Gå til innhold

Minitest av Asus EEE 900 (20 GB)


Anbefalte innlegg

Asus EEE 900

 

eee-pc-900.jpg

Da var endelig oppfølgeren til 701 (4G) i hus. Som sist gang ble jeg virkelig overrasket over størrelsen (vært 3-4 måneder uten) og fortsatt så sikla flere av kollegaene mine på pc’en.

Den oppgraderte varianten er noe dyrere enn den forrige. Men fortsatt blant de rimeligste pc’ene og i sin egen klasse blant de ultraportable; enn så lenge…

Hvis du vil lese den forrige testen så finner du den HER.

 

Spesifikasjonene er som følger:

Prosessor: Intel Celeron M – 900 MHz

Ram: 1 gb

Harddisk: 4 GB + 8 / 16 GB

Skjerm: 8.9” (1024x600)

Batteri: 4 celler (5800 mAh)

Operativsystem: Windows / Linux

Andre finesser: 1.3 mp webkamera, minnekortleser, mikrofon, wlan

Vekt: 0,99 kg.

Størrelse: 225 x 170 x 22 med mer

Tilkoplingsmuligheter: 3 x USB – 1 x VGA – 1x Mikrofoninngang – 1 x Lydutgang – 1 x 100 Mbit nettverkskontakt

 

Denne maskinen er foreløpig kun i hvit, men det vil også komme en sort versjon etter hvert. Denne er kun lansert i Asia enda. USA står for tur den andre uka i mai måned, mens vi i Norge ser kanskje noe til den ”gamle” modellen om et par måneder.

Størrelsen og vekten er nesten lik som på den forrige. Derfor ikke størrelsen har vokst skyldes mye at høyttalerne som før var på hver sin side av skjermen nå er flyttet, slik at skjermen fyller hele det øvre lokket. Ellers har maskinen god byggekvalitet, men tastaturet virker noe rimelig. Dette kan nok skyldes at knappene er en del mindre enn vi er vant med fra andre maskiner.

 

skjermwindowsrh3.th.jpg skjermhwow8.th.jpg

tastaturvu1.th.jpg ledlc4.th.jpg

 

Oppsettet at innganger og utganger er helt likt som på den forrige, så jeg lar et par bilder tale for seg selv.

 

venstredk9.th.jpg hoyreaa4.th.jpg

 

Etter å ha jobbet med maskinen en dag så slår det meg at denne er fryktelig lik den forrige modellen, men noe var jo såklart en god del bedre:

- Den større og mer høyoppløste skjermen gjør at man sjelden trenger å scrolle til siden for å få med seg hele saken

- Større lagringskapasitet gjør at man har plass til mer enn office-pakka og to album

- Prosessoren er ikke underklokket, samt mer internminne som gjør at maskinen føles noe raskere når jeg for eksempel jobber med store filer

 

Batterikapasiteten er ca. 2 ½ time med normalt bruk i Windows XP. Det er forresten på 5800 mAh hvis noen lurer, og ikke 4400 mAh som jeg fryktet.

900 blir levert i to modeller. Vil du ha Windows på kjøpet får du en 12 GB plass totalt, mens hvis du nøyer deg med Linux eller installerer Windows selv slik jeg gjorde før du hele 20 GB som er virkelig en stor forskjell fra den andre som kun hadde 4 GB totalt!

 

Jeg kommer ikke til å ta for meg noe særlig mer her, da den forrige minitesten utfyller egentlig tomrommet her føler jeg. Lar heller dere komme med innspill hvis dere lurer på noe så kan jeg tilføye noe.

Endret av datating
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott minitest! Pene bilder! Jeg sikler etter denne selv nå, den ble sendt fra Gardermoen i går, så forhåpentigvis er den i hus snart! :)

Hvordan fungerer multitouchpaden? Har du fått testet denne noe særlig enda?

Jeg stusset litt over skjermoppløsningen din, ikonene så flatere ut enn normalt! Bruker du den standard 1024x600 oppløsningen?

Lenke til kommentar

Det ser faktisk ut som alle EEE fra Taiwan har 5800mAh batteri, mens maskiner fra Hong Kong og UK kun har 4400mAh.

 

Fordelen med å bestille fra Hong Kong eller UK er at tastaturet ikke har kinesiske tegn på tastaturet.

 

Men jeg personlig ville valgt å leve med kina-tegn for å få litt mer enn 30 minutter ekstra batteritid.

Lenke til kommentar
Er du ikke helt fornøyd med maskinen? Spør siden jeg ser du har lagt den ut til salgs på QXL.

Sikler på Zepto Notus nå. Derfor prøver jeg å selge laptopene.

 

Den ser stilig ut! utrolig kjekk å ha med seg på tog-turer og lignende kan jeg tenke meg^^

 

men hva må man gi for "nye" modellen kontra den "gamle" ?

har JEG råd til det lissom? :p

Den gamle kan du få til ca. 2.200 kr. her, men mulig at 25% mva kommer oppå den prisen. Den nye ligger 1.200-1.300 kr. over i pris.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil tro det er SSD du mener. Den enkleste måten å legge inn XP på er å kople til en ekstern cd/dvd-rom og gjøre det slik som på en hvilken som helst maskin. Det finnes måter å installere det via SD-kort eller en usb-minnepinne, men det er mye mer jobb og krever mer "teknisk innsikt".

Lenke til kommentar

Ok, takk, jeg er nok tilbakestående på dette område og trodde det var like enkelt som en brikke i GPS eller camera.Man lærer så lenge man lever...Er litt i villrede om det er bedre å vente, bedre miniutgaver kommer for fullt i handel med mer minne og bedre prosessor osv.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...