Gå til innhold

Oppvaskmaskin , eller gamle måten?


Anbefalte innlegg

Jeg har merket meg det at de fleste av mine venner og bekjente bruker oppvaskmaskin isteden for gamle måten.

 

Selv bruker jeg gamle måten fordi jeg føler jeg har mer kontroll over renheten , samt at det er koselig å holde på med mens jeg hører på litt musikk eller liknende. Vasker gjerne kjøkkenbenken og litt sånn mens jeg venter på at det skal bløte seg opp. Og ja , jeg har oppvaskmaskin :p

 

Hvordan vasker du opp , og hvorfor? Og gjerne også om du er mannen eller kona i huset , og hvem av dere som normalt gjør det.

 

 

Edit: Min fremgangsmåte.

 

Fyller i varmt vann helt opp till "renna". Deretter tar jeg en rask sprut med zalo.

Legger oppi det jeg får plass til. Om jeg må fylle opp flere ganger med oppvask så bytter jeg vann. Lar det ligge i 10-15min for å bløte seg opp.

Deretter vasker jeg alt med oppvaskbørsten og skyller det i rennnende lunka vann.

Etterhvert som tingene er skylla, legger jeg dem oppned på kjøkkenbenken oppå et rent håndtkle. Håndkledet samler opp vannet som renner av. Når alt er ferdig så tørker jeg og legger det inn i skapet. Deretter tørker jeg ut av vasken og sånn.

Endret av frentix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde oppvaskmaskin i forrige leiligheten jeg leide, har ikke oppvaskmaskin i dag.

Det er greit nok å ta oppvaska men det er en innmari kjekk fordel med oppvaskmaskin.

 

Det hendte at det lå igjen rester på tallerkener/bestikk når oppvaskmaskinen var ferdig men jeg mener ikke at dette trekker noe ned på renheten da oppvaskmaskinen regelrett koker oppvaska. Til tross for at jeg såvidt tok i en oppvaskkost før jeg var 18 er jeg faktisk flink til (og i en viss grad glad i) å gjøre husarbeid. Om denne gleden skyldes at foreldrene mine ikke "tvang" meg til å gjøre husarbeid - eller fordi jeg har dårlig samvittighet for å ikke ha gjort noe husarbeid hjemme gjennom hele barndommen.. I don't know..

 

Edit:

Når det gjelder hvordan jeg vasker opp:

Først alt av glass, deretter alt av tallerkener. Slenger bestikk i oppvaskkummen mens jeg skyller glass/tallerkener (gidder ikke å vaske èn tallerken, skylle èn, vask.... tar alt på en gang). Vasker bestikk og til slutt kjeler og annet stash. Også tørker/rydder jeg alltid alt på plass med en gang jeg er ferdig.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Oppvaskmaskinen har vært ødelagt de 2 siste månedene så her i heimen går det i håndvask, når er jeg riktinok en gutt på 17 som bor hjemme hos mor så vi deler på oppvasken, har faktisk ikke noe i mot og hjelpe til hjemme. Gjør husarbeid nesten hver dag og min mor maser aldri på meg.

Lenke til kommentar

Har ikke oppvaskmaskin, noe jeg heller ikke har det store behovet for siden jeg bor for meg selv, og har lært meg å være litt økonomisk med anveldelse av glass, asjetter, bestikk og så videre. Da kan jeg vaske opp i batch-modus én til to ganger i uken, og det fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Synes det er helt forferdelig å fylle opp med masse vann og vaske alt i dette vannet.

Det blir jo så utrolig grisete.

 

Jeg bruker å la varmt vann renne på gjenstanden jeg vasker. :)

 

Bruker mye vann på denne måten, men jeg vasker aldri opp noe serlig.

Bor hjemme enda. :p

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Akkurat flyttet inn i leiligheten min og jeg må dessverre vaske opp på den gamle måten ... Men det blir nok garantert en oppvaskmaskin etterhvert :)

 

Har litt liten plass på benken så jeg vasker en ting og tørker den osv osv.

Endret av Giba
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så lenge jeg er et sted med oppvaskmaskin, bruker jeg det (unntatt til gryter, panner og slike store ting som opptar for stor plass), mens her på hybelen hvor jeg verken har råd eller plass til slik luksus, vasker jeg opp på den gode, gamle måten.

 

Først setter jeg alt sammen utover på komfyren og benken slikt at de står en og en (unntatt bestikk og slikt, som gjerne ligger på fat og i gryter og panner). Så drypper jeg noen dråper Zalo på hver ting og begynner hovedsaklig med panner, stekespader, store kniver og slikt, såper inn med oppvaskkosten, skyller i så varmt vann at huden min skriker i smerte hver gang, gjentar til det ser ganske så rent ut og fortsetter med neste ting.

 

Tørker etter hvert som mye samler seg opp og setter det på plass sådann.

Er blitt en liten, fast rutine på hvordan jeg gjør ting og setter av en halvtime - tre kvarter til oppvask samtidig som jeg glemmer tanken på å dusje den dagen mtp. at jeg har en ganske liten varmtvannstank så selv om jeg dusjer i 15 min i vann på rundt 32 - 33 grader, så har jeg ikke nok varmtvann til oppvask.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...