Gå til innhold

Dreamcast - hvorfor floppet den?


Anbefalte innlegg

Det var den japanske importversjonen hvor man også fikk med en del spilll. Når den kom offisielt til Norge i oktober 1999 kostet den 3000 kroner hos Spaceworld (som jeg tror var eneste elektrokjede som førte konsollen). Etter ett år (når PS2 kom) kostet den 2000 kroner. Samtidig kostet PS2 4500 kroner, så det var absolutt ikke prisen det var noe galt med.

 

Når det gjelder 3D-revolusjonen så var Sega først der også med Saturn, dog bare noen måneder før PlayStation. Og de kom med Sega CD helt tilbake i 1991, men hvorfor de floppet er en annen historie...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble brukt til diverse ting. F.eks. i et FPS man spilte i split-screen kunne man se hvor mye ammo og liv man hadde igjen. Man kan også ta ut displayet fra kontrollen og bruke den til å spille en del enkle mini-games som var med på diverse spill, bruke den som en slags Gameboy:

 

367px-Memorycard_VMU.png

Lenke til kommentar
Det var den japanske importversjonen hvor man også fikk med en del spilll. Når den kom offisielt til Norge i oktober 1999 kostet den 3000 kroner hos Spaceworld (som jeg tror var eneste elektrokjede som førte konsollen). Etter ett år (når PS2 kom) kostet den 2000 kroner. Samtidig kostet PS2 4500 kroner, så det var absolutt ikke prisen det var noe galt med.

 

Jepp, undertegnede kjøpte PS2 på midnatt-release for 4500,- på Free Record Shop.

Lenke til kommentar

Ok kanskje dette er lettere å forstå. Selv om Sega pionerte 3d grafikk, så hjelper det ikke når Dreamcast har 100 spill og Playstation har 10.000 spill. Da er det Playstation som får æren for å revolusjonere spillmarkedet med moderne teknologi.

 

Det hjelper ikke at du er først ute hvis produktet ditt ikke selger. Det var ikke konkret ment, men en aktuell metafor for hvordan markedet og produktene utviklet seg på denne tiden.

 

For eksempel, det er Windows vi kan takke for at datamaskiner gikk over til grafiske grensesnitt, selv om Macintosh egentlig hadde det først.

Lenke til kommentar
Litt skremmende å tenke på hvor mye markedsføring og timing har å si.

 

Ja jeg er delvis enig. Det er kanskje lett og tro at selgere har ansvaret for suksessen til alt. Men det er ikke så lett. Selv om Sega hadde 3d grafikk på konsoll før de andre, så betyr det ikke at de andre bare kunne "plukke" teknologien fra hylla.

 

Tenk deg at helt i startfasen så måtte Sony gjøre like arbeid og innovasjon bak teknologien sin, selv om de ikke var først.

Lenke til kommentar
Litt skremmende å tenke på hvor mye markedsføring og timing har å si.

 

Helt enig. Jeg føler det er her Sony har gått litt i fella. Det fantastiske med PS3 skulle liksom være hardwaren, men hvem i all verden bryr seg? Cell-prosessor, javel, også da? Blu-ray? Synes liksom de var litt for tidlig ute med Blu-ray. DVDen er ikke død enda, selv om jeg ser at PS3 nok var med å avgjøre formatkrigen mellom HD-DVD og Blu-ray. (Kan man si at Sony vant formatkrigen, men tapte konsollkrigen? Ja, jeg innser at mange vil påstå at PS3 vil ta igjen X360, men jeg er ikke like optimistisk.)

 

Markedsføring og timing er meget viktig, mye viktigere enn ting som hardware-specs. En annen viktig egenskap for et selskap er å kunne innse når man blir forbigått, og være tidlig ute med å satse på en nisje. Se på Nintendo, for Guds skyld. Jeg var sikker på at det var Nintendos tid til å dø i denne generasjonen, men så feil kan man ta. De innså tidlig at de ville tape om de satset på Sony og Microsofts linje, fant sin egen nisje, og gjorde det fantastisk.

Lenke til kommentar

Fordi folk er idioter of kjøper kun ting man har har sett endeløse reklamer for isteden for å tenke og undersøke litt selv.

 

Nå var det forøvrig mest økonomien til Sega det sto på. Dreamcast gjorde det bra i Amerika, UK og Japan. Den solgte rundt 10 millioner før de måtte gi opp. Så salget på den var omtrent likt med hvordan 360 og PS3 har vært.

 

PS3 gjør det vel faktisk verre i Japan enn Dreamcast gjorde.

Lenke til kommentar
*snip*

Shenmue er og blir en av mine absolutte favorittspill, men det er langt fra et like tilgjengelig spill.

 

 

Å lese dette her fikk meg til å savne min dreamcast med fiskestang og soul calibur og crazy taxi og house of the dead, og tokyo racing(el noe lignende) og det dritkule boskespillet jeg ikke husker navnet på! Og de små dyra i sonic adventure som man kunne legge over på minnekortet og så bruke de som datadyr der!

 

Den maskina var rå og den følelsen jeg fikk av shenmue kan kun sammenlignes med ocarina of time til N64. ( om ikke shenmue toppa den egentlig:) ) Har nå kjøpt shenmue 2 til xbox 1 men dessverre ikke tatt meg tid til å spille da jeg vil legge en god slump med tid til det når jeg først begynner igjen.

 

Ellers så har jeg alltid vært lei meg for at den ikke holdt ut lenger da den hadde så mye potensiale og sega alltid har lagd bra spill i mine øyne. Men går an å håpe på en ny konsoll fra dem en gang i fremtiden!

Lenke til kommentar

Importerte meg ein DC her tidligere i år, i hovudsak for å spille Shenmue. Og for eit spill!!! Eg blei sittende stort sett i ett med dette spillet til det heile var over, rett og slett herlige greier!!

Som glx-rider over her så skaffet eg med Shenmue 2 til Xbox, men har egentlig ikkje funnet tid til å sette meg ned med denne tittelen, og kun fokusere på dette.

 

Forøvrig så er eg i besittelse av Dead or Alive 2,Metropolis Street Racer og Soul Calibur!

Lenke til kommentar

Ah, ser fram til å bruke litt kvalitetstid på Dreamcast igjen når jeg er ferdig med GTA4, Bioshock, Halo 3, Gears of War, Zelda TP og alt det andre nextgen-tullet jeg har liggende.

 

Favorittspillene er:

 

1. Shenmue II

2. Shenmue

3. Metropolis Street Racer

4. Jet Set Radio

5. Crazy Taxi

6. Soul Calibur

7. Ikaruga

8. Rez

9. Rayman 2

 

 

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at jeg har Half-Life til Dreamcast, et spill som aldri ble offisielt utgitt (ble kansellert i siste sekund før release). Ekstrapakken Blue Shift som følger med spillet skulle opprinnelig være eksklusivt til Dreamcast.

 

Jeg drev Norges første og eneste Dreamcast-side i sin tid (DCNorway.com) og er i besittelse av titalls promospill.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...