Gå til innhold

104 km/t i 60 sone på 300 meter. Div spm:


Snills

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg var uheldig og ble målt i snittfart på 104 km/t i en 60-sone, september -07.

Jeg erkjente alle forhold i tingretten. Ble idømt 16 dager betinget fengsel, 11 mnd inndragning av førerkort og

10000 kr i bot.

 

 

Er dette vel strengt?

Hva er evt. minimumstraffen for en slik fartsovertredelse?

Bør jeg søke om forkortelse av straffen? Har ikke bruk for sertifikat i mitt nåværende arbeid, men er tilbudt en stilling hvor jeg har bruk for førerkort. Er det sjans å få innvilget en slik søknad?

 

Er 25 år, og har ingen lignende forseelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye, men dette er jo faktisk trippelstraff, noe jeg ville nektet på siden Norge ikke skal bruke dobbeltstraff..

 

Dette var noe jeg reagerte på når jeg blei tatt for "burning"..

Jeg fikk egentlig 5000,- i bot og 3 måneder uten lappen, men slapp bota når jeg begynte å krangle med politimannen om akkurat dette..

 

 

Bare en liten oppsumering:

Straff 1: Fengselstraff (betinget dom regnes fortsatt som fengsel)

Straff 2: 11 måneders førerkortbeslag (straff som tapt førerrett)

Straff 3: 10 000 kroner i bot (økonomisk straff)

 

 

I tillegg må du betale for teori og oppkjøring (straff bare det)

Lenke til kommentar
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye, men dette er jo faktisk trippelstraff, noe jeg ville nektet på siden Norge ikke skal bruke dobbeltstraff..

 

Dette var noe jeg reagerte på når jeg blei tatt for "burning"..

Jeg fikk egentlig 5000,- i bot og 3 måneder uten lappen, men slapp bota når jeg begynte å krangle med politimannen om akkurat dette..

 

 

Bare en liten oppsumering:

Straff 1: Fengselstraff (betinget dom regnes fortsatt som fengsel)

Straff 2: 11 måneders førerkortbeslag (straff som tapt førerrett)

Straff 3: 10 000 kroner i bot (økonomisk straff)

 

 

I tillegg må du betale for teori og oppkjøring (straff bare det)

 

Tullprat. Det er helt vanlig å fastsette betinget fengsel i kombinasjon med bot. Dette er ikke dobbelstraff. Tap av førerett for motorvogn er ikke straff.

Lenke til kommentar
Neivel, jurist..

 

Hva er så dobbeltstraff da?

Greit nok at ikke tap av førerrett for motorvogn ikke er en straff, men bot og fengselsstraff er to straffer, pluss at han må ta teori, og oppkjøring på nytt..

 

 

Det som er tull er det norske straffesystemet.

 

Straffen blir fastsatt i én dom, kall det gjerne en kombinert straff - man kunne godt omgjort antall kroner til dager i fengsel eller motsatt, men man velger en kombinert variant; en del av "smellen" får du med en gang, den andre får du seinere dersom du ikke klarer å holde deg i skinnet.

 

Det faktum at han må ta teori og oppkjøring på nytt har ingenting med straff å gjøre. Statens vegvesens gebyrer har (heldigvis) ingenting med domstolene å gjøre.

 

Hadde han for eksempel blitt dømt og straffet for det samme forholdet to ganger, hadde det vært dobbelstraff, men det skjer jo aldri i det norske rettsvesenet. Enkelte mener at det er dobbeltstraff dersom man forsøker seg på skattefusk og blir tatt for det, og må betale tilleggsskatt i tillegg til å bli dømt for skatteunndragelse, men der er man ikke helt enige.

 

Hvorfor er det norske straffesystemet tullete? Fordi at de som grisekjører i 104 i 60-sona får straff for det?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg var uheldig og ble målt i snittfart på 104 km/t i en 60-sone, september -07.

Jeg erkjente alle forhold i tingretten. Ble idømt 16 dager betinget fengsel, 11 mnd inndragning av førerkort og

10000 kr i bot.

 

 

Er dette vel strengt?

Hva er evt. minimumstraffen for en slik fartsovertredelse?

Bør jeg søke om forkortelse av straffen? Har ikke bruk for sertifikat i mitt nåværende arbeid, men er tilbudt en stilling hvor jeg har bruk for førerkort. Er det sjans å få innvilget en slik søknad?

 

Er 25 år, og har ingen lignende forseelser.

 

Om det er strengt eller ikke overlater jeg til andre å mene noe om, men det er i alle fall helt i tråd med vanlig rettspraksis. Ved fartsovertredelser mellom 100 og 106 km/t i 60-sone er inndragningstiden mellom 8 og 12 måneder. Siden du ligger i øvre sjikt at dette intervallet, er 11 mnd helt i tråd med forskriften (Forskrift om tap av førerett for motorvogn § 2-2). 10000 i forelegg høres helt normalt ut, om ikke litt lavere enn forventet. En bekjent mistet lappen i 116 i 80-sona (1 km/t for fort til å beholde lappen) og fikk 9000 i forelegg, du mistet den i 104 i 60-sone (19 km/t for fort til å beholde lappen) og fikk 10000. Når det gjelder antall dager betinget fengsel, hørtes heller ikke det unormalt ut. En jeg gikk i klassen med på videregående i gamle dager mista lappen i 105 i 50-sona, og han fikk 15 dager betinget - men strafferammene og rettspraksis har blitt innskjerpet siden den tid. Det er SVÆRT få som får innvilget søknad om å få tilbake førerkortet tidligere pga behov på jobb, spesielt når overtredelsen er såpass heftig, men det skader jo ikke å prøve - i verste fall får du "nei" til svar.

Lenke til kommentar
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye, men dette er jo faktisk trippelstraff, noe jeg ville nektet på siden Norge ikke skal bruke dobbeltstraff..
Det er ikke trippelstraff dersom det er avsagt i samme kjennelse. Man kan dømmes til både fengsel og bot og miste diverse rettigheter i samme sak så lenge det avsis i samme dom.

 

Det var noen saker for noen år tilbake der politiet måtte levere tilbake noen førerkort. Men da hadde politiet gjort beslag på eget grunnlag i saker der retten allerede hadde ilagt straff uten å frata tiltalte førerkortet. I slike saker blir det dobbeltstraff fordi dom allerede har falt.

Lenke til kommentar
Hvorfor det norske systemet er tullet?

Fordi du får mer straff av å forfoalske en 50-lapp en å misbruke små barn på det groveste kanskje?

 

 

Bot pluss fengselsstraff er dobbel straff, ferdig snakka..

 

Pisspreik. Så lenge det er avsagt i samme dom, er det ikke dobbelstraff. Du har åpenbart ikke peiling, jeg gidder ikke å bruke mer tid på voksenopplæring for tullebukker som ikke vil innse at de tar feil ;)

Lenke til kommentar
Når jeg blei stoppa sa han politimannen seg enig i at dobbeltstraff ikke var rimelig, så slapp bot, men må greie meg litt uten lappen..

Enkelt og greit ;)

 

Da var politimannen kunnskapsløs og godtroende (og kanskje litt snill og full av medlidenhet), så da får du prise deg lykkelig for det. Du tar fortsatt feil vedrørende dobbelstraff, men la oss ikke dvele mer ved det. Alle andre har forstått det, så da få jeg være fornøyd - man kan ikke frelse alle samtidig ;)

Lenke til kommentar

Greit.

 

Var jo rart en politimann sa seg enig i at det var dobbel straff jeg ville få om jeg mistet lappen og blei bøtelagt, men skyt meg om jeg trodde noe annet..

 

Det er noen år siden, men da gikk vel faktisk norske regjeringen ut å sa de ville følge det franske straffesystemet hva gjelder trafikk..

Der blei det sagt at kun et virkemiddel kunne brukes av gangen, men at førerkortbeslag kunne kombineres med fengselsstraff (jeg tok feil der)

Men det blei også lagt vekt på at det IKKE skulle bli både bot og fengsel eller bot og førerkortbeslag..

Satt å prata litt med faren til en kamerat som også har sluppet begge deler når han blei tatt for å kjøre for fort.

 

Men uansett så er jeg ikke innteresert i å krangle om det, har nok annet å gjøre :)

Lenke til kommentar
Greit.

 

Var jo rart en politimann sa seg enig i at det var dobbel straff jeg ville få om jeg mistet lappen og blei bøtelagt, men skyt meg om jeg trodde noe annet..

 

Det er noen år siden, men da gikk vel faktisk norske regjeringen ut å sa de ville følge det franske straffesystemet hva gjelder trafikk..

Der blei det sagt at kun et virkemiddel kunne brukes av gangen, men at førerkortbeslag kunne kombineres med fengselsstraff (jeg tok feil der)

Men det blei også lagt vekt på at det IKKE skulle bli både bot og fengsel eller bot og førerkortbeslag..

Satt å prata litt med faren til en kamerat som også har sluppet begge deler når han blei tatt for å kjøre for fort.

 

Men uansett så er jeg ikke innteresert i å krangle om det, har nok annet å gjøre :)

Kjære deg!

 

Hva en eller annen dustemikkel i regjeringen angivelig skal ha liret av seg for mange år siden er jo revnende likegyldig. Det som spiller en rolle er hva lovverket sier og hvordan domstolene (i siste instans Høyesterett) forholder seg til dem. Det er ingen tvil om at man gjerne kan bli idømt fengsel, bot, rettighetstap osv osv osv i en slik sak uten at det kan kalles dobbeltstraff av den grunn, så lenge straffen fastsettes i en og samme domsavsigelse. Så lenge du ikke har den ringeste anelse om hva du snakker om, er det trolig best å la være å bable skråsikkert i vei om det, for det fører bare til at folk blir forvirret.

 

Hvis du har fått politimannen til å synes synd på deg og la deg slippe "dobbeltstraff" må denne politimannen ha vært naiv, uvitende eller dumsnill, men det er i alle fall ikke slik lovverket er. Den enkelte politimann har heller ikke lov til å gjøre slike vurderinger på stedet når det er snakk om overtredelser som skal medføre tap av førerett for motorvogn (da må det vurderes av påtalemyndigheten), så han har faktisk gjort noe ulovlig da han endret det angivelig straffbare forholdet for at du skulle slippe billigere unna.

 

Takk for oppmerksomheten ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bot pluss fengselsstraff er dobbel straff, ferdig snakka..

Unnskyld meg, men hva slags idiotretorikk er det der? Bot pluss fengsel er IKKE dobbel straff. Dobbel straff er om du blir dømt to ganger for samme forholdet, i to dommer.

 

har også hørt at det er ytterst få som får både bot og fengsel, ihvertfall for fartsovertredelser - fyllekjøring er ett annet kapittel. Når man er en såkalt bøtesoner, tror jeg det heter så kan man ikke betale seg ut av en ubetinget fengselsdom. Hvis man "kun" får en bøt, men ikke har midler til å betale denne så kan man få substituert denne boten til x-antall dager i ubetinget fengsel...

Lenke til kommentar
Jeg var uheldig og ble målt i snittfart på 104 km/t i en 60-sone, september -07.

Du var ikke "uheldig", du kjørte som en idiot og ble heldigvis tatt. Jeg er sikker på at du følte deg trygg og fin i bilen din, men andre trafikanter langs samme vei følte nok neppe det samme...

Lenke til kommentar
Jeg var uheldig og ble målt i snittfart på 104 km/t i en 60-sone, september -07.

Du var ikke "uheldig", du kjørte som en idiot og ble heldigvis tatt. Jeg er sikker på at du følte deg trygg og fin i bilen din, men andre trafikanter langs samme vei følte nok neppe det samme...

 

 

kommer da helt ann på 60 sona.... er forskjell på en liten smal fjellvei med 60 enn en 4 felts landevei...

Lenke til kommentar
Jeg var uheldig og ble målt i snittfart på 104 km/t i en 60-sone, september -07.

Du var ikke "uheldig", du kjørte som en idiot og ble heldigvis tatt. Jeg er sikker på at du følte deg trygg og fin i bilen din, men andre trafikanter langs samme vei følte nok neppe det samme...

 

 

kommer da helt ann på 60 sona.... er forskjell på en liten smal fjellvei med 60 enn en 4 felts landevei...

Om veien er 60-sone, er det en grunn til det. Det skal aldri kjøres i 104km/t i 60-sonen. Han var ikke uheldig, han var dum og fortjente all den straffen han fikk. Punktum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...