Gå til innhold

Hva er galt i inkassolandet Norge?


Anbefalte innlegg

Inkassoland?

 

Hva er det som skjer når vi får et land med ekstremt mange økonomisk spedalske?

 

 

normal_20080403-2_tv2-text.jpg

 

 

Nå er nok mange av oss som åpenbart har flere inkassosaker på samvittigheten, men når antall inkassosaker nærmer seg det totale antallet som bor i landet må man vel nesten konkludere med at dette er et gigantisk samfunnsproblem!

 

Hva skyldes dette, og hva kan vi gjøre med saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem bruker fremdeles tekst-tv? :p

 

Folk må vel slutte å låne så mye at de bare akkurat kan klare å betale det ned så lenge de har samme lønn som de har det tidspunktet, og ingen uforutsette utgifter kommer de neste ti årene...

 

Nei, jeg har ikke så mye mer fornuftig å si om saken, måtte bare få kommentere bildet :p

Lenke til kommentar

Står noe om dette på Lindorff sine sider. :)

 

– Når vi ser den store beløpsøkningen i anmerkninger, er det åpenbart at det er blitt gitt mye kreditt på helt feil grunnlag. Mange små og mellomstore bedrifter lar være å bruke profesjonelle kredittvurderingsverktøy. Dette setter både kreditorer og skyldnere i en vanskelig økonomisk situasjon fremover, påpeker Neby. I underkant av 160 000 personer står i såkalt rød sone hos kredittselskapene, og er dermed ikke kredittverdige.

(...)

Av gjeldsøkningen på 1,4 milliarder kroner, står kvinner kun for 90 millioner kroner. Med andre ord er det norske menn som bærer omtrent hele økningen i betalingsanmerkninger. Neby tror kvinner generelt er mer forsiktige enn menn med å ta opp kredittgjeld.

(...)

Nordmenn i alderen 26-35 år står for nesten halvparten av økningen i betalingsanmerkninger, totalt 617 millioner kroner. Og målt etter inntekt er det millionærene som står for den suverent største gjeldsøkningen. Blant folk med nettoinntekt på over 1 million kroner har betalingsanmerkningene totalt økt med hele 594 millioner kroner.

 

flammekaster: Jeg bruker tekst-tv daglig. ;)

Lenke til kommentar
Hva skyldes dette, og hva kan vi gjøre med saken?

Sorry, det er nok min feil. Jeg er ikke så flink med regninger. :blush:

 

Men det er jo ikke som om noen tar skade av det. Alle får pengene sine på en eller annen måte. Selskapene selger den ubetalte gjelden til inkassobyråer, inkassobyråene tjener på de sinnsyke gebyrene de tar, og bankene tjener på at folk skylder dem penger og de kan lage mer penger selv. Og alle er fornøyd. Strålende system. Takk Gud som skapte kapitalismen!!!

 

:(

Lenke til kommentar
Av gjeldsøkningen på 1,4 milliarder kroner, står kvinner kun for 90 millioner kroner. Med andre ord er det norske menn som bærer omtrent hele økningen i betalingsanmerkninger. Neby tror kvinner generelt er mer forsiktige enn menn med å ta opp kredittgjeld.

 

Har oftest opplevd at i en familie så går mye av økonomien gjennom mennene.

Vil tippe at det gjør at kvinner kommer bedre ut, selv om menn er mer uforsiktige.

 

Takk Gud som skapte kapitalismen!!!

 

Vi som har skapt det, ikke gud. :glare:

Men som sagt, de som tjener flesk på dette vil sikkert si at gud har gjort en god jobb. :p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er helt greit. Jeg studerer for tiden og er omgitt av andre studenter som stadig klarer å rote seg oppi inkassosaker. Folk mangler respekt for penger. Alle er vant til at "det ordner seg", mamma/pappa eller trygdekontoret redder meg jo uansett.

 

Jeg tror vi heller bør se på folks dårlige kontroll over penger før vi kjefter på "inkassolandet Norge". Det er sikkert også verdt å ta en titt på markedsføring av varer og tjenester, spesielt ting man leier eller kjøper på kreditt. Finnes mye lureri der som kan sette folk i økonomisk knipe.

Lenke til kommentar
Takk Gud som skapte kapitalismen!!!

 

Vi som har skapt det, ikke gud. :glare:

Det var liksom det som var poenget. Det burde ikke være nødvendig å poengtere det, men siden mange kapitalisttilhengere er hellig overbevist om at det er et naturlig, gudegitt system, så må man dessverre påpeke at det er et komplett unaturlig trossystem, som er like føkket som noen annen religion, om ikke mer føkket.

 

Kapitalismen funker fint den. Den funker bare ikke så bra sammen med en veldig skattekåt regjering, det er enten eller vettu.

Kapitalismen fungerer ikke på noen som helst måte. Faktisk så fungerte den så dårlig at den universelt ble byttet ut med sosialistisk statskapitalisme etter kræsjet som førte til depresjonen på 30-tallet, og den sosialistiske statskapitalismen fungerer så latterlig dårlig at 90% av verden lever i totalt unødig lidelse under den. Skattekåte regjeringer har ingenting med saken å gjøre. Det er et ødelagt system som aldri var noen god idè. Det eneste gode med den i sin tid var at den hadde noen marginale fordeler over feudalisme, som var enda mer skrudd enn kapitalismen.

Lenke til kommentar
Da kan jo du komme på et bedre system. Jeg ser ingen bedre løsning enn å ha markeder styrt av tilbud og etterspørsel. Selvfølgelig med minst mulig politisk innblanding.

Med minst mulig politisk innblanding? Så bort med copyrightlover, inn med slavehandel og salg av luft?

 

Det er ikke frie markeder styrt av tilbud og etterspørsel som er problemet, eller som er kapitalisme. Det er renter på penger som ikke har noe verdig og ikke eksisterer får noen har lånt dem, blandet med statstyrt bruk av tvang og vold for å beholde imaginære verdier som ikke kan eksistere uten staters voldsbruk.

 

Bedre system? Bort med renter, bort med intellektuell eiendomsrett(Utenom de ideelle rettighetene, altså siteringsplikt og beskyttelse av sitt gode navn og rykte), la penger bli en ren omforming av byttehandel, fjern staters rett til å bruke vold til alt annet enn å direkte beskytte liv, og omdefiner eiendomsretten til mer naturlige former. Det hadde vært en begynnelse.

Lenke til kommentar
Ja det er vel systemet sin feil at noen ikke har styr på egen økonomi.

 

Å ta ansvar selv har vi jo ikke hørt om :innocent:

Det er systemets feil at prisen på brød steg over 20 ganger på korte dager i uland og fikk folk til å måtte kjempe seg fram i sinnsyke brødkøer og drepe andre for å overleve selv, ja.

 

Personlig har jeg ingen store problemer på grunn av kapitalismen, siden jeg tross alt bor i den lille delen av verden som nyter godene bygget på andres lidelse. Men man kan jo i alle fall prøve å ha litt sympati med de som dør av sult slik at jeg skal kunne drikke øl og spille Wii.

Lenke til kommentar
Da kan jo du komme på et bedre system. Jeg ser ingen bedre løsning enn å ha markeder styrt av tilbud og etterspørsel. Selvfølgelig med minst mulig politisk innblanding.

Med minst mulig politisk innblanding? Så bort med copyrightlover, inn med slavehandel og salg av luft?

 

Det er ikke frie markeder styrt av tilbud og etterspørsel som er problemet, eller som er kapitalisme. Det er renter på penger som ikke har noe verdig og ikke eksisterer får noen har lånt dem, blandet med statstyrt bruk av tvang og vold for å beholde imaginære verdier som ikke kan eksistere uten staters voldsbruk.

 

Bedre system? Bort med renter, bort med intellektuell eiendomsrett(Utenom de ideelle rettighetene, altså siteringsplikt og beskyttelse av sitt gode navn og rykte), la penger bli en ren omforming av byttehandel, fjern staters rett til å bruke vold til alt annet enn å direkte beskytte liv, og omdefiner eiendomsretten til mer naturlige former. Det hadde vært en begynnelse.

 

Helt seriøst?

Kan jeg få en mer naturlig forklaring på at folk ikke forstår bruken av penger?

Jeg kjøper, du betaler, du selger, jeg betaler. Akkurat det samme gjelder prisen på penger. Alt har sin pris. Om staten(les Sentralbank) må inn og regulere renten, så er det det en naturlig hendelse. Uten den fuksjonen hadde verden spist oss opp.

 

Edit: Norsk er ikke så lett når man er trøtt ;)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Helt seriøst?

Kan jeg få en mer naturlig forklaring på at folk ikke forstår bruken av penger?

Jeg kjøper, du betaler, du selger, jeg betaler. Akkurat det sammen gjelder prisen på penger. Alt har sin pris. Om så Staten(les)sentralbank må inn og regulere renten, er helt naturlig hendelse. Uten den funksjonen hadde verden spist oss opp.

At Staten må inn å styre renten er ikke en naturlig hendelse, fordi rente er et menneskeskapt konsept. Et menneskeskapt konsept som faktisk det har vært advart mot i tusenvis av år, og til forskjell fra mye annet så har advarselene vært med god grunn.

 

At 15 folk eller mer er blitt drept i brødkøer i Egypt har ingenting å gjøre med at de ikke forstår bruken av penger. Det har å gjøre med at markedene i de rike landene styrer prisene og rentene til egen vinning og truer med militær makt mot alle som våger å prøve ut bedre eller egne systemer.

 

I tillegg så kræsjer markedene med jevne mellomrom og skaper problemer for alle utenom de aller rikeste, også i rike land som vårt.

 

Matpriskrisen som nå er i gang er ikke noe uventet fenomen, men noe økonomer har advart mot i åresvis, og som spekulanter tjener seg rike på.

 

Og mens spekulantene tjener seg rike sloss folk til døden for å skaffe brød.

 

Brød.

 

Har du noensomhelst konsept over hvor ille ting må være før et menneske velger å drepe et annet menneske for å få brød?

 

Jeg repeterer:

 

Brød.

Lenke til kommentar
Brød, ja...

 

I gamle dager slås man om brød med våpen, i dag slår vi om brød med penger. Prinsippet er det det samme. ;)

 

Men back to the basic, kan folk flest matematikk og økonomi?

Det er ekstremt dårlig opplæring i økonomi på skolene i Norge og de fleste andre land. Det burde egentlig ikke være så vanskelig å lære folk hvordan systemet fungerer, uten noe særlig matematikk.

 

Det er et trossystem, og man bør bli lært hvilke elementer som affekterer markedenes tro på hva verdien av ting er, og som dermed styrer prisstigninger og fall, og hva penger virkelig er, hvordan de virkelig lages, og hvordan de virkelig får sin verdi. Man burde også læres opp i de basiske økonomiske teoriene som dominerer, som f.eks arbeidsinndelingen, styring av arbeidsløshet, etc, etc. Og man burde lære litt om historikken bak det.

 

Men dette er ikke tjenelig for kapitalistiske stater å lære vekk til allmennheten. Så det kommer nok ikke inn i grunnskolen med det første, selvom det selvsagt burde være der.

 

EDIT: Og nei, din uttalelse om at prinsippet er det samme men at man i dag sloss om brød med penger er komplett feil, siden man i dag også sloss om brød med våpen, på grunn av at de med penger kunstig forhøyer prisene til egen vinning.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Helt seriøst?

Kan jeg få en mer naturlig forklaring på at folk ikke forstår bruken av penger?

Jeg kjøper, du betaler, du selger, jeg betaler. Akkurat det sammen gjelder prisen på penger. Alt har sin pris. Om så Staten(les)sentralbank må inn og regulere renten, er helt naturlig hendelse. Uten den funksjonen hadde verden spist oss opp.

At Staten må inn å styre renten er ikke en naturlig hendelse, fordi rente er et menneskeskapt konsept. Et menneskeskapt konsept som faktisk det har vært advart mot i tusenvis av år, og til forskjell fra mye annet så har advarselene vært med god grunn.

 

At 15 folk eller mer er blitt drept i brødkøer i Egypt har ingenting å gjøre med at de ikke forstår bruken av penger. Det har å gjøre med at markedene i de rike landene styrer prisene og rentene til egen vinning og truer med militær makt mot alle som våger å prøve ut bedre eller egne systemer.

 

I tillegg så kræsjer markedene med jevne mellomrom og skaper problemer for alle utenom de aller rikeste, også i rike land som vårt.

 

Matpriskrisen som nå er i gang er ikke noe uventet fenomen, men noe økonomer har advart mot i åresvis, og som spekulanter tjener seg rike på.

 

Og mens spekulantene tjener seg rike sloss folk til døden for å skaffe brød.

 

Brød.

 

Har du noensomhelst konsept over hvor ille ting må være før et menneske velger å drepe et annet menneske for å få brød?

 

Jeg repeterer:

 

Brød.

Ja, det er et menneskeskapt konsept, men et veldig naturlig konsept og vi ville ikke ha klart oss uten den. Hvis vi har ingen rente på lån vil dette føre til at ingen banker vil gidde å gi ut lån og vi trenger muligheten for lån til å få økonomisk gevinst siden det fører til at mer penger blir invistert og at man får flere firmaer.

 

Vi trenger også renter på formue, siden vi har noe som heter inflasjon og det er umulig å forhindre inflasjon når man har en markedsøkonomi. Det er også slik at lavere inflasjon fører til høyere arbeidsledighet. Dette betyr at renter er noe vi trenger og siden det er også et faktum at høyere renter fører til mindre aktivitet i økonomien og lavere fører til mer. Kan det brukes som et økonomisk virkemiddel for å ha arbeidsledigheten på det naturlige nivået. Hva er galt med at det er for mye etterspørsel etter arbeidskraft? Jo fordi da blir arbeidskraft dyrere og dette fører til mindre invisteringer fra firmaer og dette fører til inflasjon og inflasjon utenfor det normale er ikke positivt. Høyere renter forhindrer dette. Likeledes er det mulig å sette ned renten for å få opp arbeidsledigheten.

 

Alle andre systemer som vi kjener til i dag har mye større feil enn markedsøkonomi og dermed har vi bare et valg. De som sulter rundt om i verden sulter som oftest ikke på grunn av markedsøkonomien, men på grunn av krig, putter for mye/lite restiksjoner på økonomien. Det er f.eks. utrolig mange negative aspekter med å tilate barnearbeid ved at "oppertunity cost" er at vi ikke får uttdannete borgere.

 

Men back to the basic, kan folk flest matematikk og økonomi?

Jeg kan bare uttale meg om Norge og USA. Folk flest kan ikke noe særlig matte og bare spesielt intereserte kan en del om økonomi, mens flesteparten kan ingenting. Etter min erfaring vil du finne flere spesielt intereserte i Norge enn i USA, men de er forsatt få.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Ja, det er et menneskeskapt konsept, men et veldig naturlig konsept og vi ville ikke ha klart oss uten den. Hvis vi har ingen rente på lån vil dette føre til at ingen banker vil gidde å gi ut lån og vi trenger muligheten for lån til å få økonomisk gevinst siden det fører til at mer penger blir invistert og at man får flere firmaer.

 

Vi trenger også renter på formue, siden vi har noe som heter inflasjon og det er umulig å forhindre inflasjon når man har en markedsøkonomi. Det er også slik at lavere inflasjon fører til høyere arbeidsledighet. Dette betyr at renter er noe vi trenger og siden det er også et faktum at høyere renter fører til mindre aktivitet i økonomien og lavere fører til mer. Kan det brukes som et økonomisk virkemiddel for å ha arbeidsledigheten på det naturlige nivået. Hva er galt med at det er for mye etterspørsel etter arbeidskraft? Jo fordi da blir arbeidskraft dyrere og dette fører til mindre invisteringer fra firmaer og dette fører til inflasjon og inflasjon utenfor det normale er ikke positivt. Høyere renter forhindrer dette. Likeledes er det mulig å sette ned renten for å få opp arbeidsledigheten.

 

Alle andre systemer som vi kjener til i dag har mye større feil enn markedsøkonomi og dermed har vi bare et valg. De som sulter rundt om i verden sulter som oftest ikke på grunn av markedsøkonomien, men på grunn av krig, putter for mye/lite restiksjoner på økonomien. Det er f.eks. utrolig mange negative aspekter med å tillate barnearbeid ved at "oppertunity cost" er at vi ikke får utdannete borgere.

Ser du ikke hvor absurd det du skriver er?

 

Hvis rente og penger er menneskapte konsepter, så betyr det at de er kulturelle, ikke naturlige. Og ja, man kan si at kultur er natur, men distinksjonen mellom de to ordene er ytterst nødvendig for at vi skal kunne forstå og kommunisere om verden.

 

Og siden da både renter og penger er kulturelle fenomener, så betyr det videre at inflasjon også er kulturellt, eller en naturlig konsekvens av kulturelle konsepter. Og den naturlige arbeidsløsheten er også bare naturlig ut i fra de kulturelle vilkårene. Og alt det andre du snakker om er også bare naturlige konsekvenser av kulturelle konsepter. Forandrer man konseptene, forandres de naturlige konsekvensene av dem.

 

Så det er ingenting naturlig med inflasjon, og den eneste grunnen til at regjeringer må holde arbeidsløsheten på et visst nivå(Noe som forsåvidt er et godt argument for borgerlønn siden staten tjener på en viss arbeidsløshet og sørger for at det aldri kan bli arbeid til alle, noe som knuser all den populistiske propagandaen om at arbeidsløse er late. Men dette er en annen sak, så tilbake til poenget) er at vi har bygget et system som krever arbeidsløshet.

 

Alt dette er selvfølgelig ting som kan forandres, siden de er kulturelle, menneskeskapte systemer. Grunnen til at så få har lyst til eller tror at det er mulig å forandre denne kulturen, eller ukulturen, er at de som tjener på dette systemet er livredde for å miste sin makt og rikdom, og dermed forer verdensbefolkningen med propaganda verdt milliarder på milliarder av imaginære penger og reelle årsverk som sier at systemet er naturlig og folk er maktesløse til å forandre det. Men begge ting er bare løgn og propaganda. Det er ingenting naturlig med systemet, og det er fullt mulig å forandre det. Faktisk forandrer det seg hver eneste dag som går.

 

Det var liksom det som var poenget.

 

Forsto det..

Ironi?

Jah.

:)

Trodde og håpet du skjønte det. Men måtte bare være sikket. Jah. ;)

Lenke til kommentar
Nå er nok mange av oss som åpenbart har flere inkassosaker på samvittigheten, men når antall inkassosaker nærmer seg det totale antallet som bor i landet må man vel nesten konkludere med at dette er et gigantisk samfunnsproblem!

 

Hva skyldes dette, og hva kan vi gjøre med saken?

 

Trådstarter har stillt noen spørsmål. ;)

 

Største problem er vel aggressiv markedsføring av lån, kombinert med dårlig evne til å beregne stigende renter.

Spesielt kort-selskaper med høy rente er skumle. En annen ting er at noen må låne penger til å betale andre lån.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article2387827.ece

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...