Gå til innhold

Få alt i bildet skarpt og klart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker ca alltid Av mode da jeg er ute av studio. Setter kamera på AV + spot måling, og styrer eksponeringen med EV steps. Mye enklere, kamerane nowdays er jo blitt ganske så flinke til å måle lys selv;)

Og nyere kamera er sikkert enda flinkere enn min mk ii.

 

Om det ikke er veldig vanskelige lysforhold som feks i kirker osv, da bruker jeg manuell.

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte Canon 30D, som jeg fortsatt har, skjønte jeg at det ikke var noe annet valg enn å bruke M. Vil du ha full kontroll over bildene dine så er det jo M så må til.

 

Flere proffe fotografer og fotolærere har forbauset seg over at jeg brukter M i så ung alder:P Men uansett, jeg hadde akkurat samme oppsett som deg - med samma objektivet, som jeg etterhvert solgte. Den linsa er en forbannelse og nesten umulig å få gode skarpe bilder med.

 

Den er helt grei å bli kjent med foto med. Øve seg med den i ett år eller mer går helt fint. Men etterhvert fikk hvertfall jeg, litt høyere standarder og krav og kjøpte meg L-optikk. Kunne ikke vært mer fornøyd.

Lenke til kommentar
Når jeg kjøpte Canon 30D, som jeg fortsatt har, skjønte jeg at det ikke var noe annet valg enn å bruke M. Vil du ha full kontroll over bildene dine så er det jo M så må til.
Spørsmålet er jo hvordan du bruker M. Hvis du bruker M og faktisk vurderer og stiller verdiene selv, har du full kontroll, men gjør du som mange M-brukere og følger lysmåleren nærmest slavisk kunne du like gjerne brukt blenderprioritet - du har like mye kontroll over bildet. Det er en svært god grunn til at lysmåler og blenderprioritet kom på kameraene - det er faktisk ikke bare latskap ;-) Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Det er vrøvl å hevde at man får mer kontroll med M. M gir mer kontroll under ekstremt skiftende lysforhold, f.eks. ved maritim fotografering i fart. Der de egentlig lysforholdene tilsier samme eksponering, med der lysmåleren blir lurt på forskjellige måter.

 

Jeg husker at jeg har brukt M det siste året, men husker ikke på hvilke bilder lenger. De siste bildene jeg faktisk husker jeg var avhengig av M var serien "Le Grand Bleu" fra sommeren 2006. Det er så enkelt at både jeg får like stor kontroll over enkelteksponeringer ved å bruke A i kombinasjon med AE-lås.

 

At det er en god øvelse å bruke M det første året er jeg selvfølgelig enig. Skulle bare mangle, siden jeg var tvunget til å bruke M frem til 2003.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kupper denne tråden litt siden temaet ligner.

 

Er ute å fotograferer med en kompis som har et Nikon D200. Når vi skal fotografere fugler har han en egen bryter på sitt kamera som han stiller til at fokus alltid skal være på det nærmeste objektet.

Når han ber meg stille noe lignende på mitt kamera (Canon 30D) merker jeg at panikken slår meg. Er det varmen som har gjort meg idiot eller finnes ingen lignende funksjon på Canon?

Endret av MikeLevy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...