt enn en motor på 1,6 eller 1,8 liter. Litt funky forklart men tror du fatter tegningen. :yes:

 

Men ja Golf er å anbefale. Triller rundt 40km hver dag mellom hjemm og jobb. En full tank holder da i nesten 3 uker hvis bilen blir brukt kun til dette. Er da en del bykjøring gjennom den forbanna rushtrafikken. På landevei kan jeg lett blåse godt over 700km før den må tankes.

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

Skal du ha en VW golf, som er billig i forbruk, så kjøper du en med turbodiesel, av nyere type.

 

har selv golf, 90 mod med syncro og 1,8i og har enda ikke vært under litern på mila. meste jeg har hatt er 2,1 på mila.

 

 

Forbruket har også mye med kjørestilen din, ikke noe problem å få en bil til å bruke langt mer enn det du trenger.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å bruke bilen hver dag, til å kjøre til skolen, og til jobb. Dessuten vil den nok bli brukt til litt landekjøring (til hytta, til stranden osv.). En Volkswagen Golf er vel ikke så dyr når det gjelder forsikring heller? Ikke er de så dyre, og de har vel i grunnen ikke så mange hestene som standard?

 

Skal jeg studere i Stavanger, er de kanskje også lurt med en liten bil, som jeg lettere kan finne parkeringsplass til?

 

Mange argumenter. En kamerat av meg vil jo helst at jeg skal velge Opel, fordi både han og far hans er Opel-frelst.

Men det er da mitt valg.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om en spesifikk bil som er billig i drift? Som skal brukes som ungdomsbil?

 

Tenker på en Volkswagen Golf. Andre forslag?

 

Du sier intet om prisnivå. Det er i mine øyne vesentlig for å kunne anbefale en spesifikk modell/merke.

 

Er det litt nyere bil du er ute etter, så er det mye bra europeisk å finne. Golf er en av de.

Skal du derimot ha deg en billig-bil, både i innkjøp og drift, så ville jeg sett etter en japansk med lite / ingen rust, og iallfall styrt unna endel av de europeiske.

 

Japsene (f.eks Mazda, Toyota) holder ut lenge med lite feil på dyrere komponenter, men kan finne på å ruste endel, om de ikke er stelt skikkelig. F.eks kan du finne en Mazda 323 eller Toyota Corolla fra 90-tallet. De finnes med ymse motorer, er generelt ekstremt driftsikker og ganske snille på forbruket, og er kurant å få tak i deler/delebil, samt at bruktmarkedet flommer over av slike, pedantisk stelt av gubbe med gikt og hatt. :D

 

:thumbup: Generelt: Styr unna GTi-varianter, de er gjerne hardt kjørt. Ikke la deg lokke av bil med masse ekstra-utstyr. Jo mindre utstyr, jo mindre muligheter for feil. Kjøp av voksne/eldre mennesker. Disse plukker mindre på bilene, og har heller hatt de på verksted. Yngre har gjerne prøvd å mekke selv, med ukjente konsekvenser :hmm:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvorfor VAG? Jeg andefaler alt utenom VW, Audi, Seat og Skoda.

Noe jeg vet om elekronikken på VAG er at sikringen er det siste som ryker!

 

En kamerat hadde en Renault 19 diesel, den brukte 0,4 på mila!

Opel Corsa eller Astra 1,4 eller 1,6 er billige i drift

Toyota Carina II eller E er noe av de mest holdbare bilene jeg har kjørt!

 

Alle biler kan gå billig! Kan få en 3.0 ned på 0,7 på mila men da må du nok droppe forbikjøringer og motbaker

Lenke til kommentar
Jeg tenker meg en bil i prisklassen 20-30.000,-. Den skal være billig, ettersom det er min første bil.

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13249622 : Kjedelig bil, hjelper ikke med å sote vinduene eller sideskjørt :dribble: Men, dette er noe av det mer driftsikre som eropeerne klarer å lage. Samme platform som bla.a Peugeot 306, og samme platform brukes delvis fremdeles idag. Rust er ikke problem på disse, og bortsett fra ordinære slitasjedeler burde dette være en henimot kostnadsfri bil, så sant den er skikkelig stelt. Motoren her er en klassisk PSA-diesel, som er "uslitelig", og normalt tørst, vil tippe litt over halvliteren i denne bilen.

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13314147 : Kjenner ikke denne bilen, men Skoda lagde bra biler den gangen også. Ikke noen racer, og temmelig gubbete, men her får du en relativt moderne bil med ABS og Airbags.

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13247771 : Tåler du litt skranglelyder, er dette gode ting. Sjekk for rust, ellers er dette et temmelig sikkert kjøp.

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=12989610 : Billigere i drift enn denne skal du lete lenge etter! Temmelig feilfri bil, om den er stelt som den skal. Faktisk ganske artig å kjøre, om du takler at det tar litt tid å akse opp i 100 når du har både kjæresten og venninnen med deg ...

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13042345 Grøss og gru, gjengens kjedeligste bil! Mye bil for pengene. Sjekk for rust, og slitasjedeler som kuler/foringer/bremser, siden dette ikke varer like lenge på disse som på de mer kjente merkene.

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13165949 : Komfortabel og grei bil. Bruker litt mer drivstoff en de fleste ovenfor, men fremdeles absolutt grei, og innenfor rimelighetens grenser.

 

Alle bilene ovenfor er forholdsvis nye biler med brukbart moderne styring av drivstoff.

 

Alle er ganske "kjedelige" biler, og ikke "ungdomsbil", men i denne prisklassen tror jeg det skal rekke hardt å få både økonomi OG tøff/sprek i en pakke.

Lenke til kommentar
Jeg tenker meg en bil i prisklassen 20-30.000,-. Den skal være billig, ettersom det er min første bil.

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13249622 : Kjedelig bil, hjelper ikke med å sote vinduene eller sideskjørt :dribble: Men, dette er noe av det mer driftsikre som eropeerne klarer å lage. Samme platform som bla.a Peugeot 306, og samme platform brukes delvis fremdeles idag. Rust er ikke problem på disse, og bortsett fra ordinære slitasjedeler burde dette være en henimot kostnadsfri bil, så sant den er skikkelig stelt. Motoren her er en klassisk PSA-diesel, som er "uslitelig", og normalt tørst, vil tippe litt over halvliteren i denne bilen.

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13314147 : Kjenner ikke denne bilen, men Skoda lagde bra biler den gangen også. Ikke noen racer, og temmelig gubbete, men her får du en relativt moderne bil med ABS og Airbags.

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13247771 : Tåler du litt skranglelyder, er dette gode ting. Sjekk for rust, ellers er dette et temmelig sikkert kjøp.

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=12989610 : Billigere i drift enn denne skal du lete lenge etter! Temmelig feilfri bil, om den er stelt som den skal. Faktisk ganske artig å kjøre, om du takler at det tar litt tid å akse opp i 100 når du har både kjæresten og venninnen med deg ...

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13042345 Grøss og gru, gjengens kjedeligste bil! Mye bil for pengene. Sjekk for rust, og slitasjedeler som kuler/foringer/bremser, siden dette ikke varer like lenge på disse som på de mer kjente merkene.

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13165949 : Komfortabel og grei bil. Bruker litt mer drivstoff en de fleste ovenfor, men fremdeles absolutt grei, og innenfor rimelighetens grenser.

 

Alle bilene ovenfor er forholdsvis nye biler med brukbart moderne styring av drivstoff.

 

Alle er ganske "kjedelige" biler, og ikke "ungdomsbil", men i denne prisklassen tror jeg det skal rekke hardt å få både økonomi OG tøff/sprek i en pakke.

 

Hehe;) Ja, men nå skal det da sies at jeg ikke er særlig interessert i styling eller hestekrefter. Er interessert i en alright bil, uten rust, som jeg kan kjøre til skole og jobb.

 

Hvordan ville dere si at en forholdsvis ny Volvo 240 er for en ungdom? Tenker på bensinforbruk, kjøreegenskaper, komfort, sikkerhet osv.?

Lenke til kommentar

Jeg har luktet litt omkring og spurt alle og enhver om bensinforbruket på bilene deres, av egen interesse for dette en stund. Det jeg har kommet frem til at må være det beste, er en mellomgammel toliters dieselbil. Peugeot 406 2.0 Diesel, 96 eller nyere, som er kjørt inn rett er nede på 0.5 på mila selv for stasjonsvogner, og etter sikkerhetsratingene jeg har sett er 96-modellen til Peugeot _den_ mest kolisjonssikre i årsklassen. Japsene er driftsikre, og en 1.4 liters Nissan Sunny sedan til en kompis ruller på spøtt-og-ingenting 0.4 bensinliter på mila. Men japsene er også de desidert minst kolisjonssikre, etter tabellene jeg har lest. Sikker oppbygging er gjerne avhengig av litt tyngre materialer, tenker jeg. Jeg har sett en gammel Passat 2.0 diesel som skulle bruke mellom 0.45 og 0.55 på mila i følge annonsen. 2.0 diesel Toyota Camry er også fine saker, som vistnok skal bruke minimalt. Volvo har jeg liten tro på, og det er vel stor sjanse for at den vil være idiotungdom-kjørt, men av de riktig gamle skal de være blandt de mest kolisjonssikre, relativt driftsikre og så er de vistnok den perfekte ingangen til bilmekking-verdenen fordi de er så lette å mekke på og man kan gjøre så mye med dem.

Lenke til kommentar
Hvordan ville dere si at en forholdsvis ny Volvo 240 er for en ungdom? Tenker på bensinforbruk, kjøreegenskaper, komfort, sikkerhet osv.?

Bensinforbruk: med F-motor (elektronisk innsprøytning uten turbo, fra '88-89) ligger det vel på rundt literen ved normal bykjøring hvis alt er som det skal.

 

kjøreegenskaper: båt

 

komfort: helt greie seter, men bilen ble jo tross alt introdusert på 70-tallet. Det vises.

 

sikkerhet: folksam sier den er over gjennomsnittet sikker i sitt segment, men det er ikke så mye "tanks" som alle skal ha det til.

 

Dessuten er de somregel grusomt dyre i innkjøp. Det er jo en haugammel bil med steinalderteknologi..

Lenke til kommentar

Det er et vanskelig valg dette. Jeg vil få mest mulig ut av pengene, og vil helst betale minst mulig når det gjelder forsikring, vegavgift, drivstoff og vedlikehold. Vanskelig å finne den perfekte bilen, som er billig innenfor alle disse utgifts-kategoriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...