Gå til innhold

Forenkler nedlasting


Anbefalte innlegg

Fant fem orddelingsfeil i artikkelen:

 

 

Forestill deg at du laster ned en film fra en HTTP eller FTP-server, [...]

 

[...] da nedlasting fra en annen HTTP eller FTP-server [...]

 

Hvis metalink-filen er satt opp riktig [...]

 

[..] en nedlastingsklient som støtter metalink-spesifikasjonen, [..]

 

Firefox-utvidelse: DownThemAll

 

 

Beklager, men kunne ikke dy meg. ;)

 

Mener du at det SKAL være bindestrek mellom 'HTTP' og 'server', og at det IKKE skal være bindestrek mellom 'metalink' og 'filen/spesifikasjonen' eller 'Firefox' og 'utvidelse'?

 

Sånn jeg husker regelen skal det være bindestrek etter både forkortelser og egennavn. Både metalink og Firefox er egennavn, så metalink-filen og Firefox-utvidelsen er riktig, akkurat som HTTP-serveren ville ha vært riktig. Men kanskje det har blitt nye regler siden jeg var ung?

 

Nei, jeg uthevet de bindestrekene jeg mente han burde skrevet. Ser ut til at han har fikset det nå da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...] Tenk om du alltid hadde en HTTP- eller FTP-server tilgjengelig som sikret deg minst 60Kbps nedlasting? Selv om det ikke var noen seedere så er det mulig at du har en annen server oppe. Bare noen eksempler jeg kom på nettopp nå.

Tenk om det fantes torrent-servere der ute som seedet til en hver tid. Det hadde jo vært like fantastisk. Nei, vent, det er jo slik alt.

 

Beklager, med mindre denne teknologien er bedre enn bittorrent, ser jeg ikke vitsen. Enklere å forholde seg til ett godt format, enn to jevngode.

Lenke til kommentar

Dette er bare gjenbruk av gammel teknologi i en ny innpakning. Ser ikke noe hensikt i å bruke metalink. Et dumt navn også.

 

FlashGet støtter allerede nedlasting av samme fil fra flere HTTP/FTP-servere og laster ned en bit fra hver kilde ved hjelp av resume-funksjonen i HTTP og FTP-protokollen.

 

BitTorrent fikk et tillegg som heter WebSeeds som betyr at torrentmetafilen (.torrent) inneholder en eller flere URLer til samme fil på HTTP-servere.

 

Så si meg hva nytt metalink legger på border her!

Endret av saivert
Lenke til kommentar
FlashGet støtter allerede nedlasting av samme fil fra flere HTTP/FTP-servere og laster ned en bit fra hver kilde ved hjelp av resume-funksjonen i HTTP og FTP-protokollen.

Jeg syntes også å huske at det var nettopp det som var bra med GetRight langt tilbake i 1999-2000.

 

Enda et poeng for BitTorrent er DHT hvor hele serveren og alle offisielle seedere kan forsvinne og likevel kan klienter fortsette lastingen til hverandre.

Lenke til kommentar

Men kan FlashGet reperare filen den laster ned fra flere HTTP/FTP-servere dersom filen skulle bli korrupt av nedlastingen?

 

Metalink er ingen konkurent for Bittorrent protokollen, men den benytter seg av den. Metalink har derfor ikke noe problem for å bruke DHT. Det Metalink gjør er å samle alle tre under samme båt.

Lenke til kommentar
statisk?

Med at metalink filen er statisk så mener jeg at den ikke automatisk holder oversikt over hvilke HTTP og FTP kilder som forsvinner og kommer til slik en tracker gjør for en torrent.

 

En metalink tracker for http og ftp kilder hadde vært interessant :)

 

Getright er nevnt som "emulerer" deler torrent tanken på en måte, men alikevel så blir det ikke like effektivt.

 

Men som sagt, en tracker tilnærming av HTTP og FTP kilder hadde vært meget interessant.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...