Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lydisolere tak mot løpelyder?


Anbefalte innlegg

Jeg bor i en hybel i kjelleren i et bygg fra 1946, og jeg syns det er ganske lydt fra leiligheten over. Særlig siden det bor en drittunge der som tydeligvis liker å løpe eller danse eller noe. For noen år siden slo tidligere eier ut et hull i veggen ut i noen gamle boder, og lagde sovealkove. Gulvet i alkoven er litt høyere enn stuen, mens taket er likt. Dvs takhøyden er 205 cm der inne. Mistenker at det bråker mer pga alkoven, siden det er gamle boder. Det går også noen rør i alkoven, tror de opprinnelige rørene sprakk for noen år siden så la de nye via bodene. Da jeg flyttet inn isolerte jeg rørene forresten, samt veggen ut til gangen med boder. Bråker litt men ikke så voldsomt.

 

Det var en liten intro, men jeg lurer på om folk tror det vil være verdt å isolere taket i alkoven? Er 188 høy, under kassene til rørene er det så lavt at jeg ikke kan stå. Hvor mye må jeg senke taket for at det vil isolere mot lyd? Alkoven er 120 cm brei (akkurat plass til sengen :p) og 330 cm lang. Mulig jeg burde isolert stuen og, den er ca 16 m^2, ser at det er små hull mellom murveggen inn til alkoven og taket, og jeg kan se litt isolering eller hva det er på motsatt side.

 

Lurer egentlig på: Vil senking av taket hjelpe mot dunking fra idioter som løper, samt folk som kjefter? (Mulig kjeftingen er fra nabohuset, de står litt tett, men jeg tror de tar av oppe innimellom og). Og hva vil det koste å isolere ca 20 m^2 med tak? Jeg har merket at det er ganske lydt inne på dass, den er ved siden av alkoven, som en fortsettelse av den kan du si. Er veldig fornøyd med hybelen min, utenom når naboene over bråker så jævli..

 

Legger ved to bilder av taket i alkoven, vet ikke helt hvorfor ;)

 

post-7896-1209406952_thumb.jpg

post-7896-1209406997_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som overfører lyd er i hovedsak to ting - luft og fysisk kontakt. enkleste måte å redusere lyden på er å tette alle sprekker og mulig steder hvor lyden kan bevege seg i luften, f.eks med akryl i skjøter mellom lister og ved vegger osv. Neste er å redusere fysisk kontakt mellom bo enhetene, dette gjøres med å fore ned taket med lyd bøyler, som er stålvinkler som reduserer kontakten mellom taket nede og gulvet oppe, samt isolere og ny gips i taket. pris på bøyler kan fåes i byggevarehandel eller f.eks motek.no. 5cm isol er vel ca 50kr m2 og gips ca 100 per m2 pluss maling.

 

alternativ til bøyler er trinnlyd plater i etg over, men da må den leiligheten ha nyt gulv - sikkert ikke så aktuelt.

 

Håper dette var til hjelp, ev be meg forklare meg bedre

Lenke til kommentar

Høres ut som akryl er første tingen jeg bør gjøre. Men, hva er akryl? :p Kommer det på en fin tube med en tut til å trykke det inn i sprekker med eller er det mer som murpuss hvor jeg må presse inn? Selges vel på Byggmakker? Blir fort 4-5000 for å isolere taket mitt da, får satse på at akrylen gjør susen..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Da jeg flyttet inn isolerte jeg rørene forresten, samt veggen ut til gangen med boder. Bråker litt men ikke så voldsomt.

Jada, har faktisk hengt meg veldig opp i lyden fra de rørene før sommeren, og nå når de oppe tydeligvis er tilbake i aksjon igjen. Mulig de nesten aldri dusjet før, men nå sutler det jævli mye i rørene og jeg føler jeg må gjøre noe med det. Tenkte å senke taket i samme slengen, og så ta i stuen. Rørene er tydeligvis fra dusjen, muligens toalett og, bare så det er nevnt.

 

Spørsmål: Hvor mye isolasjon bør jeg ha fra rørene og til gipsplaten? Tror det er for lite nå, bare noen centimeter. Tenker å rive ned kassene og sette opp på nytt, men vil gjøre det riktig denne gangen.

 

Merket ingen forskjell med akryl i sprekkene hvertfall, selv om jeg ikke hadde nok til alt, så tror jeg at jeg tok de verste sprekkene.

 

Edit, ser at i stuen har jeg hvertfall 5 cm med isolasjon i taket (er en liten skade langs ene veggen, stakk en saks inn der for å måle), så da er vel første pri å isolere alkoven. Og deretter evt rive ned isolasjonen i stuen og henge opp nytt med lydbøyler

 

Edit 2: Er det en god idé i henge kassene til rørene fra lydbøyler og? Altså lage en ramme rundt rørene som henger sammen med taket på vanlig vis. Sammenlign med bildene i førstepost, kassene må bli større for å få mer isolasjon rundt de. Kanskje la de eksisterende kassene være der, og henge noen nye kasser rundt?

Endret av knetrom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...