Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre tillater ikke drikking.


Anbefalte innlegg

Når ble det å lære barna at lover og regler er tøyelige og ikke gjelder dem? I såvall, hvilke lover er tøyelige og hvilke er ikke det?

 

Er det ok å naske så lenge det "bare er snakk om småpenger"?

Er det greit å kjøre for fort ok så lenge det "bare er 10 km/t over grensen"?

Er det i orden å kjøpe/selge illegale narkotiske stoffer hvis det bare er "noe man skal prøve èn gang"?

Er det ok å piratkopiere musikk så lenge man ikke gjør det så alt for ofte?

 

Hvis du kjører 10km/t over grensa, syntes du det er greit at barna dine gjør det?

Hvis du piratkopierer musikk, syntes du det er greit at barba dine gjør det?

Og mere relevant;

Hvis du begynte å drikke når du var 16, syntes du det er greit at dine egene barn også gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss foreldrene har ett godt forhold til alokohol og kosedrakk når de var små så er det jo større sjans for att foreldrene gir barna lov til dette.

Hva så viss noen kjører 10 km/t over grensa? Farligere å kjøre 10 km/t under fartsgrensa.

Piratkopiere musikk? Hva er farligt med det :!:

Lenke til kommentar
Når ble det å lære barna at lover og regler er tøyelige og ikke gjelder dem? I såvall, hvilke lover er tøyelige og hvilke er ikke det?

 

Er det ok å piratkopiere musikk så lenge man ikke gjør det så alt for ofte?

Ja, det er ok :D

 

Men fra spøk til revolver.

 

Jeg drakk første gang når jeg bodde på hybel, og starta med 1/2liter 20% Frost (norske greiene med krøkkebær), så ble det 50% heimbrent, og enda mer heimbrent. Så kom en pizza i størrelse Big One opp. På vegg-til-vegg-teppe.

 

Jeg fant ut at jeg tålte 1/2 liter Vikingfjord 40% og litt øl, da var jeg i ok fart :p

 

Men, foreldre-delen. Jeg har nok litt "patetisk" pappa (finner ikke ord, ææææ), for han vet ikke at jeg drikker, og har drukket i to år nå (er 18), og faktisk ikke at jeg har drukket etter jeg ble 18 heller.

 

Men jeg er vel en av de som ble beskrevet da: Jeg vet hvor mye jeg tåler, og drikker for å være sosial, og hjelper heller andre enn å bli hjelpt selv ;)

Endret av Seruka
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Til trådstarter, du kan jo stille deg dette spørsmålet :

 

Ville du gitt din sønn/datter på 16år dra ut på fest ?

 

 

Jeg tror foreldrene dine har rett i at du er for liten til å drikke, du er tross alt 16 år.

Vent heller 2 år så kan du drikke med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Til trådstarter, du kan jo stille deg dette spørsmålet :

 

Ville du gitt din sønn/datter på 16år dra ut på fest ?

 

 

Jeg tror foreldrene dine har rett i at du er for liten til å drikke, du er tross alt 16 år.

Vent heller 2 år så kan du drikke med god samvittighet.

Ja, vis han/hun kom hjem til riktig tid i god stand.

Lenke til kommentar

Det viktigste foreldre kan gjøre er å gi sine barn et trygt og godt fundament i livet. Gi sine barn troen på selg selv, vise at de er elsket. Frihet under ansvar er ikke frihet uten ansvar. En tenåring som er trygg på seg selv og vet at en er elsket vil takle dette ansvaret. Som tenåring vil en ha ansvar, vil vise at en duger, fordi som tenåring blir en til stadighet mottaker av foreldrenes "masing". "Masing" som selvfølgelig, i foreldrenes øyne, er bekymring. Jeg er selv far til to små gutter, så tenåringsstadiet er ennå noen år unna, men jeg kan selvfølgelig nå lettere sette meg inn i hva denne "masingen" bygger på.

 

Det verste med rollen som forelder er at noe tragisk, fks. alkoholisme, narkomani, død, skjer med ens barn. Både fordi en i verste fall mister sitt eget barn, og kanskje kan klandres helt eller delvis for tragedien. En slik byrde er ikke lett å bære. Jeg har selv tenkt gjennom scenarioer der mine barn blir utsatt for forferdelige ting, og tro meg...den følelsen gjør det "nødvendig" for foreldre og "mase".

 

Det flotte med 2008 er at du, som ung i dag, har muligheten til å komme her og opparbeide deg kunnskap med et par tastetrykk og litt lesing. De foreldre (slik som meg) som svarer deg her hadde ikke den muligheten. Jeg synes du virker ansvarlig og "voksen" som faktisk "tar deg bryet" med å komme her for å søke råd.

 

Det er foreldrene dine som bestemmer over deg, men i praksis kan de egentlig bare nekte deg å drikke i deres hus. Det har ingen hensikt for dem å drive spionasje, og straff har ingen hensikt. Det vil bare føre dere lenger vekk fra hverandre. Hvis dine foreldre viser deg tillit skal du til gjengjeld være åpen med dine foreldre. Fortell dem hva du gjør, hvor du er osv. også når du er edru.

 

Vis dine foreldre at du har det godt med deg selv, og de vil få de godt med seg selv.

Lenke til kommentar

Godt svar, har allerede tatt det til etterretning og klarer lettere å sette meg inn i deres posisjon. Kjekt å høre fra noen eldre med erfaring som har hørt min side av saken. Å ta dette opp direkte med foreldre er håpløst da de allerede har bestemt seg og ikke klarer å forstå (men alikevel se) min side av saken.

Lenke til kommentar

Jeg har forbud til jeg er 18 år. Har en eldre bror som begynte å ta til flaska i 15-årsalderen, og endte opp som narkoman. Mine foreldre så absolutt hvor det begynte: Med alkoholen. De fikk erfart det på den aller verste måten, og de vet nok mer om hvor mye en 16-åring klarer å kontrollere seg enn meg. Selvfølgelig ble jeg litt oppgitt når de la inn dette forbudet, men ved å tenke på hvor mange år jeg har igjen å leve så klarer jeg jammen meg å holde meg i 2 år til.

Lenke til kommentar
...ved å tenke på hvor mange år jeg har igjen å leve så klarer jeg jammen meg å holde meg i 2 år til.

Flott at du respekterer denne avgjørelsen tatt av dine foreldre. De hadde jo hatt liten mulighet til å kontrollere din hverdag hvis du hadde valgt og ikke samarbeide med dem. Jeg kan tenke meg at de fleste vennene dine drikker en gang i blant...eller oftere.

 

Nå har jo foreldrene dine opplevd noe av det verste en forelder kan oppleve, så de er nok livredde for at det samme skal skje med deg. Dog, alkoholen kan ikke ta skylden for at din bror ble narkoman. Her er det andre faktorer som har vært avgjørende, ellers ville vi hatt mange narkomane i verden.

 

Jeg forstår at du ble oppgitt da dette forbudet ble innført, da du er den siste som kan klandres for hva som skjedde med din bror. Hvis du/dine foreldre tror/mener at en reduserer faren for narkomani ved å utsette "drikkestart" til en er 18 år, så er det den beste løsningen for dere alle. Lykke til :).

Lenke til kommentar

Det er neppe særlig helsebringende for 14-15 åringer å helle i seg alkohol hver helg. Ei heller er det særlig heldig for familielykke og relasjonsbygging at foreldre reagerer med totalforbud og surmuling. Det er en utopi å holde landets ungdom borte fra alkohol til de er 18 år, bare fordi loven tilsier det. Javisst begynte de fleste av dagens narkomane og alkoholikere å drikke og kanskje røyke fra de var svært unge, men i de færreste tilfellene er dette alene årsaken til et senere liv som misbruker. Her spiller flere ting inn. Jeg vil hevde at det er lettere å havne i feil fil om man kun møter forbud og kjeft fra sine foreldre i slike tilfeller enn hva det er om man blir møtt med forståelse for at man faktisk bare er 15 år og er i ferd med å uforske livet.

 

Jeg tror nok majoriteten av foreldre vil reagere slik som det dine gjør når du forteller at du drikker hver helg. For foreldrene dine spiller det ingen stor rolle om det er mye eller lite, i deres ører høres det uansett mye ut. Det er ikke så mange år siden du var liten og dette er en overgang som det ikke alltid er lett for foreldre å takle.

 

Det gjør ikke situasjonen spesielt enkel for deg at foreldrene dine reagerer som de gjør. Jeg har ikke tro på at veien å gå er å nekte deg å drikke, og du vil antakeligvis ikke slutte med det heller, selv om det helt sikkert ikke hadde gjort noen ting om du reduserte litt på hyppigheten.

 

Jeg skal ikke gjøre meg som noen dommer over hva dine foreldre sier, du er deres barn og det forventes at du lever etter deres regler. Det beste er nok om du klarer å få til en fin dialog med de om dette hvor dere med respekt for hverandre får utløp for deres ulike syn.

 

Jeg håper det ordner seg for deg trådstarter, og ønsker deg en fin ungdomstid! For meg fremstår du som en flott, ansvarsfull og høyst oppegående ungdom.

Lenke til kommentar

Etter en del advarsler om at vis jeg drikker så må jeg bli med ekstra masse på ferie som straff, så har jeg kuttet ned både på både mengde og hyppighet. Kan alikevel ikke se at dette er rett måte å gjøre det på, når ferien er slutt så er det jo bare "på'n igjen". Har alikevel redusert endel ellers og, men drikker kansje litt mer men sjeldnere nå. Men alikevel er jeg fortsatt den som hjelper og ikke trenger å bli hjulpet, for å si det sånn. Dog jeg tror bare de føler at de er pliktig til å nekte meg i å drikke alkohol - de sjekker langt ifra like godt nå om jeg har drukket som tidligere (men må legge til at de hadde merket om jeg kom halveis full hjem"). Slik det var med min søster så nektet de henne i å drikke, men når hun hadde passert 17 år så lot de som om de ikke la merke til at hun var brisen og kansje vel så det.

 

Løsningen er vel å holde det lavt og lite, både i nå og fremtid.

 

Takker for gode svar!

 

~Todda7

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er rimelig av dem. Og de kan nekte deg så lenge du bor hjemme. Du kan være 40 år og bo hjemme og forsatt bli nekta det.

 

18 år så har du lov til å kjøpe på butikken.

Men bor du hjemme så kan foreldrene dine forsatt bestemme over deg.

 

Så ikke kom å tro selv om du blir 18 engang så har du lov til å drikke så mye du vil, for så lenge du bor hos foreldrene dine så har de ansvaret over deg og bestemmer over deg.

 

Punktum.

Endret av Yurhoo
Lenke til kommentar

Når du er 18 så kan du drikke, uansett om du er hjemme eller på byn. Foreldre kan ikke nekte deg i å drikke nå du er over 18. De kan jo selfølgelig kjefte å si at du ikke får lov, men når det gjelder norsk lov kan du drikke hjemme

Lenke til kommentar
Når du er 18 så kan du drikke, uansett om du er hjemme eller på byn. Foreldre kan ikke nekte deg i å drikke nå du er over 18. De kan jo selfølgelig kjefte å si at du ikke får lov, men når det gjelder norsk lov kan du drikke hjemme

De kan juridisk sett også kaste deg ut hvis du bryter med husets regler...

Lenke til kommentar
Til nå har ikke foreldrene dine oppdaget det, men sist helg var du så beruset at de merket det. Det virker altså som om drikkingen din blir verre og verre, og hvis dette fortsetter hver helg kan du få problemer.

 

Drugis (eller er det dr.phil??) kom igjen, ikkje dra inn lovverket i dette er du snill. Alle veit at ungdom byrjar tidleg med alkohol, til tross for aldersgrensa for å KJØPE alkohol. Nokon drikk oftare og meir enn andre, det høyrer med historia. Slik eg oppfattar trådstartar sin situasjon, så trur eg ikkje han "kan få problemer", som drugis viftar med pekefingeren om. Trådstartar verkar faktisk som ein fornuftig fyr som ikkje tek drikkinga for langt, og det skal han ha creds for i så ung alder.

 

Eg oppfordrar ikkje til å drikke her, men kom an folkens, take a bite of reality.

 

 

Faktisk er lovverket en MEGET stor faktor her. Det er viktig at du er oppmerksom på at foreldre har lov til å be politiet om å hente berusede barn ut av hjemmet og settede i fyllearrest i max 48 timer, i samråd med politiet. Det gjør at barn får en litt annen opplevelse , og får se baksiden av medaljen alkohol.

 

Jeg er vokst opp med en far som er totalt avholds i forhold til alkohol, og moren min har velmer eller mindre samme mening. De har alikevel latt meg gjøre egne erfaringer rundt alkohol o.l, ikke fordi de mener at lovverket ikke gjelder, men fordi de mener jeg burde få muligheten til å gjøre mine egne erfaringer rundt det. det tror jeg mange foreldre hadde kunnet tjene mye på. Overvåket ansvar , som det kales, er en bra måte og forbedrede barn på voksenlivet. Jeg er i dag 26 år, og har den dag i dag ett sunt forhold rundt det å gå ut i helgene og drikke. jeg kan godt drikke meg ful, men jeg vet også da at jeg er ansvarlig for det jeg gjør. De har IKKE som det sies over her juridisk lov til å kaste deg ut av gata, da det er å settemidreårige i fare. Hvis så skjer, kontakt politiet umiddelbart,og foreldrene dine vil bli straffet.

Endret av frodeskibrek
Lenke til kommentar
Når du er 18 så kan du drikke, uansett om du er hjemme eller på byn. Foreldre kan ikke nekte deg i å drikke nå du er over 18. De kan jo selfølgelig kjefte å si at du ikke får lov, men når det gjelder norsk lov kan du drikke hjemme

 

Så lenge personen bor hos foreldra sine, så er det foreldra som har ansvaret over personen. Derfor har den personen ingen rett til å si han kan drikke, så lenge han trenger foreldrene dine for å ha et sted å bo.

 

Sånn er'e.

Lenke til kommentar
Når du er 18 så kan du drikke, uansett om du er hjemme eller på byn. Foreldre kan ikke nekte deg i å drikke nå du er over 18. De kan jo selfølgelig kjefte å si at du ikke får lov, men når det gjelder norsk lov kan du drikke hjemme

 

Så lenge personen bor hos foreldra sine, så er det foreldra som har ansvaret over personen. Derfor har den personen ingen rett til å si han kan drikke, så lenge han trenger foreldrene dine for å ha et sted å bo.

 

Sånn er'e.

HELT feil. Man er myndig ved 18 års alder, og dermed kan ikke foreldre true med å kaste noen ut hvis de drikker.

Lenke til kommentar
Jeg har forbud til jeg er 18 år. Har en eldre bror som begynte å ta til flaska i 15-årsalderen, og endte opp som narkoman. Mine foreldre så absolutt hvor det begynte: Med alkoholen. De fikk erfart det på den aller verste måten, og de vet nok mer om hvor mye en 16-åring klarer å kontrollere seg enn meg. Selvfølgelig ble jeg litt oppgitt når de la inn dette forbudet, men ved å tenke på hvor mange år jeg har igjen å leve så klarer jeg jammen meg å holde meg i 2 år til.

Når du sier narkoman er det vel snakk om sterkere ting en hasj vel?

Lenke til kommentar
Når du er 18 så kan du drikke, uansett om du er hjemme eller på byn. Foreldre kan ikke nekte deg i å drikke nå du er over 18. De kan jo selfølgelig kjefte å si at du ikke får lov, men når det gjelder norsk lov kan du drikke hjemme

 

Så lenge personen bor hos foreldra sine, så er det foreldra som har ansvaret over personen. Derfor har den personen ingen rett til å si han kan drikke, så lenge han trenger foreldrene dine for å ha et sted å bo.

 

Sånn er'e.

HELT feil. Man er myndig ved 18 års alder, og dermed kan ikke foreldre true med å kaste noen ut hvis de drikker.

 

Så klart kan de det? blir jo akkurat samme som å ta inn en leieboer, hvis leieboeren bryter en regel du har satt så kan leieboeren bli kastet ut.

 

ratt? =P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...