Gå til innhold

Hva er galt i inkassolandet Norge?


Anbefalte innlegg

Ser med gjevne mellomrom folk som sitter og griner på Tv2-nyhetene fordi at leiligheten de kjøpte nå blir tvangssolgt. Er jeg kald fordi jeg ikke greier å få sympati med disse folkene? Altså, man kjøper leiligheter med høy fellesgjeld og lavt innskudd. På kjøpsstadiet har man ingen margin for verken økt rente eller andre utgifter. Så føler man seg lurt når renten stiger et par prosent, og alt er selger sin feil. Leilighetene er selvsagt trendy med sentral beliggenhet...

 

Nei, folk som roter seg opp i økonomiske problemer har i de fleste tilfeller seg selv å takke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er mest bak mål er at folk annklager regeringen for renteøkningene for hva er årsaken til økningene, er ikke det folks ville forbruk + svingninger i verdensøkonomien .I tillegg har vi spekulantene i bla boligmarkede, når da folk lever og låner over evne så blir det krise om priser eller renter endrer seg litt.

La meg minne om at vi slettes ikke har et høyt rentenivå i Norge og at det sannsyneligvis ville vært like høyt uansett regering,dermed blir det så håpløst bak mål å skylde på regeringen når kjøpefesten atter en gang begynner å svi.

La meg minne om hva P.K. Foss så før valget : " Vi har nå en unaturlig lav rente som ikke kan vedvare og vi må forvente en renteøkning i løpet av neste regeringsperiode, der jeg vil anslå at utlånsrenten vil bli mellom 6 og 6,5 % " , vel vi har vel 5,5 % i dag :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Ser med gjevne mellomrom folk som sitter og griner på Tv2-nyhetene fordi at leiligheten de kjøpte nå blir tvangssolgt. Er jeg kald fordi jeg ikke greier å få sympati med disse folkene? Altså, man kjøper leiligheter med høy fellesgjeld og lavt innskudd. På kjøpsstadiet har man ingen margin for verken økt rente eller andre utgifter. Så føler man seg lurt når renten stiger et par prosent, og alt er selger sin feil. Leilighetene er selvsagt trendy med sentral beliggenhet...

 

Problemet i akkurat de tilfellene vi har sett på tv i det siste er jo litt spesielt da, siden de som har kjøpt leilighetene har fått garantier for at prisen ikke skulle økes på X antall år.

 

Men utover det så er jeg sånn nogenlunde enig i ditt resonnement,,

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Jeg syntes det er helt greit. Jeg studerer for tiden og er omgitt av andre studenter som stadig klarer å rote seg oppi inkassosaker. Folk mangler respekt for penger. Alle er vant til at "det ordner seg", mamma/pappa eller trygdekontoret redder meg jo uansett.

 

Jeg tror vi heller bør se på folks dårlige kontroll over penger før vi kjefter på "inkassolandet Norge". Det er sikkert også verdt å ta en titt på markedsføring av varer og tjenester, spesielt ting man leier eller kjøper på kreditt. Finnes mye lureri der som kan sette folk i økonomisk knipe.

Må si meg enig og uenig med det du sier her.

 

1. Ja, inkasso gir selvfølgelig en lærepenge, for folk som ikke respekterer penger og pengebruk

2. Tror ikke dette skyldes en slags holdning i Norge om at staten redder deg. Mennesker er i sin natur grådige, og vil prøve å ha mest mulig ting uten å måtte betale for det. Vi har lenge sett denne tendensen i land som USA, hvor folk låner alt for mye penger, har alt for mange kredittkort, og alt for mye kredittkortgjeld. Folk vil ha, ha, ha uten å tenke på hvordan de skal klare å betale for alt.

 

Det som kanskje er mest innlysende i denne saken er at nordmenn faktisk tilsynelatende ikke har råd til å betale for alt de kjøper, som dermed ender opp i inkassosaker. I USA er det tatt for gitt at folk har 5 kredittkort med masse gjeld på hvert fordi levestandarden i USA er dårligere enn i Norge. Men at dette nå begynner å skje her i Norge?

 

Eller kanskje nordmenn stort sett har råd til det de kjøper, men er late til å betale regninger. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...