Gå til innhold

samme stikkontakter i usa som i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
gidder ikke bruke tid på lete etter det rette stedet for denne. xD

Men har noen vært i USA her? Er stikkontaktene de samme der som her i Norge? Kan e lade f.eks videokam. mitt og kameraet mitt med vanlig stikk kontakt i usa? skal til usa om 2 mnd... :)

takk for svar :thumbup:

 

hvor får jeg tak i et adapter da?

Lenke til kommentar
gidder ikke bruke tid på lete etter det rette stedet for denne. xD

Men har noen vært i USA her? Er stikkontaktene de samme der som her i Norge? Kan e lade f.eks videokam. mitt og kameraet mitt med vanlig stikk kontakt i usa? skal til usa om 2 mnd... :)

takk for svar :thumbup:

 

hvor får jeg tak i et adapter da?

De gangene jeg har trengt det har jeg bare gått innom en Radio Shack butikk i USA.

Det er garantert butikker på flyplassene som har slike...

 

Pass bare på at det står 110-240V på de adapteren du kobler til.

I Norge bruker vi 230V 50Hz i USA er strømmen 110V 60Hz

 

Du kan lese mer om kontakter her:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...and_frequencies

Lenke til kommentar
gidder ikke bruke tid på lete etter det rette stedet for denne. xD

Men har noen vært i USA her? Er stikkontaktene de samme der som her i Norge? Kan e lade f.eks videokam. mitt og kameraet mitt med vanlig stikk kontakt i usa? skal til usa om 2 mnd... :)

takk for svar :thumbup:

 

På clas olson eller lignende kan du kjøpe en universalkontakt med omformere mellom norske støpsler og de fleste andre typer - slik at du kan bruke én dings uansett hvor du skal.

 

Når det gjelder spenningsforskjellen så går det som regel greit. Går fint å lade mobilen, laptopen, kameraet etc i USA uten omformer - det tar bare dobbelt så lang tid.

 

Hvis du derimot har en norsk klokkeradio som du plugger i veggen så må du være oppmerksom på at den også går på halv fart, så du kan rissikere å komme for sent til eventuelle avtaler ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Når det gjelder spenningsforskjellen så går det som regel greit. Går fint å lade mobilen, laptopen, kameraet etc i USA uten omformer - det tar bare dobbelt så lang tid.

 

Hvis du derimot har en norsk klokkeradio som du plugger i veggen så må du være oppmerksom på at den også går på halv fart, så du kan rissikere å komme for sent til eventuelle avtaler ;)

Haha, mener du det seriøst eller på kødd? :p

 

Det er hvertfall ikke riktig. Klokkeradioer er digitale og de får neppe halv fart selv om du gir den halv spenning. De jobber med av/på signaler og sålenge de får nok spenning så virker de, får de ikke nok så virker de ikke.

 

I det mye utstyr, fex ladere og radioer og sånne ting så takler de 110-240V. Det gjør de fordi selve støpselet er en omformer (eller det kan sitte i utstyret) som uansett omformer nettspenningen til en lavere spenning, fex 12V eller 5V og den kan da ta forskjellige spenninger inn. Da trenger du bare en plugg som har USA plugg i ene enden og norsk kontakt i andre enden.

 

Dersom du skal bruke noe som faktisk trenger 230V så må du ha en omformer, de er atskillig dyrere og er ofte svært begrenset når det gjelder wattstyrke de tåler.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hvis man ønsker å lade barbermaskin, mobiltelefon, digital kamera osv... hva er det beste og enkleste å gjøre når man er i USA? Kjøpe en 110V-230V adapter i butikk ? Vil det da ta dobbel så lang tid å lade batteriet? Er det ikke fare for å ødelegge mobiltelefoner som er sensitive på sånnt ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...